Test: Minęło dużo czasu, zanim wyczekiwany przez wielu kolarzy górskich Quarq ShockWiz trafił do sprzedaży. Gadżet zawieszenia jest wreszcie dostępny od kilku tygodni. Czy mała czarna skrzynka sprosta wysokim oczekiwaniom? Czy konfiguracja widelca i amortyzatora za pomocą smartfona naprawdę działa tak dobrze, jak obiecują wynalazcy? Przyjrzeliśmy się bliżej ShockWiz, który kosztuje prawie 420 €.
Minęły prawie dwa lata, odkąd mała australijska firma zajmująca się tuningiem zawieszenia po raz pierwszy trafiła na pierwsze strony gazet dzięki ShockWiz. W tamtym czasie Kickstarter poszukiwał zwolenników tego, co wynalazcy uważali za niemal rewolucyjne narzędzie dla ambitnych kolarzy górskich. Ponieważ niezależnie od tego, czy to full czy hardtail, prawie żadne ustawienie roweru nie ma większego wpływu na prowadzenie niż prawidłowe ustawienie podwozia - czyli amortyzatora i amortyzowanego widelca. Gigant komponentów SRAM i jego spółka zależna Quarq, która kupiła technologię od dwóch Australijczyków, również dostrzegły potencjał ShockWiz.
Wiele się wydarzyło w dziedzinie podwozi MTB w ciągu ostatnich kilku lat: systemy stały się bardziej wyrafinowane, wydajność lepsza, a opcje ustawień bardziej zróżnicowane. Nowoczesny widelec z amortyzacją pneumatyczną jest pełen wyrafinowanej technologii i z technicznego punktu widzenia jest wioską cyganerii dla większości użytkowników. Kompresja przy dużych prędkościach, odbicie, podkładka dystansowa, przeciwpowodziowa to tylko niektóre z terminów, z którymi musisz się zmierzyć, jeśli chcesz znaleźć optymalne ustawienie dla własnego zawieszenia - to czasy, kiedy po prostu dopasowujesz ciśnienie powietrza do swojego ciała waga i weź się w garść.
Teraz wielu może pomyśleć: „Mam od tego swojego dealera” – to po części prawda, ponieważ dobrze wyszkolony dealer może pomóc w prawidłowym ustawieniu zawieszenia, ale trudno znaleźć coś więcej niż solidne ustawienie podstawowe. Powód jest prosty: każdy jeździec jest inny, każda pozycja siedząca jest inna, każdy styl jazdy jest inny i każdy ma inne preferencje co do swoich ulubionych tras. Są to jednak wszystkie czynniki, które mają niebagatelny wpływ na prawidłowe ustawienie podwozia. Jeśli więc chciałeś znaleźć dla siebie idealną oprawę, nie mogłeś uniknąć samodzielnego zajęcia się skomplikowanym tematem – przynajmniej do tej pory.
Właśnie w tym momencie do gry wkracza ShockWiz. Małe pudełko jest podłączone do komory powietrznej elementu sprężynowego, skalibrowane i natychmiast zbiera dane o działaniu widelca lub amortyzatora podczas każdej jazdy. W interakcji z aplikacją na smartfona, która uzyskuje dostęp do ShockWiz przez Bluetooth, zebrane dane są analizowane i interpretowane. Czy widelec się chwieje? Czy szok kopie za mocno? Pędzisz przez Federwerg? Aplikacja dostarcza odpowiedzi na te pytania, a także daje wskazówki, jak zapanować nad wszelkimi problemami. Przez kilka tygodni intensywnie testowaliśmy Quarq ShockWiz na różnych elementach zawieszenia.
Quarq ShockWiz: montaż i konfiguracja
Zanim jednak rozpocznie się analiza podwozia, należy najpierw zamontować małą skrzynkę i dopasować ją do elementu sprężynowego. Zakres dostawy obejmuje wszystko, co jest potrzebne do montażu. Po pierwsze, małe plastikowe pudełko jest zapakowane w coś w rodzaju gumowej obudowy. Chroni to nie tylko sam ShockWiz, ale także elementy zawieszenia podczas jazdy. Następnie komora powietrzna jest połączona z jednym z dwóch dostarczonych węży. Wreszcie sam ShockWiz jest mocowany do korony widelca lub amortyzatora za pomocą opasek kablowych. To kończy sam montaż.
