Rynek: Giro d'Italia dobiega końca, ale to wystarczający powód, abyśmy poświęcili się jednemu z największych nazwisk we włoskim kolarstwie i historii kolarstwa: Cinelli. Firma zmieniła się od czasu jej powstania, ale nie tracąc z oczu tego, co ważne: miłości do rowerów.
Cinelli: Początki
Nazwa Cinelli jak żadna inna kojarzy się z kolarstwem, tradycją i tym nieopisanym uczuciem, które wszyscy znamy i kochamy. Ale Cinelli pokazuje również, że tradycja i postęp, retro i nowoczesność niekoniecznie muszą się wykluczać. Czy w 1947 roku założyciel firmy Cino Cinelli mógł marzyć o znaczeniu, jakie jego nazwisko będzie miało ponad pół wieku później? Mało prawdopodobne. Sam Cinelli jeździł na rowerze jako zawodowiec przez ponad 15 lat, świętując zwycięstwa w Mediolanie – San Remo 1943, w Giro d'Italia w 1938 i 1939 oraz w Giro di Lombardia.
Trzy lata po zawieszeniu butów kolarskich założył Cinelli, jedną z najważniejszych firm w rozwoju nowoczesnych rowerów wyścigowych. Nikt inny jak legenda kolarstwa Fausto Coppi był jednym z pierwszych zawodowców, którzy ścigali się na rowerze Cinelli. Ale nie tylko rowery, ale także komponenty były produkowane we własnej fabryce bardzo blisko Mediolanu i to właśnie one przyniosły firmie światową sławę. Pierwsze aluminiowe kierownice wyścigowe pochodziły z północnych Włoch, podobnie jak tu po raz pierwszy zastosowano plastikową skorupę siodełka. Ten duch innowacji trwa do dziś: w 1987 roku Cinelli Cork Ribbon była pierwszą taśmą na kierownicę wykonaną z korka, aw 2009 roku Mystic Rats sprowadził trend fixie z zachodniego wybrzeża USA do Europy.
Cinelli: zmiana kursu i ikony stylu
W 1978 roku inna włoska legenda kolarstwa, Antonio Colombo, przejął stery w Cinelli: Colombo był i jest właścicielem firmy Columbus, prawdopodobnie najbardziej znanego dostawcy zestawów dętek na świecie. Wraz z Colombo wprowadzono nowy element do tradycyjnej marki Cinelli, którą marka Cinelli kształtowała do dziś, a mianowicie sztukę. Znana dziś daleko poza granicami Europy pieczęć „Design made by Cinelli” również pochodzi z początku lat 80.
Wystawy sztuki z rowerami były wytrącone z równowagi, a od tamtej pory sami artyści pomagali projektować rowery. W tych latach kolebką jest rower jako obiekt projektowy, jako deklaracja własnego stylu. Od tamtych czasów rowery i komponenty Cinelli stały się pożądanymi przedmiotami kolekcjonerskimi, nawet w specjalnie stworzonych baza danych być zarejestrowany na całym świecie.
Cinelli: Nowoczesna tradycyjna firma
Do 2016 roku Cinelli produkował rowery i komponenty do szerokiego zakresu zastosowań: czy to klasyczne wyścigówki ze stali, szlachetne wyścigówki z włókna węglowego, solidne crossery, stylowe rowery miejskie, czy bezkompromisowe ostre koło: portfolio ram i rowerów jest ogromne - dostępne są odpowiednie komponenty. Fakt, że Cinelli Supercorsa, która pojawiła się po raz pierwszy prawie 50 lat temu, jest nadal produkowana w niemal niezmienionej formie, świadczy o tym, że firma wciąż jest świadoma swoich początków i nadal je szanuje.
Jednak w porównaniu z początkami topowa kolarstwo nieco się wycofała, ale znalazła inną niszę lub sama ją stworzyła: wśród sportowców, fanów i entuzjastów ostrego koła prawie żadna inna marka nie cieszy się podobną reputacją jak cinelli. To nie przypadek, że od 2010 roku są także oficjalnym sponsorem Red Hook Criterium, jednej z największych imprez sceny fixie. Z tych korzeni wyrosła współpraca z MASH, kolektywem zwariowanym na punkcie fixie z San Francisco, w skład którego wchodzą zawodowi sportowcy, artyści, mechanicy i posłańcy rowerowi. Z tej współpracy wyłoniły się również zestawy ramek MASH.
Ale nawet jeśli nie jesteś już na szczycie kolarstwa, tradycyjna firma nadal wspiera różne drużyny i sportowców z różnych dziedzin kolarstwa szosowego. Należą do nich na przykład japońska zawodowa drużyna kolarska Cinelli-Ritchey, drużyna Gran Fondo Team Cinelli Santini, drużyna triathlonowa Team Sassari i Criterion Team Cinelli Chrome.
Rowery szosowe Cinelli 2016
Własne portfolio Cinelli najlepiej mówi o różnorodności Cinelli: Przyjrzeliśmy się bliżej motocyklom wyścigowym na ten sezon, które są dostępne w Niemczech za pośrednictwem Traffic Distribution.
Cinelli Laser Mia jest liderem wśród rowerów z włókna węglowego w portfolio tradycyjnej firmy. Wykonany ręcznie na miarę we Włoszech i z rewelacyjnie niską wagą poniżej 900g, Laser to świetne kino. Obszar suportu pokazuje, że Cinelli myśli również o jeźdźcach i praktycznym zastosowaniu: nie tylko opierają się na sprawdzonych łożyskach śrubowych BSA, ale aluminiowa nasadka pod suportem umożliwia dostęp do wewnętrznie poprowadzonych kabli i znacznie ułatwia ich prowadzenie .
