Test: Przemysł samochodowy wciąż próbuje rozwijać rowery. Można by pomyśleć, że będzie miała z tym łatwy czas, a tak naprawdę, optycznie interesujące jednoślady wciąż wychodzą na światło dzienne.
Dobrym przykładem jest e-rower Smart: aluminiowa rama znacznie różni się od zwykłej, widelec jest zakrzywiony do przodu, a tył zredukowany do tylnych widełek. Apropos: Ten rower nie ma łańcucha, tylko napęd na pasek zębaty - dobry, bo bezobsługowy i mało brudny, no i oczywiście też jakoś samochodowy.
Wyjmowany akumulator, który idealnie pasuje do ramy, nasuwa pytanie, dlaczego „właściwi” producenci rowerów nie inwestują również w szyte na miarę magazynowanie energii – ale być może odpowiedź tkwi w tym słowie. Inwestowanie pieniędzy w rozwój powinno być łatwiejsze dla grupy Daimler niż dla wielu producentów kół.
Zintegrowane reflektory, wewnętrzne prowadzenie linek i hamulce tarczowe zasługują na uznanie, zanim zabierze się do pracy. Oczywiście dobrze znany silnik piasty BionX jest również niezawodnym, mocnym i płynnie reagującym wsparciem w Smart - ale fakt, że w obudowie silnika znajduje się trzybiegowa piasta, jest nieaktualny, zwłaszcza nie na rowerze to kosztuje 2.900 euro. Nawet waga około 26 kilogramów nie bardzo chce się równać ze zmniejszonym smart bike'em, który nawiasem mówiąc jest wyposażony w dodatkowe błotniki. Elektryczne rowery górskie z zawieszeniem czasami ważą mniej niż 20 kilogramów, a nawet w pełni wyposażony model trekkingowy jest zwykle lżejszy niż ten rower.
Ostatecznie jednak można założyć, że Smart nie jest skierowany do typowej klienteli sklepu rowerowego z rowerem elektrycznym; a ponieważ producenci samochodów korzystają z innych kanałów sprzedaży, nie ma możliwości porównania z innymi modelami w punkcie sprzedaży. Jeśli więc zrobisz kilka okrążeń przed salonem samochodowym i zaprzyjaźnisz się z motocyklem – czemu nie?
Dane techniczne: | Rower elektryczny |
Marke | Smart |
Modell | Rower elektryczny |
kanał dystrybucji | Inteligentni handlowcy |
Kolor | biały i szary |
Ramki do zdjęć | Aluminiowa, inteligentna konstrukcja |
dostępne rozmiary (cm) | M |
pedały | Ergon PC2 |
piasty | inteligentny projekt |
niemy | - |
obręcze | no name |
Widelec (skok mm) | Aluminiowa, inteligentna konstrukcja |
Silnik | BionX 250W |
akumulator | Akumulator litowo-jonowy 423 Wh |
oświetlenie | Inteligentny projekt firmy Busch i Mueller |
Uchwyty | Ergonomiczny GP1 |
korba | Inteligentny napęd węglowy |
Lenker | inteligentny projekt |
hamulce | MaguryMT4 |
łańcuszek/pasek | Karbonowy pasek rozrządu firmy Gates |
opona | Continental EcoContact Plus, 47-559 |
siodło | inteligentny projekt |
sztyca | no name |
dźwignia zmiany biegów | Sram i-Motion 3 |
Schaltung | Sram i-Motion 3 |
stojak/miejsce montażu | Atran Velo, środek |
przerzutka | - |
Wsparcie do km/h | 25 km / h. |
Cena baterii | 640 € |
Gwarancja na ramę | 2 roku |
Zakres (informacje producenta) | o 100 km |
zakres testowy (1) | 31 km |
Maks. załadunek kierowca + bagaż (dopuszczenie producenta) w kg | 114 |
Rower testowy w kg | 26 |
Cena w EUR | 2899 |
(1) Velomotion testuje zasięg wszystkich rowerów elektrycznych w maksymalnych warunkach. Okrążenie testowe ma 9,8 km długości i przy 171 metrach różnicy wysokości jest bardzo trudne, a miejscami bardzo strome. Masa systemowa roweru i rowerzysty powinna wynosić 120 kg (± 5 kg). Lżejsi kierowcy otrzymują dodatkowe obciążniki. Jazda odbywa się na maksymalnym poziomie wsparcia, a także bardzo szybko. Tylko w ten sposób można określić uczciwe i porównywalne wartości. Możesz spodziewać się co najmniej dwukrotnie większego zasięgu przy średnim poziomie wspomagania i na mniej pofałdowanym terenie.
Nawiasem mówiąc, w przypadku większości systemów masz niewielką rezerwę zasięgu, podobną do tej w samochodzie. Nawet jeśli akumulator pokazuje 0 km, przy umiarkowanym stylu jazdy pozostało jeszcze od jednego do pięciu kilometrów.
Schreibe einen Kommentar