Test: Na sezon 2016/17 wprowadzony został aluminiowy crosser Focus Mares AL Tiagra firmy Cloppenburg z różnymi szczegółowymi ulepszeniami, którym warto się przyjrzeć.
Trzykrotny mistrz świata w kolarstwie przełajowym Mike Kluge jeździł już w połowie lat 90. w wyścigu o mistrzostwo świata na crosserze swojej marki Focus – miał on już wtedy hydrauliczny hamulec szczękowy na przednim kole. Firma Focus wprowadziła na rynek pierwsze seryjne rowery przełajowe na początku nowego tysiąclecia, mniej więcej w czasie, gdy kolarstwo przełajowe ponownie znalazło się w centrum zainteresowania kolarskiego świata.
Focus Mares - klasyk przełajowy
Wczesne modele Focus Mares nadal opierały się na dość ciężkich aluminiowych i karbonowych ramach; Dzięki nowej konstrukcji zaprezentowanej na początku 2014 roku marka zrobiła ogromny krok naprzód: karbonowa rama ważąca mniej niż 1.000 gramów, wewnętrzne kable i linki, a przede wszystkim osie przelotowe RAT z przodu iz tyłu sprawiły, że to, co było następnie Focus Mares CX najnowocześniejszy rower crossowy na świecie.
Bardzo szybko zaprezentowano również wersję aluminiową, która miała wiele cech topowego modelu, ale sprzedawała się znacznie taniej. I tak pozostało do dziś: przy niemal identycznym wyposażeniu felga aluminiowa kosztuje całe 1.100 euro mniej. Jednak Focus obecnie oferuje tylko konfigurację Shimano 105 z obiema ramami.
Dwa i pół roku po prezentacji nowych klaczy, seria została ponownie delikatnie zmieniona, zarówno modele aluminiowe, jak i karbonowe. Velomotion wykorzystał to jako okazję do ponownego spojrzenia na klacze; tym razem świadomie wybraliśmy model z dolnej półki. Za 1.499 euro Focus Mares AX Tiagra to najtańsza sportowa wersja crossera; poniżej tylko „Commuter” z błotnikami, aluminiowym widelcem i mechanicznymi hamulcami tarczowymi.
Focus Mares AL – funkcje jak te „duże”
I odwrotnie, oznacza to, że Focus Mares AL Tiagra ma ten sam, prawie 400-gramowy, lekki widelec z włókna węglowego, co modele z włókna węglowego, co stanowi jedną z innowacji tej serii. Podobnie jak inne marki, Focus zmienił oś przelotową z 15 mm na 12 mm z przodu; cieńsza oś jest nieco lżejsza i nadal działa zgodnie z opatentowaną zasadą RAT. Zamiast gwintu, łącznik w kształcie litery T blokuje oś w haku, a ćwierć obrotu wystarczy, aby ją dokręcić lub poluzować. Żadne konwencjonalne połączenie wtykowe nie jest tak szybkie.
Nowością jest również poprowadzenie przewodu hydraulicznego wewnątrz nogi widelca. Przewód wychodzi tuż nad zaciskiem hamulca, po wewnętrznej stronie widelca. Oczywiście wygląda to ładniej niż kabel zewnętrzny i, podobnie jak w przypadku kabli poprowadzonych wewnętrznie, ułatwia czyszczenie - kryterium, którego nie należy lekceważyć, zwłaszcza w przypadku krzyżaków. W przypadku Alu-Mares tylne przewody hamulcowe i linki przerzutki ponownie wychodzą na światło dzienne przed suportem; Fakt, że te ostatnie są całkowicie prowadzone w osłonach zewnętrznych, czyni je trwale odpornymi na zabrudzenia.
Kolejną innowacją wpływającą na układ hamulcowy jest przejście na mocowania hamulca Flatmount na widelcu i tylnym trójkącie. Nie mogliśmy ustalić, czy ma to wpływ na działanie opóźnienia; zaciski hamulcowe, które znajdują się blisko rury, są przynajmniej ulepszeniem optycznym.
