Test: W pełni automatyczne systemy przerzutek nawiedzają kolarski świat od dziesięcioleci. Były tarcze z ruchomymi segmentami, które zmniejszały średnicę, gdy pedał był mocno wciśnięty (= lżejszy bieg) i powiększały się, gdy nacisk był niższy (= twardszy bieg) - tak, byłoby lepiej na odwrót. Były już elektroniczne przerzutki, które obliczały właściwy punkt zmiany biegów na podstawie kadencji i obciążenia pedału, ale nie zawsze trafiało to w gust pilota.
Prawie trzy lata temu zaprezentowano system, który nie ma żadnych wad poprzednich automatycznych skrzyń biegów: NuVinci Harmony, oparty na bezstopniowej piaście tego amerykańskiego producenta. Ta dźwignia zmiany biegów znajduje się w rowerze Rose i jest prawdziwym oświeceniem pod względem komfortu zmiany biegów.
Sprawa jest dość prosta: piasta ze stoickim spokojem utrzymuje wybrany przez kolarza zakres kadencji (+/- 3/min) za pomocą serwomotoru stale zmieniającego przełożenie - czego rowerzysta nawet nie zauważa, bo piasta jest w pełni przełączalny. Myśl o ciągłym pedałowaniu z tą samą prędkością może wydawać się kolarzom sportowym dziwna, ale jest bardzo przyjemna dla rowerzystów turystycznych. W każdej chwili możesz zmienić przyjemną częstotliwość za pomocą obrotowego uchwytu.
System robi szczególne wrażenie w połączeniu z napędem Bosch, tutaj w połączeniu z akumulatorem 400 Wh – jeszcze nigdy nie czułeś się tak komfortowo na rowerze. Amortyzowany widelec i miękkie opony zapewniają płynną jazdę; od systemu oświetlenia po blokadę ramy, wszystkie komponenty są bardzo wysokiej jakości. Regulowany mostek Speedlifter umożliwia zmianę wysokości kierownicy w zależności od nastroju.
Nie ma wątpliwości: w Rose można dostać dużo za niecałe 3.000 euro – w dzisiejszych czasach trudno jest jeździć na rowerze w bardziej nowoczesny sposób.
Rowery elektryczne Rose: http://www.roseversand.de/produkte/fahrraeder/e-bikes/
Dane techniczne: | XTRA Wat-4 |
Marke | Róża |
Modell | XTRA Wat-4 |
kanał dystrybucji | firma wysyłkowa |
Kolor | biały i czarny |
Ramki do zdjęć | Aluminium 6066 T6 |
dostępne rozmiary (cm) | 48, 53, 58, 63 |
pedały | Uchwyt wycieczkowy WCW II |
piasty | Shimano Deore LX |
niemy | - |
obręcze | Płyta ROSE XM319 |
Widelec (skok mm) | Suntour SF14-NCX-E 63mm |
Silnik | Linia aktywna Bosch |
akumulator | Bosch PowerPack 400Wh |
oświetlenie | B+M LUMOTEC IQ Cyo 60 luksów |
Uchwyty | ERGONA GP3 |
korba | Metropolia FSA |
Lenker | Niski rizer ROSE XC |
hamulce | Magura MT2 160/160mm |
łańcuszek/pasek | Shimano HG |
opona | Najwyższy Maraton Schwalbe |
siodło | Sprzedam Royal Lookin |
sztyca | Ochraniacz ciała Xtreme Pro 40 mm |
dźwignia zmiany biegów | NuVinci Harmonia N360 |
Schaltung | NuVinci Harmonia N360 |
stojak/miejsce montażu | Hebi środek |
przerzutka | - |
Wsparcie do km/h | 25 km / h. |
Cena baterii | około 600 € |
Gwarancja na ramę | 10 roku |
Zakres (informacje producenta) | do 100 km |
zakres testowy (1) | 43 km |
Maks. załadunek kierowca + bagaż (dopuszczenie producenta) w kg | 115 |
Rower testowy w kg | 25,4 |
Cena w EUR | 2995 |
(1) Velomotion testuje zasięg wszystkich rowerów elektrycznych w maksymalnych warunkach. Okrążenie testowe ma 9,8 km długości i przy 171 metrach różnicy wysokości jest bardzo trudne, a miejscami bardzo strome. Masa systemowa roweru i rowerzysty powinna wynosić 120 kg (± 5 kg). Lżejsi kierowcy otrzymują dodatkowe obciążniki. Jazda odbywa się na maksymalnym poziomie wsparcia, a także bardzo szybko. Tylko w ten sposób można określić uczciwe i porównywalne wartości. Możesz spodziewać się co najmniej dwukrotnie większego zasięgu przy średnim poziomie wspomagania i na mniej pofałdowanym terenie.
Nawiasem mówiąc, w przypadku większości systemów masz niewielką rezerwę zasięgu, podobną do tej w samochodzie. Nawet jeśli akumulator pokazuje 0 km, przy umiarkowanym stylu jazdy pozostało jeszcze od jednego do pięciu kilometrów.
Schreibe einen Kommentar