Pierwsza jazda: po niedawno zakończonej zmianie roku modelowego sprawdzonego 130 mm Neuron AL touring w pełni, firma z Koblencji prezentuje teraz kolejny etap ewolucji z karbonowym wariantem Canyon Neuron CF i po raz pierwszy wersją zmotoryzowaną: Kanion Neuron:ON. Podobnie jak złożona sieć nerwów, wszystkie trzy platformy postrzegają siebie jako system sieci sensorycznej i motorycznejnawzajem. Velomotion mógł przetestować nowy rower elektryczny Canyon Neuron:ON wyłącznie na lokalnych trasach w Lesie Bawarskim.
Canyon Neuron:ON to drugi E-MTB w portfolio producenta z Koblencji. Jako młodszy brat nagradzanego Spectral:ON oferuje podwozie o skoku 130 mm, 29-calowe koła i wiele sprytnych detali. Dzięki półzintegrowanej konstrukcji ramy wymiana baterii to kwestia kilku sekund - zgodnie z mottem „forma podąża za funkcją” rezygnujesz ze zintegrowanej baterii i wolisz pragmatyczne rozwiązanie. Lubimy to!
Canyon Neuron:ON – Rama / Geometria:
Na pierwszy rzut oka Neuron:ON wygląda łudząco podobnie do swojego brata, Spectral:ON. Oprócz różnic w ugięciu sprężyny i wielkości kół, w konstrukcji ramy kryje się również kilka charakterystycznych cech nowego Canyon E-MTB. Charakterystyczna krzywa tylnego trójkąta jest znacznie bardziej liniowa niż w przypadku Spectral:ON, dzięki czemu szybciej uwalnia ugięcie sprężyny. Rezultat: znacznie wygodniejsze podwozie już od pierwszych milimetrów. Dzięki tak zwanemu podziałowi rozmiarów, Canyon Neuron:ON oferuje również bardzo szeroką gamę rozmiarów. 29-calowe koła od M do XL gwarantują płynną jazdę i stabilne prowadzenie. Klienci S i XS korzystają z niskiego przekroku dzięki mniejszym 27,5-calowym kołom. Gniazdo USB umieszczone na górnej rurze daje możliwość obsługi lampki, ładowania smartfona czy zasilania przenośnego systemu nawigacji. Energię do tego zapewnia akumulator napędowy.
Tylny trójkąt jest chroniony przed uderzeniami łańcucha przez plastikową osłonę, a także redukuje hałas w tle. Mówiąc o tylnych widełkach: dzięki nowemu umieszczeniu silnika ich długość została zmniejszona do 440 mm, a zatem nie jest znacznie dłuższa niż w rowerach górskich bez silnika.
Średnio Shimano Steps E8000 jest prawie o kilogram lżejszy od konkurencji i jeszcze ważniejszy dla projektantów: jest bardziej kompaktowy. Tylko w ten sposób można osiągnąć sportową i zwartą geometrię, taką jak w modelu Neuron:ON. Jak już wspomniano, Canyon nadal nie ma w pełni zintegrowanej baterii. Nawet jeśli optyka może trochę ucierpieć, w praktyce zalety przeważają nad wadami: zewnętrzna bateria jest bardziej kompaktowa i dlatego można ją łatwo umieścić w plecaku. Zmiana jest również znacznie łatwiejsza podczas dłuższych tras. Canyon ma również miejsce na koszyk na bidon w trójkącie ramy. Silnik jest chroniony przez grubą plastikową osłonę na spodzie silnika.
