Test: rower terenowy? rower wyścigowy? koncertować w całości? Wraz ze swoim Saturnem 11, Nicolai przynosi prawdziwie wysokiej klasy broń, która tak bardzo różni się od motocykli innych producentów. Zaczyna się od tego, że zastosowano typową dla Nicolaia aluminiową ramę, a nowa koncepcja geometrii Geolution została przeniesiona również do Saturna 11. To nas zainteresowało, chcieliśmy spróbować. I to nie tylko przekonało mnie osobiście, ale także wyraźnie pokazało, że może zrobić jedną rzecz: być naprawdę szybkim! Pierwszy wyścig = pierwsza wygrana!
Nicolai Saturn 11 jest dostępny w dwóch konfiguracjach oraz jako zestaw z ramą. Ceny to 6499 € za sprzęt RACELINE i 4799 € za sprzęt TECHLINE, cena ramy wraz z malowaniem proszkowym w wybranym przez Ciebie kolorze to 2499 €. Do naszych obszernych i wymagających testów terenowych i wyścigowych Nicolai dostarczył nam Saturna 11 z wyposażeniem RACELINE.
Rower testowy jest wyposażony w prototypową ramę, która w produkcji seryjnej traci na wadze kolejne 350 gramów. Masę osiągnięto dzięki zestawowi cieniowanych rur, lżejszym frezowanym częściom wahacza i lżejszym elementom kolumny. Standardowy rower z wyposażeniem RACELINE powinien ważyć zaledwie 10,6 kg, czyli niewiele więcej niż wiele topowych rowerów full full z karbonowymi ramami innych producentów.
Nicolai Saturn 11: Dane techniczne
- Widelec: Fox Racing Shox 32 Float 29″ 120 HSC/LSC, 110x15mm FIT Factory amortyzator, 120mm
- Amortyzator: Fox Racing Shox Damper Float DPS, FS, K, 3 pos-Adj, Evol, LV, 184x44mm
- Zestaw słuchawkowy: zresetuj Flatstack A4
- Mostek: część Tune Horny, 50 mm
- Kierownica: Płaska kierownica Tune Turn Bar, 750 mm
- Hamulce przód/tył: Magura MT8 Carbon 180/180mm
- Chwyty: silikon ESI Chunky
- Huby: Tune King/Kong
- Obręcze: NoTubes ZTR Crest
- Opony przód/tył: Continental X King Race Sport 29×2,2″ / przerobione na Maxxis Ikon (bezdętkowe)
- Siodło: WTB High Tail Pro
- Sztyca: Tune Strong kawałek
- Zacisk siodła: Dostosuj dławik śrubowy
- Korba: Sram X01 Eagle, BOOST, 34T
- Wspornik dolny: zespół Truvativ GXP
- Manetki: Sram X01 Eagle, 12-rzędowa
- Przerzutka: Sram X01 Eagle, 12-rzędowa
- Kaseta: Sram Eagle XG 1295, 12-rz
- Łańcuch: Sram PC X01 Eagle
Rowerzyści, którzy interesują się technologią – wśród fanów Nicolaia jest wielu – oczywiście również cieszą się, że rama jest niemalowana. To sprawia, że wygląda bardzo technicznie, a wiele kochających detali wychodzi w fantastyczny sposób. Elementy ramy w anodowanych kolorach sprawiają, że rower naprawdę przyciąga wzrok. Jeśli wolisz, aby Twój rower był całkowicie kolorowy, możesz również wybierać z szerokiej gamy kolorów anodowanych i malowanych.
Nicolai Saturn 11: Technika i geometria
Skok sprężyny 105 mm dzięki nowo opracowanej kinematyce tylnego trójkąta, skok sprężyny 120 mm z przodu. 29-calowe koła w standardzie Boost, wyważona, nowoczesna geometria, stosunkowo płaski układ kierowniczy i stosunkowo stromy kąt siedziska, niski suport, duża swoboda ruchu w ramie głównej, a wszystko to opracowane i wyprodukowane w Niemczech. Firma Nicolai Bikes ma siedzibę w spokojnym Lübbrechtsen (Dolna Saksonia). Przekształcone stare gospodarstwo służy jako centrum badawczo-rozwojowe, produkcyjne i magazynowe. Nicolai jest najbardziej znany ze swoich rowerów zjazdowych, ale Saturn 11 chciał udowodnić, że nie zapomniał o maratonach i turystyce. Celem było opracowanie lekkiego, wytrzymałego roweru, który sprosta wymaganiom od maratonów po przeprawy alpejskie. Nowy Saturn 11 powinien mieć duży zasięg i luźny kąt skrętu, aby zapewnić płynną jazdę w dół. Aby rower mógł się wspinać, inżynierowie Nicolai zdecydowali się na stromy kąt rury podsiodłowej i długie tylne widełki.
