Test: Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon poddaliśmy testowi jeden z doskonałych rowerów na szlaki w wersji 2017. Czy Stumpi zasługuje na swoją reputację doskonałego wszechstronnego? A może spustoszenie czasu daje o sobie znać?
Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 29: rama i geometria
Specialized Stumpjumper FSR jest dostępny w różnych wariantach w bieżącym roku modelowym: rama 27,5″ ze skokiem sprężyny 150 mm jest przeciwieństwem wariantu 29″ ze skokiem 135 mm, którego haki Boost wraz z szerokim tylnym trójkątem również zapewniają więcej niż wystarczająco miejsca na opony Plus do 3,0" oferta. Istnieje również kilka opcji, jeśli chodzi o materiał: do wersji całkowicie aluminiowych dołączają modele ze średniej półki z karbonową ramą główną i tylnym trójkątem z aluminium oraz oczywiście szlachetne wersje Pro i S- Działają warianty, w których tylny trójkąt ramy jest również wykonany z włókna węglowego. W naszym teście przyjrzeliśmy się z bliska najtańszemu modelowi karbonowemu z kołami 29″.
Ale zanim przejdziemy do specyfikacji, musimy porozmawiać o SWAT. PACNIĘCIE? Jeśli rozumiesz tylko stację kolejową - nie martw się: skrót oznacza Storage, Water, Air i Tools - w zasadzie wszystko, co rowerzyści górscy zwykle przechowują w swoich plecakach. Ale nie każdy chce zakładać przepocony plecak na każdą przejażdżkę. Czasami może to być dość irytujące, zwłaszcza na szybkim okrążeniu po pracy. Rozwiązanie? W Specialized jest to SWAT i oznacza dodatkowe miejsce do przechowywania na, a raczej w samym rowerze.W tym celu uchwyt na bidon na dolnej rurze można po odblokowaniu odchylić na bok, odsłaniając pod spodem coś w rodzaju bagażnika. Prawie wszystkie niezbędne narzędzia do naprawy i awarii, które mogą być potrzebne w podróży, można znaleźć tutaj. Dwa węże i dwa naboje CO2 były schowane tutaj na naszym rowerze testowym. Narzędzie wielofunkcyjne jest dobrze ukryte nad mocowaniem amortyzatora na górnej rurze - super!
Jasne, znajdzie się wielu ludzi, którzy pomyślą, że SWAT to zbędne bajery, skoro i tak zawsze noszą ze sobą plecaki. Niemniej jednak: dla wszystkich, którzy chcieliby obejść się bez towarzysza na plecach, jest to interesująca i technicznie bardzo dobrze rozwiązana możliwość schowania wszystkich narzędzi bezpośrednio na rowerze - bez konieczności majstrowania przy torbach lub opaskach kablowych.
Ale teraz wróćmy do rzeczywistych ram. Zwykle w tym momencie mówimy krótko o rozwoju odpowiedniego modelu - ale w przypadku Stumpjumpera prawdopodobnie zabrakłoby nam na to miejsca, w końcu historia tego oryginalnego MTB sięga wczesnych lat 80-tych. Jednak przynajmniej od pierwszego Stumpjumpera FSR Fully reprezentuje klasę nowoczesnych rowerów terenowych - na długo przed tym, zanim ten termin w ogóle powstał. W roku modelowym 2017 wcześniej nieco zagmatwane portfolio zostało uporządkowane w bardziej przejrzysty sposób: modele Evo to historia, podobnie jak fabryczne opony Plus – nawet jeśli warianty 29-calowe nadal oferują możliwość późniejszej konwersji na szerokie opony.
