Test: Kilka tygodni temu kultowy kanadyjski producent Rocky Mountain zaprezentował nową ewolucję swojego wszechstronnego roweru Altitude. Nawet jeśli rower na szlaki pozostaje wierny swojej istocie, całkowicie nowa rama zapewnia bardziej nowoczesną geometrię, więcej rezerw na zjazdy i nieco bardziej spójną orientację. Nową perełkę testowaliśmy na Bike Festival w Riva.
Rocky Mountain Altitude to stary dobry przyjaciel, ale w roku modelowym 2018 prawie wszystko, co pozostało z roweru terenowego, który został po raz pierwszy wypuszczony w 2013 roku, to nazwa i orientacja. Rama kanadyjskiej broni terenowej została całkowicie przeprojektowana, geometria została gruntownie odświeżona, a pod względem wyposażenia wiele się zmieniło w porównaniu z poprzednimi latami. Oficjalnie nowy Altitude będzie dostępny od czerwca, ale na festiwalu rowerowym w Riva było kilka rowerów testowych, które mogliśmy zabrać na piękne szlaki nad jeziorem Garda - oczywiście nie przegapiliśmy tej okazji.
Rocky Mountain Altitude 2018: Wszystko nowe i wciąż to samo?
Altitude jest uniwersalną bronią w asortymencie kanadyjskiego kultowego producenta od jego wprowadzenia cztery lata temu - niezależnie od tego, czy umieścisz go w nowej kategorii rowerów terenowych, nazwiesz go rowerem all-mountain, czy - w przypadku modelu 2018 - pozostawione sobie mini-enduro. Pozostał skok sprężyny 150 mm z tyłu, z którym poprzedni model już sprawiał, że trasy na całym świecie były niebezpieczne. Z przodu Altitude 2018 jest wyposażony w potężny widelec amortyzowany 160 mm, taki jak Fox 36 lub Rock Shox Yari we wszystkich konfiguracjach. Edycje Rallye znane z przeszłości nie są już dostępne.
Jeśli chodzi o koła, opierają się na klasycznych wymiarach 650b – przynajmniej w większości. Wszystkie wersje kompletnych rowerów są wyposażone w nowe opony Maxxis WT (Wide Trail), które są nieco szersze niż ich klasyczne odpowiedniki, ale tak naprawdę nie są oponami Plus. W liczbach oznacza to, że nowe Altitudes są wyposażone w opony 2.4 z tyłu i 2.5 z przodu. Jednak w nowym tylnym końcu jest jeszcze znacznie więcej miejsca na grubsze opony. Oficjalnie kupujący dostają również zielone światło na opony 26+, które wciąż mają status egzotyki, ale z pewnością powinny być ciekawą opcją dla fanów Plusa.
Oprócz elegancko zintegrowanej prowadnicy łańcucha, naprawdę udane detale ramy obejmują również przestronny trójkąt ramy, w którym z łatwością zmieszczą się nawet duże butelki do picia. Więc jeśli lubisz być na szlaku do domu bez bukłaka, znajdziesz odpowiedniego towarzysza w Altitude.
Zachowano dobrze znany już fanom Rocky'ego system Ride-9. Mówiąc prościej, jest to regulacja geometrii za pomocą jednej (lub dwóch) kwadratowych płytek na mocowaniu amortyzatora. Na początku myśleliśmy, że projektanci Altitude zrezygnowali ze sprawdzonego systemu, który był popularny również w przeszłości, ponieważ brakuje wspomnianej płytki na mocowaniu górnej rury. Jest teraz na wahaczu - według Rocky Mountain pozwala to na bardziej elegancką i lżejszą konstrukcję.
Obracanie płyty zmienia kąty skrętu i siedzenia, a także zasięg, stos, obniżony suport i charakterystykę tylnej części. Ride-9 oferuje dziewięć pozycji, które można zmienić w zaledwie kilka minut za pomocą klucza imbusowego. Na przykład kąt skrętu można regulować małymi krokami co 1,1° w zakresie od 65 do 66,1°.
