Rower testowy / cargo: Z Riese & Müller Load 75 przetestowaliśmy rower e-cargo, który był niezwykle wygodny dzięki pełnemu zawieszeniu, a także niezwykle wszechstronny dzięki licznym nadbudowom, które pozwalały sobie na słabości tylko w najmniejszych szczegółach.
Nasz rower testowy: Riese & Müller Load 75 touring
Riese & Müller Load 75 został zaprezentowany podczas finału sezonu w zeszłym roku i jest w dużej mierze oparty na wcześniej znanym i sprawdzonym Load 60. W przeciwieństwie do tego oferuje aż 50% dodatkowej przestrzeni ładunkowej, chociaż same wymiary urosły tylko o jest kilka centymetrów. Imponujący! Na przykład firma Riese & Müller ma teraz wariant do przewozu trojga dzieci w swojej gamie modeli z pełnym zawieszeniem. Mówiąc o pełnym zawieszeniu: podobnie jak w przypadku Load 60, jest to oczywiście jedna z naprawdę największych zalet Load 75.
Duży komfort dzięki technologii Control
Podczas gdy amortyzowane widelce w rowerach cargo nie są już rzadkością, tylne zawieszenie, które Riese & Müller nazywa Control Technology, jest naprawdę wyjątkową zaletą. Skok zawieszenia 70 mm (przód) i 80 mm (tył) z pewnością nie sprawia, że Load jest rowerem górskim, ale byłoby to poza zasięgiem roweru towarowego. Zamiast tego mają sprawić, że ścieżki rowerowe, które w tym kraju nie zawsze są asfaltowane, będą nieco wygodniejsze – zarówno dla kierowców, jak i pasażerów.
W przypadku obu elementów sprężynowych, widelca i amortyzatora, firma Riese & Müller wybrała warianty ze stalowymi sprężynami. Są nieco bardziej wrażliwe i wymagają mniej konserwacji, ale nie można ich tak dobrze dostosować do różnych ciężarów lub obciążeń. Niezbyt tragiczny jak na rower cargo - decyzja o niskich kosztach utrzymania i komforcie ma sens. Również fajnie: dostępny opcjonalnie tylny bagażnik jest również sprężynowy.
Nasz testowy rower w dużej mierze odpowiadał standardowemu wyposażeniu Load 75 touring - mieliśmy tylko wysokie ściany boczne, tylny bagażnik i drugi akumulator.
Jeden rozmiar ramy, żaden problem?
Podobnie jak w przypadku większości rowerów cargo, Load 75 jest dostępny tylko w jednym rozmiarze ramy. Jest tego kilka powodów. Niektóre mają charakter ekonomiczny: budowa i produkcja roweru cargo jest wielokrotnie droższa niż „zwykłego” roweru. W związku z tym nieproporcjonalnie podniosłoby to ceny sprzedaży, gdyby producent chciał zaoferować tutaj kilka rozmiarów ram. Z drugiej strony oferowanie różnych rozmiarów w jakiś sposób pominęłoby obszar użytkowania większości rowerów cargo, ponieważ często jeżdżą na nich różne osoby, które pomimo różnej wysokości muszą dopasować rower do siebie.
Riese & Müller twierdzi, że Load 75 jest odpowiedni dla osób o wzroście od 1,50 do 1,95 m. Jest to możliwe dzięki płaskiemu kątowi siedziska oraz mostkowi z regulacją wysokości i kąta.
Duża zmienność dzięki licznym nadbudówkom: od wózka dziecięcego po jucznego osła
W standardowej wersji Load 75 nie ma ścian bocznych przestrzeni ładunkowej, na podłodze której ładunek spoczywa na stabilnej i niewrażliwej drewnianej płycie. Sama przestrzeń ładunkowa ma ok. 73 cm długości i 40 cm szerokości – jest więc dość dużo miejsca. Panele boczne są praktyczne i dostępne w dwóch wysokościach. Jednak w zależności od obszaru zastosowania mogą one wcale nie być potrzebne: dzięki konstrukcji ramowej z „poręczą” z boku przestrzeni ładunkowej można wygodnie oprzeć lub przymocować większe sztuki bagażu .
Oczywiście istnieje możliwość wyposażenia Load 75 w podwójne siedzisko do przewożenia dzieci – można również zamówić dodatkowe trzecie siedzenie tyłem do kierunku jazdy. Dzięki 5-punktowemu pasowi można wygodnie i niezawodnie zabezpieczyć także najmłodszych. Do jazdy w deszczu dostępna jest również wyjątkowo przestronna osłona przeciwdeszczowa z dużymi oknami, które sprawiają, że jazda staje się o wiele przyjemniejsza dla pasażerów.
Decydując się na wysokie ściany boczne bez fotelika dziecięcego, otrzymujesz niezwykle obszerną skrzynię załadunkową, w której bez problemu zmieści się kilka skrzynek z napojami. Praktycznie rozmieszczone otwory na pasy napinające umożliwiają również mocowanie większych przedmiotów, które wystają poza przestrzeń ładunkową. Jeśli to wciąż za mało, Load 75 ma również możliwość zamontowania tylnego bagażnika - idealnego na przykład na sakwy w drodze do biura. Tak nieograniczone możliwości? Prawie - bo jest tam mała kropla goryczki. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 200 kg poruszasz się w dolnym średnim zakresie dla roweru towarowego w tej kategorii rozmiarów. Szczególnie kierowcy ciężarówek powinni wziąć to pod uwagę. Nasz rower testowy ważył 51,5 kg z tylnym bagażnikiem, wysokimi ścianami bocznymi, podwójnym fotelikiem dziecięcym i drugim akumulatorem. Na przykład przy wadze rowerzysty 90 kg pozostaje jeszcze prawie 60 kg ładunku.
