Rynek: Wraz z Shimano STEPS E8000 firma Shimano zaprezentowała pierwszy napęd elektryczny opracowany specjalnie na potrzeby rowerzystów górskich podczas weekendu w Riva. Najwyższym założeniem w konstrukcji było jak najbardziej naturalne wrażenia z jazdy, które powinny tylko nieznacznie różnić się od konwencjonalnych rowerów górskich.
Sprzedaż e-MTB eksploduje, wiele modeli jest już całkowicie wyprzedanych, a rynek kwitnie. Nic więc dziwnego, że inny duży gracz, Shimano, chce kawałek tortu i prezentuje nowy system dla rowerów górskich ze wspomaganiem elektronicznym, napęd STEPS E8000, który jest oparty na własnym napędzie STEPS. Motywacja do stworzenia własnego napędu E-MTB jest jasna: szczególnie rowery górskie korzystają z dodatkowego wsparcia w postaci silnika, ponieważ na jedną lub drugą trasę można wygodnie dotrzeć bez windy i/lub męcząco długiego noszenia i pchania przejścia .
Głównym celem twórców było opracowanie napędu, który daje kierowcy naturalne odczucia: pomimo napędu, motocykl powinien sprawiać wrażenie „normalnego” roweru bez silnika. Aby osiągnąć ten wzniosły cel, dokonano pewnych korekt i przetarto wcześniej nie wydeptane ścieżki. Japoński gigant rowerowy skorzystał również z know-how własnego rozwoju komponentów i bezpośredniego dostępu do tych technologii.
Shimano STEPS E8000: małe wymiary
Jednostka napędowa, która znajduje się na środku ramy, ma bardzo kompaktowe wymiary w porównaniu do konkurencji. Z jednej strony taka konstrukcja umożliwia producentom ram i rowerów stosowanie krótkich tylnych widełek pomimo wbudowanego napędu elektrycznego, a tym samym nie fałszowanie zwinności prowadzenia. Ponieważ silnik ma również bardzo małą szerokość, można zainstalować korby o standardowym współczynniku Q. Współczynnik Q opisuje odległość między ramionami korby: obszerne napędy często wymagają dużych odległości ramion korby, co ma negatywny wpływ na wrażenia z jazdy.
Jednak pomimo kompaktowej obudowy, inżynierom udało się zainstalować najnowszą technologię w napędzie E8000: Silnik dostarcza do 70 Nm momentu obrotowego i dlatego jest jednym z najsilniejszych przedstawicieli w swojej klasie. Interesujące są również wbudowane żebra chłodzące, które podczas jazdy chłodzą cały obszar napędu, dzięki czemu wydajność pozostaje taka sama nawet podczas dłuższych podjazdów. Korby są dostępne z 34 lub 38 zębami, a także w wersji Hollowtech (wydrążone ramiona korby, lżejsze i sztywniejsze).
Shimano STEPS E8000: Naturalna kontrola silnika
Shimano jest szczególnie dumny ze sterowania silnikiem STEPS E8000. Choć z zewnątrz nie rzuca się w oczy, ma decydujący wpływ na to, czy kierowca poczuje się jak na motorowerze elektrycznym, czy na rowerze. Z nowym napędem Shimano, kiedy silnik wspiera i jak mocno, duży wpływ ma to, jak mocno pedałujesz, a nie kadencja, jak w przypadku niektórych napędów konkurencji. Z jednej strony ma to tę wielką zaletę, że moc jest dostępna niemal bez opóźnień, az drugiej strony napęd można bardzo delikatnie dozować. To ostatnie odgrywa decydującą rolę, zwłaszcza podczas technicznych pasaży, w których zbyt mocny napęd może szybko doprowadzić do upadku.
Pomoc w pchaniu została również dostosowana do specjalnego obszaru zastosowania. Kto się teraz zastanawia: pchanie pomocy? Na E-MTB? Możemy tylko odpowiedzieć: nie ma prawie żadnego innego typu roweru, w którym wspomaganie pchania ma większy sens. Jeśli teren staje się zbyt nierówny, aby utrzymać się w siodle, niezbędne jest wspomaganie pchania. Dzięki Shimano TEPS E8000 jest ona ograniczona do 6 km/h zgodnie z wymogami prawa, ale pcha znacznie mocniej i tym samym pcha wierzchowca nawet po najbardziej stromych rampach.
Shimano STEPS E8000: Kokpit – Intuicyjne sterowanie dzięki Firebolt
Naturalne uczucie jazdy rozciąga się na kokpit - obsługa powinna również jak najmniej różnić się od normalnego MTB bez napędu. Tutaj przydaje się własne know-how Shimano z rozwoju komponentów. Sterowanie trzema poziomami wsparcia odbywa się za pomocą spustu Firebolt, znanego już z układów elektronicznych Di2 z serii XTR i XT.
Tak niewiele zmieniło się w kokpicie: po prawej stronie znajduje się konwencjonalny spust przerzutki na tylnym kole, po lewej jest również spust, ale nie obsługuje on tak jak poprzednio przedniej przerzutki, ale zwykle wspomaganie silnika. Tak więc procesy nie zmieniają się zbytnio: kiedy mięśnie nóg kurczą się, nie przechodzą one na mniejszą tarczę, ale silnik jest przesunięty o jeden poziom wyżej.
Kompaktowy kolorowy wyświetlacz LCD jest optycznie wzorowany na wariantach znanych z Di2 i oprócz aktualnej obsługi silnika i stanu naładowania akumulatora lub napędzanej przekładni (w połączeniu z Di2), dostarcza również wielu informacji, które są bardziej znane z nowoczesnych, drogie mierniki mocy: kadencję, osiągi, kilometry i pozostały zasięg można odczytać natychmiast. Jeśli nie podobają Ci się domyślne ustawienia, takie jak przypisania klawiszy, możesz to zrobić samodzielnie za pomocą smartfona i Bluetooth.
Shimano STEPS E8000: Duży zasięg dzięki baterii 500 Wh
Oczywiście mocny napęd, taki jak E8000, potrzebuje również niezbędnego zasilania energią, aby nie zabrakło mu tchu po zdecydowanie zbyt krótkim czasie. Dlatego akumulator E8000 w dolnej rurze zapewnia aż 500 watogodzin i jesteś wystarczająco przygotowany na dłuższe wycieczki. Oprócz wartości wewnętrznych, zewnętrzna strona małej elektrowni została również dostosowana do nowego obszaru zastosowania: bardziej odporna na wpływy zewnętrzne, czy to upadki, czy ulewne deszcze, oraz z nowym mechanizmem mocującym, który mocno trzyma akumulator do ramy bez grzechotania, nawet na najbardziej nierównym podłożu.
Nowy system STEPS E8000 będzie dostępny od października 2016 – więc mniej więcej w tym czasie można spodziewać się kompletnych rowerów, ale najpóźniej na początku sezonu 2017.
Schreibe einen Kommentar