Test: Fuji Jari od kilku lat jest solidną ławką w segmencie Gravel i Tourer. Amerykanie o japońskich korzeniach stawiają na najlepsze wykonanie, maksymalną elastyczność i dbałość o szczegóły. W roku modelowym 2019 Fuji daje Jari długo oczekiwaną ramę karbonową. Przetestowaliśmy szlachetną szutrową wyścigówkę i byliśmy zachwyceni.
Fuji Jari Carbon: od importera do producenta
Kiedy firma została założona w Japonii w 1899 roku, skupiała się przede wszystkim na imporcie amerykańskich i angielskich rowerów pod nazwą „Nichibei Fuji”. W tłumaczeniu „Nichibei” oznacza „japońsko-amerykański”. Już w 20 roku, po 1919 latach, firma rozpoczęła produkcję własnych rowerów.
Sukces Fuji zawsze był kształtowany przez innowacyjny proces badań i projektowania, który idzie w parze z kolarzami drużynowymi i sportowcami. W ten sposób uwzględniane są wymagania sportu zawodowego i dużym kosztem przenoszone do produkcji seryjnej. Każdy model przechodzi przez długą fazę prototypu, aż w końcu trafia do klienta końcowego w pełni rozwiniętej formie.
Fuji Jari Carbon: Szlachetny i przemyślany sprzęt
Konstrukcja i kolorystyka karbonowej ramy monocoque rzuca się w oczy już na pierwszy rzut oka. Czarny matowy lakier ze złotymi detalami. Począwszy od ramy, aż po widelec i osprzęt, taki jak siodełko i owijka na kierownicę. Jeśli chodzi o materiał ramy, Fuji po raz pierwszy używa włókna węglowego C15 w Jari, aby umożliwić jeszcze sztywniejszy rower w porównaniu z modelem aluminiowym. Rower szutrowy jest dostępny w rozmiarach 52 cm, 54 cm, 56 cm i 58 cm. Aluminiowa wersja karbonowego widelca typu monocoque znana jest już z Fuji Jari 1.1.
Przerzutki i hamulce pochodzą od Shimano, a używana jest aktualna grupa hydrauliczna Ultegra. Precyzyjnie stopniowana kaseta Shimano Ultegra z 11-34 zębami w jedenastu gradacjach wraz z FSA Energy Modular z 46 lub 30 zębami zapewnia wystarczającą przepustowość dla roweru szutrowego.
Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano Ultegra z tarczami hamulcowymi 160 mm spowalniają Fuji Jari Carbon. Najważniejszym elementem są dodatkowe żebra chłodzące w tarczach, które również poprawiają aerodynamikę.
Koła WTB KOM Light TCS 2.0 uzupełnione o 28-calowe/700c Panaracer Gravel King uzupełniają wyposażenie. Tutaj również zwrócono uwagę na jakość, wagę i gotowość do kompromisów. Koła WTB są stosunkowo lekkie, a Panaracer Gravelking jest idealny do tego roweru.Dzięki gładkiemu bieżnikowi rower ma dobre właściwości toczne, a antypoślizgowe klocki boczne nadal zapewniają wystarczającą przyczepność w terenie.
Inne dodatkowe części, takie jak sztyca, siodło, mostek i kierownica, pochodzą z własnej „kuźni” akcesoriów Oval Concepts. Kierownica i mostek są wykonane z aluminium, sztyca z połączenia aluminium i węgla, a wsporniki siodełka z CrMo.
