Widmo: Podczas gdy w północnych Niemczech nie ma obecnie zimy, południe tonie w białej świetności. Dla rowerzystów nie oznacza to jednak, że muszą rezygnować z ulubionego środka transportu. Wraz z pressienst-Fahrrad, Velomotion pokaże Ci, jak bezpiecznie poruszać się na rowerze po śniegu.
Bezpieczna jazda na śniegu: Porada 1 – opony zimowe
Chociaż opony zimowe nie są obowiązkowe w przypadku rowerów, tak jak w przypadku samochodów, nadal zaleca się stosowanie opon o wyższym profilu w warunkach zimowych. Marathon GT 365 firmy Schwalbe (39,90 EUR za oponę) to dobry wybór na temperatury do zera i lekkie opady śniegu. Nazywana jest oponą całoroczną iw porównaniu z innymi oponami trekkingowymi ma lamelkowy profil i specjalną mieszankę gumową, która obiecuje lepszą przyczepność. Na oblodzonych drogach opony z kolcami (np. „Winter” firmy Schwalbe za 39,90 euro za oponę) są nieuniknione. W przeciwieństwie do samochodów, są one dozwolone dla rowerów. Kolce trzymają się podłoża i zapobiegają ślizganiu się kół.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć tabelę liderów Velomotion z oponami z kolcami:
https://www.velomotion.de/bestenliste-spikereifen-urban/
Bezpieczna jazda na śniegu: Wskazówka 2 - Właściwe ciśnienie w oponach
Każdy, kto nie ma specjalnych opon zimowych lub jest zbyt leniwy, aby je wymienić, powinien zredukować ciśnienie powietrza do dopuszczalnego minimum. Zwiększa to powierzchnię styku profilu i poprawia przyczepność. Do regulacji niezbędna jest pompka powietrza z manometrem. Doskonałą pompką jest Airmenius od SKS (sugerowana cena detaliczna 99 euro). Rowerzyści górscy i fat bikerzy mają na ogół tę zaletę, że profil zapewnia lepszą przyczepność i szybciej się oczyszcza. Dlatego niektórzy rowerzyści używają starego roweru górskiego jako roweru zimowego. Wskazówka dotycząca ciśnienia powietrza dotyczy również opon z kolcami: toczą się lepiej przy maksymalnym ciśnieniu, przy minimalnym ciśnieniu jednocześnie więcej kolców ma przyczepność dzięki większej powierzchni styku.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć listę najlepszych pompek podłogowych Velomotion:
https://www.velomotion.de/bestenliste-standpumpen-test-luftpumpen/
Bezpieczna jazda na śniegu: Wskazówka 3 – czyść i konserwuj łańcuch
Aby zapobiec rdzewieniu układu napędowego w śniegu i błocie oraz uszkodzeniu innych części układu przerzutki, należy regularnie konserwować łańcuch, zwłaszcza zimą. Do użytku zimowego zalecane są wodoodporne, bardzo lepkie oleje łańcuchowe (np. „ChainJ” firmy Pedro's / 9,99 euro za 100 ml). Zostały zaprojektowane tak, aby zachować smarowność nawet na śniegu. Wosk do łańcuchów (np. „Chain Wax” firmy Tunap Sports / 11,95 euro za 125 ml) pomaga również zimą nałożyć dodatkową warstwę ochronną na łańcuch. Osłona łańcucha (np. „Hülse” firmy Fahrer Berlin / 19,50 euro) pomaga utrzymać brud lub śnieg z opony z dala od łańcucha. Łańcuchy „EPT” firmy KMC (od 39,95 euro) są również odpowiednie dla motocyklistów całorocznych z przerzutkami w piaście (do historii firmy KMC na Velomotion), które są znacznie bardziej odporne na słoną wodę dzięki powłoce antykorozyjnej. Oczywiście optymalny byłby całkowicie nierdzewny i prawie bezobsługowy napęd paskowy, taki jak Gates, który jest często stosowany w nowoczesnych e-rowerach z przerzutkami w piaście.
