Specialized Camber Comp Carbon 29: rama i geometria
Minęło sześć lat odkąd camber został wprowadzony jako nowy model przez Specialized. Od tego czasu stał się stałym elementem portfolio kalifornijskiego producenta i wypełnia lukę między XC Fully Epic a wiecznie zielonym Stumpjumperem FSR o długich podróżach. W roku modelowym 2017 Camber jest dostępny wyłącznie na 29-calowych kołach i jest dostępny zarówno z ramami aluminiowymi, jak i karbonowymi. Podczas gdy dwa najlepsze modele Camber Pro Carbon oraz rama główna i tylna S-Works Camber są wykonane z włókna węglowego, tylna rama Comp Carbon i Expert Carbon jest wykonana z aluminium.
Orientacja kamery nie zmieniła się przez lata - gdzieś pomiędzy cross-country i all-mountain, w górę iw dół, w równym stopniu do zwiedzania i zabawy na szlaku. Dzięki 120 mm skoku sprężyny z przodu iz tyłu również tutaj jesteś w złotym środku - tył jest taki sam jak w potężnym Stumpjumperze, ale konstrukcja i charakterystyka są bardziej ukierunkowane na napęd. Wykonanie i wygląd ramy są świetne - charakterystyczny wygląd surowych mat węglowych prześwituje przez matową bezbarwną powłokę naszego roweru testowego i poza tym naprawdę nie ma tu wiele do zarzucenia.
Niewątpliwie jednym z atutów ramy i całego roweru są drzwiczki SWAT w dolnej rurze - mówiąc wprost, to bagażnik na rowerze: Uchwyt na bidon lub płytkę pod spodem można wyjąć i pojawia się schowek, w której oprócz multitoola, małej pompki i innych przyborów znalazło się również miejsce na kompaktową kurtkę przeciwdeszczową. Możesz więc śmiało obejść się bez plecaka na kolanach po pracy.
Geometria Specialized Camber Comp Carbon
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 396 | 430 | 468 | 523 |
Pozioma rura górna (w mm) | 562 | 590 | 613 | 647 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 115 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Rozstaw osi (w mm) | 1107 | 1135 | 1160 | 1197 |
Kąt skrętu (w °) | 68.5 | 68.5 | 68.5 | 68.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 399 | 427 | 445 | 471 |
Stosy (mm) | 609 | 609 | 627 | 655 |
Nigdzie hybrydowy charakter kamery między XC, szlakiem i wycieczką nie jest bardziej widoczny niż patrząc na dane geometrii. Kąt skrętu jest dość stromy i wynosi 68.5°, a kąt siedzenia 75° ustawia rowerzystę w niezwykle efektywnej pozycji do pedałowania. Z drugiej strony zasięg wynosi nieco poniżej 450 mm w L, co jest typowe dla rowerów terenowych, a wysoki stos zapewnia bardziej wyprostowaną pozycję na rowerze, który ma tendencję do jazdy turystycznej. Bardzo wyjątkowa mieszanka.
Specialized Camber Comp Carbon 29: cechy
Ramki do zdjęć | Tylna część karbonowa FACT 9 / aluminium M5 |
widelec amortyzowany | Rock Shox Objawienie RL 29 |
niemy | FOX Float Performance Rx Trail Tune |
wirniki | Trawers Roval 29 |
Opona VR | Specjalistyczna kontrola czyśćca 2,3 |
Tętno opon | Wyspecjalizowana kontrola naziemna 2,3 |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX |
korba | Efekt Race Face 36/26 |
przerzutka | SRAM GX |
Hamulec | SHIMANO M506 |
tarcze hamulcowe | Shimano 180/180 |
sztyca | Specjalistyczne stanowisko dowodzenia IRcc 125mm |
siodło | Specjalistyczne Henge Comp |
trzon | Szlak Specjalistyczny |
Lenker | Taśmy specjalistyczne 27mm/750mm |
W naszym teście mieliśmy Comp Carbon 29 2x, najtańszą wersję z karbonową ramą główną i napędem 2x od Shimano. Alternatywnie, Comp Carbon jest również dostępny z zębatkami SRAM NX i zębatką. Podwozie składa się z duetu amortyzatorów Rock Shox Revelation 29 z przodu i amortyzatorów FOX Float Performance z tyłu. Tłumienie obu elementów sprężynowych można szybko dostosować do żądanych wymagań za pomocą dźwigni podczas jazdy. Doświadczenie pokazało, że tylny trójkąt działa również z otwartym amortyzatorem, prawie bez huśtawki.
