Test: Canyon Spectral CF 9.0 EX należy do kategorii rowerów górskich, które ujrzały światło dzienne dopiero w tym sezonie: rowerów terenowych. Rower terenowy powinien być zabawnym partnerem podczas wszelkich wycieczek poza utartymi szlakami. Wystarczająco lekki do zwiedzania, wystarczająco mocny, by przejechać przez odcinki, na których nawet rower enduro się poci. Trudny balans, który Spectral CF 9.0 EX udaje się po kilku rozmazaniach.
Na początek kilka słów o historii Canyon Spectral: Rower ujrzał światło dzienne w obecnej formie w 2014 roku, ale otrzymał szereg aktualizacji na rok modelowy 2015. Dotyczy to nie tylko wersji modeli z karbonowymi ramami, ale także przewierconej geometrii: Spectral stał się dłuższy i bardziej płaski - więc śruby regulacyjne zostały przekręcone bardziej w kierunku zjazdu w Koblencji - czy to dobrze dla równowagi rower?
Rama
Jak już wspomniano, nowością na rok 2015 jest karbonowa rama, która – jak można się spodziewać po Canyonie – jest doskonale przetworzona i odpowiada aktualnemu stanowi techniki. Tylny koniec lekkiej ramy ważącej 140 g (bez amortyzatora) oferuje skok sprężyny 1900 mm, a zwężająca się rura czołowa mieści wszystkie wały widelca ze skokiem sprężyny do 150 mm. Kable i linki są poprowadzone całkowicie wewnątrz: pancerze sztycy regulowanej, hamulców i tylnej przerzutki biegną wewnątrz czarnej ramy z włókna węglowego, a w przypadku hamulców i tylnej przerzutki linki wychodzą z ramy tylko w dolnej rurze tylnego trójkąta . Optyka jest bardzo czysta, co jest bardzo dobre dla eleganckiego, matowego czarnego speedstera, ale niestety kosztem łatwości konserwacji. Każdy, kto po raz pierwszy musi przeprowadzić kabel przez ramę, przechodzi ciężką próbę.
Uważamy, że to wspaniale, że dzięki Spectral Canyon wciąż ma w swojej ofercie taki rower, który pozwala na zamontowanie przedniej przerzutki. Wielu producentów rezygnuje teraz z tego ze względu na przestrzeń lub koszty, ale jeśli nieco mniejsza przepustowość 2-biegowego układu napędowego SRAM, w przeciwieństwie do klasycznej 11-biegowej skrzyni biegów, nie jest dla Ciebie wystarczająca, możesz również zdecydować się na przerzutka przednia i 2 bieg na korbie Spectral CF -fach mount. W Koblencji poruszono również temat ochrony ramy. W okolicy suportu znajduje się nakręcana na ok. 5mm osłona przeciwuderzeniowa wykonana z elastycznego tworzywa sztucznego oraz ogranicznik skrętu zapobiegający uderzeniu dźwigni hamulca lub przerzutki w górną rurę w przypadku upadku.
Geometria
Teraz dochodzimy do tego, co z pewnością jest dla nas najbardziej ekscytujące i najtrudniejsze dla inżynierów na rowerze takim jak Canyon Spectral CF 9.0 EX – geometria. Ekscytujący i trudny, ponieważ Spectral (podobnie jak wielu innych konkurentów) chce być rowerem, który może wiele i poradzi sobie w prawie każdym terenie. Oczywiście kluczowa jest tutaj dobrze wyważona geometria.
Szybki rzut oka na dane geometrii już pokazuje, dokąd zmierza Spectral CF – duży zasięg, stosunkowo luźny kąt główki ramy i niski suport: twarde fakty bardzo przypominają współczesne enduro. Ale wyrządziłbyś Canyonowi niesprawiedliwość, gdybyś twierdził, że Spectral to po prostu lekkie enduro z mniejszym skokiem zawieszenia, ponieważ zdecydowanie pomyśleli o wyjątkowych zaletach, w tym pod względem prowadzenia i geometrii. Na przykład tylne rurki tylnego trójkąta są wyjątkowo krótkie i mają 425 mm dla koła 27,5″, co obiecuje zwinne i zabawne prowadzenie.
Przy umiarkowanie luźnym kącie skrętu i dużym zasięgu powinieneś czuć się pewnie, jakbyś „siedział na rowerze”, a stromy kąt siodełka o prawie 74° obiecuje dobre pedałowanie i przyzwoite przenoszenie mocy. Tak więc na papierze geometria Spectrala brzmi bardzo ekscytująco – zobaczymy, jak wypadnie w praktyce.