Kanion Neuron: WŁ
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 430 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 586 | 611 | 635 | 659 |
główka ramy (w mm) | 95 | 100 | 110 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
Rozstaw osi (w mm) | 1138 | 1160 | 1172 | 1198 | 1223 |
Kąt skrętu (w °) | 66,3 | 66,3 | 67,5 | 67,5 | 67,5 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 395 | 415 | 435 | 455 | 475 |
Stosy (mm) | 584 | 588 | 614 | 628 | 641 |
Kanion Neuron:ON Funkcje:
Ramki do zdjęć | Caynon M093 Neuron: włączony |
widelec amortyzowany | Wydajność pływaka Fox 34 |
napęd | Stopnie Shimano DU-E8000 |
akumulator | Stopnie Shimano BT-E8010, 504Wh |
niemy | Wydajność Fox DPS |
wirniki | Koła do rowerów elektrycznych firmy Alex |
Opona VR | Nobby Nic Addix SpeedGrip |
Tętno opon | Schwalbe Hans Dampf Addix SpeedGrip |
przerzutka tylna | Shimano XT, 11 biegów |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Shimano |
przerzutka | |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | ShimanoXT |
sztyca | Transfer wydajności Foxa |
siodło | Kanion SD:WŁ |
trzon | Wyścigowa jazda twarzą |
Lenker | Wyścigowa jazda twarzą |
Testowaliśmy topowy model Neuron:ON 7.0. Jedenaście biegów przełączanych jest za pomocą sprawdzonego Shimano XT, hamulce również pochodzą od japońskiego producenta. 2-tłokowe hamulce Shimano MT8000 zostały zaprojektowane tak, aby zatrzymać rowerzystę i rower. Wybór 180-milimetrowych tarcz z przodu iz tyłu był dla nas nieco zaskakujący — większość innych E-MTB jest teraz wyposażona w tarcze o średnicy co najmniej 203 mm z przodu. Markowa jakość jest również stosowana w kokpicie i unika się notorycznego czerwonego ołówka: komponenty Race Face Ride obiecują dobrą ergonomię i trwałość. Podwozie Fox wykonane z Fox 34 w wersji Performance i amortyzator Fox DPS Evol powinny zapewnić więcej niż wystarczające rezerwy nawet na nieco trudniejsze trasy.
Canyon opracował siodełko SD:ON specjalnie dla serii E-MTB. Wspiera kierowcę za pomocą „spojlera” z tyłu podczas jazdy pod górę. Szerszy nos siodełka oferuje większą powierzchnię styku dla dodatkowego komfortu. Modele damskie są wyposażone w damskie siodło SD:ON, które jest dostosowane do kobiecej anatomii. Sztyca Fox Transfer Performance przekonała nas już wielokrotnie swoją łatwością użytkowania.
Podobnie jak w przypadku innych modeli, w oponach Neuron:ON Canyon stawia na coraz bardziej popularny rozmiar półtłustych 2,6″ – nawet na 29erach. Masz więc dużą przyczepność dzięki szerokiej powierzchni styku, ale bez konieczności życia z czasem gąbczastym prowadzeniem opon plus. Wszystkie modele mają z przodu oponę Schwalbe Hans Dampf, a z tyłu oponę Schwalbe Noby Nic z mieszanką Addix Speed Grip.
Inne warianty wyposażenia:
Kanion Neuron: ON 6.0
ustawienie: Aluminium Canyon M093
podwozia: Wydajność Fox 34 Float Rhythm / Fox DPS
Okrążenie: Shimano XT, 11 biegów
wirniki: Koło E-MTB firmy Alex 29 cali
Cena: € 3799
Canyon Neuron:ON 6.0 Kobiety
ustawienie: Aluminium Canyon M093
podwozia: Wydajność Fox 34 Float Rhythm / Fox DPS
Okrążenie: Shimano XT, 11 biegów
wirniki: Koło E-MTB firmy Alex 27,5 cali
Cena: € 3799
Canyon Neuron:ON 5.0 Kobiety
ustawienie: Aluminium Canyon M093
podwozia: RockShox Recon RL
Okrążenie: Shimano XT, 10 biegów
wirniki: Koła do rowerów elektrycznych firmy Alex
Cena: € 3299
Kanion Neuron: ON 5.0
ustawienie: Aluminium Canyon M093
podwozia: RockShox Recon RL
Okrążenie: Shimano XT, 10 biegów
wirniki: Koła do rowerów elektrycznych firmy Alex
Cena: € 3299
Kanion Neuron:ON na szlaku:
Dzięki 130 mm skoku sprężyny i mocnym 29-calowym oponom nowy Neuron:ON obejmuje bardzo szeroki zakres możliwych zastosowań na papierze. Od spokojnej weekendowej wycieczki po ciężkie wyprawy w góry, prawie wszystko powinno być tutaj możliwe. Tym bardziej byliśmy ciekawi, czy ta wszechstronna postać sprawdzi się również w praktyce.
