Test: Specialized przedstawia w tym sezonie całkowicie przeprojektowany Stumpjumper z nowo opracowaną ramą, nowoczesną geometrią i wersją o krótkim skoku, która zastąpi camber. Byliśmy obecni na prezentacji i mogliśmy zrobić pierwsze małe okrążenie z nowym złodziejem szlaków z Kalifornii.
W pewnym sensie Specialized Stumpjumper FSR to kamień na gorączkowym rynku MTB. Od pierwszego uruchomienia był świadkiem niezliczonych trendów, faz, standardów i boomów. Oczywiście Stumpjumper również ewoluował na przestrzeni lat. Niezależnie od tego, czy rozmiar kół, geometria, wyposażenie, materiał ramy: wiecznie zielony szlak z Kalifornii przeszedł wiele i zawsze nadąża za duchem czasu. Pomimo wszystkich zmian, Stumpjumper zawsze zachowywał swój charakter - jakoś do wszystkiego, tourer wśród rowerów terenowych, rower terenowy wśród turystów. Teraz, w roku modelowym 2019, nadchodzi kolejna duża aktualizacja - być może nawet największa w długiej historii czcigodnego Stumpjumpera.
Nowy Specialized Stumpjumper: Najważniejsze informacje w skrócie
rozmiar koła: 29″ i 27,5″ (prześwit na opony do 3″)
Stumpjumper podróżny: 150/140mm
Podróż Stumpjumper ST (krótka podróż): 130/120mm
Materiał ramy: aluminium i karbon
Zestaw ramek: Tylko jako wariant S-Works
Cena: Od 1.999 € (aluminium) lub 2.999 € (karbon)
Dostępne od: Mai 2018
Tak, obecny Stumpy trochę się starzeje – ale nasz pokazuje, że wciąż może nadążyć za obecnymi modelami konkurencji Tablica liderów rowerów górskich. Po co więc aktualizacja? A potem kompleksowe? Cóż, to prowadzi nas z powrotem do tematu trendów i rozwoju rynku. Stumpjumper FSR w swojej obecnej formie może na papierze dobrze pasować do kategorii nowoczesnych rowerów terenowych, ale w zależności od sytuacji wydaje się nieco poskromiony. Nawet w samym Specialized najwyraźniej widzisz to w ten sposób - „Przyznamy, że aż do teraz, kiedy robiło się nieprzyjemnie, Stumpjumper tak naprawdę nie chciał imprezować”, czytamy w broszurze marketingowej nowego modelu.
Serce roweru, jego rama, jest całkowicie nowe. Asymetryczna konstrukcja nie tylko wizualnie przypomina demo, ale powinna również przynieść korzyści znane już z samochodu DH, a mianowicie ogólną wyższą sztywność przy mniejszym zużyciu materiału, a tym samym mniejszej masie. Jednak dla programistów nie jest to tak łatwe, jak mógłby sobie wyobrazić laik: przeniesienie koncepcji ramy na inny rower za pomocą „kopiuj i wklej” byłoby fajnie, ale w praktyce to nie działa.
Z tego powodu kilka zespołów pracowało nad rozwojem nowej ramy Stumpjumpera. Kinematyka, geometria, cechy, wymiary, materiał, konstrukcja. Niemal nieskończona liczba różnych czynników musi być skoordynowana, aby historia sukcesu Stumpjumpera była kontynuowana w rozdziale 2019.
Nowa konstrukcja z rozpórką po prawej stronie pozwoliła osiągnąć wzrost sztywności nawet o 20% - i to przy oszczędności masy 100-250g. Mówiąc o wadze: oczywiście nadal polegamy na koncepcji Rider First Engineered i dlatego stawiamy rowerzystę na pierwszym miejscu; Mówiąc konkretnie, oznacza to, że starasz się jak najlepiej dopasować rower do potrzeb rowerzysty już w fabryce – a nie odwrotnie.
Zaczyna się od samej ramy i układu. Różne rozmiary ram zostały zaprojektowane z różnymi poziomami sztywności, aby jak najlepiej przewidzieć wagę rowerzysty i zapewnić jak najbardziej zbliżone wrażenia z jazdy w całym spektrum. Mówiąc o sztywności: tutaj nie tylko kluczowe punkty, takie jak główka ramy czy suport, zostały rozważone osobno, ale także relacje między nimi. Rama powinna wyglądać tak samo na nogach (suport) i ramionach (głowica) i wyglądać na szczególnie wyważoną.