Dosyć gadania - na rower. Widok z pozycji kierowcy jest zabawny. Kąt skrętu jest tak mały, że praktycznie widać cały widelec przed sobą. Niemniej jednak Nicolai Saturn 11 jest szybki jak błyskawica, zarówno pod górę, jak iw dół. Wysokie wartości zapobiegające przysiadowi są natychmiast zauważalne. Żadnych oznak niekontrolowanego kołysania, tylko uczucie sprężynowania. Na moich ustach pojawia się lekki uśmiech. Jeśli chodzi o pierwszą trasę, moje oczekiwania są duże i nie zawiodłem się. Przyspiesz, hamuj, za rogiem, przez dywan z korzeniami iz powrotem na następne wzgórze. Jazda na rowerze sprawia mi naprawdę dużo frajdy, rower trzyma się toru jazdy i jest jednocześnie zwinny. Lekki podjazd pod górę i zaskakująco szybki do połknięcia w trudniejszym terenie. Jeden lub drugi KOM można podbić rowerem. Brakuje mi sztycy regulowanej tylko na naprawdę trudnych trasach, a kiedy pedałuję z siodełka, czuję się bardziej jak na rowerze terenowym niż na rowerze wyścigowym.
Na krajowych mistrzostwach federacji MTB Marathon w Clausthal Zellerfeld (LV Dolna Saksonia) chcę się przekonać, czy moje przeczucie jest słuszne, czy mamy do czynienia z naprawdę szybkim rowerem maratońskim, czy też po prostu olśnił mnie zjazd. Trasa prowadzi przez ponad 70 kilometrów przez góry Harz. Wiele odcinków szlaku trzeba przejechać po dużych dywanach korzeni. Po dość zaciętej fazie startowej w Outdoor Center Harz, w której udało mi się uniknąć zamieszania dzięki dobrej pozycji startowej, utworzyła się duża grupa prowadząca. Tym razem selekcja odbyła się na szlaku. Mając wyraźną przewagę nad moim Nicolai z zawieszeniem Fox Factory, nie było mi trudno wywrzeć presję na innych i tak kolarze stopniowo żegnali się z dużą prędkością w górach i na szlaku dzięki w pełni. Po zaledwie 2 godzinach i 41 minutach jako pierwszy dojechałem do mety. Nicolai może teraz oficjalnie nazywać się „sprawdzonym w wyścigach” i „Niedersächsisches Landesmeisterrad XCM”. Powiedziałbym, że zdałem egzamin!
Komu polecany jest Nicolai Saturn 11?
6499 euro to naprawdę duża suma pieniędzy. Każdy, kto kupi Nicolai Saturn 11, z pewnością będzie miał jeden z następujących powodów:
- W naszym teście Nicolai pokazał, że jest naprawdę wszechstronny. Niezależnie od tego, czy maratony, sesje treningowe, przejażdżki terenowe czy przeprawy alpejskie, Nicolai jest gotowy na wszystko. Uzupełniony o opuszczaną sztycę podsiodłową, jest zdecydowanie dostępny również w trudnym terenie. Saturn 11 to świetna zabawa zarówno pod górę, jak iw dół. Więc zamiast kupować rower z pełnym zawieszeniem ze średniej półki i rower all-mountain, możesz mieć jedno i drugie, mając rower z wyższej półki.
- Rama jest szczególnie interesująca dla ciężkich rowerzystów, ponieważ nie ma ograniczeń wagowych (wyjątek: sprzęt RACELINE tylko do 100 kg dzięki wbudowanym częściom Tune!).
- Nicolai to kult - jeśli to nie wystarczający powód 😉
- Aluminium ma w sobie to coś! Jeśli sam zajmujesz się obróbką metali, na pewno spodobają Ci się grube spawy i rama, która jest w 100% „Made in Germany”.
Błąd mówią
Witaj Lennardzie,
Dzięki za dobry raport z jazdy. Ale patrząc na geometrię i zdjęcia, czy ten rower naprawdę nadaje się na długie dystanse? Strome kąty siedzenia i niski kokpit, czy to nie za daleko do przodu? Powiedzmy duży nacisk na ręce, a tym samym dyskomfort na dłuższą metę.
Błąd