Materiał ramy: karbon
Waga zestawu ram: od 1.270g
Cena zestawu ramek: 4.599,99 €
Cinelli Very Best Of (VBO) to rasowy rower wyścigowy z włókna węglowego, który został opracowany do użytku na najwyższym poziomie. Podczas projektowania szczególną uwagę zwrócono na komfort kierowcy: rezultatem jest uderzający wizualnie obszar, w którym wsporniki fotela stykają się z główną ramą. Zostały one odłączone od rury podsiodłowej i zamiast tego łączą się z rurą górną - dzięki temu wibracje z drogi nie przenoszą się na rowerzystę, ale są równomiernie rozłożone na ramie i dzięki temu są tłumione.
Materiał ramy: karbon
Waga kompletu ramy: 1.405g
Cena zestawu ramek: 2.899,99 €
Strato otrzymał w tym sezonie zupełnie nową ramę, która powinna być nie tylko lżejsza, ale przede wszystkim szybsza: stąd nowy przyrostek SZYBCIEJ. W tym celu dokonano pewnych korekt w geometrii, na przykład zmniejszono rozstaw osi, a kąty nachylenia kierownicy i siedzenia stały się nieco bardziej strome. Oznacza to, że nowy Strato czuje się szczególnie dobrze z kryteriami.
Materiał ramy: karbon
Waga kompletu ramy: 1.330g
Cena zestawu ramek: 2.699,99 €
Celem Cinelli Saetta Radical Plus jest odwołanie się do ambitnych kierowców-amatorów i kupujących świadomych ceny. Lekka rama z włókna węglowego o masie 1150 g ma częściowo zewnętrzne, częściowo wewnętrzne prowadzenie linek, ale jest również przygotowana do elektronicznej zmiany przełożeń. Aby utrzymać wagę na jak najniższym poziomie, w zależności od rozmiaru i obciążenia, grubości ścianek są indywidualne dla każdego rozmiaru ramy. Kompletny rower z grupą Shimano 105 jest dość atrakcyjnie wyceniony na nieco ponad 2.500 euro.
Materiał ramy: karbon
Waga kompletu ramy: 1.530g
Cena zestawu ramek: 1.649,99 €
Cena kompletnego roweru: 2.599,99 €
Aluminiowa rama Cinelli Experience jest lekka dzięki zestawowi lekkich rur Columbus Airplane, ale pod względem sztywności nie musi ustępować swoim odpowiednikom z włókna węglowego. Z tyłu jest miejsce na opony o szerokości do 28 mm, dzięki czemu rama jest interesująca dla tych, którzy chcą nieco większej elastyczności. W wariancie „Speciale” aluminiowa rama jest połączona z widelcem Columbus FEL monocoque.
Waga kompletu ramy: 1750g
Materiał ramy: aluminium
Cena zestawu ramek: 749,99 €
Waga kompletu ramy: 1.765g
Materiał ramy: aluminium
Cena kompletnego roweru: 1.899,99 €
Kompletny rower Cinelli Experience jest dostarczany z grupą 105 od Shimano, osprzętem naszej własnej firmy i karbonowym widelcem Cinelli z aluminiową osią.
Jedyny rower crossowy we włoskim portfolio, Cinelli Zydeco, ma aluminiową ramę wykonaną z solidnego zestawu rur Columbus Zonal i karbonowy widelec z przodu. Kompletny rower jest dostarczany ze sprawdzoną grupą 105 lub z nieco tańszym wyposażeniem Tiagra.
Waga kompletu ramy: 2.110g
Materiał ramy: aluminium
Cena kompletnego roweru 105: 2.299,99 €
Cena kompletnego roweru Tiagra: 1.999,99 €
Cinelli XCR to wizytówka w portfolio: oczywiście ze stali, z nowoczesną wyścigową geometrią i masą ramy 1430 g, co jest rewelacją jak na stal. Oznacza to, że możesz nawet konkurować z aluminiowymi odpowiednikami, ale jako kierowca możesz cieszyć się wyjątkowymi właściwościami jezdnymi tradycyjnego materiału. Zestaw rur Columbus XCr Hinox jest ręcznie łączony z ramą we Włoszech - na życzenie również z pożądaną geometrią.
Waga kompletu ramy: 1.780g
Materiał ramy: stal
Cena zestawu ramek: 3.999,99 €
Cinelli Nemo Tig, którego zestaw rur Columbus Spirit formowany jest w ramę roweru metodą spawania TIG, jest nieco tańszy od szlachetnego XCR. Nemo Tig jest dostępny w pięciu wersjach kolorystycznych (Purple Haze, Yellow Moon, Silver Bullet, Black Dog i Cherry Bomb) i jest wyposażony w karbonowy widelec Columbus FEL.
Waga kompletu ramy: 2.150g
Materiał ramy: stal
Cena zestawu ramek: 1.999,99 €
Tradycja i nowoczesność spotykają się w Cinelli Supercorsa: rama jest we włoskim asortymencie od ponad 40 lat i zawsze pozostaje wierna sobie przez dziesięciolecia, czy to dzięki klasycznemu wyglądowi, czy tradycyjnej geometrii. Ale oczywiście Cinelli dokonał również pewnych postępów technologicznych w Supercorsie: rurki Columbus z niobu utrzymują niską wagę, a chromowane wykończenie, miejmy nadzieję, zachowa ten klejnot stali przez wiele następnych dziesięcioleci.
Waga kompletu ramy: 2.455g
Materiał ramy: stal
Cena zestawu ramek: 2.399,99 €
Alex mówią
Najgorszy produkt ever. Rama pęknięta miesiąc po zakupie! Gówno!