Fuji Jari Carbon: szczegółowe funkcje
- Rozmiary ram: S (52 cm), M (54 cm), L (56 cm) i XL (58 cm)
- Kolor: satynowy karbon ze złotymi detalami
- Waga (bez pedałów): 8,64 kg (dane producenta)
- Materiał ramy: karbon C15 monocoque
- Widelec: FC-440 Cross Carbon Monocoque z osią przelotową 12 mm
- Przerzutka przednia: Shimano Ultegra
- Korba: FSA Energy Modular 46/30 zębów
- Przerzutka: Shimano Ultegra RX, długa
- Kaseta: Shimano Ultegra 11-34 zęby
- Łańcuch: KMC X11
- Manetki: Shimano Ultegra, hydrauliczna tarcza, 11-rzędowa
- Dźwignie hamulca: tarczowe hydrauliczne Shimano Ultegra ST
- Hamulce: Shimano Ultegra, tarczowe hydrauliczne, 160 mm
- Kierownica: Oval Concepts 325 Alu, spadek 125 mm, poszerzenie o 25°
- Mostek: Oval Concepts 707 Alu, +/- 7°
- Sztyca: Oval Concepts 905 Carbon/Alu, średnica 27,2 mm
- Siodło: Oval Concepts X38, szyny CrMo
- Wirnik: WTB KOM Light i23 TCS 2.0
- Opony: Panaracer Gravelking SK, 700x43c
Fuji Jari Carbon: wyrafinowany z wieloma opcjami
W codziennym teście Jari Carbon okazał się niezwykle wszechstronny. Masz więc łącznie do pięciu różnych sposobów mocowania bidonu lub narzędzi. W zestawie znajduje się również mały „pojemnik na bento”, który jest przykręcony do górnej rury. Telefon komórkowy (nie może być za duży), pieniądze i klucze mają swoje miejsce. Dodatkowy plecak nie jest już potrzebny na wycieczkę.
Jeśli jesteś w trasie przez dłuższy czas, a nawet chcesz rozpocząć przygodę z bikepackingiem, na ramie jest wystarczająco dużo połączeń śrubowych i oczek, aby zamocować bagażnik z dodatkowymi torbami. Można więc dołączyć albo wystarczającą ilość bagażu na dłuższą podróż, albo kompaktową torbę na dojazdy do pracy. Z boku widelca znajdują się również złącza śrubowe do różnych przyborów i akcesoriów.
Aby kable i przewody nie przeszkadzały podczas instalacji akcesoriów, są one prawie całkowicie ułożone w ramie i wychodzą z ramy tylko wtedy, gdy muszą.
Fuji Jari Carbon: sztywny i szybki
Dzięki zastosowaniu włókna węglowego firmie Fuji udało się opracować najsztywniejszą jak dotąd ramę Jari. Jest to szczególnie zauważalne podczas przyspieszania. Chociaż nieprofesjonalistom jest to trudne do zrozumienia, samo uczucie i uśmiech na twarzy mówią same za siebie.
Graveler toczy się niesamowicie dobrze po asfalcie i szutrze przez Panaracer Gravelking. Gładki bieżnik zmniejsza tarcie, ale nadal zapewnia wystarczającą przyczepność dzięki małym bocznym klockom. W zależności od ciśnienia powietrza opony zapewniają również bardzo dobre tłumienie własne i niezbędny komfort na dłuższych trasach. Jeśli podoba Ci się jeszcze bardziej komfortowo, możesz zamontować do 2-calowych opon 650b na odpowiednich kołach.
Geometria ramy jest również zoptymalizowana do użytku jako rower szutrowy. Ostry kąt skrętu kierownicy i równie stromy kąt siedzenia zapewniają dobre połączenie komfortu i sportowego charakteru. Lekko poszerzona kierownica wydawała się nieco nietypowa, ale po krótkim czasie można się do nich przyzwyczaić.
Miłym szczegółem dla wszystkich kierowców wyścigowych i motocyklistów, którzy czasami muszą nosić Fuji Jari na ramieniu, jest zintegrowany silikonowy element o grubości 2 mm w trójkącie ramy bezpośrednio na spodniej stronie górnej rury. Fuji Jari Carbon wygodnie leży na ramieniu.
Tabela geometrii Fuji Jari Carbon 1.1
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 520 | 540 | 560 | 580 |
Pozioma rura górna (w mm) | 535 | 545 | 560 | 575 |
główka ramy (w mm) | 140 | 150 | 170 | 190 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1022 | 1016 | 1027 | 1037 |
Kąt skrętu (w °) | 71,0 | 71,5 | 72,0 | 72,0 |
Kąt siedziska (w °) | 74,0 | 73,0 | 72,5 | 72,0 |
Zasięg (mm) | 375 | 370 | 379 | 383 |
Stosy (mm) | 560 | 572 | 592 | 609 |
Hak wideł (mm) | 45 | 45 | 45 | 45 |
Schreibe einen Kommentar