Największą uwagę zwracało początkowo nowo opracowane siodło. Z szerokim nosem i podciągniętym tylnym końcem na początku wydaje się dość niezwykły, ale nie jest niewygodny. Jednak na podjazdach natychmiast ujawniły się zalety charakterystycznego kształtu. Wsparcie jest absolutnie na najwyższym poziomie zarówno na umiarkowanych, jak i bardzo stromych podjazdach: jako rowerzysta nie musisz ciągle chwytać kierownicy, aby utrzymać centralną pozycję na rowerze. Możesz wygodnie siedzieć w siodle bez zsuwania się do tyłu.
Jak zwykle Shimano Steps E8000 pcha nas pod górę z dużą parą. Wyświetlacz jest elegancko przymocowany do kierownicy i jest łatwy do odczytania. W trybie doładowania silnik jest nieco głośniejszy niż jego konkurenci, ale w żadnym wypadku nie jest irytujący - szczególnie w terenie. Zgodnie z obietnicą Canyon, komfort jazdy w pozycji siedzącej jest bardzo przyjemny dzięki liniowemu tylnemu trójkątowi, ponieważ amortyzator jest bardzo czuły i pozwala na duży skok sprężyny.
Jeśli następnie przejdzie w tryb zjazdowy, Canyon Neuron:ON toczy się bardzo płynnie po szutrowych ścieżkach lub łatwych pojedynczych szlakach dzięki oponom Schwalbe i 29-calowym kołom. Opony zapewniają więcej niż wystarczającą przyczepność na suchej i śliskiej nawierzchni. Przy wyższych prędkościach 2-tłokowy układ hamulcowy Shimano XT mógłby mieć nieco więcej mocy jak na nasz gust. Większa tarcza hamulcowa z przodu lub hamulec z czterema tłokami z pewnością szybko zatrzyma nawet ciężkiego kierowcę.
Dzięki krótkim tylnym widełkom Neuron:ON jest bardzo zwinny przy zmianie kierunku, ale wcale nie jest niespokojny. Jeśli sytuacja staje się trudniejsza, amortyzator zwalnia skok sprężyny trochę za szybko. To cena, którą trzeba zapłacić za liniową charakterystykę tylnej części i wyjątkowo wygodne prowadzenie w umiarkowanym terenie. Jednak nasze odczucia na temat Neuron:ON powiedziały nam, że rower ma duży potencjał nawet w wymagającym terenie. Więc bez zbędnych ceregieli zdecydowaliśmy się otworzyć amortyzator i zamontować dystans o większej objętości. Zmniejsza to objętość powietrza wstrząsu i zwiększa jego końcową progresję. Poświęcasz więc trochę komfortu, ale dostajesz większe rezerwy w trudnym terenie i przy nieczystym doborze linek. Obliczenia zadziałały: nawet przy silniejszych uderzeniach amortyzator oferuje teraz większą progresję końcową i nie osiąga już dna. W zaledwie kilku prostych krokach wygodny turystyczny E-MTB staje się prawdziwym rowerem na szlaki, którego można używać nawet w wymagającym terenie.
Więc jeśli lubisz strzelać trochę szybciej przez stopnie i grubsze korzenie, a Steinfelder nie sprawia, że się pocisz, ale wywołuje uśmiech na twarzy, powinieneś zainwestować czas i dać amortyzatorowi dodatkową przekładkę objętościową. Konwersję mogą łatwo wykonać sami doświadczeni wkrętarze.
Sieć
Schreibe einen Kommentar