Regulacja geometrii, nowa ochrona kolumny i laminowane prowadzenie kabli
Nowością w Stumpjumperze jest flip-chip, który znajduje się w mocowaniu amortyzatora i może być używany do regulacji geometrii. Obracając możesz wybierać między wysokimi i niskimi ustawieniami, które różnią się przede wszystkim wysokością suportu i kątem skrętu. Ta ostatnia zmienia się o 0,5°, suport przesuwa się o 6 mm w górę lub w dół. Wraz z nowym modelem sama geometria stała się o wiele bardziej nowoczesna, ale bez ekstremalnej ścieżki, którą obecnie obiera jeden lub drugi zawodnik.
Zasięg jest teraz znacznie większy niż wcześniej i wynosi 445 mm lub 455 mm w rozmiarze L, a kąt skrętu jest nieco bardziej płaski. Dzięki krótkim tylnym widełkom udało się jednak zachować krótki rozstaw osi, a Stumpjumper nie traci żywotności, która daje tyle frajdy na szlaku. Po prostu chcesz, aby motocykl nie przypominał enduro z obniżonym skokiem zawieszenia. Każdy, kto jest nieco rozczarowany i spodziewał się tutaj „więcej”, może spodziewać się późnego lata: wtedy pojawi się Stumpjumper Evo z luźnym kątem skrętu mniejszym niż 64° i ogólną orientacją wyraźnie zorientowaną na grawitację. Jednak w tej chwili nie byliśmy w stanie uzyskać więcej szczegółów od chłopców i dziewcząt.
Specialized Stumpjumper 2019 Geo
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 410 | 455 | 505 |
Pozioma rura górna (w mm) | 572 | 595 | 628 | 662 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Wysokość suportu (w mm) | 342 | 342 | 342 | 342 |
Kąt skrętu (w °) | 66.5 | 66.5 | 66.5 | 66.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.8 | 74.5 | 74.1 | 73.7 |
Zasięg (mm) | 405 | 425 | 445 | 470 |
Stosy (mm) | 614 | 614 | 641 | 656 |
Specialized Stumpjumper ST 2019 Geo
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 410 | 455 | 505 |
Pozioma rura górna (w mm) | 569 | 592 | 624 | 657 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Wysokość suportu (w mm) | 333 | 333 | 333 | 333 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75.8 | 75.5 | 75.1 | 74.7 |
Zasięg (mm) | 415 | 435 | 455 | 480 |
Stosy (mm) | 607 | 607 | 635 | 649 |
Godną uwagi innowacją jest nowa osłona tylnego trójkąta, której poświęcono wiele uwagi podczas prac rozwojowych. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać trochę dziwne, ale ma sens: skuteczna ochrona w tym miejscu w trudnym terenie jest nie tylko dobra dla trwałości ramy, ale także zmniejsza hałas w tle. W końcu wszyscy wiemy, ile frajdy sprawia posiadanie cichego roweru, który nie grzechota, nawet gdy jest dużo dudnienia. Na górnej stronie gumowego zabezpieczenia znajdują się wypustki, które pochłaniają drgania łańcucha i mają zapewnić absolutną ciszę.
W przypadku ram z włókna węglowego wszystkie linki i kable biegną wewnątrz ramy. Wygląda dobrze, ale płodni śrubokręty prawdopodobnie przykładają ręce do walenia nimi nad głowami. W zależności od ramy, komponentów i kształtu dnia, przewleczenie pancerza lub przewodu hamulcowego przez ramę może stać się niezwykle stresującą grą cierpliwości. Dlatego Specialized zdecydował się zalaminować solidne rurki wewnątrz wszystkich ram karbonowych, w których biegną rękawy. Więc po prostu wejdź na górze i wyjdź na dole - lub odwrotnie!
