Rynek: W nadchodzącym roku amerykański producent Specialized prezentuje nową wersję popularnej wyścigówki długodystansowej Roubaix. Punktem kulminacyjnym Specialized Roubaix 2017 jest z pewnością całkowicie nowe zawieszenie między główką ramy a kierownicą, które nosi nazwę „Future Shock”. Po raz pierwszy Roubaix ma również damski model Ruby.
Od momentu wprowadzenia na rynek Specialized Roubaix jest jednym z najlepszych i najpopularniejszych rowerów długodystansowych na rynku. Ale zgodnie z mottem „stanie w miejscu oznacza cofanie się”, Kalifornia mimo wszystko zdecydowała się na to i całkowicie przeprojektowała swój odnoszący sukcesy model na nadchodzący rok. Oczywiście obszar zastosowania pozostaje: rower długodystansowy na złe drogi, na bruk tytułowego piekła północy i wszystko pomiędzy.
Specialized Roubaix 2017: 20 mm skoku dzięki „Future-Shock”
Zagorzali fani poprzedniego Roubaix muszą być silni, ponieważ model 2017 ma bardzo niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem. Niewątpliwie najbardziej zauważalną zmianą jest zniknięcie tłumienia Zertz z rur tylnych i widelca. Podczas gdy eliminacja elastomerów z tyłu roweru jest rekompensowana z jednej strony przez sprawdzoną sztycę CG-R, a z drugiej znacznie niższym zaciskiem wspornika na wysokości wsporników siodełka, a tym samym większą elastycznością, z przodu pomyślano o czymś wyjątkowym. Od teraz we wszystkich modelach Roubaix stosowany będzie tzw. system „Future Shock”. Zagorzali fani Specialized powinni znać tę nazwę: w przeszłości specjalnie opracowane amortyzowane widelce tego amerykańskiego producenta do rowerów górskich nosiły tę nazwę. Połączenie jest jasne - nawet jeśli Roubaix nie otrzyma (jeszcze?) amortyzowanego widelca w 2017 roku - przynajmniej nie w tradycyjnym tego słowa znaczeniu.
Zawieszenie, opracowane we współpracy z McLarenem, znajduje się nad główką ramy, gdzie faktycznie znajdują się podkładki sterów. Osłona przypominająca mieszek daje wizualne wskazanie technologii znajdującej się w środku. Na pierwszy rzut oka nie różni się to od amortyzowanego widelca: nowa konstrukcja ze stalową sprężyną osadzona jest w główce ramy, co według amerykańskiego producenta zapewnia kolarzowi 20 mm skoku. Dzięki temu uderzenia są pochłaniane przez podłoże i nie są przekazywane nawet kierowcy. Rezultatem jest mniejsze zmęczenie, dłuższa wytrzymałość i wyższe prędkości. Nie bez powodu firma Specialized umieściła swój nowy Roubaix pod hasłem „płynniej znaczy szybciej”.
Każdy Roubaix jest wyposażony w trzy różne sprężyny do systemu Future Shock. Kolarze górscy muszą to jednak przemyśleć, ponieważ sztywność sprężyny nie zależy od wagi rowerzysty, ale od trasy: ponieważ zawieszenie znajduje się nad główką ramy i tylko ułamek masy rowerzysty jest tutaj obciążony, ten parametr pełni rolę podrzędną. Specialized obiecuje, że zawieszenie nie zmienia prowadzenia i nie traci mocy nawet podczas sprintów. Ale na początku powinno to być nieznane uczucie. Nawiasem mówiąc, w ogóle nie ma tłumienia.
Specialized Roubaix 2017: Trochę więcej wyścigów – opcjonalnie z podwyższoną kierownicą
Nawet jeśli system Future Shock jest z pewnością techniczną atrakcją nowego Roubaix, nie jest to jedyna innowacja. Geometria została również ulepszona i, jak zawsze, ściśle współpracowała z profesjonalistami z WorldTour. Kąt skrętu jest nieco bardziej stromy, główka ramy jest o kilka milimetrów krótsza, a przesunięcie widelca jest również nieco mniejsze. Ogólnie rzecz biorąc, nowy Roubaix ma nieco bardziej sportowy charakter - ale aby miłośnicy wygodnej pozycji siedzącej również mogli cieszyć się swoimi pieniędzmi, dostępne będą kierownice o różnym wzniesieniu.
Nowo zwycięskie geny wyścigowe Specialized Roubaix 2017 są również widoczne, patrząc na wagę: rama S-Works waży zaledwie około 900 g, pozostałe warianty są nadal znacznie lżejsze niż poprzednik i ważą 1.050 g. W zestawie nie ma wkładu Future-Shock, który zwiększa wagę o około 300g. Przy okazji: wszystkie ramy Roubaix zostały opracowane zgodnie z koncepcją Rider First Engineering firmy Specialized. Różne rozmiary nie zostały przeskalowane w górę lub w dół w stosunku do podstawowego modelu, jak to często bywa, ale każdy został opracowany dla siebie. Cel jest jasny: niezależnie od rozmiaru ramy wrażenia z jazdy powinny być takie same, zarówno w rozmiarze S, jak i XL.
W modelach Expert, Pro i S-Works Roubaix jest wyposażony w skrzynkę SWAT, która znajduje się w dolnej części trójkąta ramy i oferuje dodatkowe miejsce do przechowywania dętek, wkładów, łyżek do opon, narzędzi i nie tylko. Filozofia SWAT (Storage, Water, Air, Tools), która jest już bardzo popularna w rowerach górskich, jest konsekwentnie realizowana.
Specialized Roubaix 2017: modele i ceny
Specialized Ruby: damska wersja Roubaix
Nowością na rok 2017 jest Ruby - damski odpowiednik Roubaix. Pod względem funkcji modele są jak jedno jajko do drugiego, tylko geometria i wyposażenie zostały odpowiednio zmienione w Ruby.
Zarówno nowy Roubaix, jak i Ruby będą dostępne u dealerów Specialized w nadchodzących tygodniach. Więcej szczegółów na temat sprzętu można znaleźć na stronie Specialized.
Schreibe einen Kommentar