Test: Nukeproof Digger Comp to niezwykły rower dla początkujących, ale po raz kolejny udowadnia, że może się opłacać, jeśli producenci myślą nieszablonowo. W przypadku brytyjskiego aluminiowego roweru gravelowego klasyczne elementy gravelowe połączono z cechami grawitacyjnymi MTB. Czy to nie idzie źle?
Nukeproof Digger Comp: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 650b (kompatybilny z 700c i 29″)
Maksymalny prześwit opony: 2,3″ (650b) / 2,0″ (700c)
Wymiary osi (v/h): 15×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.790g/1.992g/3.782g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 10,01 kg
Cena: € 1.499
Bynajmniej zwyczajne
Co się stanie, gdy konstruktor rowerów, taki jak Nukeproof, który wywodzi się ze sportu MTB, a właściwie z dyscyplin grawitacyjnych, takich jak freeride i downhill, zdecyduje się zbudować rower szutrowy? Następnie otrzymujesz rower taki jak Nukeproof Digger, który – na początek – różni się od wszystkich innych motocykli, które testowaliśmy. Ale zanim przejdziemy do funkcji specjalnych, pozostańmy przy „zwykłych”.
Digger jest dostępny we wszystkich trzech wersjach z tą samą aluminiową ramą, co robi dobre wrażenie pod względem funkcji w przedziale cenowym motocykla (między 1.500 a 2.000 euro). Osie przelotowe z przodu iz tyłu, dobrze rozwiązane wewnętrzne prowadzenie linek i prosty, ale wciąż udany wygląd. Karbonowy widelec montowany we wszystkich wariantach również nie jest oczywistością w tym przedziale cenowym. Opcje montażu również wyglądają dobrze; Można zamontować błotniki, a także bagażniki z przodu iz tyłu.
Jednak po bliższym przyjrzeniu się Digger ujawnia kilka drobnych słabości w szczegółach, które mają głównie charakter wizualny. Zdejmowany mostek pomiędzy wspornikami siodełka do mocowania błotnika nie jest zbyt elegancki i podobnie jak zamalowany na widelcu otwór do mocowania błotników wynika prawdopodobnie z dość agresywnej wyceny brytyjskiego producenta.
Teraz dochodzimy do pierwszej zauważalnej cechy koparki — prześwitu na opony. Wszystkie kompletne motocykle na rok 2020 będą dostarczane z oponami 47b o szerokości 650 mm od WTB, ale kupujący będzie miał wtedy prawie wszystkie opcje otwarte. Ci, którzy wolą jeździć na klasycznych felgach 28″ (lub 29″), mogą zamontować wszystko, od klasycznych opon Gravel o szerokości 40 mm po opony XC o szerokości 2″. Dla tych, którzy chcą nadal polegać na 650b, ale są głównie w domu w terenie, możliwe są nawet prawdziwe opony MTB o szerokości do 2,3″.
Kolejna specjalna funkcja czeka na nas na sztycy. Ma średnicę 31,6 mm, która jest niezwykle duża jak na segment Gravel - niekoniecznie dobra dla wygody, ale wysuwane sztyce można również zainstalować bez żadnych problemów. Digger jest przygotowany do odpowiedniego wewnętrznego prowadzenia kabli i jest również wyposażony w opuszczaną sztycę firmy Nukeproof w fabrycznej wersji górnej.
Biorąc pod uwagę to DNA MTB, któremu nie można zaprzeczyć, geometria Nukeproof Digger jest niemal zaskakująco klasyczna. Umiarkowanie luźny kąt skrętu, 425 tylnych widełek i niezbyt długa rama główna - te wymiary nie byłyby nie na miejscu nawet w tradycyjnym rowerze szutrowym. Uderza jednak wyraźnie sportowa orientacja Diggera: przede wszystkim krótka główka ramy i związany z nią niski stos sprawiają, że prawie zawsze jeździsz ze znacznym uniesieniem siodełka.