Kilka wskazówek dotyczących pielęgnacji przed, w trakcie i po zimie w naszym wciąż aktualnym artykule z 2014 roku:
https://www.velomotion.de/2014/11/wintercheck-4-pflegetipps/
Bezpieczna jazda na śniegu: rada 4 – ustaw prawidłowo światła
W przypadku obfitych opadów śniegu rowerzyści powinni nosić światła również w ciągu dnia. Wiele reflektorów z dynamem w piaście (np. „IQ-XS” firmy Busch & Müller; 79,90 euro) ma sterowane czujnikiem światła do jazdy dziennej. Wystarczy je włączyć, a reflektor zajmie się resztą.Rowerzyści muszą tylko sprawdzić, czy są prawidłowo zamocowani: ważne jest, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów i móc widzieć i być widzianym. Aby uzyskać przybliżony przewodnik, najjaśniejszy punkt reflektora powinien znajdować się około dziesięciu metrów przed motocyklem na drodze. Oczywiście dotyczy to również oświetlenia akumulatorowego.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć listę najlepszych produktów Velomotion do oświetlenia akumulatorowego:
https://www.velomotion.de/bestenliste-fahrradbeleuchtung-stvzo-akku/
Kilka wskazówek na temat światła, także w przypadku ewentualnych problemów, znajdziesz w naszym artykule:
https://www.velomotion.de/2014/11/wintercheck-beleuchtung/
Bezpieczna jazda na śniegu: Wskazówka 5 – sprawdź hamulce
Wilgoć, brud, śnieg i wilgoć przyspieszają zużycie hamulców. Dlatego zaleca się, aby zawsze mieć oko na funkcję hamowania. Hydrauliczne hamulce tarczowe generalnie mają tę zaletę, że działają bardziej niezależnie od pogody niż hamulce mechaniczne i szczękowe. Klocki hamulcowe powinny nadal mieć grubość około 1,5 milimetra. Klocki do hamulców szczękowych mają wyraźnie widoczne wgłębienia na powierzchniach hamowania. Jeśli ich nie ma, czas wymienić klocki hamulcowe. Specjalista również chętnie pomoże.
Wskazówki dotyczące prawidłowego ustawienia i rozwiązywania problemów z hamulcami szczękowymi można znaleźć w naszym artykule:
https://www.velomotion.de/2014/11/wintercheck-2/
Bezpiecznie na rowerze na śniegu: Porada 6 – cecha szczególna rowerów elektrycznych
E-rowerzyści powinni pamiętać: Wydajność akumulatora spada w niskich temperaturach. To ogólny problem z akumulatorami litowo-jonowymi, znany też ze smartfonów. Dlatego zimą akumulator należy przechowywać i ładować w temperaturze pokojowej oraz wkładać do roweru tylko na krótko przed rozpoczęciem podróży. Neoprenowa osłona (np. „akku cover” od kierowcy Berlin; 29,90 euro) pomaga osiągnąć i utrzymać temperaturę roboczą akumulatora oraz chroni go przed wilgocią.
https://www.velomotion.de/2016/11/e-bike-im-winter-elf-tipps-vom-fachmann/
Bezpieczna jazda na rowerze po śniegu: Wskazówka 7 – Odpowiednie ubranie
Kiedy rower jest przygotowany na zimę, kolej na rowerzystę. Kurtki ocieplające i izolujące są obowiązkowe na śniegu. „Męska wyściełana parka dla rowerzystów” firmy Vaude (200 euro) charakteryzuje się krojem, który wspiera postawę rowerzysty, a także chroni wydłużone plecy. Pod spodem najlepiej kierować się tak zwaną zasadą cebuli. Cienka warstwa bielizny funkcyjnej jako podstawa przejmuje odprowadzanie wilgoci – sprawdziła się tutaj wełna merynosowa. Warstwa ocieplająca (np. sweter lub polar) pomaga zatrzymać ciepłotę ciała. Odporna na warunki atmosferyczne warstwa wierzchnia chroni przed wpływami zewnętrznymi. Wodoodporne spodnie softshellowe (np. „Naughtvind Softshell” z 45Nrth; 249,99 euro) zapewniają ochronę przed wilgocią i zimnem. Wiatro- i wiatroodporne rękawice zimowe (np. „Sturmfist” od 45Nrth; 99,99 euro) oraz czapka pod kaskiem powinny być częścią podstawowego wyposażenia. Aby chronić stopy, specjalista ds. zimy oferuje również specjalne zimowe buty rowerowe, które mają podeszwy kompatybilne z pedałami (np. „Wölvhammer”; 339,99 euro). W najlepszym przypadku produkty odzieżowe powinny mieć odblaski dla lepszej widoczności. Alternatywnie można również przymocować odblaskowe guziki i rzepy (np. „Button” firmy Driver Berlin za 5,95 euro).