Ausstattung
Teraz dochodzimy do wyposażenia Canyon Spectral CF 9.0 EX - nie można tutaj nie wspomnieć, że wersje modelu EX w Canyon są bardziej dostosowane do downhillu pod względem wyposażenia - że tak powiem, gotowe do wyścigu. Staje się to jasne, gdy spojrzysz na napęd: Canyon opiera się na szlachetnej, a tymczasem wypróbowanej i przetestowanej grupie X01 firmy SRAM. Zasięg z kasetą 10-42 jest wystarczający do większości zastosowań Spectrala, w zależności od poziomu sprawności i dystansu. Zamiast przedniej przerzutki w naszej wersji EX znajdujemy prowadnicę łańcucha od e.Thirteen. Chociaż wąsko-szeroka tarcza karbonowej korby S2210 zwykle pewnie trzyma łańcuch na ostrzu nawet bez prowadnicy, zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, zwłaszcza jeśli naprawdę chcesz go rozerwać.
Hamulce również pochodzą od amerykańskiego producenta. SRAM Guide RS to mocny czterotłokowy hamulec, który w modelu Canyon jest połączony z tarczą 200 mm z przodu i 180 mm z tyłu. Więc powinno być więcej niż wystarczająco mocy. Oczywiście wielozadaniowy rower na szlaki, taki jak Spectral, nie powinien być pozbawiony sztycy regulowanej: RockShox Reverb Stealth to od dawna hit w tej dziedzinie i oferuje bezstopniowy zakres regulacji wynoszący 125 mm. Miłym efektem ubocznym kokpitu SRAM/RockShox jest to, że wszystkie elementy sterujące – dźwignia hamulca, dźwignia zmiany biegów i pilot pogłosu – można połączyć, aby zaoszczędzić miejsce za pomocą zacisku matchmakera.
To, co odnosi się do Reverb, jeśli chodzi o regulowane sztyce, odnosi się również do RockShox Pike, jeśli chodzi o amortyzowany widelec: jest to prawdopodobnie najpopularniejszy i najczęściej instalowany widelec w sektorze all-mountain/enduro w tej chwili – i słusznie. Niska waga w połączeniu z dużą sztywnością, łagodną reakcją i łatwą regulacją to zalety Pike'a. Spectral ma wariant Solo-Air z tłumieniem 150 mm i RCT3. Nie tylko odbicie można regulować bezpośrednio na widelcu, ale także kompresję przy niskiej prędkości można regulować w trzech etapach, aby dopasować ją do terenu i stylu jazdy (otwarta/platforma/blokada).
Amortyzator zainstalowany w Canyon Spectral CF 9.0 EX jest nieco bardziej egzotyczny: Cane Creek DBinline zdecydowanie należy do wyższej klasy potężnych amortyzatorów i jest szczególnie imponujący ze względu na szeroki zakres opcji regulacji. Oprócz obowiązkowego ciśnienia powietrza, kompresję i odbicie przy wysokich i niskich prędkościach można tu również ustawić z zewnątrz, a także znajdziemy przełącznik wspinaczkowy, który zmienia charakterystykę amortyzatora w taki sposób, że podobno poprawia się zdolność podjeżdżania .
Zastosowano koła Mavic Crossmax XL, które nie tylko dobrze pasują do ogólnego obrazu wizualnie. Ciężki zestaw o wadze 1790 g jest oferowany przez francuskiego producenta specjalnie dla segmentu Enduro/Allmountain+, więc zapewnia wystarczającą stabilność do prawie wszystkich wstrząsów, jakie można zrobić z rowerem takim jak Spectral. Obręcze przystosowane do zastosowania bezdętkowego mają szerokość 23 mm (wewnątrz) i prawie pasują do opon 2.4″ – ale nieco szersze felgi z pewnością dobrze będą wyglądać na rowerze. Mówiąc o oponach: Spectral również zasługuje na swoje „EX”: dzięki połączeniu Maxxis Ardent EXO i High Roller II, Canyon polega na niezwykle mocnym i przyczepnym duecie, którego oporów toczenia nie można lekceważyć.
Inne części dodatkowe są również szlachetne, wysokiej jakości i odpowiednie do obszaru zastosowania: Kokpit Renthal z krótkim mostkiem Apex 40 mm i kierownicą węglową Fatbar o szerokości 780 mm jest technicznie ponad wszelką wątpliwość, ale typowy dla Renthal brązowo-złoto-ochrowy Dźwięk nie do końca pasuje do reszty motocykla - ale to kwestia gustu i jak wiadomo nie ma co do tego wątpliwości. Nawet w przypadku niepozornych komponentów, które w przeciwnym razie są często kupowane za pomocą tanich części, bezpośredni sprzedawca w Koblenz polega na jakości: manetki z blokadą pochodzą od Ergon, siodełko od SDG, a stery Cane Creek 40 mogą błyszczeć bardzo dobrym uszczelnieniem.
