Trek Fuel EX 8 29: rama i geometria
Trek Fue EX 8 29 należy do tej kategorii rowerów, które na pierwszy rzut oka wydają się dość niepozorne, ale zawierają wiele innowacyjnych i sprytnych technologii. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim ramy, gdzie dolna rura z pewnością przyciąga wzrok rowerzystów obeznanych z technologią. Biegnie prosto przez prawie całą długość, bez obowiązkowego załamania tuż przed główką ramy. Taka konstrukcja jest nie tylko znacznie sztywniejsza, ale także pozwala zaoszczędzić materiał, a tym samym zmniejszyć wagę. Ale dlaczego w takim razie niekorzystne załamanie w większości ramek? Przyczyna tego leży w ograniczniku widelca: jeśli kierownica, a tym samym widelec, skręci się w przypadku upadku, istnieje ryzyko, że w konstrukcji z prostą dolną rurą, jak w modelu Trek, korona widelca uderzy w dolną rurę.
Ale nie martw się: Trek jest oczywiście świadomy tego problemu i dlatego zainstalował własny system Knock Block, który ogranicza boczne ruchy kierownicy. Nie jest to zauważalne podczas jazdy, ale jeśli skręcisz kierownicę w razie upadku, ogranicznik na górze główki ramy pod nasadką sterów zapewni, że korona widelca utrzyma bezpieczną odległość od dolnej rury. Dodatkowe gumowe zderzaki na dolnej rurze chronią ją, nawet jeśli korona przesuwa się nieco bardziej do wewnątrz po skręceniu.
Kontynuacją tego są specjalne cechy tylnego trójkąta: tutaj polegają one na własnej i sprawdzonej kinematyce ABP (Active Braking Pivot). Sposób działania przywodzi na myśl dzielony system obrotu. Nie chcąc w tym momencie zagłębiać się w szczegóły, można po prostu powiedzieć, że tylny trójkąt umożliwia kontrolę wpływu napędu niezależnie od osiągów tylnego trójkąta i hamowania. W prostym języku oznacza to, że tył nie traci na osiągach i nie zmienia swoich właściwości nawet podczas gwałtownego hamowania.
Aluminiowa rama naszego roweru testowego jest wyjątkowo dobrze wykonana i na pierwszy rzut oka trudno ją odróżnić od wysokiej jakości ramy karbonowej. Spawy, malowanie, okucia: to wszystko na bardzo wysokim poziomie. W naszym przypadku zamontowane są koła 29″, ale rama Fuel EX 8 oferuje również miejsce na koła 27,5+, które również można łatwo zamontować dzięki osiom Boost.
Geometria Trek Fuel EX 8 29
15.5 | 17.5 | 18.5 | 19.5 | 21.5 | 23 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 394 | 419 | 440 | 470 | 510 | 560 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 600 | 617 | 632 | 657 | 686 |
główka ramy (w mm) | 100 | 100 | 100 | 100 | 110 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 432 | 432 | 432 | 432 | 432 | 432 |
Rozstaw osi (w mm) | 1121 | 1156 | 1173 | 1188 | 1214 | 1247 |
Kąt skrętu (w °) | 67.7 | 67.7 | 67.7 | 67.7 | 67.7 | 67.7 |
Kąt siedziska (w °) | 74.7 | 74.7 | 74.7 | 74.7 | 74.7 | 74.7 |
Zasięg (mm) | 399 | 433 | 450 | 465 | 487 | 507 |
Stosy (mm) | 604 | 603 | 603 | 603 | 612 | 644 |
Coś wymyślono również z geometrią roweru na szlaki Treka: można go zablokować w dwóch pozycjach za pomocą flip chipa. Obracając małe płytki, kąt skrętu zmienia się o ok. 0,5°, a suport zmienia swoją wysokość o ok. 10mm. Z jednej strony nie jest to duża różnica, ale z drugiej może mieć decydujący wpływ na dobre samopoczucie na rowerze. Poza tym wymiary ramy są zrównoważone: bez ekstremalnych kątów lub długości, ale zawsze aktualne. Płaski z przodu, stromy z tyłu, dość długi zasięg i krótkie pobyty. Kolejnym pozytywnym aspektem jest to, że masz wybór między sześcioma rozmiarami ram, a dzięki pośrednim rozmiarom na pewno znajdziesz ramę, która będzie pasować do Twojej anatomii.