Rocky Mountain Altitude 2018: Geometria
Zmienna geometria jest dobra i dobra, ale podstawowe cechy motocykla są oczywiście zachowane we wszystkich dziewięciu pozycjach. Swobodny kąt skrętu, duży zasięg, niski suport i wydajna pozycja pedałowania – geometria nowego Altitude została poddana liftingowi. W połączeniu z krótkim i szerokim kokpitem, mocnym podwoziem i szerokimi klapami, Rocky Mountain Altitude już na papierze zapewnia wiele bezpieczeństwa.
Geometria Gór Skalistych Wysokość (płaska)
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 368 | 394 | 432 | 470.5 | 508.5 |
Pozioma rura górna (w mm) | 548 | 578 | 603 | 628 | 658 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 120 | 130 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 426 | 426 | 426 | 426 | 426 |
Rozstaw osi (w mm) | 1122 | 1153 | 1180 | 1206 | 1239 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 380 | 407 | 430 | 452 | 479 |
Stosy (mm) | 589 | 595 | 604 | 613 | 628 |
Geometria Gór Skalistych Wysokość (Stroma)
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 368 | 394 | 432 | 470.5 | 508.5 |
Pozioma rura górna (w mm) | 545 | 575 | 600 | 625 | 655 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 120 | 130 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 426 | 426 | 426 | 426 | 426 |
Rozstaw osi (w mm) | 1119 | 1150 | 1177 | 1204 | 1236 |
Kąt skrętu (w °) | 66.1 | 66.1 | 66.1 | 66.1 | 66.1 |
Kąt siedziska (w °) | 75.1 | 75.1 | 75.1 | 75.1 | 75.1 |
Zasięg (mm) | 391 | 419 | 441 | 464 | 490 |
Stosy (mm) | 578 | 587 | 596 | 604 | 619 |
Modele i ceny Rocky Mountain Altitude 2018
Podczas naszej jazdy próbnej usiedliśmy na Altitude Carbon 70 – za nieco poniżej 6.000 euro zdecydowanie nie jest to sprawa dla skąpców, ale i tak jest o wiele tańszy niż topowy model Altitude Carbon 8.000 za prawie 90 euro. zmartwienie: różni się od Slayera, czy nowy Altitude będzie również dostępny z aluminiową ramą; podstawowy model, Altitude Alloy 30, kosztuje 3.000 euro i jest wyposażony w widelec Rock Shox Yari i regulowaną sztycę Race Face. Ci, którzy wolą budować własne motocykle, mogą również skorzystać z ramy Rocky Mountain, która jest dostępna tylko w wersji z włókna węglowego i kosztuje 3.700 euro. Jednak, podobnie jak w przypadku dwóch topowych modeli Carbon 90 i Alloy 70, w zakres dostawy wchodzi jeszcze bliżej nieokreślony amortyzator firmy Fox, który zostanie oficjalnie zaprezentowany w nadchodzących tygodniach.
