E-Performance: Nadszedł czas! Bosch podnosi kurtynę nowego napędu E-MTB — Bosch Performance CX 2020. Mniejsze wymiary, mniejsza waga, lepsze osiągi — czy nowy napęd może dorównać swojemu popularnemu poprzednikowi?
Bosch Performance CX powinien – nie bagatelizując innych napędów – przynajmniej w tym kraju nadal der Napęd E-MTB w ogóle. Dlaczego wciąż? Cóż, w końcu silnik wchodzi w piąty sezon w tym roku, co czyni go znacznie starszym niż większość konkurencji. Tak, Bosch z biegiem lat oczywiście rozszerzył funkcjonalność i dodał funkcje, takie jak tryb E-MTB a nawet to Wyświetlacz Kiox. Niemniej jednak: pięć lat wydaje się wiecznością w szybko zmieniającym się świecie rowerów. Nie było więc zaskoczeniem, gdy zaprezentowano nam następcę na konferencji prasowej na początku tego lata. Bosch Performance CX staje się... Bosch Performance CX!
Bosch Performance CX 2020: o 50% mniejszy, o 25% lżejszy
Bosch Performance CX 1.0 | Bosch Performance CX 2020 | |
---|---|---|
Motorleistung | 250W | 250W |
max. moment obrotowy | 75Nm | 75Nm |
maksymalne wsparcie | 300% | 340% |
Waga | ok. 3,7kg | ok. 2,9kg |
Współczynnik Q | około 180mm | 175mm |
Nawet jeśli nic się nie zmieni w nazwie – największa różnica w stosunku do poprzednika powinna być natychmiast widoczna na pierwszy rzut oka: nowy Performance CX 2020 stał się znacznie mniejszy. Ogólnie rzecz biorąc, Bosch mówi o rozmiarze zmniejszonym o 50%. Pozwoliło to bezpośrednio odnieść się do jednego z największych zarzutów dotyczących poprzedniego silnika CX; nawet jeśli mógłby z łatwością nadążyć za znacznie nowszymi dyskami pod względem wydajności, nadal był znacznie większy i cięższy niż konkurencja. Opracowując Bosch Performance CX 2020, również zwrócono na to uwagę, a jednym z głównych punktów była redukcja rozmiaru i wagi. Nowy projekt żegna także dość kontrowersyjny kształt „jajka” poprzedniego CX i otwiera znacznie lepsze możliwości integracji dla producentów ram. Nareszcie rowery z krótkimi tylnymi widełkami mogą być wyposażone w najmocniejszy silnik Bosch! Jednostka napędowa również skurczyła się na szerokość: poprzedni współczynnik Q wynoszący ok. 180 mm można było zmniejszyć do 175 mm.
Oczywiście wymiary i waga idą w parze: ważący 2,9 kg nowy napęd CX jest teraz w uderzającej odległości od najlżejszych silników E-MTB na rynku i prawie o cały kilogram lżejszy niż poprzednia wersja - niesamowite! Jest to możliwe między innymi dzięki magnezowej obudowie, która również sprawia znacznie nowocześniejsze i świeższe wrażenie wizualne.
Bosch Performance CX: większe wsparcie i oddzielona transmisja
Ale nawet jeśli waga i rozmiar są oczywiście ważnymi składnikami udanej jazdy na rowerze elektrycznym; W praktyce liczą się osiągi, żwawość, moc, jaką silnik wnosi na asfalt lub szlak. Również tutaj producent z południowych Niemiec był w stanie ulepszyć swojego poprzednika – pomimo zmniejszonych wymiarów: podczas gdy moc nominalna i moment obrotowy pozostają takie same na poziomie 250 W i 75 Nm, maksymalna moc wspomagania została zwiększona z 300% do 340%. Ponadto obiecuje się, że nowy CX reaguje zauważalnie bardziej bezpośrednio i żywo na nacisk na pedał. Kolejna ekscytująca innowacja: dostępne będzie oprogramowanie specjalnie przystosowane do szczególnie krótkich ramion korby, aby również tutaj móc wykorzystać maksymalną wydajność. Tło: niektórzy producenci instalują teraz w swoich rowerach elektrycznych korby o długości 165 mm lub nawet krótsze, aby poprawić prześwit.