Z napędem czeka nas dość szalona mieszanka: Jak już wspomniano, w naszym testowym rowerze zainstalowano 2-biegową przerzutkę, a za zmianę zębatek odpowiada tylna przerzutka XT firmy Shimano. W kokpicie jest to obsługiwane za pomocą manetki SLX, podobnie jak przednia przerzutka, która jednak pochodzi z serii SRAM GX. Do korby wybrano kanadyjską jakość Race Face: Aeffect nie tylko dobrze wygląda, ale jest również stosunkowo lekki, a zębatki mają bardzo dobrą jakość zmiany przełożeń. Mówiąc o zębatkach: dzięki kombinacji 36/26 i kasety 11-42 SLX otrzymujesz duży zakres 529% i jesteś przygotowany na prawie każdy teren.
Hamulce również pochodzą od Shimano; tutaj M506 to bardziej model z segmentu podstawowego, który jest połączony z tarczami 203/180mm (L i XL) lub 180/160mm (S i M). Wszystkie pozostałe części są wykonane we własnym zakresie: począwszy od sztycy Specialized Command Post IIrc ze skokiem 125 mm, przez siodełko Specialized Henge, aż po kokpit i opony lub koła. Ten ostatni jest wniesiony przez spółkę zależną Specialized Roval i na szczęście w przypadku Traverse 29 wybrano wariant z dużą wewnętrzną obręczą 29 mm. Pozwala to na optymalny rozwój opon. Sprawdzone przez nas połączenie Purgatory z przodu i Ground Control z tyłu powinno zapewnić przyczepność na szlaku.
Wybór kierownicy był dla nas nieco zaskakujący: dzięki wzniesieniu o 27 mm jeszcze bardziej podnosi i tak już wysoki przód.
Specialized Camber Comp Carbon 29: Na szlaku
Camber znamy od dawna i to w różnych konfiguracjach. Zawsze byliśmy z niego zadowoleni, ale ponieważ ten model istnieje już od jakiegoś czasu, byliśmy ciekawi, jak wypadnie na tle konkurencji, która przygotowuje zupełnie nowe modele.
Wszyscy nasi testerzy zgodzili się: Specialized po prostu wygląda dobrze. Projekt i wykonanie nie dają powodu do krytyki. Przeciwnie, uderzają harmonijne kształty i piękne detale. Jednak wbudowane komponenty nie wszystkie spotykają się z bezwarunkową aprobatą. Koledzy i koleżanki zaczynają martwić się o swoje części intymne, kiedy po raz pierwszy korzystają z teleskopowego wspornika. Szybkość odbicia przypomina pistolet ze śrubą. Dźwignia, która jest zintegrowana z zaciskiem uchwytów, nie może być optymalnie ustawiona z wybranym hamulcem. Każdy, kto kupi Cambera, znajdzie odpowiednie rozwiązanie. Na przykład usuwając lub wyginając wbudowaną metalową rurkę na wylocie kabla zdalnego wspornika, można znaleźć naprawdę dobrą pozycję, a następnie przyzwyczaić się do prędkości wspornika. Jeśli chodzi o siłę i funkcjonalność ręki, a także niezawodność, nie ma na co narzekać.
Zmiana biegów również doskonale spełnia swoje zadanie, nawet jeśli niektórzy testerzy woleliby jazdę jednokierunkową. Wentylatory 1-biegowe, które mogą sobie poradzić z nieco mniejszą przepustowością, mogą zamiast tego użyć Camber Comp Carbon z napędem SRAM NX w tej samej cenie. Kombinacja biegów Shimano i SRAM w naszym rowerze testowym dobrze współgra, a korby Race Face działają dobrze. Tanie hamulce są w porządku i byliśmy również zadowoleni z dużej tarczy z przodu.
Koła i kokpit, własnej produkcji, są w pozytywnym tego słowa znaczeniu niepozorne. Siodło i opony również pochodzą z naszej własnej półki z częściami, sprawują się naprawdę dobrze. Podwozie ma dużą przyczepność pod górę iw dół, a tylny koniec widelca pokazuje, jak należy to zrobić. Szczególnie podoba nam się łatwe strojenie dzięki Autosag. Revelation z przodu nie ma pewnej sztywności i nie nadąża za tyłem w trudnych przejazdach. Woleliśmy poprowadzić camber pod mostkiem bez podkładek dystansowych. Dzięki pierścieniom dystansowym przednie koło podjeżdża zbyt wcześnie, jak na nasz gust, na stromych podjazdach, a także wydaje się nieco sztywne podczas zjazdu. Kąt skrętu mógłby być nieco mniejszy, zgodnie z obecnym trendem. To sprawiłoby, że rower byłby znacznie mocniejszy podczas zjazdu.
Schreibe einen Kommentar