Test: Fuji Jari jest jednym z długoletnich faworytów w asortymencie amerykańskiego producenta od czasu jego wprowadzenia. Najprawdopodobniej nie zmieni się to również w roku modelowym 2019: Jari pozostaje wierny swoim korzeniom i powinien być w stanie zainspirować zwłaszcza fanów bikepackingu i turystyki.
Fuji Jari 1.1: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700c
prześwit opon: 42 mm (700c) / 2,0″ (650b)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę, dolna rura w dół, rura podsiodłowa, widelec
Sonstiges: Oczka na górnej rurze
Masa koła v/h (z oponami, kasetą i tarczami hamulcowymi): 1.550g / 2.080g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,72 kg
Cena: € 1.999
Fuji Jari 1.1 – Rozpocznij podróż!
Amerykańska firma o japońskich korzeniach kładzie duży nacisk na segment przygodowy i turystyczny, a Jari jest tutaj topowym modelem. Biorąc pod uwagę cenę nieco poniżej 2.000 euro, ludzie chętnie kiwają głową na widok kompletnego Shimano 105 z mechanizmem korbowym FSA, chociaż gdzie indziej jest już kompletna Ultegra. W każdym razie złota farba na aluminiowej ramie jest przyjemna, a Panaracer Gravelking wyprodukowany w Japonii również bardzo dobrze pasuje - podobnie jak mosiężne nyple do szprych. Opony i felgi są kompatybilne z systemem bezdętkowym, co jest wręcz niezbędne w segmencie szutrowym.
Geometria Fuji Jari 1.1
XXS | XS | S | M | L | XL | XXL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 460 | 490 | 520 | 540 | 560 | 580 | 610 |
Pozioma rura górna (w mm) | 510 | 525 | 535 | 545 | 560 | 575 | 595 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 140 | 150 | 170 | 190 | 210 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1004 | 1020 | 1022 | 1016 | 1027 | 1037 | 1058 |
Kąt skrętu (w °) | 70.5 | 70.5 | 71 | 71.5 | 72 | 72 | 72 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74.5 | 74 | 73 | 73 | 72.5 | 72.5 |
Zasięg (mm) | 363 | 375 | 375 | 370 | 379 | 383 | 397 |
Stosy (mm) | 532 | 541 | 569 | 572 | 592 | 609 | 628 |
Ramki do zdjęć | aluminium A6-SL |
widelec amortyzowany | Węgiel FC-440 |
wirniki | WTB COM Light i23 |
opona | Panaracer GravelKing SK 38mm |
przerzutka tylna | Łopatka 105 |
dźwignia zmiany biegów | Łopatka 105 |
korba | Przygoda FSA Omega 46/30 |
przerzutka | Łopatka 105 |
Hamulec | Hydraulika Shimano 105 |
sztyca | Pojęcia owalne 300 |
siodło | Owalne koncepcje X38 |
trzon | Pojęcia owalne 313 |
Lenker | Pojęcia owalne 325 |
Szybko staje się jasne, dokąd zmierza ten rower: Jari to bardziej rower turystyczny niż sprzęt sportowy i preferuje długie wycieczki, najlepiej z bagażem – istnieje wiele opcji montażu, na przykład na górnej rurze z przodu. Dodaj do tego wewnętrzne linki, osie przelotowe i detale, takie jak smukłe, zakrzywione wsporniki siodełka – pod tym względem wszystko jest w porządku. Fuji dobrała geometrię do zamierzonego zastosowania: pozycja siedząca jest wyprostowana i jest podobna do tej na Byki; ogólnie żywy układ kierowniczy również przypomina motocykl z Kolonii. Przy siedmiu rozmiarach długość główki ramy i górnej rury zwiększa się w odstępach od 10 do 20 mm, więc regulacja nie jest trudna. Oczywiście z tej geometrii nie da się wyciągnąć naprawdę sportowej pozycji siedzącej, ale Fuji ma do tego wystarczająco dużo innych modeli.
Nawiasem mówiąc, jeśli chodzi o wagę, Jari radzi sobie całkiem nieźle; dziesięć kilogramów z pedałami to przyzwoita wartość w segmencie rowerów turystycznych. To, co może irytować jednego lub drugiego, to kierownice własnej marki Fuji Oval Concepts: z 25-stopniowym rozchyleniem dźwignie STI są tak pochylone, że pozycja dźwigni hamulca wymaga trochę przyzwyczajenia.
Fuji Jari 1.1 – Let's Gravel
Już na pierwszy rzut oka Fuji Jari 1.1 przyciąga wzrok swoim złotym wykończeniem. Ale nie tylko w samej ramie, ale także w różnych mocowaniach widać dużą dbałość o detale. Tutaj na przykład nyple lub ściana opony zostały dopasowane kolorystycznie do projektu. Ale to tyle, jeśli chodzi o optykę, bo Fuji Jari 1.1 ma też sporo do zaoferowania pod względem wydajności.
Na pierwszy rzut oka widać, że Fuji Jari 1.1 jest skierowany przede wszystkim do żądnych przygód fanów żwiru. W szczególności duża liczba oczek do mocowania różnych toreb, bagażników, uchwytów, błotników i wielu innych sprawia, że jest odpowiednim towarzyszem na dłuższe wycieczki. Pozostałe wyposażenie Fuji Jari 1.1 dobrze wpisuje się w ten obraz i nastawione jest przede wszystkim na funkcjonalność. Grupa osprzętu Shimano 105 oferuje zwykle dobre osiągi i jest mniej podatna na awarie. Opony Panaracer GravelKing SK powinny również zapewniać wystarczający zasięg, zwłaszcza na dłuższych trasach i urozmaiconych kilkudniowych wyprawach, aby prawidłowo poruszać się po drogach szutrowych, leśnych lub asfalcie.
Nie można się pomylić z wewnętrznymi owalnymi częściami dodatkowymi, nawet jeśli niezwykła ergonomia i kształt kierownicy sprawiają, że dźwignie hamulca wydają się początkowo trochę dziwne. Rama Fuji Jari 1.1 wykonuje solidną pracę we wszystkich obszarach iz tego powodu nadaje się również do wszechstronnego zastosowania. Płynne działanie Fuji Jari jest szczególnie przydatne do rozciągania, nawet jeśli w niektórych miejscach z pewnością może być nieco bardziej zwinne i wygodne. Niemniej jednak ten rower szutrowy oferuje udane połączenie funkcjonalności, osiągów i wyglądu, szczególnie dla rowerzystów turystycznych.
Swato mówią
Czy masz jakieś ograniczenia wagowe dla Jariego?
Dziękuję Svato