Materiał ramy: Węgiel
widelec amortyzowany: Fox 36 Float EVOL FIT4 Fabryczny
Niemy: TBA
Okrążenie: SRAM X01 Orzeł
hamulce: Prowadnica SRAM RSC 180mm
Cena: 7.900 €
Materiał ramy: Węgiel
widelec amortyzowany: Fox 36 Float EVOL FIT4 Performance Elite 160 mm
Niemy: Fox Float DPS EVOL Performance Elite
Okrążenie: ShimanoXT
hamulce: ShimanoXT
Cena: € 5.900
Materiał ramy: Węgiel
widelec amortyzowany: Fox 36 Float EVOL Grip Performance 160mm
Niemy: Wydajność Fox Float DPS EVOL
Okrążenie: Shimano SLX
hamulce: Shimano SLX 180 mm
Cena: € 4.800
Materiał ramy: aluminium
widelec amortyzowany: Fox 36 Float EVOL FIT4 Performance Elite 160 mm
Niemy: TBA
Okrążenie: ShimanoXT
hamulce: ShimanoXT 180mm
Cena: € 4.500
Materiał ramy: aluminium
widelec amortyzowany: Fox 36 Float EVOL Grip Performance 160mm
Niemy: Wydajność Fox Float DPS EVOL
Okrążenie: Shimano XT/SLX
hamulce: Shimano SLX 180 mm
Cena: € 3.500
Materiał ramy: aluminium
widelec amortyzowany: RockShox Yari RC 160mm
Niemy: RockShox Deluxe RT
Okrążenie: SRAM NX
hamulce: Poziom SRAM 180mm
Cena: € 3.000
Materiał ramy: Węgiel
Niemy: TBA
Cena: € 3.700
Rocky Mountain Altitude Carbon 70: szczegóły w szczegółach
Ramki do zdjęć | SMOOTHWALL Carbon Ride-9 |
widelec amortyzowany | FOX 36 Float EVOL Fit4 Performance Elite |
niemy | FOX Float DPS Evol Performance Elite |
wirniki | DT Swiss 370 Boost / Stan's Flow MK3 |
Opona VR | Maxxis Minion DHF WT MaxxTerra 3C 2.5 |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II WT MaxxTerra 3C 2.4 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Turbina Race Face Cinch 32t |
przerzutka | |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | ShimanoXT 180mm |
sztyca | Wydajność transferu FOX |
siodło | Wyścig WTB Silverado |
trzon | Góra Skalista 35 rano |
Lenker | Turbina Race Face R 780mm |
Teraz przechodzimy do emocjonującego rozdziału - a mianowicie wyposażenia testowanego przez nas modelu. Altitude Carbon 70 kosztuje 5.900 euro – dużo drewna, a oczekiwania na początku są dość wysokie. Jeśli jednak pamiętasz, że sama wysokiej jakości rama karbonowa kosztuje ponad 3.500 euro pojedynczo, to nieco stawia to całkowitą cenę w perspektywie, a rozczarowanie wysokiej jakości, ale bynajmniej nie szlachetnym wyposażeniem trochę się rozprasza. Ale jeden po drugim.
Obudowa pochodzi w całości od amerykańskiego producenta Fox. Nowy widelec Fox 36 Float EVOL Fit4 o pełnym skoku 160 mm znajduje się w krótkiej główce ramy. Nie tylko ze względu na skoordynowane kolorystycznie naklejki masywny widelec idealnie pasuje do ramy. Wkład tłumiący Fit4 można dostosować do potrzeb i warunków w trzech trybach (Firm-Medium-Open) za pomocą obrotowej dźwigni na koronie widelca. To samo dotyczy amortyzatora, którego tłumienie DPS oferuje te same opcje i można je łatwo regulować podczas jazdy za pomocą dźwigni kciuka.
Rocky Mountain opiera się na napędzie Shimano XT do przełożeń: tylna przerzutka M8000 umożliwia płynne przesuwanie łańcucha od zębatki do zębatki w kasecie 11-46t. Turbina kanadyjskich rodaków z Race Face służy jako korba. Tarcza Narrow Wide z 32 zębami jest przymocowana do przyjemnych i pięknie wyfrezowanych ramion korby, dzięki czemu oferuje przyzwoity zakres dla większości obszarów zastosowań - przy założeniu odpowiedniej podstawowej sprawności. W kokpicie znajdziemy więcej części Race Face: Aluminiowa kierownica o szerokości 780 mm pochodzi z nowej serii Turbine R (R jak rally), która została specjalnie zoptymalizowana pod kątem szczególnie ciężkich ładunków przy jednoczesnej niskiej masie.
