Test ABS Pegasus Savona EVO 10: Rower trekkingowy Pegasus Savona EVO 10 to jeden z pierwszych modeli z nowym systemem ABS firmy Bosch. Velomotion jeździł na rowerze wiosną Vinschgau, aby przekonać się o działaniu układu ABS.
W górach znika ostatni śnieg, ale tutaj, w Dolinie Adygi, jest tak łagodnie, że można wreszcie zostawić długie spodnie w pokoju hotelowym. W sadach jabłoniowych wciąż jest cicho. Rowerzyści prawie nie jeżdżą po drogach; Pęknięcia, kurz i brud pokrywają pobocza dróg i gromadzą się na zakrętach. Każdy, kto pokonuje pierwsze w roku kilometry w takim terenie, musi zachować szczególną ostrożność: refleks nie jest jeszcze w pełni rozbudzony, a przyjemna pogoda kusi, by zamiast skupić się na trasie, marzyć o wiośnie. Brak hamowania awaryjnego, które mogłoby zablokować przednie koło Pegasusa Savona EVO 10!
Pegasus Savona EVO 10 ABS: Wymagane hamowanie awaryjne
Ale poczekaj - właśnie po to tu jesteśmy. Nasz cokół, nowy Pegasus Savona EVO 10, jest wyposażony w technologię, która ma zapobiegać właśnie takim sytuacjom. Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, który od dawna jest standardem w samochodach, a od stycznia 2017 roku jest wreszcie obowiązkowy dla nowo rejestrowanych motocykli o pojemności skokowej 125 cmXNUMX lub większej, pojawił się w rowerach. A raczej na e-rowerze – bo do działania ABS potrzebny jest oczywiście prąd.
System, który jest dostępny od wiosny tego roku, został opracowany przez firmę Bosch. Specjalista z branży motoryzacyjnej mógł skorzystać z technologii ABS motocykla, która była wypróbowana i przetestowana przez dziesięciolecia i według szacunków ADAC może zapobiec ponad 20% wszystkich wypadków motocyklowych, a nawet 45% groźnych wypadków z udziałem jednego pojazdu . Jeśli chodzi o wypadki z udziałem pedeleków, Bosch mówi o 20% zmniejszeniu liczby wypadków – to niezwykła liczba, biorąc pod uwagę, że liczba upadków z e-rowerami rośnie równolegle z ich rozpowszechnieniem.
Pegasus Savona EVO 10 ABS: jak właściwie działa ABS?
Mówiąc prościej, technologia ta ma na celu zapobieganie dwóm rodzajom wypadków: W przypadku nagłego hamowania podczas jazdy na wprost tylne koło powinno być zabezpieczone przed oderwaniem się od podłoża – przewróceniem, którego się obawiamy. A podczas hamowania na luźnym podłożu należy zapobiegać bocznemu poślizgowi lub skręcaniu. Ze względu na duże siły hamowania nowoczesnych hamulców tarczowych oba są całkiem możliwe nawet przy umiarkowanych prędkościach, a teraz właśnie takie układy hamulcowe mogą pomóc. Na tarczach hamulcowych obu kół znajdują się czujniki, które mierzą prędkość koła. W przypadku gwałtownego spadku prędkości obrotowej silnika lub wyraźnej różnicy w prędkości obrotowej silnika z przodu iz tyłu, jednostka sterująca ABS w skrzynce na kierownicy zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym na ułamki sekundy, aż koło znów zacznie się toczyć; następnie ponownie wzrasta ciśnienie hamowania. Proces ten można powtarzać kilka razy na sekundę, dzięki czemu bezpiecznie zatrzymasz się pomimo pełnego zaciągnięcia dźwigni hamulca.
