Test: Bergamont E-Trailster działa już trzeci rok w 2018 roku – test pokazuje, że mieszkańcy miasta hanzeatyckiego dobrze sobie radzą, trzymając się przepisu na sukces.
Bergamont E-Trailster 8.0: Rama i napęd - zrównoważone i mocne
Podstawa Bergamont E-Trailster 2018, rama, sprawdza się już od kilku sezonów. Od czasu jego wprowadzenia w 2015 roku mieszkańcy Hamburga niewiele się zmienili w tym zakresie i trzymają się pierwotnej koncepcji – nie bez powodu. Cechą szczególną, którą prawdopodobnie zauważą na pierwszy rzut oka nawet mniej zaznajomieni z technologią jeźdźcy, jest ugięcie łańcucha na wysokości suportu. Chociaż kilka lat temu często widywano to na e-MTB, ta „sztuczka” stała się teraz rzadsza.
W przypadku E-Trailster odchylenie minimalizuje wpływy napędu, takie jak odrzut piły lub pedału, a uderzenie łańcuchem jest prawie niemożliwe ze względu na wysoko umieszczony łańcuch. Aby zapobiec zsuwaniu się łańcucha z koła pasowego, Bergamont przymocował tutaj małą prowadnicę łańcucha. Rolka prowadząca wytwarza nieco wyższy poziom hałasu w tle, a zużycie napędu (łańcuch, sama rolka prowadząca) jest nieco większe niż w przypadku klasycznego tylnego trójkąta.
Fakt, że rama istnieje już od jakiegoś czasu, jest prawdopodobnie najbardziej oczywisty, jeśli chodzi o integrację napędu: silnik Bosch Performance CX wygląda jak małe ciało obce, a akumulator znajduje się na górze, a nie w dolnej rurze. Większość wysokiej jakości E-MTB w 2018 roku opiera się na zintegrowanym akumulatorze PowerTube 500 firmy Bosch. Fakt, że hanzeatycka firma trzyma się klasycznej baterii zewnętrznej, niekoniecznie jest wadą: każdy, kto lubi regularnie jeździć na dłuższe wycieczki i dlatego musi wymieniać baterię w drodze, doceni łatwiejszą obsługę. Ze względu na konstrukcję ramy i kalkomanii, magazynowanie energii jest również mało zauważalne wizualnie. Duża popularność zintegrowanych akumulatorów prowadzi również do wąskich gardeł w dostawach dla producenta Bosch, a liczne modele 2018 będą dostępne w sklepach dopiero wiosną - E-Trailster nie będzie miał tego problemu. Ładne, szczegółowe rozwiązanie: sam silnik jest chroniony przed uderzeniami wyrzucanych kamieni przez specjalnie zaprojektowaną plastikową osłonę na spodzie.
Wszystkie kable i przewody biegną wewnątrz ramy i są bezpiecznie zaciśnięte w otworach. Jeśli więc naciągniesz je podczas montażu, unikniesz irytującego grzechotania podczas jazdy. Rama może pochwalić się ogólnie bardzo wysoką jakością wykonania i kilkoma ładnymi detalami. Obejmuje to „prawdziwy” znaczek na głowę, optycznie udane laserowo osłony łożysk i wysokiej jakości wykończenie lakierem, które było przyjemnie trwałe podczas naszego testu.
Trailster ma 140 mm skoku z tyłu, 150 mm z przodu i jak sama nazwa wskazuje: został stworzony do jazdy po szlakach. Koła 27,5″ stały się teraz rzadkością w E-MTB; wielu producentów polega obecnie na oponach szerokich plus, czasem w połączeniu z lepiej toczącymi się 29-calowymi kołami. W niektórych przypadkach może to mieć sens: szerokie opony mają zwykle większą przyczepność i lepiej tłumią, ale nie są całkowicie pozbawione wad. Na przykład, jeśli przejeżdżasz przez bermy z dużym naciskiem na przednie koło, zawsze musisz uważać na opony plus, ponieważ mają tendencję do wyginania się. Do tego klasyczne koła i opony 27,5″ sprawiają, że motocykl jest nieco żwawszy i zwrotny.