Geometria Nukeproof Digger
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 470 | 490 | 520 | 550 |
Pozioma rura górna (w mm) | 538 | 555 | 570 | 590 |
główka ramy (w mm) | 105 | 125 | 155 | 175 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 1011 | 1024 | 1039 | 1062 |
Kąt skrętu (w °) | 71.3 | 71.3 | 71.3 | 71.3 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 385 | 396 | 403 | 417 |
Stosy (mm) | 532 | 552 | 581 | 600 |
Mocny osprzęt i ogromne kierownice
Z ceną 1.499 euro, Nukeproof Digger Comp jest jednym z tańszych motocykli w naszym podstawowym polu testowym. Przyzwoita waga prawie dokładnie 10 kilogramów pomimo mocnych opon i niezmiennie solidnego wyposażenia jest pod tym względem naprawdę pozytywnym zaskoczeniem.
Jeśli chodzi o jazdę, Brytyjczycy polegają na najtańszym wariancie obecnej grupy Shimano Gravel GRX z tarczą, niedrogich STI z serii 600 i hamulcach tarczowych 400. Na pierwszy rzut oka brzmi to gorzej niż jest w rzeczywistości, ponieważ nawet jeśli STI nie dorównują ergonomicznie droższym konkurentom, nadal są łatwe do uchwycenia i działają bezbłędnie. Z naszego doświadczenia wynika, że nawet tanie hamulce nie są tak dobre, jak te z droższych serii pod względem wydajności i zawsze są lepsze niż jakikolwiek mechaniczny hamulec tarczowy w tym przedziale cenowym.
Ramki do zdjęć | Koparka nuklearna |
widelec amortyzowany | Nukeproof Digger Carbon |
wirniki | WTB Serra 27,5 |
opona | WTB Sendero 47mm |
przerzutka tylna | Shimano GRX |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX RX-600 |
korba | Shimano GRX 40t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano GRX RX-400 |
sztyca | Nukeproof Neutron Inline 31.6 |
siodło | Nukeproof Horizon SL |
trzon | Non-Series 6061 |
Lenker | Non-Series 6061 |
Jednak konfiguracja z jedną zębatką i kasetą 11-42 z tyłu może być nieco ograniczona w obszarze zastosowania. Przepustowość nie jest duża i wynosi prawie 380%, a zębatka z 40 zębami jest naszym zdaniem trochę za duża do użytku w terenie - albo po prostu przynosisz odpowiedni huk w nogach.
System kół zainstalowany w naszym rowerze testowym nie jest zbyt ciężki i waży ponad 3,7 kg, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że opona WTB Sendero jest znacznie bardziej stabilna i mocna niż większość innych opon wyłącznie szutrowych. Same koła również pochodzą z WTB i cieszą się szerokimi (23 mm), kompatybilnymi z Tubeless obręczami. Wymagana jest niewielka ostrożność przy wymiarowaniu osi na widelcu: Nukeproof opiera się na osi 15 mm dla Digger, która jest znana z sektora MTB, zamiast 12 mm stosowanych w rowerach szosowych. Zaleta: Ponieważ rowery górskie są obecnie prawie wyłącznie wyposażone w powiększone piasty Boost, koła i piasty w wymiarach Diggera są teraz dostępne w okazyjnych cenach.
Okej, zwykle nie ma zbyt wiele do powiedzenia na temat kierownicy i kokpitu, zwłaszcza w obszarze podstawowym, a ostatecznie to, co lubisz, zawsze zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji kierowcy. To ostatnie dotyczy również Nukeproof Digger, ale już na pierwszy rzut oka widać, że o tej kierownicy trzeba mówić. Mierzy prawie niewiarygodną szerokość 500 mm. Wygląda niezwykle nietypowo i – niespodzianka! – jeździ odpowiednio. Korzenie Nukeproof MTB i Gravity po raz kolejny wychodzą na pierwszy plan, gdzie kierownice o szerokości 800 mm nie są już rzadkością. Jest to również zaleta w przypadku prowadzenia w terenie ze względu na większą dźwignię, ale czy to równanie działa również na rowerze szutrowym ?! Mamy wątpliwości...