Trek Fuel EX 8 29: wyposażenie
Ramki do zdjęć | Trek Alpha Platinum Aluminium |
widelec amortyzowany | FOX 34 Float Rytm |
niemy | FOX Float Performance EVOL |
wirniki | Bontrager Duster Elite |
Opona VR | Bontrager XR3 Expert 2,4" |
Tętno opon | Bontrager XR3 Expert 2,4" |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Shimano XT 36/26t |
przerzutka | Shimano Deore |
Hamulec | SHIMANO M615 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT56 180mm |
sztyca | KS eThirty Integr |
siodło | Bontrager Evoke 2 |
trzon | Knock Block Bontrager Line |
Lenker | Linia Bontragera 750 mm |
Z ceną poniżej 3.000 euro, Trek Fuel EX 8 29 jest jednym z bardziej przystępnych cenowo rowerów w naszym teście – to dość zaskakujące jak na markę premium, taką jak Trek. Wiadomo jednak również, że jeśli chodzi o wyposażenie, trzeba pójść na kilka kompromisów – są one jednak mniejsze, niż początkowo sądziliśmy. Widelec FOX 34 Float pracuje z przodu w niedrogiej wersji Rythm, która musi zadowolić się nieco prostszym wyposażeniem. Odpowiednik w tylnym trójkącie jest tutaj nierównej jakości; FOX Float z amortyzacją re:Aktiv zapewnia tutaj wygodę. re:Aktiv to nazwa własnej technologii Treka, która reaguje na nawierzchnię i styl jazdy i reaguje z regresywnym tłumieniem.
Dzięki dwóm zębatkom napędu Shimano XT jesteś również dobrze przygotowany na dłuższe i trudne podjazdy - masz jeszcze jedną dźwignię na kierownicy i musisz zadowolić się grzechotaniem napędu podczas zjazdu. To kwestia gustu - nam bardziej podoba się napęd 1x na rowerze terenowym. Hamulce Deore wykonują swoją pracę niezawodnie, ale w połączeniu z tarczami 180 mm nie dają zbyt dużej rezerwy podczas dłuższych zjazdów.
Nie ma dwóch opinii na temat regulowanych sztyc w rowerach terenowych; nie może zabraknąć! W Trek Fuel EX 8 też tego nie ma.Wybór padł na eThirty Integra od Kind Shock o skoku 125mm, który działa dobrze, ma ergonomiczny pilot i zakres regulacji jest wystarczający do większości zastosowań. Jednak jeden lub drugi prawdopodobnie życzyłby sobie 150 mm.
Koła Bontrager nie wyróżniały się niczym szczególnym w okresie testowym. Opony również pochodzą od Bontragera, które są dość wąskie jak na 2,4″, a profil jest również dość zarezerwowany dla opony w tej klasie.
Trek Fuel EX 8 29: Na szlaku
W naszym teście pierwszą rzeczą, która uderzyła w Trek Fuel EX 8, była jego doskonała równowaga; dobrze się wspina i z łatwością pokonuje trudne szlaki. Pozycja siedząca jest sportowa, ale nie w stopniu, który mógłby odstraszyć motocyklistę. Tylny koniec pracuje stale, czy to pod górę, czy z góry, i dostosowuje się do warunków bez konieczności robienia czegokolwiek przez rowerzystę: pod górę prawie nie widać kołysania, a dwa metry później na szlaku dostępny jest cały wiosenny skok. Zapewnia jednak niewiele informacji zwrotnych, szczególnie w trudnych fragmentach, i ogólnie wydaje się nieco gąbczasty i powolny. Chociaż opony toczą się niesamowicie dobrze, szybko napotykają problemy na głębokim gruncie lub w mokrych warunkach. Podobnie widelec nie do końca nadąża za tylnym końcem, który jest chętny do pochłaniania obciążeń i ma tendencję do opadania przy średnim skoku sprężyny.
Jeśli podjazd jest naprawdę stromy, Trek radzi sobie bardzo dobrze dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń niezawodnego napędu Shimano XT, nawet jeśli przednie koło trzeba od czasu do czasu przytrzymać na podłożu z niewielką siłą. Jak to jest typowe dla Shimano, hamulce były bardzo niezawodne, łatwe do kontrolowania i wystarczająco mocne. Jednak na nieco dłuższych stromych zjazdach, w połączeniu z tarczami 180 mm, osiągali swoje granice z cięższymi jeźdźcami. Chcąc zachować tutaj środki ostrożności, można za niewielkie pieniądze zamontować na przednią oś tarczę 203 mm.
Schreibe einen Kommentar