Modele, wyposażenie, ceny – wkrótce także z silnikiem Bosch Cargo Line?
Riese & Müller Load 75 występuje w dwóch podstawowych wariantach, które różnią się głównie przełożeniem. Testowany przez nas wariant turystyczny Load 75 ma dobrze znaną i sprawdzoną 11-biegową przerzutkę łańcuchową Deore XT firmy Shimano, natomiast Load 75 Vario jest wyposażony w piastę przerzutki Enviolo.
Oba warianty oferują zakres translacji ok. 380% i różnią się głównie charakterystyką oraz wagą. Model turystyczny z przerzutkami powinien być nieco bardziej sportowy, z wyraźnymi skokami przełożeń i nieco mniejszą masą tylnego koła. Z kolei bezstopniowa piasta Enviolo idealnie wpisuje się w wysokie wymagania dotyczące komfortu roweru cargo.
W obu wariantach wyposażenia dostępna jest również wersja hs (=szybka) z silnikiem Bosch Performance Speed. Te S-Pedelec obsługują prędkość do 45 km/h i kosztują o 600 euro więcej niż standardowe modele.
Dzięki zmiennej konstrukcji i konfiguratorowi online, rowery można również dostosować pod pewnymi względami do własnych potrzeb. Na przykład zamiast wyświetlacza Intuvia za dopłatą dostępne są warianty KioX i Nyon firmy Bosch, podobnie jak system podwójnej baterii z drugą baterią 500 Wh. Ten ostatni kosztuje aż 899 euro dodatkowo.
Od 2020 z silnikiem Bosch Cargo Line?
Na początku czerwca byliśmy w Stuttgarcie na prezentacji nowych silników firmy Bosch – w tym ich także nowe napędy Cargo Line. Na miejscu mieliśmy okazję przejechać kilka metrów silnikami niektórych motocykli testowych; rower cargo, z pełnym zawieszeniem i całą konstrukcją ramy, podejrzanie przypominał ładunek – pod tym względem spodziewamy się, że Riese & Müller wkrótce zaprezentuje publiczności nowe, zaktualizowane modele na Eurobike, być może już w początek września.
Wrażenia z jazdy i praktyczne: komfort jest najważniejszy
Nasz rower testowy musiał sprawdzić się przez dłuższy czas w różnym terenie i różnych obszarach zastosowania. Mówiąc krótko od samego początku: Riese & Müller Load 75 to doskonały, wszechstronny i przede wszystkim wygodny rower cargo, który pozwala na krytykę tylko w kilku minimalnych szczegółach. Ale zostańmy przy pozytywach: większość czasu jechaliśmy drogą z wysokimi ścianami bocznymi i bez fotelika dla dziecka. Masz więc naprawdę dużą pojemność ładunkową, którą można łatwo schować. Przyczynia się do tego również stabilna i dobrze skonstruowana podwójna podstawa. Gdy rower jest w pełni załadowany, wystarczy trochę siły, aby postawić go na stojaku, ale wtedy rower jest całkowicie bezpieczny, nawet na nierównym podłożu.
Każdy, kto jest przyzwyczajony do jazdy na rowerach cargo, poczuje się na Load 75 jak w domu. Zachowanie podczas jazdy porusza się w przyjemnym spektrum między sportowym a turystycznym i powinno pasować wielu kierowcom. Wspomniany już wyjątkowy atut, pełne zawieszenie, można odczuć w każdej sekundzie w siodle. Dzięki krótkiemu skokowi i dość ciasnemu zestrojeniu podczas siadania nie popadasz w skok zawieszenia i nigdy nie ma nieprzyjemnego kołysania. Jeśli droga się pogorszy lub całkowicie zjedziesz z asfaltu, trudno uwierzyć własnym tyłkom: nawet krótki skok zawieszenia ma ogromne znaczenie dla całkowicie nieresorowanych rowerów cargo. Nawet płaskie krawężniki, pokrywy włazów czy inne wyboje w codziennym życiu są niemal całkowicie pochłaniane.
Przekonujący sprzęt, podjazdy i zjazdy
Nasz region testowy w Lesie Bawarskim rzadko jest całkowicie płaski, głównie wznosi się i opada, co nie sprawiało żadnych problemów rowerowi cargo Riese & Müller. Współpraca silnika Bosch Performance CX i szerokiej gamy 11-biegowych przełożeń XT oznacza, że nawet bardziej strome podjazdy można pokonywać z pełnym obciążeniem i bez większego wysiłku. Load świetnie sprawdza się również podczas zjeżdżania ze wspomnianych ramp – nawet jeśli hamulce Tektro Auriga osiągają swoje granice przy pełnym obciążeniu. Chcielibyśmy tutaj mieć nieco mocniejszy model.
Zaskakująco zwrotny - z jednym minusem
Load 75 ma rozstaw osi nieco ponad 2 m, co plasuje go w jednej lidze z większymi jednośladowymi rowerami towarowymi, ale Load naprawdę zaskakująco dobrze manewruje, nawet gdy droga lub ścieżka rowerowa stają się nieco węższe. Odpowiedzialny za to jest sprawdzony i dobrze zaprojektowany układ zawieszenia, który ma również jedną lub dwie małe wady: po pierwsze, promień skrętu w zakrętach w lewo jest zauważalnie większy, do czego na początku trzeba się przyzwyczaić, ale potem staje się to drugą naturą. Oznacza to również, że drążek kierowniczy uderza w błotnik, gdy kierownica jest całkowicie obrócona i dociska go do opony.
Schreibe einen Kommentar