Test: Specialized wprowadza na rynek swój nowy Specialized Turbo Levo 2019 w pięknym kurorcie Rabac (Chorwacja). Nowe Turbo Levo otrzymuje zupełnie nową konstrukcję ramy, która jest bardzo podobna do tej wprowadzonej kilka miesięcy temu, nowe Specialized Stumpjumpers zapamiętany. Akumulator został zintegrowany z ramą i mieści teraz do 700 Wh. Zmodernizowano również silnik Brose, który jest teraz mniejszy, wydajniejszy i lżejszy. Ponadto poziom naładowania baterii i poziomy wsparcia można teraz odczytać na górnej rurze. Wszystkie modele są dostarczane tylko jako 29-calowe.
Rabac (Chorwacja) jest najbardziej znany ze swoich pięknych plaż i błękitnego morza. Ale okolice Rabaca to coś więcej niż tylko kąpielisko - wspólnota turystyczna niedawno wytyczyła super piękne, kamieniste i jednocześnie płynne pojedyncze szlaki z widokiem na morze. W głębi kraju działa stowarzyszenie bike parków, które udostępnia łącznie siedem pojedynczych tras. Region malowany na prezentację nowego Specialized Turbo Levo 2019.
Specjalistyczne Turbo Levo 2019: rama / geometria
Do tej pory kupujący Levo mieli wybór rozmiaru kół, ale kalifornijska firma Specialized zdecydowała się na to w wersji Trail E-MTB 2019: Całkowicie nowo opracowana rama ramienia bocznego wykonana z karbonu FACT 9m lub aluminium M5 jest tylko dostępny z 29-calowymi kołami i oponami. Chcesz więc zapewnić zwinne i wydajne podwozie o bardzo dobrych właściwościach jezdnych.
Tylny koniec FSR został zoptymalizowany, co podobno ponownie zwiększyło sztywność ramy. Aby uniknąć irytujących uderzeń łańcuchem, wszystkie Turbo Levos wykorzystują również nowe zabezpieczenie tylnego trójkąta, które fani Specialized znają już z nowego Stumpjumpera. Aby wyjąć baterię, należy poluzować śrubę w zwykły sposób. Akumulator można wtedy wyjąć od dołu – jeśli Levo jest do góry nogami lub leży na boku, dostęp jest również bardzo łatwy. Już na pierwszy rzut oka widać, że zrobiono duży krok naprzód w zakresie integracji względem poprzednika. Wiele się zmieniło, nie tylko pod względem wyglądu: całkowita waga ramy wraz z silnikiem została zmniejszona nawet o 1,2 kilograma.
Silnik jest teraz umieszczony w lżejszym uchwycie, gdzie podobno jest jeszcze lepiej chroniony niż wcześniej. Ponadto umiejscowienie sprzyja nisko położonemu środkowi ciężkości. Sama rama jest wzorowana na aktualnym modelu Specialized Stumpjumper, zarówno wizualnie, jak i technicznie. Ponieważ jednak wymagania E-MTB różnią się nieco od wymagań roweru bezsilnikowego, geometria Levo jest nieco inna - jeszcze większy zasięg i dłuższe tylne rurki tylnego trójkąta niż w przypadku Stumpjumpera powinny zapewnić dobre osiągi zarówno pod górę, jak i z góry.
Linie i pociągi, które kursują całkowicie w środku, są wizualną wisienką na torcie. Mówi się, że Specialized Turbo Levo Expert waży nieco ponad 20 kg. Aby zachować różnice w masie w stosunku do obecnego Levo: Model 2019 z aluminiową ramą waży mniej więcej tyle samo, co poprzednia topowa wersja S-Works.
Geometria Specialized Turbo Levo
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 410 | 455 | 505 |
Pozioma rura górna (w mm) | 577 | 600 | 631 | 664 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 455 | 455 | 455 | 455 |
Rozstaw osi (w mm) | 1182 | 1202 | 1235 | 1266 |
Kąt skrętu (w °) | 66,04 | 66,04 | 66,04 | 66,04 |
Kąt siedziska (w °) | 75,04 | 74,79 | 74,48 | 74,14 |
Zasięg (mm) | 415 | 435 | 455 | 480 |
Stosy (mm) | 606 | 606 | 634 | 647 |
Specjalistyczne Turbo Levo 2019: silnik i akumulator
Silnik Custom Turbo 2.1 z oprogramowaniem Rx Trail Tune jest o około 15% mniejszy i o 11% lżejszy niż poprzednia wersja. Ponadto powinien reagować zauważalnie szybciej, a Specialized jest również bardzo dumny z nowego zarządzania ciepłem. Tak jak poprzednio, przekładnia odłącza się przy najwyższych prędkościach - można więc wygodnie pedałować przy użyciu czystej siły mięśni. Specialized E-MTB można teraz włączać i wyłączać na górnej rurze. Umożliwia to nowy element sterujący. Poziom naładowania i poziomy wsparcia można również zobaczyć na urządzeniu Turbo Connect Unit (TCU). Jak zwykle, poziomy podparcia można kontrolować za pomocą małego elementu sterującego na kierownicy, dzięki czemu kokpit jest ładny i czysty.
