Test: Pierwszy model Felt FR z hamulcami tarczowymi, Felt FR2 Disc, pokazuje, jak rowery wyścigowe mogą pozostać takie same nawet w dobie nowych technologii i alternatywnych koncepcji.
Czy klasyczna maszyna wyścigowa nadal istnieje? Biorąc pod uwagę cały szum wokół rowerów szutrowych, crossowych i długodystansowych, można by pomyśleć, że prawdziwe rowery wyścigowe z wąskimi oponami i krótkim rozstawem osi prędzej czy później wymrą. Zanim jednak pozwolisz się sfrustrować tą myślą, powinieneś rzucić okiem na ofertę amerykańskiego producenta Felt na rok 2017 - znajdziesz tam Felt FR2 Disc, zupełnie nowy model, który prezentuje zalety klasycznego roweru wyścigowego w bardzo nowoczesnej formy i tym samym pokazuje im, że nawet w XXI wieku można po prostu jeździć na rowerze wyścigowym „jak dawniej” - tylko z bardzo zaawansowaną technologią.
Felt FR2 Disc: czysty i żywy uliczny wyścigowiec
Ramki do zdjęć | Felt Race Road UHC Advanced TeXtreme |
widelec amortyzowany | Felt Race Road UHC Advanced TeXtreme |
wirniki | DT Swiss RC28 Spline C DB |
opona | Schwalbe Durano Race Guard 25c |
przerzutka tylna | Shimano Ultegra Di2 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Ultegra R785 |
korba | Wirnik 3D30 52/36 |
przerzutka | Shimano Ultegra Di2 |
Hamulec | Shimano RS805 160/140 |
sztyca | 3T Stylus 25 Team Stealth |
siodło | Prologo Nago Evo PAS TiRox |
trzon | Ukrycie zespołu 3T ARX II |
Lenker | Stealth zespołu 3T Ergosum |
Pierwszą rzeczą, którą należy powiedzieć o Felt FR2 Disc, jest to, że nie jest to wszechstronny rower szosowy stworzony dla osób, które nie mogą się zdecydować między treningiem szosowym a wyprawą rowerową. Pochyły kształt ramy i hamulce tarczowe mogą na pierwszy rzut oka sprawiać inne wrażenie, ale to zwodnicze: nasz testowy rower w rozmiarze 56 ma absolutnie sportowy krój z główką o długości 155 mm i 563 mm na górnej rurze. Cóż, nieco wyższy widelec podnosi kierownicę o kolejny centymetr. Ale Felt FR2 wciąż jest daleko od geometrii wytrzymałościowych, które obecnie znajdują wielu przyjaciół (choć w żadnym wypadku nie oznacza to, że można jeździć wygodniej z bardziej wyprostowaną pozycją siedzenia).
Chcesz więcej danych geometrii? Przy rozstawie osi mniejszym niż 99 cm Felt FR2 jest bardzo krótki; To oraz stromy kąt skrętu sprawiają, że motocykl jest niezwykle zwrotny i zwinny. Szybkie pokonywanie zakrętów i szybkie zmiany kierunku pokazują, że ten rower prawdopodobnie lepiej czuje się na krętych torach kryteriów niż na martwych prostych drogach niekończących się dalekich podróży. A dwa inne czynniki sprawiają, że Felt FR2 jest tak żywy: dzięki szerokiemu suportowi BB386 i mocnej rurze dolnej jest wyjątkowo sztywny bocznie - podczas przyspieszania nie traci się ani odrobiny mocy, wszystko wpływa na przyspieszenie; z drugiej strony rower jest bardzo lekki: waga ramy to prawie 900 gramów, bez pedałów Felt FR2 waży zaledwie 7,55 kilograma.
Jednak FR2 oferuje nieco wszechstronności: Przejście na widelcu i tylnym trójkącie jest zwymiarowane w taki sposób, że można zamontować 28 opon. Jeśli skorzystasz z możliwości jazdy na kołach DT Swiss na Felt z oponami bezdętkowymi, możesz jeździć na wszystkim, co ma rangę i nazwę w kanonie klasycznego kolarstwa - w tym na przerażającej bruku Paris-Roubaix.
Filcowa geometria dysku FR2
47 | 51 | 54 | 56 | 58 | 61 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 425 | 465 | 505 | 525 | 550 | 595 |
Pozioma rura górna (w mm) | 512 | 530 | 548 | 563 | 583 | 604 |
główka ramy (w mm) | 100 | 115 | 135 | 155 | 177 | 205 |
tylny trójkąt (w mm) | 403 | 403 | 403 | 403 | 403 | 403 |
Rozstaw osi (w mm) | 967 | 969 | 980 | 986 | 1003 | 1021 |
Kąt skrętu (w °) | 71.5 | 72.25 | 73 | 73.5 | 73.75 | 74 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74 | 73.5 | 73.5 | 73.25 | 73 |
Zasięg (mm) | 369 | 377 | 385 | 394 | 405 | 414 |
Stosy (mm) | 512 | 530 | 550 | 572 | 594 | 621 |
Felt FR2 Disc: Ewolucja roweru szosowego
Uwaga tradycjonaliści: Felt FR2 jest przykładem technologii, która musiała ustąpić miejsca bardziej nowoczesnym materiałom w ciągu ostatnich 30 lat. Jasne, pedały hakowe i dźwignie zmiany biegów na dolnej rurze już dawno minęły, ale nikt nie żałował tej straty. Ale teraz trafiła się również stara dobra linka Bowdena - Felt FR2 zmienia biegi elektronicznie i hamuje hydraulicznie, i oba działają po prostu znakomicie. Bardzo elegancko ukształtowane dźwignie R785 doskonale leżą w dłoni; dotykowe przełączniki sprawiają, że zmiana biegów w obu kierunkach jest dziecinnie prosta. A hydrauliczny układ hamulcowy, czy ci się to podoba, czy nie, jest lepszy niż wszystko, co mogą zrobić hamulce szczękowe. Imponujące spowolnienie uzyskuje się przy niewielkim wysiłku ręcznym; sterowność jest tak dobra, że nie musisz obawiać się przejechania przez kierownicę w przypadku nagłego hamowania.
Oczywiście nowe hamulce zadały śmiertelny cios innej uświęconej tradycją technologii: w obecnej wyścigówce tarczowej nie ma już szybkozamykaczy, zamiast tego są osie przelotowe, które precyzyjnie ustawiają koła, a w przypadku Felt FR2 Dyski mocowane są za pomocą klucza imbusowego.
Czy klasyczny rower wyścigowy miał swój dzień? Jeśli chodzi o technologię, Felt FR2 Disc to naprawdę rower z innej planety. Jednak pod względem funkcji pozostaje wierny sprawdzonemu szosowemu wyścigowcowi - obejmuje to również pewną twardość, dzięki czemu kierowca nigdy nie pozostaje w ciemności na powierzchni drogi. Ostatecznie można powiedzieć, że każdy, kto zawsze preferował rasowy rower wyścigowy, dostanie go tutaj w formie, która w niespotykany dotąd sposób łączy przyjemność z jazdy i funkcjonalność.
Schreibe einen Kommentar