Nowości produktowe / Gravel: Rowery szutrowe już dawno przerosły swoją dawną niszę, a wraz z ich rosnącą popularnością rośnie również zapotrzebowanie na komponenty specjalnie dostosowane do uniwersalnych kierowców wyścigowych. Odpowiedzią Shimano na to jest GRX - kompletna seria specjalnych komponentów Gravel, które otwierają nowe możliwości pod kilkoma względami. Mamy wszystkie informacje na temat nowego Shimano GRX.
Grupa Shimano GRX Gravel: RX 800, RX 600 i RX 400
Dzięki nowemu Shimano GRX Japończycy otwierają nowe możliwości. Wpływa to nie tylko na samą grupę i jej orientację, ale także na jej lokalizację w kosmosie Shimano; podobnie jak sam sektor szutrowy, GRX nie można jednoznacznie przypisać do sektora szosowego lub MTB, a zatem zajmuje pewną hybrydową pozycję między dwiema uznanymi kategoriami w portfolio produktów Shimano.
Podobnie jak w przypadku Dura Ace, Ultegra i 105 czy XTR, XT i SLX, również w obrębie produktów GRX występują gradacje jakościowe i cenowe. W szczególności oznacza to: Najwyższa grupa otrzymuje skrót RX800, jest zarówno jak mechaniczny, jak również wariant Di2 dostępne, przełącza się z tyłu jedenaście kół zębatych a z przodu opcjonalnie z jedna lub dwie tarcze. Klasa średnia słucha nazwy RX600, Również 11-krotnie, kilka gramów cięższe, a także z jedna lub dwie tarcze. Podstawowe komponenty od RX400 Grupa jest tylko dla jednej osoby Tłumaczenie 2×10 zaprojektowany. Aby podział był bardziej przyjazny i zmienny, wszystkie podzespoły są ze sobą kompatybilne - pod warunkiem, że liczba biegów i rodzaj zmiany biegów (mechaniczna / Di2) się zgadzają.
Mix and Match: Duża zmienność w obrębie grup GRX
Specjalna ścieżka Gravel, która została wybrana, jest kontynuowana również w doborze komponentów w poszczególnych podgrupach: wszystkie poszczególne komponenty są dostępne tylko w najwyższej grupie, podczas gdy RX600 nie ma własnej przerzutki tylnej, ale zamiast tego ma 11-biegowy mechanizm korbowy 10-krotny wariant dla komponentów RX400. Na pierwszy rzut oka ten podział wydaje się niejasny – dla nas również. Dlatego poniżej znajdziesz grafikę, która zawiera listę możliwych kombinacji.
Interesujące również dla właścicieli aktualnych zestawów osprzętu do rowerów szosowych: The 11-rzędowe GRX STI są kompatybilne z obecnymi 11-rzędowymi przerzutkami szosowymi. Należy jednak zauważyć, że z wyjątkiem Ultegra RX żadna tylna przerzutka Shimano do rowerów szosowych nie jest wyposażona w tłumienie Shadow+. I odwrotnie, oznacza to również, że istniejące 11-biegowe szosowe STI mogą być używane z nowymi tylnymi przerzutkami GRX. Dla wielu np. tani sposób na zamianę istniejącego napędu szosowego 2×11 w rowerze crossowym lub gravelowym na 1×11 z szeroką gamą kaset.
Test roweru szutrowego 2018: 13 rowerów w teście: nasz wniosek
Test: W ciągu ostatnich kilku tygodni sprawdziliśmy 13 rowerów szutrowych do 2.600 euro. Co zauważyliśmy podczas okresu testowego, które rowery nas zaskoczyły i nasze wnioski z testu Gravelbikes 2018. Aktualizacja 2020: 30 rowerów Gravel na dwóch polach testowych w teście Gravelbikes Test 2018 - Ustalenie nr 1: Gravelbike to nie tylko Gravelbike […]
Grupa Shimano GRX Gravel: przerzutki tylne kompatybilne z kasetami rowerów szosowych i MTB
Oczywista szczególna pozycja grupy Shimano Gravel staje się również jasna podczas korzystania z kaset. Zamiast własnych łańcuchów i kaset stosowane są dobrze znane komponenty z sektora rowerów wyścigowych i MTB. Oba są kompatybilne Droga (11-30 / 11-32 / 11-34) oraz Kasety MTB (11-40 / 11-42). Przerzutka tylna RX800 jest dostępna z długim (RX812 / RX817) i krótkim wózkiem (RX810 / RX815). Wersja długa powinna być używana przez tych, którzy chcą jeździć 1-biegowym napędem z szeroką kasetą MTB. I odwrotnie, krótka wersja jest interesująca dla każdego, kto używa przedniej przerzutki. 400-rzędowa przerzutka tylna RX10 może być używana z dwiema tarczami i 11-32, 11-34 lub 11-36 z tyłu.