Zwiastun Bergamont E 2018
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 470 | 510 | 540 |
Pozioma rura górna (w mm) | 572 | 595 | 606 | 619 |
główka ramy (w mm) | 115 | 120 | 135 | 150 |
tylny trójkąt (w mm) | 475 | 475 | 475 | 475 |
Rozstaw osi (w mm) | 1202 | 1222 | 1239 | 1255 |
Kąt skrętu (w °) | 66.5 | 66.5 | 66.5 | 66.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 424 | 443 | 453 | 463 |
Stosy (mm) | 609 | 614 | 627 | 641 |
Geometria Bergamont E-Trailster jest odpowiednia do obszaru użytkowania: Kąt skrętu jest umiarkowanie płaski i wynosi 66.5°, co powinno zapewnić bezpieczeństwo, zwłaszcza na stromych zjazdach, a także wystarczająco duży zasięg, który pozycjonuje jeźdźca centralnie nad rowerem. Tylne rurki tylnego trójkąta, które są wyjątkowo długie i mają 475 mm, są trochę nie na miejscu: to zdecydowanie kosztuje punkty pod względem zwinności i powinno sprawić, że motocykl będzie nieco większy w wąskich przejściach. Z drugiej strony duży rozstaw osi zapewnia płynną jazdę, a dzięki długim rozpórkom przednie koło powinno również stabilnie stąpać po podłożu na stromych podjazdach.
Bergamont E-Trailster 8.0: Wyposażenie - Przekonujące z małymi niedociągnięciami w szczegółach
Ramki do zdjęć | AL-6013 Ultra Lite 140mm |
widelec amortyzowany | Fox 34 Spławik Performance 150mm |
napęd | Bosch Wydajność CX |
akumulator | 500Wh |
niemy | Pływak Fox Performance EVOL |
wirniki | Splajn DT Swiss H1900 |
Opona VR | Maxxis Forekaster EXO 2,35" |
Tętno opon | Maxxis Forekaster EXO 2,35" |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT 11s |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX |
korba | BGM Delta Pro |
przerzutka | |
Hamulec | Magury MT4 |
tarcze hamulcowe | Magura Storm HC 203/180mm |
sztyca | Regulowana sztyca BGM 125 mm |
siodło | Ergona SMA30 |
trzon | Odpowiedz AME |
Lenker | BGM Pro 740 mm |
Przejdźmy do sprzętu. E-Trailster 8.0 to najlepsza wersja e-full z Bergamont. Cena 4.599 euro pozostaje przystępna, zwłaszcza biorąc pod uwagę obecne ceny, które tymczasem mają tendencję do przekraczania magicznej granicy 10.000 XNUMX euro dla najlepszych wariantów. Musisz obejść się bez szlachetnych części dodatkowych, ale otrzymujesz niezmiennie wysokiej jakości i solidne komponenty, które powinny zapewniać niezawodne działanie nawet przy dłuższym, sportowym użytkowaniu.
Podwozie wykonane z Fox 34 Float Performance z przodu i odpowiadający mu amortyzator Float Performance z tyłu jest jednym z najlepszych, jakie można dostać w tym przedziale cenowym. Oba elementy zawieszenia oferują kierowcy możliwość zmiany poziomu kompresji w trzech etapach, od całkowicie otwartego przez średnią platformę do prawie zamkniętego ustawienia, które oszczędza cenne waty podczas długich podjazdów. Ładny detal: naklejki są dopasowane kolorystycznie do ogólnego projektu motocykla.
Jeśli chodzi o zmianę przełożeń, możesz polegać na sprawdzonej wydajności Shimano: przerzutka tylna XT pozwala łańcuchowi przesuwać się po zębatkach kasety 11-42 na polecenie manetki SLX. Zasięg powinien więc być wystarczająco duży zarówno na dłuższe proste, jak i strome podjazdy.