W przypadku tylnego trójkąta zaufanie pokłada się w wypróbowanej i przetestowanej konstrukcji FSR 4-link z Horstlink na haku. Daje to przeważnie liniową charakterystykę, która staje się coraz bardziej progresywna pod koniec 135 mm, aby przeciwdziałać przebiciom. Oczywiście geometria starego konia bojowego, takiego jak Stumpjumper, nadąża za duchem czasu, ale są one nieco bardziej konserwatywne niż wielu konkurentów, co niekoniecznie musi być ujemne: kąt skrętu jest dość stromy i wynosi 67°, z drugiej strony sama rama jest dość krótka iw połączeniu z równie kompaktowymi tylnymi rurami tylnego trójkąta uzyskuje się krótki rozstaw osi, co powinno być przyjemnością, zwłaszcza w ciasnych zakrętach.
Geometria Specialized Stumpjumper FSR 2017
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 396 | 430 | 468 | 523 |
Pozioma rura górna (w mm) | 563 | 590 | 616 | 648 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 125 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Rozstaw osi (w mm) | 1122 | 1149 | 1179 | 1212 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 386 | 413 | 431 | 457 |
Stosy (mm) | 618 | 618 | 646 | 664 |
Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 29: cechy
Ramki do zdjęć | Rama główna FACT 9m z włókna węglowego / tylny trójkąt z aluminium |
widelec amortyzowany | RockShox Yari RC |
niemy | RockShox Monarch RT Rx Trail Tune |
wirniki | Trawers Roval 29 |
Opona VR | Specjalistyczny GRID rzeźniczy 2,3 |
Tętno opon | Ubój specjalistyczny GRID 2,3 |
przerzutka tylna | SRAM GX |
dźwignia zmiany biegów | SRAM GX |
korba | Efekt Race Face 28t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Przewodnik SRAM r |
tarcze hamulcowe | SRAM Linia środkowa 200/180 mm |
sztyca | Specjalistyczne stanowisko dowodzenia IRcc 125mm |
siodło | Specjalistyczne Henge Comp |
trzon | Szlak Specjalistyczny |
Lenker | Specjalistyczne 750mm |
Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 3.999 kosztuje aż 29 euro – dostajesz do tego dobrze przemyślany, solidny sprzęt, ale gofra przed lodziarnią nie wygrasz. Oczywiście otrzymujesz również karbonową ramę z przemyślanymi szczegółowymi rozwiązaniami, takimi jak drzwi SWAT. Jeśli możesz się bez niego obejść, możesz również rzucić okiem na topowy model z aluminiową ramą, który oferuje sprzęt znacznie wyższej jakości za 200 euro mniej. Kluczem jest tutaj ustalenie priorytetów.
Ale nic z tego nie oznacza, że Stumpjumper FSR Comp Carbon musi być kompromisem pod względem funkcji, wręcz przeciwnie. W grupie GX firmy SRAM zainstalowano cichy 1-biegowy napęd, który w połączeniu z tarczą 28 t na korbie Race Face oferuje dobry, harmonijny zakres dla 29er. Kiedy robi się naprawdę stromo, potrzebujesz dużo tłuszczu w nogach, aby wspiąć się na górę.
Hamowanie odbywa się również za pomocą komponentów amerykańskiego producenta SRAM. Dzięki czterem tłokom Guide R jest dość mocny, zwłaszcza w połączeniu z przednią tarczą 200 mm, która jest standardem od rozmiaru L. Sztyca jest wykonywana we własnym zakresie i działa dobrze, ale skok 125 mm nie jest już aktualny, zwłaszcza przy dużych rozmiarach ram L i XL - tutaj powinno być 150 mm.
Zawieszenie RockShox składa się z popularnego widelca Yari RC z przodu i amortyzatora Monarch RT ze specjalnym Rx Trail Tune z tyłu. Jeśli widelec z nieco prostszym tłumieniem Motion Control, masywnymi goleniami 35 mm i zwykłą wysoką sztywnością nadal jest „jak zwykle”, amortyzator ma kilka specjalnych cech. Przede wszystkim obejmuje to funkcję Autosag, którą fani Specialized prawdopodobnie już znają i cenią. Pierwsze ustawienie ciśnienia w amortyzatorze jest o wiele łatwiejsze: doprowadź komorę do pełnego ciśnienia, wejdź na rower w pozycji do jazdy i naciśnij srebrny zawór Autosag - to wszystko! Przepustnica automatycznie uwalnia odpowiednią ilość powietrza i znalazłeś pierwszą podstawową konfigurację. Całkiem wygodne! Własny tłumik Rx firmy Specialized oferuje zestaw podkładek zoptymalizowany pod kątem żwawego prowadzenia i dużej ilości popu.