Następna jest kalibracja; należy to zrobić dla każdego elementu sprężynowego po montażu i zajmuje to maksymalnie pięć minut. Naprawdę niezwykle udana aplikacja, która jest dostępna na Androida i iOS, wspiera Cię w poszczególnych krokach roboczych. Kreator konfiguracji nie tylko podpowiada, co należy zrobić, ale także bezpośrednio sprawdza, czy dany etap pracy został wykonany prawidłowo. Po pierwsze, powietrze musi zostać całkowicie spuszczone przez drugi zawór powietrza w ShockWiz, a po kilku ściśnięciach i rozłożeniu możesz ponownie zwiększyć ciśnienie w widelcu lub amortyzatorze i jesteś gotowy do drogi.
Jeszcze kilka słów o kompatybilności: ShockWiz współpracuje ze wszystkimi elementami resorów pneumatycznych z ciągłą dodatnią komorą powietrzną, niezależnie od skoku sprężyny. Tak więc przestrojenie z SID na Boxxer nie stanowi problemu. Logicznie rzecz biorąc, widełki i amortyzatory cewek nie mogą być strojone, podobnie jak widelce z oddzielnymi komorami dodatnimi: Dotyczy to na przykład AWK, Manitous IRT i Ramp Control MRP. Widelce o regulowanym skoku to trudny temat; Na przykład, podczas gdy widelce FOX z systemem Talas współpracują z ShockWiz, dopóki nie zmienisz skoku, właściciele widelca Rock Shox Dual Position Air (DPA) muszą obejść się bez ShockWiz.
Quarq ShockWiz: aplikacja
Tak więc sprzęt jest „gotowy do jazdy” – teraz powinieneś spędzić trochę czasu z aplikacją przed pierwszą jazdą. Jak już wspomniano, jest to dostępne zarówno na Androida, jak i iOS i jest oczywiście bezpłatne. Prezentacja wizualna jest niezwykle udana, a aplikacja jest teraz dostępna również w całości w języku niemieckim. Ekran startowy jest przejrzysty i dostarcza informacji o ciśnieniu powietrza, opadach, poziomie naładowania akumulatora oraz stanie kalibracji. Możesz także wybrać „rodzaj głosowania”. Tutaj aplikacja oferuje cztery profile, do których później dostosowane są wskazówki dotyczące prawidłowej konfiguracji.
Cztery rodzaje głosowania
Wydajny: Czysto nastawiony na efektywność pedałowania. Z wydajny koło mniej się wygina, a ruchy sprężyny spowodowane siłą pedału są tłumione. wydajny zapewnia najsztywniejsze zestrojenie zawieszenia.
Zrównoważony: Ustawienie środkowe, które jest kompromisem pomiędzy przyczepnością, komfortem i efektywnością pedałowania. Zrównoważony to domyślny typ głosowania ShockWiz.
Sportowy: Podobne do Zrównoważony, ale nieco bardziej dynamiczne prowadzenie dla większej radości z jazdy.
Agresywny: Zaprojektowany z myślą o wygodnym i aktywnym zachowaniu podczas jazdy, w którym nie przeszkadzają ruchy sprężyny spowodowane siłą pedału. Z Agresywny wykorzystujesz cały skok zawieszenia i uzyskujesz najdelikatniejsze dostrojenie zawieszenia.
Jeśli w trakcie użytkowania wybierzesz nowy typ głosowania, wszystkie zebrane dane zostaną usunięte i „musisz” rozpocząć śledzenie od nowa. Trzy pozostałe zakładki – sugestie, diagnostyka i statystyki – są wypełniane danymi dopiero po przeprowadzeniu obszernej jazdy próbnej. Dodatkowe informacje dotyczące prawie wszystkich terminów, wskazówek i sugestii są miłe: w ten sposób nawet nowicjusze w zakresie podwozi mogą dość szybko znaleźć drogę, nawet jeśli nadal trzeba trochę sobie z tym poradzić.
Quarq ShockWiz: test praktyczny
Jak wspomniano na początku, przez kilka tygodni testowaliśmy ShockWiz na różnych elementach sprężynowych. Oprócz Monarch+ i Pike od Rock Shox, pomocnik tuningowy musiał również sprawdzić się na „zagranicznym” widelcu DT Swiss. Przechodząc od razu do sedna: ShockWiz działał bez żadnych problemów na wszystkich testowanych widelcach i amortyzatorach i nigdy nie sprawiał żadnych problemów.