Hamulec M13 XT firmy Shimano zapewnia niezbędną siłę hamowania, aby zatrzymać ok. 8000-kilogramowy pocisk węglowy na szlaku. Byliśmy nieco zaskoczeni 180-milimetrową tarczą na przednim kole - zwłaszcza biorąc pod uwagę inny sprzęt zjazdowy, spodziewalibyśmy się tutaj 203 mm. Oczywiście w rowerze takim jak Altitude nie powinno zabraknąć chowanej sztycy - tutaj nie eksperymentujesz i montujesz nową sztycę Transfer firmy Fox, która zdążyła już udowodnić swoją jakość w naszym dużym dropperze po teście.
https://velomotion.de/bestenliste-variostuetzen-dropper-post-teleskopstuetzen/
Zastosowane koła to mały klejnot, a wieloletnie doświadczenie Rocky Mountain w tej dziedzinie jest również widoczne tutaj. Tutaj ufasz sprawdzonej technologii i materiałom, które zostały wypróbowane i przetestowane tysiące razy oraz duetowi piast DT Swiss i obręczom Stan's No Tubes ZTR Flow MK3. Niedawno przetestowaliśmy nowe obręcze Flow o wewnętrznej szerokości 29 mm, które zostały wprowadzone w zeszłym roku i były pod ogromnym wrażeniem prowadzenia i trwałości.
składniki: Test: zestaw kołowy Stan's No Tubes ZTR FLOW MK3
Test: Szersze felgi - szerokie opony, taki jest trend naszych czasów, nawet w Stans No Tubes to przewija się przez koncepcję nowej serii MK3, która zyskała sporo na szerokości.Przodkiem MK3 jest obręcz ZTR FlOW EX o szerokości 25,5 mm, nowa gwiazda na niebie obręczy enduro ma szerokość wewnętrzną 29 mm […]
O oponach powiedzieliśmy już kilka słów na początku: duet Maxxis DHF o szerokości 2,5 z przodu oraz DHR II w wersji 2,4 cala z mieszanki 3C MaxxTerra. Niezwykle mocna kombinacja jak na rower w tej klasie i na pewno nie opony o najniższych oporach toczenia. Ale z jeszcze większymi rezerwami, gdy na szlaku naprawdę zaczyna się dziać.
Rocky Mountain Altitude 2018: wrażenia z pierwszej jazdy
W ramach Festiwalu Rowerowego w Riva mieliśmy okazję wziąć nową Altitude w teren na krótką jazdę próbną. Jednak pierwszy efekt wow pojawił się jeszcze przed jazdą, bo nowy Rocky wygląda po prostu rewelacyjnie. Kolorystyka, konstrukcja ramy, dobór komponentów – przynajmniej wizualnie wszystko jest tutaj na swoim miejscu. Prawda jest zawsze na szlaku, ale oko podąża za nią, a oto pełna ocena kanadyjskiej glebogryzarki.
Nie mniej byliśmy pod wrażeniem, kiedy spróbowaliśmy go po raz pierwszy - niska waga z pewnością odgrywa tutaj rolę, ale neutralny, ale zawsze aktywny tył i centralna pozycja siedzenia również dają niewiarygodnie bezpośrednie wrażenie. Start ląduje bezpośrednio na szlaku, a podjazdy naprawdę nie są już dużym problemem - pomimo dużego skoku zawieszenia. Jednak w zależności od poziomu sprawności i nachylenia, sportowe przełożenie może okazać się czynnikiem ograniczającym: najniższy bieg 32-46 wymaga sporo siły nóg na stromych podjazdach.