Koła to zdecydowanie atrakcja: obręcze Roval Traverse o szerokości 29 mm są osadzone na piastach Specialized i są fabrycznie wyposażone w taśmę do zastosowania bezdętkowego. Wraz z bardzo wyważoną kombinacją opon Slaughter z tyłu i Butcher z przodu, konwersja na system bezdętkowy jest bardzo łatwa: dętki wyjęte, zawory bezdętkowe włożone, trochę mleka
Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon 29: Na szlaku
Więc jaki jest właściwy teren dla wszechstronnego roweru takiego jak Stumpjumper FSR? Nie zastanawialiśmy się nad tym zbyt wiele - usiądź na nim, ruszaj na szlak, baw się dobrze! Taki był plan i wyszło idealnie. Na tym polega piękno roweru takiego jak Specialized, który tak naprawdę nie chce być zaszufladkowany. Jeśli nie chcesz ścigać KOM-ów na Strava pod górę i pominąć bardzo trudny teren w dół, Stumpi jest odpowiednim towarzyszem we wszystkim pomiędzy. Pozycja siedząca wymaga początkowo przyzwyczajenia, zwłaszcza gdy jesteś przyzwyczajony do nowych, nowoczesnych rowerów terenowych i rowerów enduro. Podczas gdy prawie wszystko jest tam zgodne z maksymą „Dłużej! Shallower!”, Stumpjumper FSR wydaje się nieco staroświecki. Rama główna jest dość krótka, przód jest wysoki, a pozycja siedząca odpowiednio wyprostowana.
Rower prowadzi się zwinnie, zwłaszcza na zakrętach i krętych szlakach, i daje dużo frajdy. Opony są odpowiednie do obszaru zastosowania i oferują udany kompromis między przyzwoitym oporem toczenia a odpowiednią przyczepnością, gdy ma to znaczenie. Rower dobrze radzi sobie na podjazdach - mimo zauważalnie dużej tutaj masy - tylny trójkąt tylko minimalnie się chwieje i najpóźniej po przesunięciu kciukiem dźwigni na amortyzatorze jest wreszcie cicho. Przednie koło pozostaje łatwe do kontrolowania nawet na stromych podjazdach i nie podjeżdża. Zakres przełożeń doskonale działającego SRAM-a GX jest wystarczający - ale kiedy robi się naprawdę stromo, najmniejsze przełożenie 28-42 nadal wymaga dużej siły nóg.
Jeśli następnie pozwolisz, aby wodze nieco się poluzowały w płynnym lub zablokowanym terenie, musisz najpierw przyzwyczaić się do roweru. Ze względu na niewielki rozstaw osi, krótki zasięg i wysoki przód, na początku odczuwa się pewien dyskomfort, ale bardzo dobre podwozie zapewnia dużo bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy teren nie jest zbyt trudny. Kiedy robi się stromo i blokowo, Yari ma tendencję do lekkiego opadania z przodu, ale to też jęczy na wysokim poziomie.
Rower pokazuje swoje atuty przede wszystkim na krętych, płynnych trasach, które również mogą trochę dudnić pomiędzy nimi - naszym zdaniem właśnie tam Stumpjumper FSR czuje się jak w domu i wtyka nos w wiele „ultranowoczesnych” rowerów . Podwozie ładnie wyskakuje i zachęca do zjechania z niego, a dzięki krótkiemu rozstawowi osi motocyklem można zabawnie manewrować nawet w najciaśniejszych zakrętach.
Schreibe einen Kommentar