Test: W świadomości większości rowerzystów Haibike jest marką numer jeden wśród elektrycznych rowerów górskich. Firma ze Schweinfurtu zasłużyła na ten status, współtworząc kategorię e-rowerów górskich. Przetestowaliśmy rower Haibike SDURO FullSeven 2018 8.0.
Marka Haibike, która została założona w 1995 roku i jest częścią Grupy Winora, ugruntowała swoją pozycję w sektorze EMTB wraz z przodkiem zelektryfikowanych rowerów górskich, eQ XDURO, który został zaprezentowany w 2010 roku. Gama modeli rosła i rosła, aw 2014 roku została poszerzona o serię modeli SDURO, która zawsze była wyposażona w napędy Yamaha. W tym samym roku SDURO HardNine SL został również uznany za najważniejszy eBike w niemieckim handlu specjalistycznym, co jest wyróżnieniem.
Legendarna seria SDURO firmy Haibike oferuje teraz szeroką gamę modeli EMTB ze skokiem 120 mm i kołami 27,5" (650B), od wąskich po szerokie do wyboru. Pozwolono nam przetestować aktualny Haibike SDURO FullSeven 8.0, który znajduje się w górnej trzeciej serii SDURO.
Nowoczesna geometria z technologiami motocyklowymi!
Seria SDURO rozpoczyna się od SDURO FullSeven 5.0 w sugerowanej cenie detalicznej 2899 euro i sięga do sugerowanej ceny detalicznej 4999 euro wraz z SDURO FullSeven 10.0. Sugerowana cena detaliczna modelu Haibike SDURO FullSeven 8.0, który testowaliśmy, wynosi 4299 euro i jest dostępny w matowym kolorze srebrno-pomarańczowo-oliwkowym. Oferowane są cztery różne rozmiary ram, od S do M i L do XL, więc powinien być odpowiedni dla (prawie) wszystkich rozmiarów ciała. Testowaliśmy rozmiar ramy L przy wzroście 180 cm, który był idealny. Skok sprężyny 120 mm z przodu iz tyłu jest idealnie dopasowany do e-tourera, a samotłumienie opon 27,5" Plus nawet trochę je zwiększa.
Sercem frameworka jest interfejs GravityCasting. Ta technologia odlewania, zaadaptowana z motocykli, łączy napęd, amortyzator i resztę ramy w stabilny i lekki sposób. Oś przelotowa M12 148 mm, czyli Boost, na tylnym kole utrzymuje koło na aluminiowej ramie 6061 z czteroprzegubowym tylnym trójkątem. Amortyzator powietrza Rock Shox Deluxe RT jest prawie ukryty w tym tylnym trójkącie.
Niestety, ze względu na tę zintegrowaną konstrukcję, pierścień regulacyjny i skala SAG są bardzo trudne do odczytania, ale wrażenia z jazdy ponownie potwierdzają tę koncepcję. Widelec amortyzowany SR Suntour Aion 35 LO-R z blokadą, który jest montowany z przodu, ma również przednią oś typu boost plug-in, która oferuje wystarczająco dużo miejsca na wbudowane opony plus. Standardowy hamulec post-mount i zwężająca się główka ramy dopełniają standardowe interfejsy.
Kąt główki ramy 67° i sztycy podsiodłowej 74° zapraszają do jazdy po płaskich, wygodnych podjazdach i średnio trudnych zjazdach. Dzięki kompaktowemu tyłowi z tylnym trójkątem o długości 455 mm i rurą górną o długości 590 mm, Haibike SDURO FullSeven 8.0 jest zwrotny i zwinny na szlaku. Mimo to rozstaw osi wynoszący 1183 mm zapewnia wystarczające bezpieczeństwo i stabilność jazdy, nawet na szybszych zjazdach.
Wspornik dolny został obniżony o -25 mm w stosunku do osi i nadal zapewnia wystarczająco dużo miejsca na silniku na bardziej skaliste i techniczne odcinki szlaku. Silnik Yamaha jest dodatkowo chroniony przez Haibike SkidPlate, lekką, ale wciąż skuteczną ochronę wykonaną z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego.