Odpowiednie tabele liderów można również znaleźć tutaj:
https://www.velomotion.de/2015/01/bestenliste-fahrradhandschuhe-winter/
https://www.velomotion.de/bestenliste-traegerhosen-winter/
https://www.velomotion.de/bestenliste-regenjacken-test-fahrrad/
Ponadto kilka wskazówek dotyczących pielęgnacji odzieży, która jest szczególnie wytrzymała o tej porze roku:
https://www.velomotion.de/2016/11/radbekleidung-pflege/
Bezpieczna jazda na śniegu: Porada 8 – Technika jazdy i regulacja siodełka
Lodowce lub zaspy śnieżne są głównym źródłem niebezpieczeństw dla rowerzystów w zimie, wtedy najlepiej nie skręcać ani nie hamować, zachować spokój i pozwolić rowerowi płynąć. Aby zminimalizować źródła zagrożenia, należy jechać jak najdalej z zachowaniem przezorności. Gdy jest śnieg, śliskie obszary można również szybko pokryć. Dlatego lepiej hamować wcześniej i zawsze zwalniać przed zakrętem. Wskazówka: jeśli obniżysz nieco siodło, w nagłych wypadkach możesz lepiej stąpać obiema stopami po ziemi. Zwiększa to poczucie bezpieczeństwa i ułatwia przechwycenie, jeśli zaczniesz skręcać.
Bezpieczna jazda na rowerze po śniegu: Porada 9 – przewożenie dzieci i ładunków
Rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu w miastach. Czy to dla dzieci, bagażu, czy dla handlowców. Pojazdy trójkołowe mają tę zaletę, że są wyjątkowo stabilne i dlatego nie przeszkadza im mały poślizg na zimowych drogach. Nawiasem mówiąc, jest to również korzystne dla jeźdźców poziomych trójkołowców. Dlatego rowerowi rodzice doceniają zalety przyczepki dziecięcej w porównaniu do fotelika rowerowego, szczególnie w zimowe dni. W przyczepce dziecko przed zimnem powinien też chronić opcjonalny śpiworek (np. Croozer od 79,95 euro). Pokrowiec przeciwdeszczowy (34,95 euro) chroni przed wilgocią.
Bezpieczna jazda na rowerze po śniegu: wskazówka 10 – legalne
Miasta i gminy są zobowiązane do regularnego odśnieżania i odladzania ścieżek rowerowych. Jeśli rowerzysta ulegnie wypadkowi na nieodśnieżonej ścieżce, może dochodzić roszczeń odszkodowawczych wobec władz lokalnych. Rowerzysta powinien jednak dostosować prędkość do warunków pogodowych i nie przyspieszać dalej np. na oblodzonym zakręcie. W przypadku upadku należy w każdym przypadku powiadomić policję, aby udokumentować okoliczności. Istnieje osobliwość prawna, jeśli obowiązkowa ścieżka rowerowa nie jest oczyszczona. Rowerzyści mogą wówczas zjechać na pas, nawet jeśli istnieje wyraźny obowiązek korzystania ze ścieżki rowerowej.
Michał Milz mówią
Czytam tę stronę prawie codziennie i ogólnie jestem zadowolony z zawartości.
Ale TABELE PRZEWODNIKÓW zamieszczone w dzisiejszym raporcie z jazdy po śniegu są fatalne.
Odnosząc się do testu z 2014 i 2015 roku……………..to już 2019 rok!
Nie ma nic więcej do powiedzenia. Więc drodzy redaktorzy, proszę pomińcie stare raporty z testów, czy mamy już wersję 01.04. (kwiecień kwiecień).
Nadine mówią
Mnie osobiście wystarczy mała, poręczna pompka, którą zawsze mam przy sobie. Obecnie dostępne są również wygodne pompki akumulatorowe, które automatycznie i bez wysiłku pompują odpowiednie ciśnienie do opon.