Przynajmniej taka jest teoria, która została imponująco potwierdzona przez Pegasus Savona EVO 10 ABS na ścieżkach rowerowych w Vinschgau. Ponieważ w praktyce ABS e-roweru dotrzymuje obietnicy. Można go rozpoznać po wspomnianej już jednostce sterującej oraz po lampce kontrolnej na trzpieniu, która zapala się na krótko po uruchomieniu napędu. Powyżej 6 km/h uruchamia się system połączony z czterotłokowym przednim hamulcem – oczywiście chcemy go wypróbować przy znacznie większej prędkości. Tak więc krótki sprint, który jest dziecinnie prosty dzięki mocnemu silnikowi Bosch Performance CX, a następnie mocne naciśnięcie lewej dźwigni hamulca: Wyraźnie wyczuwasz pulsowanie w dłoni, które kierowcy znają z pedału hamulca, gdy ABS jest włączony kontrola. To, co wydaje się siłą naciskającą na dźwignię, to zwiększenie objętości w układzie, co zmniejsza siłę hamowania. „W ogóle nie mogę hamować”, przelatuje ci przez głowę – ale już tam stoisz. To, co jest postrzegane jako rozbrojenie potężnego zwalniacza Magura, jest w rzeczywistości jego optymalizacją - żaden profesjonalista nie może tak delikatnie modulować hamulców. Z tyłu nadal możesz blokować do woli, ale wiadomo, że jest to znacznie mniej poważne. System działa również doskonale, gdy samochód jest przechylony, na przykład podczas pokonywania śliskiego zakrętu, a przeszkoda nagle zmusza do hamowania.
Ramki do zdjęć | Pegaz Savona |
widelec amortyzowany | SR Suntour SF18 Mobie 25 LOR Air CTS |
napęd | Bosch Wydajność CX |
akumulator | Lampa zasilająca Bosch 500 |
wirniki | Pegaz Byk 2000r |
opona | Schwalbe Maraton Plus, 47-622 |
przerzutka tylna | Shimano Deore 10-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore 10-rzędowa |
korba | Miranda |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magura CMe ABS |
sztyca | aluminium |
siodło | Sprzedaj Royal Look-In Umiarkowane |
trzon | nastawny |
Lenker | aluminium |
ABS w rowerach elektrycznych? Ma sens!
ABS nie może być aktywnie wyłączony; Jednak każdy, kto uruchomi napęd Savony, sam może przekonać się o jego skuteczności. Mocne i nieprzemyślane pociągnięcie za dźwignię nie jest możliwe bez ABS - nawet ułamek siły ręcznej wystarczy, aby niebezpiecznie odciążyć tylne koło. Nawet przy niskich prędkościach czterotłoczkowe hamulce można kontrolować tylko z dużym wyczuciem; Okazjonalni rowerzyści mogą nie być w stanie sobie z tym poradzić. Ale nawet zwykłe trekkingowe tarcze mogą być zbyt ostre w ekstremalnych sytuacjach, czy to z powodu niewłaściwej reakcji kierowcy, czy stanu drogi. Nie ma wątpliwości, że Bosch ABS ma sens.
Oczywiście nowoczesne technologie bezpieczeństwa nie są dostępne za darmo: za 3.799 euro Savona EVO 10 ABS kosztuje o 800 euro więcej niż w większości identycznie wyposażony Pegasus Premio EVO 10. 800 gramów więcej niż ABS perspektywy przez różne szczegóły wyposażenia - Ostatecznie Savona jest tylko o 350 gramów cięższa niż Premio.
A jeśli chodzi o optykę, „wcześni użytkownicy” mogą spać spokojnie: nie należy się spodziewać, że jednostka sterująca w najbliższym czasie przeniesie się do wnętrza oprawki – nie może się już zmniejszyć i musi być gdzieś między dźwignią hamulca a zaciskiem hamulca. Jeśli więc w nadchodzącym sezonie chcesz kupić e-rower, śmiało możesz wybrać model z ABS. Obecnie nie ma bezpieczniejszego sposobu na poruszanie się na dwóch kołach, nawet jeśli zwykły refleks powróci w trakcie sezonu.
Schreibe einen Kommentar