Tabela geometrii Haibike SDURO FullSeven 8.0
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 40 | 44 | 48 | 52 |
Pozioma rura górna (w mm) | 570 | 590 | 610 | 630 |
główka ramy (w mm) | 120 | 125 | 130 | 135 |
tylny trójkąt (w mm) | 455 | 455 | 455 | 455 |
Rozstaw osi (w mm) | 1163 | 1183 | 1204 | 1225 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 407 | 426 | 445 | 463 |
Stosy (mm) | 603 | 608 | 613 | 617 |
Haibike SDURO FullSeven 8.0 jest bogato wyposażony
Ramki do zdjęć | Aluminium 6061, hydroformowane, interfejs do odlewania grawitacyjnego |
widelec amortyzowany | SR Suntour Aion 35 LO-R 120mm |
napęd | Yamaha PW-X |
akumulator | 500Wh |
niemy | Rock Shox Deluxe RT |
wirniki | Piasty Haibike TheHub++, szprychy DT Swiss, obręcze Rodi Tryp 35 |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic Evo Addix 2,8 |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic Evo Addix 2,8 |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT M786 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore M6000 |
korba | Haibike dla Yamahy |
przerzutka | Shimano Deore M6000 |
Hamulec | Magury MT4 |
tarcze hamulcowe | 203 / 180mm |
sztyca | XLC AllMtn 125mm |
siodło | Selle Royal Rampage |
trzon | Komponenty Haibike TheStem ++ |
Lenker | Haibike Components TheBar ++ 740 mm |
Kokpit EMTB jest zwykle zawsze nieco pełniejszy niż kokpit roweru napędzanego mięśniami. Jednak szeroka na 740 mm kierownica Haibike Components TheBar++ modelu SDURO FullSeven 8.0 jest już bardzo zapełniona. Od lewej: dźwignia hamulca, dźwignia przerzutki przedniej, sterowanie napędem, wyświetlacz, dźwignia sztycy podsiodłowej, dźwignia przerzutki tylnej i druga dźwignia hamulca. To bogate wyposażenie nie pozostawia wiele miejsca ani wielu możliwości indywidualnego rozmieszczenia jednostek sterujących, ale kąty można łatwo i niezależnie regulować.
Mostek, Haibike Components TheSem++, jest nachylony pod kątem 6° i pasuje do wszystkich popularnych kierownic o średnicy 31,8 mm. Oprócz mostka i kierownicy, wiele elementów mocujących jest produkowanych i oznaczanych przez Haibike i dla Haibike, w tym chwyty, korby i piasty kół. Te ostatnie są wyśrodkowane na aluminiowych obręczach Tryp 35 z oczkami firmy RODI przy użyciu szprych DT Swiss Industry. Te z kolei są wyposażone w opony Schwalbe Nobby Nic Evo SnakeSkin Addix o szerokości 2,8 cala.
Ważący 23,1 kg EMTB jest hamowany przez układ hamulcowy Magura MT4 z tarczą 203 mm na przedniej osi i tarczą 180 mm na tylnej osi. Łącznie cztery tłoki (2 z przodu, 2 z tyłu) układu hamulcowego, jak wykazał późniejszy test, przy masie układu w naszym przypadku przekraczającej 100 kg, nie są zbyt duże. W technicznych i szybkich przejazdach potrzeba ogromnego wysiłku, aby wyhamować motocykl i rowerzystę. Przy dopuszczalnej masie systemu wynoszącej 120 kilogramów życzylibyśmy sobie tutaj większej mocy. Dlaczego nie na przykład MT Trail Sport z czterema tłokami z przodu?
W naszym testowym rowerze uderzająca była bardzo krótka linka hamulca, która mogłaby się zerwać, gdyby kierownica była skręcona (np. w wyniku upadku). Jednak takiego stanu montażu nie znamy z innych rowerów Haibike i jest to chyba odosobniony przypadek, rower dostaliśmy bardzo wcześnie w sezonie.
Potężny rower terenowy jest napędzany przez system Yamaha PW-X o mocy 250 watów i momencie obrotowym 80 niutonometrów. Napęd zasila akumulator litowo-jonowy Yamaha o pojemności 500 Wh, który według producenta ładuje się do pełna w 3,5 godziny za pomocą szybkiej ładowarki Yamaha 4A. Wszystko jest dobrze widoczne na wyświetlaczu, a przyciskiem Select można wygodnie przełączać się między poszczególnymi informacjami.
Od SDURO FullSeven 8.0 system Yamaha jest również wyposażony w funkcję Haibike eConnect. Dzięki temu można odczytać znacznie więcej informacji przez Bluetooth i aplikację na smartfona. Aby przenieść moc silnika na szlak z odpowiednim przełożeniem, w zależności od sytuacji, 34- i 44-listkowa aluminiowa zębatka FSA jest połączona przednią przerzutką Shimano Deore M6000 Rapidfire. Na tylnej osi łańcuch KMC X10e jest obracany za pomocą tylnej przerzutki Shimano Deore XT M786 Shadow Plus za pośrednictwem kasety SunRace CSMS2 o zakresie 11-40 zębów.
Na koniec usiądź wygodnie na siodełku Selle Royal Rampage, które jest zamontowane na wsporniku teleskopowym XLC AllMtn Temote. Skok 125 mm jest wystarczający dla rowerzysty terenowego i zapewnia wystarczającą swobodę, gdy siodło jest opuszczone. Haibike SDURO FullSeven 8.0 jest dostarczany z prostymi, ale funkcjonalnymi aluminiowymi pedałami platformowymi. Tak więc EMTB jest całkiem dobrze wyposażony, oprócz hamulców, które są za małe dla cięższych jeźdźców, można odjąć tylko mały punkt w estetyce, ze względu na zewnętrzne prowadzenie linek sztycy i zewnętrzne prowadzenie na tylnym trójkącie. Małym plusem jest błotnik na przednim kole, który jest już montowany fabrycznie, dzięki czemu twarz pozostaje jak najbardziej wolna od brudu nawet w błotnistych warunkach.
Uśmiechnięty pod górę, zabawny zjazd!
