Test: Dwa w jednym – tak myślało Shimano, prezentując nam SLX M7100 wraz z XT 8100. W każdym razie SLX ma to samo DNA, co jego większy brat, co ma wiele zalet. Grupa Shimano SLX M7100 została zaprojektowana z myślą o rowerzystach górskich, którzy mają wysokie wymagania w zakresie trwałości i przystępności cenowej.
Oprócz nowego Shimano XT M8100 (na prezentację + test) Japończycy niedawno zaprezentowali również „budżetową wersję” swojej topowej grupy z SLX M7100. W ostatnich latach SLX stał się absolutną wskazówką dla osób poufnych i zachwycił kupujących zwracających uwagę na cenę, w szczególności dzięki swoim niemal niezrównanym osiągom. Niemniej jednak został nieco przyćmiony przez pozornie wszechpotężną grupę XT. Czy zmieni się to wraz z nowymi generacjami? Nasza ocena: będzie! Dlaczego? Tego dowiecie się w naszym teście.
Shimano SLX M7100 – XT(R) Lekki?
Częścią filozofii Shimano jest to, że po wprowadzeniu odpowiednich topowych grup osprzętu (XTR w rowerach MTB, Dura Ace w rowerach szosowych), w kolejnych latach nowe funkcje są przenoszone do tańszych grup osprzętu. Do tej pory jednak wybierano dość selektywnie, które właściwości naprawdę trafiały do niższych grup i czasami trwało kilka lat, zanim na przykład specjalne cechy grupy XTR trafiły do niedrogiego SLX. Zmienia się to teraz w 2019 roku dzięki SLX M7100.
Zaledwie rok po prezentacji obecnej grupy XTR, Japończycy również odświeżyli swoją grupę „Best-Bang-for-the-Buck”, która ma wszystko: grupa nie tylko dziedziczy dwunasty bieg po dużym Brother XTR, także zakres 510% i 1-biegowa praca bez przerzutki oraz nowe 4-tłokowe hamulce trafiły do M7100.
Nowy SLX ma niemal te same cechy, co zaprezentowana w tym samym czasie grupa M8100 XT. Ale żeby nie konkurować za bardzo w ramach firmy, jest oczywiście kilka różnic, które są szczególnie odzwierciedlone w wyglądzie i wadze. Dwie kasety - tutaj również 10-45 i 10-51 - są sporo cięższe niż części z grupy XT i XTR. Wynika to głównie z faktu, że jedenaście zębatek jest teraz wykonanych ze stali (w XT jest ich 10, w XTR zastosowano nawet tytan). Minus monety: kaseta SLX powinna wytrzymać kilka kilometrów dłużej dla częstych kierowców.
To samo dotyczy korby i tylnej przerzutki: ważą kilka gramów więcej, a SLX ma również mniej opcji tarczy: na przykład nie musisz używać tarczy 36 do napędów jednorzędowych. Być może największą różnicę można znaleźć w dźwigni zmiany biegów: w porównaniu z grupą XT musisz zrezygnować z gumowej powłoki na samej dźwigni, a także pominięto funkcję wielokrotnego zwalniania podczas redukcji biegów.
Obciążniki Shimano XT/SLX 2019
Shimano SLX M7100 | ShimanoXT M8100 | Shimano XTR M9100 | Sram GX Eagle | Sram XX1 Orzeł | |
---|---|---|---|---|---|
przerzutka tylna | 322g | 290g | 241g | 290g | 264g |
dźwignia zmiany biegów | 117g | 117g | 117g | 122g | 122g |
Korba (32t / 175mm( | 631g | 620g | 516g | 621g | 422g |
Kaseta (10-51 / 10-50) | 534g | 470g | 357g | 450g | 356g |
Shimano SLX M7100 – nowy wzorzec hamulców dla łowców okazji?
Robi się szczególnie ekscytująco, jeśli chodzi o hamulce, a dokładniej o 4-tłokowe ograniczniki szlaku. Podczas gdy wariant 2-tłokowy jest identyczny pod względem konstrukcji jak jego poprzednik, poza wyglądem, 4-tłokowy zacisk mocno przypomina na pierwszy rzut oka hamulce XT i XTR. To wrażenie też nie jest złudne: poza powłoką powierzchniową jest to ten sam zacisk hamulcowy co XT M8100, który z kolei pod wieloma względami bazuje na wariancie XTR.
Prawie to samo dotyczy enkoderów, chociaż tutaj musisz obejść się bez śruby Free Stroke Adjust, której możesz użyć do precyzyjnego dostrojenia punktu nacisku. Ale szczerze mówiąc: ten punkt powinien być znośny dla zdecydowanej większości kierowców. Poza tym enkoder jest taki sam jak odpowiednik M8100, w tym nowy wspornik na kierownicy i powiązany punkt nacisku.
Nowe tarcze SLX, takie jak XT i XTR, mają aluminiowy rdzeń zapewniający lepszą odporność na blaknięcie, ale nie mają żeber chłodzących Freeza.
Shimano SLX M7100 – Pierwsze wrażenia z jazdy
W Hiszpanii mieliśmy okazję przetestować nowego SLX na obozie prasowym, a także porównać go bezpośrednio z nowym XT. Jeśli chodzi o osiągi – czy to przerzutki, czy hamulce – wcale nie muszą się ukrywać. Tak, jest w sumie prawie 200g cięższy od XT, ale bądźmy szczerzy: pomijając wentylatory o lekkiej konstrukcji, różnica ta nie powinna być istotna dla większości kierowców.
Chociaż w ogóle nie przegapiliśmy śruby Free Stroke Adjust na zacisku hamulca, dźwignia zmiany biegów była zauważalnie gorsza od swojego kolegi z wyższej półki: przede wszystkim brak możliwości zmiany dwóch biegów na niższy przy zdecydowanym pchnięciu sam czuł. Szkoda, że sama dźwignia nie jest pokryta gumą, ale przy dobrych rękawiczkach prawie tego nie zauważysz.
W przeciwnym razie nasze wrażenia z jazdy dorównują tym z grupy XT - dlatego chcielibyśmy ponownie odesłać Cię do naszego szczegółowego testu:
składniki: Test: Shimano XT M8100 - Wszechstronny, beztroski pakiet
Test: To znowu ten czas! Shimano zaprezentowało najnowsze osiągnięcie swojej najstarszej grupy XT, założonej w 1982 roku, w Hiszpanii w zeszły weekend. Mamy dla Was najważniejsze informacje i pierwsze wrażenia z testów. Minęło pięć lat, odkąd Shimano dał swojej najbardziej znanej i najważniejszej grupie MTB ogromny impuls ewolucyjny dzięki XT M8000. [...]
Ceny i dostępność Shimano SLX M7100
Podobnie jak grupa XT, SLX M7100 powinien być dostępny w czerwcu tego roku. Tutaj również nie możemy podać żadnych cen - ale jak tylko dowiemy się o nich od niemieckiego importera Paula Lange, dodamy je tutaj.
Schreibe einen Kommentar