W większości przypadków testowaliśmy ShockWiz na Isartrails na południu Monachium i staraliśmy się pokonywać jak najbardziej zróżnicowany teren: od technicznych podjazdów, przez potykające się przejścia, po płynne szlaki, kamienne pola, kickery i spadki. Nawiasem mówiąc, kiedy jesteś poza domem z ShockWiz, nie zawsze musisz mieć ze sobą smartfon; dane są gromadzone w pamięci wewnętrznej, a następnie oceniane przy następnym połączeniu ze smartfonem. Niemniej jednak zdecydowanie sensowne jest podłączenie telefonu komórkowego, gdy jesteś poza domem z ShockWiz, aby dokonać bezpośrednich regulacji, a tym samym zbliżyć się do optymalnej konfiguracji podczas jazdy.
Ale jak to wszystko działa w szczegółach? Jeśli po kilku trasach podłączysz smartfon do ShockWiz, wartość strojenia na stronie startowej wskazuje, jak dobrze dany element zawieszenia jest już dostrojony. Ważna jest również wartość „niezawodność”; Jeśli urządzenie nie zebrało jeszcze wystarczającej ilości danych, diagnoza i wskazówki mogą odbiegać od wartości optymalnej. Ale to nie wszystko: aplikacja podaje również zalecenia dotyczące rodzaju terenu, który należy następnie przejechać, aby móc zebrać wymagane dane. Nasze jazdy testowe pokazały, że potrzeba kilku różnych tras, aby ShockWiz był niezawodny. Pokazuje to również, że gromadzona i oceniana jest duża ilość danych.
Potem przechodzi się do interesów. Zanim jednak przejdziemy od razu do wskazówek konfiguracyjnych, kilka słów o dwóch zakładkach „Diagnostyka” i „Statystyka”. Tutaj znajdziesz informacje o obszarach, w których widelec lub amortyzator nadal powodują problemy, a gdzie nie. Czy widelec wychodzi na dno? Czy amortyzator się chwieje? Czy koło kołysze się przy szybkich uderzeniach? Ponadto otrzymujesz nawet informacje o średnim zwisie, jak długo jesteś w powietrzu podczas skoku i jak często element sprężysty opada. Wszystko dość interesujące.
Ale teraz w końcu dochodzimy do wskazówek i sugestii: ShockWiz zna tutaj sześć opcji ustawień:
- Luftdruck
- Postęp
- Odbić się
- Kompresja HS
- Kompresja LS
- odporność na przebicia
Aplikacja przedstawia teraz zalecenia dla każdej opcji ustawień; Kontynuując, ważne jest, aby przejrzeć tę listę dokładnie w tej kolejności od góry do dołu. Jednak po dokonaniu zmiany należy rozpocząć nową sesję - tzn. poprzednie dane są usuwane i zaczynasz od nowa. W zależności od liczby ustawień, które chcesz zmienić, konfiguracja może zająć kilka godzin lub dni.
Nie wszystkie widelce i amortyzatory dają możliwość wpływania na wszystkie czynniki: na przykład w przypadku naszego widelca DT Swiss OPM ODL nie ma oddzielnego ustawienia kompresji HS i LS. W takim przypadku Quarq radzi zignorować odpowiednią sugestię. Na przyszłość przydałaby się możliwość określenia opcji regulacji elementu zawieszenia w aplikacji. Ogólnie rzecz biorąc, korzystanie z aplikacji jest intuicyjne, a małe teksty pomocy ułatwiają początkującym rozpoczęcie pracy. Jednak każdy, kto do tej pory nie miał do czynienia z podwoziem, może szybko zostać przytłoczony. Pewna chęć zajęcia się tematem jest również niezbędna przy korzystaniu z ShockWiz.