System TCU ma ANT+ i Bluetooth i jest, że tak powiem, mózgiem e-roweru. Dzięki temu Levo nadal można dostosować do potrzeb kierowcy za pomocą smartfona i nowej aplikacji Mission Control. Opcjonalnie dostępny jest teraz nowy wyświetlacz o nazwie TCD, który można przymocować do kierownicy. Wyświetlacz dostarcza wszystkich niezbędnych informacji, takich jak prędkość, kilometry, kadencja i poziom naładowania baterii. Do systemu można również podłączyć czujnik tętna. Wyświetlacz kosztuje około 90 euro i można go ulepszyć we wszystkich poprzednich modelach Levo i Kenevo.
W zależności od wariantu wyposażenia Turbo Levo posiada akumulator o mocy 500 lub 700 W. Nowa bateria Specialized M2 o pojemności 700 Wh ma o 40% większą pojemność i zapewnia jeszcze większy zasięg i frajdę ze szlaku. Akumulator 700 Wh można zamontować w każdym modelu z 2019 roku. Akumulator i silnik są wentylowane przez specjalny otwór w dolnej części dolnej rury, która jest połączona z akumulatorem.
Ekspert Specialized Turbo Levo 2019: Ausstattung
Ramki do zdjęć | Specialized Turbo Levo FACT 9m Carbon |
widelec amortyzowany | RockShox Pike RC29 |
napęd | Specialized 2.1, niestandardowy silnik dostrojony do Rx Trail |
akumulator | Turbo M2-700Wh |
niemy | RockShox Deluxe RT3 |
wirniki | Trawers Roval 29 |
Opona VR | Specjalistyczna siatka rzeźnicza 29x2.6 |
Tętno opon | Specjalistyczna siatka rzeźnicza 29x2.6 |
przerzutka tylna | SRAM X1, 11 biegów |
dźwignia zmiany biegów | SRAM S700, dźwignia z jednym kliknięciem |
korba | Ćwicz 165mm |
przerzutka | |
Hamulec | Kod Sram R |
tarcze hamulcowe | Taran 200mm |
sztyca | Specialized Command Post o skoku 160 mm |
siodło | Body Geometry Phenom Comp |
trzon | Specjalistyczny szlak 50mm |
Lenker | Specjalistyczny szlak 780mm |
Specialized oferuje siedem wariantów modeli dla Turbo Levo. Należą do nich dwa modele damskie z aluminium i karbonu. Podczas dni testowych w Rabac testowałem Specialized Turbo Levo Expert FSR. Podobnie jak w przypadku wielu innych modeli szlakowych Specialized, kalifornijska firma oferuje również wszystkie modele z serii Turbo Levo wyłącznie z kołami 29 cali i oponami Specialized Butcher o szerokości 2.6 cala. Dzięki standardowi Boost na kołach 27,5+ można nadal jeździć z oponami o szerokości do 3.0.
Testowany przeze mnie model Expert ma karbonową ramę, RockShox Pike RC ze 150 milimetrami i RockShox Deluxe RT3 również ze 150 milimetrami skoku. Turbo Levo jest spowalniany przez 4-tłokowy hamulec SRAM Code R, każdy z tarczami hamulcowymi o średnicy 200 mm. Specialized nadal polega na 11-biegowym napędzie do biegów. 1-rzędowa SRAM X11 jest bardzo wytrzymała i lepiej radzi sobie z surową mocą silnika niż na przykład grupa 12-rzędowa. Specjalistyczne źródła osprzętu, takie jak regulowana sztyca, siodło, kierownica, mostek, chwyty i koła własnej marki. W modelu Expert firma Specialized wykorzystuje felgi aluminiowe Roval Traverse. Sztycę podsiodłową można teraz obniżyć o 130 mm w przypadku ram o rozmiarze SM i do 160 mm w przypadku ram o rozmiarze L-XL. Specialized Turbo Levo Expert FSR kosztuje 7999 euro.