Na szlaku
Zanim odważymy się na pierwszą dłuższą przejażdżkę, staramy się znaleźć ustawienie zawieszenia jak najbardziej zbliżone do optymalnego. Podczas gdy szybko osiągamy jednorodną charakterystykę z Pike z przodu, amortyzator Cane Creek z tyłu przedstawia nam nieco większe trudności. Aby pomóc również niedoświadczonym rowerzystom w dostosowaniu, Cane Creek oferuje narzędzie online na oficjalnej stronie internetowej, za pomocą którego można wybrać odpowiedni rower, a następnie uzyskać wartości dla wstępnej podstawowej regulacji. W naszym przypadku też się to sprawdziło, ale nie byliśmy w 100% zadowoleni z rezultatu - tył nadal trochę za bardzo się chwiał, nawet przy włączonym wspomaganiu wspinaczki. Niemniej jednak: Czuliśmy się gotowi na pierwszą próbę wytrzymałościową.
Nasze tory testowe oferują wszystkiego po trochu: płynne szlaki, nierówne koryta korzeni, kilka stopni, jeden lub drugi umiarkowany spadek, a także kilka metrów pod górę. Pierwszy flow już wywołuje uśmiech na naszych zabłoconych twarzach. Niska waga w połączeniu z krótkimi tylnymi widełkami sprawia, że zgodnie z oczekiwaniami motocykl jest bardzo zwinny i zabawny. Łatwo jest przepchnąć się przez ciasne zakręty, a każdy wybój zaprasza do skoku. Niedługo potem czeka nas pierwsza próba wytrzymałościowa: stroma ścieżka korzeniowa z małym spadkiem na końcu. Canyon Spectral CF 9.0 EX również radzi sobie z tym wyzwaniem, ale nasz uśmiech szybko zmienia się w nieco ciasny wyraz twarzy. Dzięki luźnemu kątowi skrętu zawsze mamy kontrolę, ale ze względu na zabawne prowadzenie Spectral bywa trochę niespokojny na takich przejściach, nawet jeśli podwozie wykonane z Pike i DB Inline czuje się tutaj jak w domu i okazuje się, że ogromnie chętny do przełknięcia.
Na dole prawie natychmiast wraca się częściowo dość stromą ścieżką z kilkoma korzeniami i technicznymi zakrętami. Ponownie zauważamy huśtawkę w tylnym końcu, której nie możemy całkowicie zatrzymać nawet po kolejnej przerwie na dostrojenie amortyzatorów. Kilka razy utknęliśmy też z pedałem na korzeniach lub kamieniach podczas pedałowania - wynika to z bardzo niskiego suportu jak na taki rower, który potrafi punktować na zjazdach, ale tutaj sprawia kilka problemów i zmusza nas do dostosowania naszej jazdy styl.
Poza tym nie mamy prawie żadnych powodów do krytyki: hamulce mają określony punkt nacisku, ale można je kontrolować w dowolnym momencie i zawsze kontrolują szlak. Opony są po prostu rewelacyjnie dobre, oferują bardzo dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni przy oporach toczenia, które zawsze mieszczą się w granicach. To, że dysk X01 działa dobrze, nie jest już dużym zaskoczeniem.
Konkluzja
Bez wątpienia Canyon Spectral CF 9.0 EX to świetny rower górski, który oferuje niemal niezrównane funkcje i jakość wykonania w cenie 3.999 euro. Od napędu po podwozie i koła, naprawdę nie ma na co narzekać. Charakterystykę Spectral CF można prawdopodobnie najlepiej opisać jako „zabawną”: motocykl jest zwinny i lekki, ale ze względu na te cechy staje się również trochę niespokojny, gdy robi się niebezpiecznie. Tylny koniec jest łatwy do wchłonięcia i działa bardzo dobrze - pod warunkiem, że masz cierpliwość, aby poradzić sobie ze złożoną konfiguracją amortyzatora Cane Creek DBinline. Kołysanie jest minimalne, co w połączeniu z niskim suportem powoduje uderzenia pedału w takim czy innym miejscu, ale jest nieistotne w codziennym użytkowaniu.
Pozostaje pytanie, dla kogo ten rower został zaprojektowany i zbudowany. Można powiedzieć, że Spectral to rower dla tych, którzy uważają Canyon Strive za zbyt nieporęczny, ale chcą mieć większy potencjał zjazdowy niż oferuje Canyon Nerve. Niemniej jednak należy zawsze pamiętać o Spectral: każdy rower to kompromis i nie ma (jeszcze) takiego, który pasuje do wszystkich.
Schreibe einen Kommentar