Kolejną ważną innowacją jest zintegrowany wolnobieg, który całkowicie odłącza wał korbowy od skrzyni biegów, gdy napęd jest wyłączony lub prędkość przekracza 25 km/h. W takich przypadkach rower jest znacznie łatwiejszy do pedałowania, nie ma wewnętrznego oporu i sprawia wrażenie prawie analogowego roweru górskiego bez silnika. Jak wiadomo z napędów Active Line i Active Line Plus zaprezentowanych w 2018 roku, Bosch żegna się teraz również z małymi tarczami w CX. Nie tylko technicznie, ale i wizualnie to wielka zaleta.
Bosch Performance CX 2020: pierwsze wrażenia z praktyki
W ramach wydarzenia prasowego mieliśmy również możliwość jazdy próbnej na rowerze z nowym Bosch Performance CX 2020. Nie wchodziło to w prawdziwy teren, ale udało nam się pokonać kilka stromych asfaltowych podjazdów i różne szutrowe drogi. Od razu zauważyliśmy dwie rzeczy: Tak, napęd reaguje zauważalnie żwawiej i szybciej na nacisk pedału. Jest to szczególnie zauważalne w trybie E-MTB, który oczywiście nadal jest na pokładzie. Równie zauważalny był nadal wyraźnie słyszalny, ale znacznie zmieniony hałas w tle silnika: Oczywiście sama głośność często zależy od całego systemu rowerowego, ale nasze pierwsze wrażenie było takie, że nowy CX jest mniej więcej tak samo głośny lub cichy jak jego poprzednik, ale hałas silnika jest znacznie wyższy i prawie zamienia się w „buczenie”. Fani Boscha prawdopodobnie będą musieli się do tego przyzwyczaić przez krótki czas.
Pod względem mocy dysk w niczym nie ustępuje poprzednikowi, nawet jeśli 40% dodatkowej wydajności wsparcia trudno było odczuć bez bezpośredniego porównania iw tak krótkim czasie. Jednak odnieśliśmy wrażenie, że nowy napęd zapewnia nieco większe i trwalsze wsparcie, zwłaszcza przy bardzo wysokich kadencjach, chociaż poprzedni CX radził sobie tutaj już bardzo dobrze.
Bosch Performance CX 2020: Nasz wstępny wniosek
W przypadku nowego Bosch Performance CX brakuje wielkiej rewolucji — i to dobrze! Główne punkty krytyki poprzedniego napędu - wymiary, waga i brak odsprzęgania powyżej 25 km/h - udało się z powodzeniem wyeliminować, a osiągi utrzymać na tym samym wysokim poziomie lub nawet nieznacznie poprawić. Kompaktowa konstrukcja otwiera nowe możliwości w szczególności dla projektantów ram i dlatego powinna kontynuować historię sukcesu Performance CX.
Nowy Performance CX pojawi się po raz pierwszy w rowerach elektrycznych na sezon 2020, ale (jeszcze) całkowicie nie zastąpi swojego poprzednika. Z niecierpliwością czekamy na nowe motocykle Bosch CX na sezon 2020 i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, co producenci mogą wydobyć z nowego napędu!
Nowości Bosch E-Bike 2020: Wszystkie nowości w skrócie:
Nowości produktowe: Bosch E-Bike 2020: Nowy silnik CX, napęd cargo i nie tylko
E-Performance: Firma Bosch przygotowała wiele nowości na rok modelowy 2020 — od nowego silnika CX i własnego napędu ładunkowego po lepszą łączność, większe akumulatory i zdecydowane środki przeciwdziałające tuningowi. Przedstawiamy przegląd nowości Bosch E-Bike 2020. Minęło już dziesięć lat, odkąd gigant motoryzacyjny i elektronarzędziowy […]
Schreibe einen Kommentar