Wszystkie tylne przerzutki mają wspólne cechy znane z sektora MTB Tłumienie tylnej przerzutki Shadow+. Zapewnia to większe napięcie łańcucha, a tym samym znacznie mniejsze uderzanie łańcucha w polu. Jest to szczególnie ważne, jeśli poruszasz się tylko z jednym ostrzem, ponieważ w przeciwnym razie istnieje ryzyko spadnięcia łańcucha.
Grupa Shimano GRX Gravel: korby z jedną lub dwiema tarczami i dużymi stopniami przełożeń
Jak wiadomo od Japończyków, wszystkie korby wykonane są z aluminium i wykorzystują dobrze znany standard suportu Hollowtech 2. Zarówno korby RX800, jak i RX600 są dostępne z jedną lub dwiema tarczami. Jeśli polegasz na napędzie 1-biegowym, możesz wybrać między 800 lub 40 zębami dla korby RX42, nieco tańszy RX600 ma tylko 40 zębów. Podwójne warianty obu korb są ekscytujące: z jedną gradacja 48-31 Shimano opiera się na zupełnie nowej kombinacji tarcz w RX810-2 - skok o 17 (!) zębów jest największym, jaki kiedykolwiek miał Shimano. Wersja 2x korby RX600 ma nieco mniejszy skok przełożeń od 46 do 30.
Pasma przeniesienia napędu Shimano GRX:
RX810 2x z kasetą 11-34: 479%
RX810 1x z kasetą 11-42: 382%
RX600 2x z kasetą 11-34: 474%
RX600 2x z 11-36 10x: 502%
Szczególną cechą korb GRX jest linia łańcucha, która jest bardziej wysunięta niż znane wcześniej korby do rowerów wyścigowych. Shimano stara się stworzyć więcej miejsca na opony szutrowe o dużej objętości w bardzo wąskim obszarze suportu podczas korzystania z przerzutki przedniej. Oznacza to jednak również, że 2-biegowe korby GRX będą kompatybilne tylko z przednimi przerzutkami GRX.
Grupa Shimano GRX Gravel: STI tylko do hydraulicznych hamulców tarczowych i ze specjalną ergonomią Gravel
Teraz dochodzimy do dźwigni hamulca zmiany biegów STI. Tutaj jest jeszcze większy wybór niż w przypadku innych komponentów. Dla uproszczenia zacznijmy od podobieństw: wszystkie GRX to choroby przenoszone drogą płciową wyłącznie do hydraulicznych hamulców tarczowych zaprojektowany. Fani hamulców szczękowych zaglądają do dętki - chociaż odsetek rowerzystów korzystających z hamulców szczękowych na obszarze żwirowym prawdopodobnie i tak będzie znikomy.
Poza tym na kokpicie znajdują się odpowiednie elementy sterujące dla każdej możliwej kombinacji: oprócz RX815 Di2 STI, mechaniczne 11-kierunkowe dźwignie są dostępne zarówno w serii RX800, jak i RX600. Jeśli możesz obejść się bez przedniej przerzutki, możesz pozostawił dźwignię hamulca bez mechanizmu zmiany biegów prowadzić. Ci, którzy również poruszają się na rowerze szutrowym ze sztycą regulowaną, znajdą również lewą dźwignię hamulca, za pomocą których można obsługiwać sterowane mechanicznie sztyce regulowane. Powinno to być kompatybilne z większością sztyc regulowanych - jedyny warunek: linka musi być zaciśnięta na sztycy, ponieważ jej główka znajduje się w dźwigni. Ta specjalna regulowana sztyca STI jest dostępna tylko dla mechanicznych grup osprzętu i na poziomie RX800 i RX600.
Wariant RX815 Di2 nadal istniał Ergonomicznie całkowicie przeprojektowany. Obszar przyczepności jest nieco wyższy, aby zapewnić większe bezpieczeństwo w terenie, a sama oś dźwigni hamulca przesuwa się nieco w górę, generując w ten sposób większą siłę hamowania. The Maska i powierzchnia dźwigni hamulca są radełkowane, dzięki czemu zawsze masz pewny chwyt, nawet w ogniu szutrowej bitwy. Inne STI mają również teksturowane powierzchnie, ale poza tym są ergonomicznie oparte na dobrze znanych Hydro-STI firmy Shimano.
Grupa Shimano GRX Gravel: Dwa zaciski hamulcowe i innowacyjne dodatkowe dźwignie górnego łącznika
Dostępne będą również dwa zaciski GRX pasujące do Hydro-STI. Siodło RX800 jest przeznaczone dla grupy RX600 i RX810, 10-rzędowa grupa RX400 ma własny hamulec. Oba są optycznie i technicznie mocno wzorowany na znanych szosowych zaciskach hamulcowych firmy Shimano, dostępny tylko z mocowaniem Flatmount, a także zapewnia sprawdzoną technologię ICE, w tym żeberka chłodzące.
