Test: To znowu ten czas! Shimano zaprezentowało najnowsze osiągnięcie swojej najstarszej grupy XT, założonej w 1982 roku, w Hiszpanii w zeszły weekend. Mamy dla Was najważniejsze informacje i pierwsze wrażenia z testów.
Minęło pięć lat, odkąd Shimano dał swojej najbardziej znanej i najważniejszej grupie MTB ogromny impuls ewolucyjny dzięki XT M8000. Pięć lat – fani Shimano powinni o tym wiedzieć – to zazwyczaj cykl produktowy dla grup z Japonii. Nie było więc dla nas wielką niespodzianką, gdy w zeszłym tygodniu na obozie prasowym w Hiszpanii zaprezentowano nam nową grupę XT wraz z nowym SLX. Nazywa się to Shimano XT M8100 i odpowiadając na chyba najbardziej palące pytanie: tak, „dziedziczy” dwunasty bieg po Grupa XTR zaprezentowana w zeszłym roku. Ale to zdecydowanie nie wszystko, co nowe: pomimo dwunastu biegów przednia przerzutka nie została wycofana, a 4-tłoczkowy hamulec został całkowicie zmieniony.
Shimano XT M8100 – Sprawdzona wydajność dzięki 12 zębatkom?
Nie jest tajemnicą, że amerykański konkurent Sram Shimano był w stanie przewyższyć Shimano w ostatnich latach. Głównym powodem mogło być dość ofensywne i początkowo odważne odejście od przedniej przerzutki i wprowadzenie kaset o szerokim zakresie, co trafiło na podatny grunt zarówno dla producentów, jak i kierowców. Ale wraz z wprowadzeniem pierwszej 12-biegowej grupy MTB XTR M9100 w zeszłym roku, Shimano wróciło i teraz kontynuuje XT (i SLX) - i jak: Podobnie jak w przypadku najwyższej grupy, nabywcy nowego XT mogą wybierać między 1 -biegowy i 2-biegowy, pomiędzy bardzo szeroką kasetą 10-51 a także wariant 10-45 dla przyjaciół mniejszych stopni przełożeń. Ale najpierw najważniejsze.
Podobnie jak w przypadku XTR, Shimano nadal daje swoim rowerzystom wybór między jedną lub dwiema tarczami w 2019 roku. W konfiguracji 1x masz 510% (10-51) lub 450% (10-45) przepustowości. Jeśli polegasz na rozwiązaniu z dwoma tarczami z przodu, możesz nawet uzyskać aż 632% przepustowości - są też mniejsze skoki przełożeń. Obie kasety opierają się na nowym wolnobiegu Microspline. To odważne ze strony Shimano, ale logiczne: po wprowadzeniu z grupą XTR w zeszłym roku, niektórzy zewnętrzni producenci (np. DT Swiss, Mavic, I9) mają teraz ten wolnobieg w swojej ofercie i nie jesteś ograniczony do piast z Japonii. Niemniej jednak obserwowanie rozwoju rynku powinno być ekscytujące, ponieważ w sektorze MTB konkurują obecnie trzy standardy wolnobiegów: dobrze znany standard 11-rzędowy Shimano/Sram, XD, a teraz Microspline. Powinno być teraz trochę ruchu, szczególnie w obszarze OEM.
Shimano XT M8100 – Przepustowość do 636%.
Każda kaseta składa się z 10 stalowych i dwóch aluminiowych zębatek. Zapewnia to stosunkowo długą żywotność mniejszych zębatek, które są zwykle używane znacznie częściej, i oszczędza wagę dwóch największych, które są zwykle używane tylko podczas stromych podjazdów. W ten sposób kasety ważą 470g (10-51) i 461g (10-45). Jeśli podróżujesz z tarczą z przodu, masz do wyboru tarczę 28, 30, 32, 34 lub 36, która jest przymocowana bezpośrednio do ramienia korby, która jest również całkowicie nowa i oczywiście kuta wklęsło, bezpośrednio uchwyt. Jeśli wolisz dwie tarcze, Shimano oferuje wariant korby 26-36, który można połączyć z kasetą 10-45 i tym samym pobić wszelkie rekordy przepustowości: Idealny na sportowy transalp lub do wyścigów maratońskich.
Oczywiście wszystko to jest możliwe tylko z odpowiednią przerzutką tylną: Shimano XT M8100 ma dwie: do napędu 1x lub 2x. Łączy je powiększona górna rolka prowadząca z 13 zębami, która ma poprawić prowadzenie łańcucha, a tym samym jakość zmiany biegów. Oczywiście na pokładzie znajduje się również dobrze znane i sprawdzone tłumienie tylnej przerzutki Shadow+, które minimalizuje uderzenia łańcucha.
Nowe przerzutki tylne zawierają również odpowiednie manetki: w przypadku XT M8100, Shimano (na szczęście...) nadal polega na standardzie montażu ISPEC-EV, za pomocą którego manetki można przymocować do zacisku hamulca - w razie potrzeby. Fani Shimano powinni być zadowoleni, że w nowej grupie XT nadal można przesunąć dwie zębatki w dół lub trzy zębatki w górę w tym samym czasie. Z ergonomicznego punktu widzenia wiele rzeczy pozostaje niezmienionych, a gumowana powierzchnia dużej dźwigni zmiany biegów to pozytywna cecha. Podobnie jak w przypadku nowego XTR, spust przedniej przerzutki ma tylko jedną dźwignię, co ułatwia przełączanie między dużą a małą tarczą.