Są szczegółowe poprawki w temacie SWAT, który oczywiście ma również swoje miejsce w nowej oprawie. W ten sposób Specialized opisuje swoją koncepcję przechowywania akcesoriów i materiałów do naprawy (SWAT = Storage, Water, Air, Tools) w ramie. W przyszłości nie będzie plastikowej wkładki, co nie tylko oszczędza wagę, ale także zwiększa przekrój otwierania i sprawia, że w środku jest o 20% więcej miejsca do przechowywania.
Obóz BSA i pożegnanie z firmowymi amortyzatorami
Nawet przy stałym prowadzeniu linek wewnątrz ramy, okazujesz wyczucie życzeń i potrzeb rowerzysty i to samo dotyczy suportu. Tutaj odwracasz się od standardu PressFit i powracasz do klasycznych skręcanych łożysk BSA: To z pewnością powinna być muzyka dla uszu wielu skrzypiących sceptyków PressFit.
Odejście od zastrzeżonych amortyzatorów jest również dość zaskakujące: nowy Stumpy nie idzie własną drogą z piastą ani mocowaniem, ale zamiast tego wykorzystuje normalne amortyzatory metryczne o wymiarach 210 × 50 (Stumpjumper) lub 190 × 42,5 (Stumpjumper). ST) . Ujmując to równie zaskakująco jasno w broszurze Stumpjumper: „Pożegnaliśmy się z firmowymi bzdurami” – Brawo Specjalista!
Nawet jeśli amortyzatory odpowiadają teraz standardowym wymiarom na zewnątrz, Specialized nie odpuściło i nadał elementom sprężynowym indywidualne dopasowanie dla każdego roweru i każdego rozmiaru. Stos podkładek, objętość, rozmiar komory - wszystkie czynniki zostały dopracowane przez własny zespół zawieszenia kalifornijskiego producenta.
Modele, wyposażenie i ceny
Asortyment Specialized Stumpjumper 14 obejmuje aż 2019 różnych modeli.Jest on podzielony na klasyczny Stumpjumper ze 140 mm skoku z tyłu i 150 mm z przodu, nowy Stumpjumper ST ze 130 lub 120 mm skoku oraz Stumpjumper ST WMN również z 130/120mm. Oczekuje się, że Stumpjumper Evo zostanie wydany we wrześniu – szczegóły zostaną podane, gdy tylko dowiemy się więcej.
Specialized Stump Jumper 2019
Klasyczny Stumpy jest dostępny w sześciu różnych wersjach wyposażenia. Z jednym wyjątkiem, wszystkie kompletne rowery mają koła 29″, ale oferują również miejsce na opony o szerokości 3″ i 27,5″, dzięki czemu można je później przerobić na Plus lub Semiplus. Cztery z sześciu modeli są wyposażone w ramy z włókna węglowego — niezwykłe jest to, że nawet w przypadku Comp Carbon zarówno rama główna, jak i tylny trójkąt są wykonane z włókna węglowego.
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 150 / 140mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fabryka Fox Float 36 / Fabryka Fox Float DPX2
Okrążenie: Sram XX1 Orzeł
wirniki: Trawers Roval SL 29
Cena: € 8.999
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 150 / 140mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: RockShox Pike RC / RockShox Deluxe RT3
Okrążenie: SRAM GX Eagle
wirniki: Rorval Traverse Carbon 29
Cena: € 5.499
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 150 / 140mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fox Float Rhythm 34 / Fox Float DPS Performance
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 3.999
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 150 / 140mm
Materiał ramy: aluminium
podwozia: Fox Float Rhythm 34 / Fox Float DPS Performance
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 2.999
Specjalistyczny Stumpjumper ST
Nowy Stumpjumper ST został zaprojektowany dla tych, którzy nie potrzebują 150 mm skoku i czują się bardziej jak w domu w segmencie turystycznym. Zastąpi camber, który zostanie wycofany z produkcji w następnym roku modelowym. Z widelcem 130 mm i 120 mm z tyłu oraz nieco bardziej umiarkowaną geometrią, ST powinien być w stanie z łatwością zamknąć szczelinę pochylenia. Wszystkie cztery modele są wyposażone w 29-calowe koła i, z wyjątkiem podstawowego modelu za 1.999 euro, zawsze są wyposażone w ramę z włókna węglowego.