W części wypoczynkowej ponownie natrafiamy na słupek 31,6 wykonany z aluminium, który ze względu na dużą średnicę jest chyba dość sztywny i trochę niewygodny, zwłaszcza w terenie - choć może się zdziwimy.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: The Nukeproof Digger Comp
Nawet jeśli można dosłownie wyczuć geny MTB Nukeproof Digger Comp, zauważyliśmy, że gdy tylko dostosowaliśmy rower, był on bardziej oparty na klasycznym rowerze szutrowym, niż myśleliśmy. Właściwie poszlibyśmy nawet o krok dalej i stwierdzili, że Digger to bardzo sportowy rower szutrowy, szczególnie dla początkującego. I to nie tylko za sprawą krótkiej główki ramy i możliwości podniesienia siodełka, ale także solidnego przyspieszenia, którego nie należy lekceważyć, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyjątkowo szeroką kierownicę i zauważalną łączną wagę dobrych 10 kilogramów.
Ale nie martw się, dzięki wyważonej geometrii pozycja siedząca może być odpowiednio złagodzona, więc Nukeproof Digger Comp spodoba się nie tylko sportowym kierowcom. Ponieważ Digger może zdobyć jeszcze więcej pod względem komfortu. Tutaj możesz poczuć wpływ rowerów górskich. Szerokie opony WTB zapewniają nie tylko dobrą przyczepność, ale także dużą powierzchnię styku i objętość dla lepszego komfortu, co w tym przypadku było szczególnie zauważalne w przypadku przeszkód lub wybojów.
Dobry karbonowy widelec i wyjątkowo szeroka kierownica, nietypowa dla klasycznych rowerów szutrowych, służą jako (prawie) idealny dodatek z przodu. Zapewnia to nie tylko przyjemną i bezpieczną obsługę i uzupełnia dobry komfort jazdy, ale jest również zaskakująco zwinne w prowadzeniu. Trochę szkoda, że Digger nie ma pewnego komfortu ze względu na sztycę, co sprawia, że część wypoczynkowa jest dość twarda.
Nawet jeśli kierownica jest bardzo wygodna w prowadzeniu, a Shimano GRX STI dobrze leży w dłoni, kierownica jest nieco niewygodna po długim czasie trzymania jej na niższych kierownicach ze względu na swoją ergonomię. To samo zauważyliśmy w przypadku siodła, ponieważ nie do końca nam pasowało. Oczywiście, jak zawsze, jest to kwestia gustu.
Pozostałe komponenty, takie jak mechaniczna grupa Shimano GRX czy stabilne koła WTB, przez cały nasz test nie sprawiały żadnych problemów, działały idealnie i były wygodne w jeździe.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
Test: Conway GRV 1200 jest wyposażony w wysokiej jakości ramę z włókna węglowego i wszechstronny przekonujący sprzęt za mniej niż 3.000 euro. W praktyce jest zwinny i żwawy, a jego pozycja siedząca powinna spodobać się szczególnie sportowym kierowcom. Conway GRV1200 2020: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700 cm45 Maksymalny prześwit na opony: 12 mm Rozmiar osi (v/r): 100×142 / 12×XNUMX Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): [ …]
Recenzja roweru szutrowego Bulls Grinder 3: Żwir o właściwościach codziennych
Test: Bulls Grinder 3 przekonuje również w wersji 2020 bardzo dobrymi właściwościami na co dzień i wysokim komfortem. Do tego rower z bardzo dobrym wyposażeniem za niecałe 2.000 euro bez żadnych słabych punktów, o których warto wspomnieć. Bulls Grinder 3 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700cc Maksymalny prześwit na opony: 40mm Rozmiar osi (v/r): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika […]
Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
Test: Drössiger wyposaża żwirownię w limitowany model specjalny na sezon 2020. Złota ozdoba nie tylko wyróżnia się na tle zwykłych modeli swoim eleganckim wyglądem, ale jest również wyposażona między innymi w dodatki firmy Brooks. Poza tym przekonuje swoimi sprawdzonymi właściwościami i dużą wszechstronnością. Drössiger Gravel Pit Goldstück: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: […]
Schreibe einen Kommentar