Ramki do zdjęć | Mares AL Disc, aluminium |
widelec amortyzowany | VIP FCBFF-11 |
wirniki | DT Swiss R24 |
opona | Schwalbe X-ONE, 33-622 |
przerzutka tylna | Shimano Tiagra, 12-28 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Tiagra |
korba | ShimanoTiagra 50/34 |
przerzutka | Shimano Tiagra |
Hamulec | ShimanoRS405 |
sztyca | Koncepcja EX |
siodło | Wyścig koncepcyjny |
trzon | Pojęcie |
Lenker | Koncepcja EX |
Focus Mares AL Tiagra – Imponujące komponenty Shimano
Aktualna wersja Shimano Tiagra również może się podobać. Nawet na drugi rzut oka trudno odróżnić tylną przerzutkę i mechanizm korbowy od Ultegry, która jest o dwie klasy wyższa, a zmiana biegów jest bardzo dobra. Jedynym ustępstwem na rzecz niskiej ceny grupy jest pominięcie jedenastej zębatki. Ale to, czy masz 11-28, czy „tylko” 12-28 dostępne podczas krzyżowania, jest dość nieistotne. Hydrauliczne hamulce tarczowe są również w pełni przekonujące, tylko dźwignia Tiagry jest raczej niezgrabna w porównaniu do odpowiednika Ultegry.
Zastosowanie zwykłej kompaktowej korby z zębami 50/34 (zamiast Cross 46/36) pokazuje, że Focus Mares AL Tiagra postrzega siebie jako wszechstronny, może być używany jako treningowy rower wyścigowy z oponami szosowymi lub jako dostępne są gwintowane oczka do bagażnika na rower turystyczny. Geometria siodełka, która została złagodzona w porównaniu z ramą karbonową, również nadaje się do tego celu: przy tej samej długości główki ramy modele aluminiowe są o 15 do 19 mm krótsze, w zależności od rozmiaru, co prowadzi do bardziej zwartej pozycji siedzącej.
Geometria Focus Mares AL
XS | S | M | L | XL | XXL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 480 | 510 | 540 | 560 | 580 | 600 |
Pozioma rura górna (w mm) | 518 | 529 | 538 | 550 | 558 | 570 |
główka ramy (w mm) | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 999 | 1010 | 1015 | 1023 | 1031 | 1038 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 70 | 70.5 | 71 | 71 | 71.5 |
Kąt siedziska (w °) | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 358 | 367 | 372 | 381 | 386 | 395 |
Stosy (mm) | 539 | 549 | 560 | 571 | 581 | 592 |
Focus Mares AL Tiagra – czy nowoczesny rower crossowy może ważyć 10 kilogramów?
Oczywiste jest, że aluminiowy crosser w tym przedziale cenowym nie może być lekki. Nasz testowy rower w rozmiarze L waży 9,85 kg plus pedały; z innymi komponentami i dodatkowymi częściami możesz łatwo zaoszczędzić od 600 do 700 gramów - nie wspominając o kołach. Są znacznie lżejsze niż te z poprzedniego modelu Focus Mares AX 2.0, a koła wyposażone w obręcze DT Swiss są teraz „kompatybilne z systemem bezdętkowym”. Niestety, Focus montuje tylko „Performance Line” lekko toczącego się i raczej zgryźliwego Schwalbe X-One na AL Tiagra; jeśli chcesz przejść na bezdętkowe, które zapewnia znacznie lepsze prowadzenie, szczególnie podczas jazdy na nartach biegowych, musisz doposażyć się w odpowiednie opony.
Pomimo tych czynników motocykl bardzo dobrze radzi sobie w terenie. Przy dość luźnym kącie skrętu Mares jest bardzo kierunkowa, co ma pozytywny wpływ np. na piaszczyste przejścia; jednak nigdy nie wydaje się powolny. Wysoka sztywność ramy jest oczywistością w aluminiowym crosserze, a jego napęd nie jest spowalniany przez dużą masę całkowitą. Dziesięć kilogramów Focus Mares AL Tiagra jest naprawdę zauważalne tylko podczas noszenia, spłaszczona górna rura zapewnia przynajmniej pewien komfort na ramionach.
Pod koniec jazdy próbnej jedno jest pewne: jeśli nie chcesz wydać więcej niż 1.500 euro na najnowocześniejszy rower przełajowy, nie możesz uniknąć Focus Mares Tiagra. Rower nie pozostawia nic do życzenia, jest tylko jedna rzecz, o którą chcielibyśmy zapytać producenta: Focus powinien oferować zestaw ram indywidualnie z wykończeniem lakierniczym Mares AL 105. Wtedy aluminiowy crosser mógłby być zbudowany indywidualnie w wyglądzie karbonowego topowego modelu, na przykład z SRAM Apex, który nie pojawia się w programie cross-country producenta Cloppenburga. Ponieważ jednak prawdopodobnie odbędzie się to kosztem sprzedaży kompletnych kół, prawdopodobnie pozostanie marzeniem…
Michael B. mówią
Dzięki za świetną recenzję! Po przeczytaniu testu kupiłem rower i jestem w pełni zadowolony.