Podłącz akumulator do gniazdka, w pełni naładuj i ruszaj w drogę. Napęd Yamaha pokonuje pierwsze kilka kilometrów asfaltowymi i leśnymi drogami z lekkim wzniesieniem w zabawny sposób. Poziom 2 z 5 (Eco) był tutaj wystarczający, aby pokonywać postępy z prędkością 25 i przy rozsądnym wysiłku. Blokada przy 25 km/h jest łagodna, a utrata wspomagania była prawie niezauważalna - poza wzmożonym wysiłkiem. Nawet bez pomocy motocykl jechał dobrze do przodu, ale silnik zawsze stawiał lekki opór.
Kiedy otworzyły się przed nami pierwsze metry szlaku, szybko przeszliśmy na poziom 5 z 5 (Exp). Im było bardziej stromo, tym większy uśmiech pojawiał się na mojej twarzy. Aż po same uszy, niemal śmiejąc się, wspięliśmy się na 6 kilometrów i 450 metrów wysokości i zrobiliśmy to w rekordowym 15 minut. Jednak stan baterii szybko zatrzymał euforię. Po przejechaniu łącznie 12 kilometrów i 150 metrów wysokości 40% zostało już zużyte. Prowadzenie domu było na porządku dziennym. Jednak umiarkowanie strome podjazdy można również opanować bez poświęcania zabawy na poziomie 3 lub 4 (godziny lub wysokie).
Ruszanie pod górę przebiegło płynnie na różnych poziomach wspomagania, a Yamaha PW-X była natychmiast obecna i zapewniała mnóstwo napędu. Geometria, a także ogólne prowadzenie dają dobrą figurę na tym odcinku trasy, który czasami był również bardziej stromy i idealnie nadaje się do jazdy po szlakach.
Pojedynczy ślad ahoj! Po prawie pod górę, jest zjazd. Wąskie szlaki z częściowo luźnym podłożem, gdzie przyczepność i zwinność Haibike SDURO FullSeven 8.0 się opłacają. Opony o szerokości 2.8 cala wbijały się w luźną ziemię. Rower bez problemu pokonywał również techniczne i wąskie przejścia, nie wymagając od kierowcy najwyższych umiejętności technicznych. Tylko w bardziej eksponowanych sekcjach obawiano się o niską wysokość silnika/suportu, ale tutaj wbudowane zabezpieczenie w pełni spełniło swoje zadanie. W szybkich przejazdach rower nadal zapewnia wystarczające bezpieczeństwo i stabilność kierunkową, dla zawodników lub tych, którzy chcą się nimi stać, prawdopodobnie będzie to za mało.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, zauważyliśmy, że opóźnienie było po prostu niewystarczające podczas długich lub gwałtownych manewrów hamowania. Zatrzymanie roweru o masie przekraczającej 100 kg (wraz z kierowcą) wymaga ogromnego wysiłku. Gdyby „małe” hamulce Magura były już zamontowane, można by tu zastosować alternatywne klocki hamulcowe. Przy ekonomicznym stylu jazdy i wystarczającej mocy resztkowej po zjeździe kolejne krótkie, ale ostre 150 metrów pod górę iz powrotem do redakcji płynnymi pojedynczymi szlakami.
Krótkie podjazdy, po których następowały krótkie zjazdy, wymagały napędu i tylnej przerzutki. Zmiana biegów była czysta i niezawodna, bez większych incydentów. Dzięki technologii Shadow Plus łańcuch nie stukał zbytnio, nawet podczas przebijania się przez korzenie. Po przejechaniu łącznie 28 kilometrów i 800 metrów wysokości, w większości z pełnym wsparciem, bateria jest pusta. Zasięg można znacznie zwiększyć wybierając niższe tryby wspomagania. Na około 200 kilometrach testowych przez pagórkowaty krajobraz Lasu Bawarskiego musieliśmy pięć razy podłączyć rower do sieci, aby go naładować.
Olaf mówią
Witaj!
Dziękuję za szczegółowy i interesujący raport z testu.
Miałem nadzieję znaleźć szczegółowe informacje na następujący temat.
Przerzutka tylna Shimano Deore XT M786 Shadow Plus za pośrednictwem kasety SunRace CSMS2 o zakresie 11-40 zębów
Moje pytanie: ta przerzutka tylna jest dostępna w dwóch długościach koszyka dla MTB
GS (krótki/średni) i SGS (długi)
Która wersja przerzutki tylnej XT M786 Shadow Plus została zamontowana w tym rowerze Haibike?
Dziękujemy za twoją opinię.
Z poważaniem
Olaf
Sven mówią
Witaj Olafie,
jest to wersja SGS (długa) klatki. Haibike używa również długiej wersji dla Fullseven LT 6.0 z kasetą 11-36 i tymi samymi zębatkami.
Na dużych zdjęciach w widoku z boku tutaj w artykule widać również wyraźnie, że jest to długa klatka, ponieważ klatka GS sięgałaby znacznie mniej w kierunku ziemi.
Mam nadzieję, że informacje pomogą ci dalej.
Pozdrowienia Sven