Shimano XT M8100 – hamulce z 4 lub 2 tłoczkami
Oprócz grupy przerzutek, Shimano zaprezentowało nam również nowe hamulce XT, które mają wypełnić duże ślady poprzednika. Wersja 2-tłokowa przeznaczona do XC nie ma – poza designem – nowych zacisków hamulcowych, natomiast wersja 4-tłokowa przeznaczona do Trail i Enduro nie ma nic wspólnego ze swoim poprzednikiem. Jest to oparte na 4-tłokowej wersji XTR M9100 i wykorzystuje również ich klocki. W obu przypadkach nadajniki hamulca są nowe: na pierwszy rzut oka przypominają swoich poprzedników jak groszek w strąku, ale po bliższym przyjrzeniu się widać, że zbiornik wyrównawczy jest osadzony na kierownicy. Jeśli mocno chwycisz podczas gwałtownego hamowania, enkoder z trudem może się przekręcić: Daje to kierowcy zauważalnie twardszy i bardziej określony punkt nacisku.
Funkcje hamulca są już znane z poprzednika: na pokładzie znajduje się również regulacja zasięgu dźwigni bez użycia narzędzi, podobnie jak ustawienie swobodnego skoku, za pomocą którego można precyzyjnie wyregulować położenie punktu nacisku. Dzięki Servowave istnieje krótki skok dźwigni i progresywne przyłożenie siły - nie ma wariantu z liniowym zachowaniem hamowania dla XT, takiego jak grupa XTR.
Nowe tarcze XT są nie tylko efektowne wizualnie, ale także technicznie. Są dostępne tylko dla Centerlock i są wyposażone w technologię Icetec Freeza. Aluminiowy rdzeń jest kontynuowany przez żebra chłodzące, które poprawiają odprowadzanie ciepła i minimalizują blaknięcie.
Wreszcie, są też nowe koła z serii XT: podobnie jak w przypadku hamulców, masz również wybór między wariantem dla zawodników XC i maratończyków oraz pilotów terenowych i enduro. W pierwszym przypadku proste szprychy utrzymują aluminiowe obręcze o szerokości 24 mm na nowo zaprojektowanych piastach XT. Obręcz w wariancie enduro ma szerokość 30mm, konstrukcja nie wymaga naciągu na wprost. Oba warianty są dostępne w rozmiarach 27,5″ i 29″ i wyłącznie do widelców lub ram Boost. Waga jest dość konkurencyjna: wariant XC waży 1.764 g (27,5″) lub 1.840 g (29″), zestaw kołowy Trail to tylko 1.846 g (27,5″) lub 1.940 g (29″).
Shimano XT M8100 – Pierwsze wrażenia z jazdy
W hiszpańskiej prowincji Girona mieliśmy okazję przetestować nowe komponenty XT w ramach zgrupowania prasowego Shimano.
Począwszy od wydajności zmiany przełożeń: już na pierwszych kilku metrach pod górę widać było wyraźną różnicę w stosunku do poprzednika. Zmiany biegów były zauważalnie szybsze, ale bez utraty płynnej zmiany biegów typowej dla Shimano. Nawet niewygodne zmiany biegów z dużym naciskiem na pedał nie wytrąciły grupy z rytmu. Jeśli na szlaku robi się trochę nerwowo, a teren wije się w górę iw dół w krótkich odstępach czasu, opcja zmiany kilku biegów w obu kierunkach jednocześnie jest na wagę złota.
Trudno powiedzieć za dużo o osiągach nowego Shimano XT M8100. Był na to zbyt niepozorny w najlepszym tego słowa znaczeniu: żadnych zaczepów, żadnego grzechotania – nawet po kilku dniach wilgotnych, a czasem mokrych warunków. Jechaliśmy na Scott Genius z przednią tarczą i nową kasetą 10-51 na okrążenie testowe enduro. Uderzający był niski poziom hałasu w tle – błogosławieństwo dla każdego kierowcy. Aby znaleźć często cytowane włosy w zupie: Chcielibyśmy trochę więcej informacji zwrotnych na temat dźwigni podczas zmiany biegów. XT był prawie trochę zbyt gładki jak na nasz gust.
Znacznie bardziej zauważalne, a także pozytywne w najwyższym sensie, było działanie hamulców. Jechaliśmy nowym systemem 4-tłokowym - jednym słowem: zgryźliwy! Wyraźny punkt nacisku, skoncentrowana siła hamowania bez konieczności dokonywania większych kompromisów, jeśli chodzi o dawkowanie. Wyczucie głównego tłoka przekonało nas, gdy tylko go ustawiliśmy. Dźwignia bardzo dobrze leży w dłoni i można ją szybko i łatwo regulować.
Ceny i dostępność Shimano XT M8100
Zarówno Shimano, jak i niemiecki importer Paul Lange wciąż milczą na temat cen nowej grupy. Na informacje na ten temat nie trzeba jednak długo czekać, gdyż grupa powinna pojawić się w sklepach już w czerwcu.
Obciążniki Shimano XT/SLX 2019
Shimano SLX M7100 | ShimanoXT M8100 | Shimano XTR M9100 | Sram GX Eagle | Sram XX1 Orzeł | |
---|---|---|---|---|---|
przerzutka tylna | 322g | 290g | 241g | 290g | 264g |
dźwignia zmiany biegów | 117g | 117g | 117g | 122g | 122g |
Korba (32t / 175mm( | 631g | 620g | 516g | 621g | 422g |
Kaseta (10-51 / 10-50) | 534g | 470g | 357g | 450g | 356g |
Schreibe einen Kommentar