Ale teraz do kluczowego pytania: jaki jest pożytek z analizy ShockWiz? Czy wskazówki przynoszą pożądany rezultat? Początkowo byliśmy całkiem zadowoleni i poczuliśmy się utwierdzeni w naszej dumie motocyklisty, gdy ShockWiz znalazł bardzo niewiele błędów w konfiguracji znalezionej podczas długich sesji. Nadal byliśmy ciekawi, jak powtarzalne są wyniki, więc poddaliśmy to próbie: zanotowaliśmy wszystkie nasze ustawienia, a następnie włączyliśmy wszystkie elementy sterujące, o których mogliśmy pomyśleć, jak berserkerzy; Odbicie tak szybko, jak to możliwe, poziom sprężania za niski, ciśnienie powietrza za niskie. Przedstawiliśmy ShockWiz z problemem źle wyregulowanego widelca amortyzowanego. Następnie kontynuowaliśmy jazdę tymi samymi szlakami i niewolniczo podążaliśmy za wskazówkami aplikacji, aż wszystkie kontrolki znalazły się w zielonej strefie. Znosiliśmy tę torturę konfiguracyjną w sumie trzy razy i oczywiście odnotowywaliśmy ustawienia, które znaleźliśmy po każdym uruchomieniu.
Wynik naszego małego testu w terenie był niezwykły i, trzeba przyznać, niezła niespodzianka: ostateczna konfiguracja była dokładnie taka sama we wszystkich trzech testach, z wyjątkiem kilku drobnych odchyleń. Różnice w porównaniu z naszą własną konfiguracją początkową były nieco większe, ale w żadnym wypadku nie były ogromne, a pomijając dumę motocyklistów, czuliśmy, że widelec działał lepiej przy zalecanych ustawieniach ShockWiz. Mówiąc prostym językiem, oznacza to: Mogliśmy znaleźć precyzyjne dostrojenie widelca amortyzowanego, które zajęło kilka dni z pomocą ShockWiz, w ciągu jednego popołudnia. Całkiem imponujące.
Jednak dręczyło nas jedno pytanie: jak Quarq ShockWiz radzi sobie w różnych warunkach i na różnych trasach? Aby to ustalić, wybraliśmy trzy bardzo różne odcinki szlaku; płynna, w większości płaska trasa z kilkoma korzeniami, kilkoma kickerami i krótkimi podjazdami, bardziej techniczna, zablokowana i stroma trasa z kilkoma spadkami i płynną trasą zjazdową, na której naprawdę można dać się ponieść. Każde okrążenie testowe obejmowało również krótki podjazd, aby wrócić na początek szlaku. Rozpoczęliśmy nową sesję i jechaliśmy szlakiem, dopóki nasza aplikacja nie wykazała co najmniej 90% niezawodności przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian.
Tutaj mamy kilka bardzo różnych zalecanych konfiguracji, w zależności od rodzaju pokonywanego szlaku. Z jednej strony jest to logiczne, ponieważ wymagania stawiane widelcowi (lub amortyzatorowi) różnią się w zależności od terenu. Uważamy jednak, że wskaźnik niezawodności aplikacji jest nieco mylący, ponieważ sugeruje, że zalecenia są – przynajmniej w większości – niezależne od rodzaju terenu. Różne wyniki same w sobie nie są przedmiotem krytyki, ale należy o tym pamiętać podczas korzystania z ShockWiz. Jeśli chcesz znaleźć najlepszą możliwą wszechstronną konfigurację, powinieneś przejechać jak najwięcej różnych tras, niezależnie od tego, czy niezawodność jest wyświetlana w aplikacji, i odpowiednio dostosować ustawienia. Fakt ten może być pozytywny dla tych, którzy chcą idealnie dostroić swoje podwozie do konkretnego toru lub szlaku. Szczególnie w wyścigach może to być interesujące dla jednego lub drugiego.
Nie mówiliśmy jeszcze o przysłowiowym słoniu na szlaku: ShockWiz jest dość drogi z sugerowaną ceną detaliczną 419 €, zwłaszcza że większość motocyklistów nie chce zmieniać konfiguracji zawieszenia co tydzień. Zakup ma sens przede wszystkim w grupie, w klubie/drużynie lub jako sklep rowerowy lub wypożyczalnia. Możesz więc podzielić się wysokimi kosztami zakupu i nadal korzystać z niezaprzeczalnych zalet ShockWiz.
David mówią
„Chcielibyśmy, aby na przyszłość istniała możliwość określenia opcji ustawień elementu zawieszenia w aplikacji. "
Ta opcja już wtedy istniała, jeśli przejdziesz do Edytuj, możesz odznaczyć odpowiednią opcję ustawienia. Zobacz to jeszcze raz tutaj: https://m.youtube.com/watch?v=U1R4tuzmIyQ