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fabryka Fox Float 34 / Fabryka Fox Float DPS
Okrążenie: SRAM XX1 Orzeł
wirniki: Trawers Roval SL 29
Cena: € 8.999
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: RockShox Pike RC / RockShox Deluxe RT3
Okrążenie: Sram GX Eagle
wirniki: Roval Traverse Carbon 29
Cena: € 5.499
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fox Float Rhythm 34 / Fox Float DPS Performance
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 3.999
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: aluminium
podwozia: RockShox Recon RL / X-Fusion O2 Pro RL
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Specjalistyczne 27mm
Cena: € 1.999
Specjalistyczny Stumpjumper WMN ST
Nie zabraknie również dedykowanych damskich modeli Stumpjumpera. Jednak rama nowego modelu nie różni się od męskiej: analiza danych z wewnętrznego narzędzia do montażu rowerów wykazała, że różnice w wielkości ciała i anatomii nie są tak duże, aby uzasadniały wysiłek specjalnej ramy . Jednak punkty styku (siodełko i chwyty) różnią się od modeli męskich, podobnie jak kolory ramy. Szkoda, że jest tu tylko wersja ST - z drugiej strony: Dziewczyny, które chciałyby trochę więcej podróżować, mogą bez wahania sięgnąć po zwykłego Stumpjumpera.
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fox Float Rhythm 34 / Fox Float DPS Performance
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 3.999
rozmiar koła: 29 cali
Skok zawieszenia: 130 / 120mm
Materiał ramy: Węgiel
podwozia: Fox Float Rhythm 34 / Fox Float DPS Performance
Okrążenie: Shimano SLX
wirniki: Trawers Roval 29
Cena: € 2.999
First Ride: Specialized Stumpjumper 2019 – Nie ma problemu, po prostu chcę grać!
W ramach pierwszego krótkiego testu mogliśmy zabrać Stumpjumpera 2019 na niezwykle zabawne szlaki w pobliżu siedziby Specialized Marketing w Holzkirchen, na południe od Monachium. Oczywiście teren był bardziej płynny niż szczególnie wymagający technicznie, ale mogliśmy z pierwszej ręki doświadczyć kilku podstawowych cech nowego potomstwa Specialized. Byliśmy na „dorosłym” wariancie S-Works 150 mm, który wcale nie wydawał się powolny pomimo dużego skoku zawieszenia. Zwłaszcza w zakrętach, w motocyklu, a potem także we mnie, pojawił się niemal niepohamowany instynkt gry.
Pozycja siedząca jest wyważona, ale zgodnie z oczekiwaniami nie była zbyt ekstremalna: rama główna jest wystarczająco długa, aby nie czuć ciasnoty, ale nie tak bardzo, aby poczuć się jak w ciężarówce z przyczepą. W połączeniu z krótkimi tylnymi rurami tylnego trójkąta rower daje dużo frajdy - każda przeszkoda, nieważne jak mała, zaprasza do zjechania, a nowy Stumpjumper również zachowuje równowagę w powietrzu.
Nowa ochrona tylnego trójkąta również była przekonująca: rower jest cholernie cichy. Słychać tylko szuranie opon po ściółce leśnej i cichy syk elementów zawieszenia.
Nie powinno dziwić, że nie mieliśmy żadnych skarg na wyposażenie topowego modelu S-Works: tutaj znajdziesz prawie wyłącznie to, co najlepsze na rynku; zaczynając od podwozia Fox Factory i napędu XX1 Eagle, po sprawdzone karbonowe koła Roval Traverse. Po naszym krótkim okrążeniu testowym nie możemy z całą pewnością stwierdzić, jak motocykl będzie się zachowywał w bardziej wymagającym terenie, ale wydaje nam się, że nie mielibyśmy żadnych oporów przed pokonaniem jednego lub drugiego szlaku enduro.
W sumie naprawdę trzeba powiedzieć – dobra robota Specialized! Jeden z najdłużej eksploatowanych motocykli w portfolio przeszedł kompleksową modernizację, co wiązało się z pewnym ryzykiem. Naszym zdaniem jednak plan się powiódł - mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości uda nam się zdobyć na dłużej jeden z upragnionych testerów i udostępnić Wam dokładniejsze wrażenia z trasy .
Schreibe einen Kommentar