Układ hamulcowy Magury powinien zapewniać niezbędną siłę hamowania: podobnie jak w przypadku poprzednika, 4-tłokowe ograniczniki MT5 lub MT7 nie są jednak zainstalowane, ale nieco słabszy wariant MT4. Chociaż jest to połączone z wystarczająco dużymi tarczami Storm HC 203 lub 180 mm, wolelibyśmy jeden z dwóch 4-tłokowych hamulców do E-MTB zorientowanego na zjazdy. Oznacza to, że nawet ciężsi jeźdźcy nadal mają wystarczające rezerwy na dłuższe zjazdy.
To miłe, że Bergamont wyposażył E-Trailster w regulowaną sztycę, która stała się niezbędna do poważnego użytkowania na szlaku. Skok 125 mm jest wystarczający do większości zastosowań, ale przynajmniej w rozmiarach L i XL wolelibyśmy tutaj 150 mm. Podobnie kierownica 740 mm jest nieco za wąska jak na nasz gust; 760 mm lub więcej z pewnością wyglądałoby lepiej na rowerze klasy Trailster.
Bergamont E-Trailster 8.0: Na szlaku
Pozycja siedząca w Bergamont E-Trailster jest wygodna i centralna na motocyklu.Pomimo długich rozpórek, długa górna rura ładnie przesuwa rowerzystę nad suportem, co zapewnia dobroduszne i stabilne uczucie. Dysk Bosch Performance CX naciska jak zwykle mocno, hałas w tle jest zauważalny, ale powinien przeszkadzać tylko nielicznym kierowcom. Najpóźniej, gdy opony mają luźny grunt pod nimi, silnik jest zagłuszany przez hałas jazdy. Odchylenie łańcucha jest zaskakująco ciche, a delikatne grzechotanie jest słyszalne tylko wtedy, gdy zwrócisz na to szczególną uwagę.
Kierując się w górę, E-Trailster jest niesamowicie zabawny. To nie tylko zasługa wspomnianego, mocnego napędu, ale i geometrii: Dzięki długim rozpórkom przednie koło trzyma się podłoża nawet na stromych podjazdach, a rower pożera metry i metry wysokości. Zasięg kasety SLX jest więcej niż wystarczający, aby poradzić sobie z dłuższymi podjazdami - pod warunkiem, że masz odpowiednią podstawową kondycję - nawet w trybie eco i oszczędzania baterii.
Po pokonaniu góry i schodzeniu w dół szlaku w kierunku doliny dobrze wyważona pozycja siedząca i stojąca na rowerze jest szczególnie zauważalna na płynnym terenie, co zapewnia również dobrą równowagę w powietrzu. Jeśli robi się trudniej, podwozie może wykorzystać swoje mocne strony: widelec i tył bardzo dobrze współgrają, a także są wystarczająco zwymiarowane na okazjonalne wycieczki do bike parku. Regulowana sztyca działa dobrze, ale skok 125 mm to granica dla wysokich rowerzystów. Każdy, kto potrzebuje dużo miejsca na pośladki, nie będzie mógł uniknąć doposażenia w tym miejscu lub po prostu wbicia słupka nieco głębiej w ramę ręcznie.
Układ hamulcowy MT4 wykonuje zaskakująco dobrą robotę, która może osiągnąć swoje granice tylko na dłuższych zjazdach i przy ciężkich jeźdźcach. Ergonomia w kokpicie jest dobra, ale szersza kierownica poprawiłaby obsługę, zwłaszcza gdy potrzebny jest tutaj nieco większy nacisk. Niemniej jednak E-Trailster błyszczy z dużą płynnością, co odbywa się kosztem zwinności - ale Bergamontowi daleko do nieprzyjemnego „czucia naczepy”.
Schreibe einen Kommentar