E-Performance: od roku modelowego 2020 Bosch chce utrudnić życie tunerom e-rowerów - wewnętrzny mechanizm kontrolny powinien niezawodnie wykryć tuning, a następnie przełączyć rower w tryb awaryjny.
Strojenie e-rowerów jest w branży niemal tematem tabu: dane dotyczące sprzedaży od odpowiednich dostawców pokazują, że obecnie istnieje znaczna część e-rowerów z ulepszonymi napędami, które zapewniają wsparcie znacznie powyżej dozwolonego limitu 25 km/h ale tylko nieliczni mówią o tym otwarcie. Wynikający z tego problem jest złożony i dotyczy zarówno użytkownika tuningowanego e-roweru, jak i całej branży. Zasadniczo tuning zamienia e-rower w mały pojazd silnikowy, który podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu i dlatego nie jest licencjonowany dla ruchu drogowego. To nie tylko grozi kierowcy dotkliwymi karami, ale gdyby tej tuningowej epidemii nie udało się powstrzymać, to tylko kwestią czasu byłoby, kiedy ustawodawca przekręci prawne śrubki, zaostrzy przepisy dotyczące e-rowerów czy równego traktowania z rowerem bezpośrednio całkowicie zniesione.
Świadomość tego problemu istnieje w branży, a także wśród ustawodawców od pewnego czasu. Jest to jeden z powodów, dla których norma DIN dotycząca rowerów elektrycznych (EN 15194:2017) zawiera projekt odpowiednich środków zaradczych. Wszystkie nowe napędy Bosch na rok modelowy 2020 będą spełniać ten standard. Odpowiedzialny za tę „ochronę strojenia” jest kontrola wiarygodności, która jest częścią nowego oprogramowania. W praktyce oznacza to, że napęd w regularnych odstępach czasu sprawdza wszystkie dane z czujników pod kątem wiarygodności. W przypadku stwierdzenia, że dane się nie zgadzają, czyli manipulowano systemem, napęd automatycznie przełącza się w tzw. „Limp Home Mode” – rodzaj trybu awaryjnego, w którym moc silnika zostaje zredukowana do minimum. Jeśli następnie kierowca usunie tuning, pełna moc zostaje ponownie uwolniona w ciągu ok. 30-40km.
Wewnętrznie napęd rejestruje każdą z tych interwencji i zapisuje je. Po trzeciej interwencji tryb awaryjny można ponownie zakończyć tylko za pomocą narzędzia diagnostycznego sprzedawcy. Ponadto, powinieneś mieć już problemy z roszczeniami gwarancyjnymi po jednym zabiegu strojenia, jeśli wystąpi usterka napędu.
Nowości Bosch E-Bike 2020: Wszystkie nowości w skrócie:
Nowości produktowe: Bosch E-Bike 2020: Nowy silnik CX, napęd cargo i nie tylko
E-Performance: Firma Bosch przygotowała wiele nowości na rok modelowy 2020 — od nowego silnika CX i własnego napędu ładunkowego po lepszą łączność, większe akumulatory i zdecydowane środki przeciwdziałające tuningowi. Przedstawiamy przegląd nowości Bosch E-Bike 2020. Minęło już dziesięć lat, odkąd gigant motoryzacyjny i elektronarzędziowy […]
Schreibe einen Kommentar