Jednak gdy już skończysz wspinaczkę, nowy Altitude wywoła szeroki uśmiech na twarzy każdego rowerzysty górskiego już po kilku minutach na szlaku. Jechaliśmy w trasie z dość mocno zestrojonym podwoziem i płaskim ustawieniem systemu Ride-9, dzięki czemu uzyskaliśmy niezwykle żywiołową jazdę, a rower zaprosił nas do zabawy pomimo szerokich butów, dużego rozstawu osi i płaskich kątów. Kiedy sprawy stały się trochę trudniejsze, duże rezerwy w podwoziu i oponach dały o sobie znać i dały nam dobrą pomocną dłoń.
Rocky Mountain Altitude był naprawdę dobrym rowerem dla obu naszych testerów. Z dużym popem w podwoziu, niską wagą i wciąż bardzo płynną pracą, kiedy robi się szybko i nierówno, musisz zadać sobie pytanie, do której kategorii Altitude najlepiej pasuje. Ponieważ jesteśmy szczerzy: kiedy po raz pierwszy przeczytaliśmy kluczowe dane na papierze, poważnie zadaliśmy sobie pytanie, dlaczego panie i panowie z Rocky Mountain umieścili swoje nowe potomstwo w kąciku dla rowerów terenowych, a także mieli trochę podejrzeń co do odpowiedzialnego działu marketingu. Jednak po naszej (niestety zdecydowanie zbyt krótkiej...) jeździe próbnej spojrzeliśmy na to zupełnie inaczej. Altitude nie sprawia wrażenia roweru podróżnego o skoku 160 lub 150 mm. Nawet jeśli nie jest kozłem do wspinaczki, bardzo dobrze wchodzi pod górę - zwłaszcza jeśli włączysz tłumienie platformy na tylnym trójkącie. Nawet w trybie całkowicie otwartym balansowanie jest utrzymywane w wąskich granicach. Jeśli przednie koło jest skierowane w dół, każda krawędź zaprasza do zjechania i budzi się instynkt zabawy.
Naprawdę nie mamy na co narzekać. Jasne, mimo dobrych parametrów sprzęt jest nieco ubogi w stosunku do wysokiej ceny i miłośnicy lodziarni będą musieli szukać gdzie indziej lub sięgnąć po topowy model, który kosztuje prawie 8.000 euro. Funkcjonalnie jednak naprawdę nie ma na co narzekać: podwozie z 36, w tym nowym wkładem Fit4, jest wystarczające dla większości jeźdźców, a koła nadają się również do szerokiego zakresu zastosowań. Tylko nieco wąska przepustowość kasety i tarcza 180 mm na przednim kole mogła nieco ograniczyć jednego lub drugiego rowerzystę.
Patrice mówią
Świetny raport. Czy 13.1 kg jest bez pedałów? Jak oceniasz wyniki wspinaczki w porównaniu z konkurencją?
Najlepsze dzięki i pozdrowienia
Michała Faissa mówią
Cześć Patrycja!
13,1 kg są bez pedałów w rozmiarze ramy L. Niestety byliśmy na rowerze w Riva tylko przez kilka godzin, więc mogę dokonać tylko ograniczonego porównania pod względem przydatności do wspinaczki. Odniosłem wrażenie, że na pewno są rowery, które lepiej podjeżdżają pod górę - ale jest też wiele, które są znacznie wolniejsze. Teraz może to być dla ciebie trochę niesatysfakcjonujące, ale powiedziałbym, że nie wspina się ani szczególnie dobrze, ani szczególnie źle.
Patrice mówią
Dziękuję bardzo. Mam Slasha 9.8 2015 i nowy Altitude Carbon 90 jest bardzo popularny wśród mnie, być może na następny sezon lub następny sezon. Szkoda tylko, że waży ponad 13kg, według serwisu 90 powinna być tak ciężka jak 70, ale obie są podane na 12.88kg w M.
Oczywiście miałem na myśli rowery z tego samego segmentu, czyli mocne all-mountain/enduro. Ale wtedy to już chyba środek pola jeśli chodzi o podjazd. Po prostu nie powinien wspinać się gorzej niż mój Slash.
Dzięki i pozdrawiam