Dodatkowa dźwignia hamulca cięgła górnego jeden lub drugi może znać to z przeszłości, ale dzięki dźwigniom RX812 Shimano wprowadza ten pomysł w 2019 r. Dwa kompaktowe czujniki hamulca są zaciśnięte tuż obok mostka i są „umieszczone” na przewodzie hamulca, że tak powiem . Dlatego każdy, kto lubi mocno trzymać górny łącznik, znajdzie odpowiednie dźwignie hamulca.
Grupa Shimano GRX Gravel: koła do 700c i 650b
Dostępne będą również pasujące koła, które uzupełnią grupę Shimano Gravel. Te słuchają nazwy RX570 i będą zarówno jako klasyczny 700c, jak i mniejszy 650b opony mogą być dostępne. Felgi mają jeden szerokość wewnętrzna 21.6 mm i są oczywiście przystosowane do zastosowania bezdętkowego. Dzięki kompaktowej wysokości obręczy wynoszącej 22 mm, waga może być niska i wynosi 1600 g (700c) lub 1540 g (650b). Koła Shimano Gravel są wyłącznie z osią przelotową 12 mm z przodu i 142 x 12 mm z tyłu dostępne.
Grupa Shimano GRX Gravel: wagi i dostępność
Niestety grupy GRX będą dostępne dopiero później tego lata. Shimano planuje wprowadzić mechaniczną grupę osprzętu w lipcu, a następnie warianty Di2 w sierpniu. Dodatkowe dźwignie hamulca i dźwignia hamulca do sztycy regulowanej są spodziewane dopiero we wrześniu.
Znane już wagi poszczególnych składników:
Komponent | oznaczenie | Waga |
---|---|---|
korba | FC-RX810-1 | 655g |
korba | FC-RX600-1 | 753g |
korba | FC-RX810-2 | 722g |
korba | FC-RX600-11 | 816g |
korba | FC-RX600-10 | 819g |
przerzutka | FD-RX815-F | 131g |
przerzutka | FD-RX810-F | 94g |
przerzutka | FD-RX400 | 95g |
przerzutka tylna | RD-RX815 | 288g |
przerzutka tylna | RD-RX817 | 322g |
przerzutka tylna | RD-RX810 | 251g |
przerzutka tylna | RD-RX812 | 264g |
STI | ST-RX815 | 565g |
STI | ST-RX600 | 611g |
STI | ST-RX400 | 613g |
suwmiarka | BR-RX400 | 143g |
zestaw kołowy | WH-RX570 700c | 1600g |
zestaw kołowy | WH-RX570 650b | 1540g |
Łukasz Grunner mówią
Witam,
Piszą, że „2-biegowe korby GRX będą kompatybilne tylko z przednimi przerzutkami GRX”.
Ale co z kompatybilnością przerzutek przednich GRX i Shimano 105 STI?
Chciałbym wyposażyć istniejące Shimano 105 R7020 w korbę GRX 48/31 lub 46/30. Czy tutaj wystarczy wymiana korby i przerzutki przedniej?
Dziękujemy!
Lukas
Michała Faissa mówią
Hi Lukas,
Dobre pytanie - myślę, że komponenty są kompatybilne, ale dla pewności sprawdziłem w niemieckim dziale sprzedaży Shimano. Dodam tutaj odpowiedź, gdy tylko ją otrzymam!
Pozdrawiam
Michał
Michała Faissa mówią
Hi Lukas,
Mam teraz odpowiedź bezpośrednio od Shimano. Przerzutki GRX są kompatybilne ze wszystkimi obecnymi Road STI. Nic więc nie stoi na przeszkodzie realizacji Twojego projektu.
Tutaj możesz ponownie znaleźć całą listę kompatybilności w czerni i bieli:
https://productinfo.shimano.com/#/com?cid=C-453&acid=C-455
Pozdrawiam
Lukas mówią
Cześć Michał!
Fajny przegląd - idealny!
Dziękuję za szybką i precyzyjną odpowiedź.
lg
lg
Koła Andy'ego mówią
Kupiłem kompletną grupę 800. Teraz mam taki problem, że moja rama ma tylko mocowanie słupka na tarczę 160mm z tyłu.
Czy istnieje adapter do siodełka GRX na słupku, czy też mogę zamiast tego zamontować siodełko XT i czy przewody hamulcowe GRX STI będą pasować?
Norberta Waltera mówią
Czy GRX RX 810-2 można połączyć z długim wózkiem (RX 817?) i kasetą XT z 11 – 42 zębami?
Harolda Kirchtaga mówią
dokładnie to też mnie interesuje. Często podróżuję z bagażem i chcę, żeby w góry było łatwiej.
Norberta Waltera mówią
Mam ponad 70 lat i dużo podróżuję po górach i chciałbym trochę ułatwić sobie życie.