Test: Nieco starsi czytelnicy mogą pamiętać: pedał zatrzaskowy, jaki znamy dzisiaj, jest wynalazkiem francuskiego producenta LOOK, który wprowadził na rynek swój pierwszy pedał systemowy w 1984 roku. Ponad 30 lat później firma nadal istnieje i nadal jest bardzo popularna w sektorze rowerów szosowych. W terenie pedały LOOK zawsze były trochę outsiderem – nasz test pedałów LOOK S-Track MTB pokazuje, że nie ma ku temu żadnego powodu.
LOOK S-Track to następcy bardzo popularnych pedałów kwarcowych LOOK, które słusznie nadal mają wierną rzeszę fanów. S-Track jest oferowany w trzech różnych wersjach – S-Track, S-Track Race i S-Track Carbon Ti.
[łatwy stół],S-Track,S-Track Race,S-Track Carbon Ti
Materiał,plastik,aluminium/węgiel,węgiel
oś,CrMo,CrMo+,Tytan
Przechowywanie,Łożyska kulkowe/łożyska ślizgowe,łożyska kulkowe/łożyska igiełkowe,łożyska kulkowe/łożyska igiełkowe
Waga,284g,290g,244g
RRP69.95 €, 139.95 €, 259.95 €
[/łatwy stół]Jak łatwo się domyślić z danych technicznych, model S-Track Race to szczególnie wytrzymały pedał do wyścigów z aluminiową płytą deflektora, która ma zapewnić jeszcze lepsze przenoszenie mocy. Model karbonowy z tytanową osią jest w pełni zoptymalizowany pod kątem niskiej wagi, podczas gdy niedrogi model S-Track jest uważany za wszechstronny. W teście przyjrzeliśmy się bliżej temu drugiemu.
Dużą, wyjątkową zaletą LOOK S-Track jest duża powierzchnia styku, która nie ma sobie równych w tej dziedzinie. Powinno być możliwe do 460mm² - aby osiągnąć tak ekstremalnie wysoką wartość stosuje się specjalne knagi, a raczej specjalny sposób ich mocowania. Według LOOK decydujące znaczenie mają tutaj dwa punkty: z jednej strony bloki są wyposażone w dwie duże elastomerowe podkładki, które po wciśnięciu spoczywają na korpusie pedału, co już prowadzi do powierzchni styku 200m². Ponadto wysokość bloków można indywidualnie regulować w zależności od modelu buta za pomocą dołączonych "podkładek" - tak, aby w najlepszym przypadku bloki butów spoczywały również na korpusie pedału. Daje to lepszą przyczepność i zwiększa powierzchnię styku.
Montaż knag jest zatem nieco bardziej skomplikowany niż dotychczas. Musisz nie tylko znaleźć optymalną pozycję w stosunku do anatomii stopy, ale także wysokość zależną od podeszwy buta. Jest to trochę bardziej czasochłonne, ale ponieważ przekładki są dobrze przemyślane i łatwe do zakładania i zdejmowania, po kilku minutach znaleźliśmy optymalną wysokość dla naszych bloków. Oznacza to, że zewnętrzne kołki naszych butów (w teście S-Track są używane w połączeniu z butem Specialized Rime) leżą na korpusie pedału podczas pedałowania - zapewnia to dodatkowe wsparcie i po prostu dobre samopoczucie.
Twardość zwalniania nie może być regulowana na S-Track i jest raczej w wysokim zakresie, porównywalnym z „twardym” ustawieniem pedałów Crankbrothers lub pełnym napięciem sprężyny systemu SPD Shimano. Pedały, które są w całości wyprodukowane we Francji, są przeznaczone bardziej dla doświadczonych rowerzystów - początkujący mogą przypadkowo wylądować na nosie ze względu na dużą siłę zwalniania i kąt zwalniania wynoszący 15°. Firma LOOK również zareagowała i oferuje specjalne bloki o nazwie „Look S-Track DCS Easy Cleats” dla początkujących lub kierowców preferujących niższą twardość uwalniania.
Ale wysokie napięcie sprężyny jest bardzo przyjemne, szczególnie w maratonie lub przełajach, sprzężenie zwrotne podczas klikania jest wyraźnie zauważalne, a po kilku kilometrach nasze instynkty klikania również przystosowały się do systemu LOOK. Nasz model wykorzystuje dwa łożyska kulkowe i jedno łożysko ślizgowe - nie ma łożysk wymiennych, ale przynajmniej łożyska kulkowe są dość łatwe do ponownego smarowania i powinny wystarczyć na kilka sezonów, jeśli będziesz je regularnie smarować. W każdym razie nasze pedały pracowały zauważalnie nierówno po kilkuset kilometrach w częściowo mokrych i błotnistych warunkach, ale z nowym smarem udało nam się przywrócić nowy stan. Jeśli jednak zaniedbasz przechowywanie, możesz nie mieć zbyt wiele radości z pedałów LOOK. Mówiąc o trwałości: elastomerowe podkładki na knagach również się zużywają – w rzeczywistości bardzo szybko. Na szczęście LOOK zawiera dwie pary nowych gumek, które wystarczą na co najmniej jeden sezon.
Wrażenia z jazdy S-Track można najlepiej opisać jako sportowe i pełne napięcia. Pedał jest mocno osadzony w bucie i nawet na bardzo nierównych odcinkach ani razu nie kliknęliśmy niechcący. Zgodnie z oczekiwaniami przenoszenie mocy jest bardzo dobre - jest to szczególnie zauważalne na stromych podjazdach i dłuższych podjazdach. Nowy projekt bloków jest również bardzo dobrze wykonany: nawet w głębokim błocie wpinanie i wysuwanie w ogóle nie cierpi - mieliśmy o wiele więcej problemów z konkurencją.
W skrócie - pedały MTB LOOK S-Track
- lekkość
- Bardzo dobre przenoszenie mocy
- Mocno kliknij i wyjdź
- Witryna producenta
Schreibe einen Kommentar