Specialized Turbo Levo 2019: modele i ceny FSR
S-Works Turbo Levo FSR
ustawienie: FACT 11m karbon
podwozia: Fox 36 Factory Electric Bike / Fox Float Factory DPS
Okrążenie: Sram XX1 11-rzędowy
wirniki: Roval Traverse SL Carbon
Cena: € 10.999
Specjalistyczny ekspert Turbo Levo FSR
ustawienie: Tylna część karbonowa FACT 9m / aluminium M5
podwozia: RockShox Pike RC3 / RockShox Deluxe RT3
Okrążenie: SRAM X1 11-rzędowa
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 7.999
Specialized Turbo Levo Comp Carbon FSR
ustawienie: Tylna część karbonowa FACT 9m / aluminium M5
podwozia: Wydajność Fox 34 Rhythm / Fox Float DPS
Okrążenie: Sram GX 11-rzędowy
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 6.799
Specjalistyczny Turbo Levo Comp FSR
ustawienie: aluminium E5
podwozia: RockShox Revelation RC / RockShox Deluxe RT
Okrążenie: Sram GX 11-rzędowy
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 5.699
Specjalistyczne Turbo Levo 2019: Na szlaku
Wizualnie nowy Specialized Turbo Levo zdecydowanie przyciąga wzrok. Ale jak się jeździ po szlaku? Jeśli podniesiesz Levo, oszczędność masy w porównaniu z poprzednikiem jest wyraźnie zauważalna. Jeśli zmienisz baterię na 700 Wh zamiast nowej baterii 500 Wh, możesz zaoszczędzić kolejne 800 gramów. Poczułem też lekkość na szlaku. W połączeniu z 29-calowymi kołami i oponami Specialized Butcher 2.6 Turbo Levo powoli zbliża się do roweru terenowego bez silnika.
Oczywiście przy 25 km/h wspomaganie się kończy i wyraźnie czuć, że na wadze jest kilka kilogramów więcej, ale nadal można zwinnie manewrować na zakrętach. Na szybkich trasach Specialized Turbo Levo Expert FSR prowadził się bardzo płynnie dzięki 29-calowym kołom i sztywniejszej ramie. Podwozie również dobrze dopasowuje się do podłoża i pracuje niezawodnie.
Silnik Brose Custom Turbo 2.1 oferuje teraz wsparcie 410%, czyli aż o 30% więcej niż w poprzednim modelu. Na papierze jest więc jeszcze mocniejszy niż silnik Bosch CX. Dzięki Brose Specialized pozostaje wierny bardzo miękkiej reakcji. Przełączanie między poziomami wsparcia podczas jazdy również wydawało się prawie płynnym przejściem. Jeśli osiągniesz wyższą kadencję w trybie Trail lub Turbo, silnik staje się nieco głośniejszy, ale naciska zauważalnie więcej. Zapasy mocy są zauważalnie większe niż w poprzedniku. Tryb Trail to idealny tryb do technicznych podjazdów — dużo mocy i dobra kontrola w zakrętach bez wypchnięcia z zakrętu. Zwykle korzystałem z trybu turbo tylko na długich szutrowych drogach.
Nowy mózg (TCU) został również ładnie zintegrowany z górną rurą. Stan naładowania baterii i poziomy wsparcia można łatwo odczytać również podczas jazdy. Dzięki nowemu wyświetlaczowi (TCD) można teraz również odczytać prędkość, kadencję, tętno itp. Niektórzy kupujący z pewnością docenią opcjonalny wyświetlacz. Jeśli chcesz szukać włosa w zupie Levo: Ceny niektórych modeli są bardzo wysokie, biorąc pod uwagę oferowane wyposażenie.
Sieć
Tomek mówią
A co to ma być? Znacznie głośniejszy niż silnik 1.3 i powyżej poziomu CX.
https://youtu.be/8u-CgurDADs
MAICO mówią
Jeździłeś tym w XL? Ile wzrostu miał kierowca? Z wyrazami szacunku,
Szymon Bajer mówią
Witaj Maico, przetestowałem Specialized Levo w rozmiarze XL. Sam mam 1.98 m i czułem się na nim bardzo dobrze.