Test 29er All Mountain Bikes: Pole testowe
cała góra? Mniej niż dziesięć lat temu istniały rowery górskie all-mountain umierać Wszechstronny par excellence. Nadaje się do alpejskiego crossu z niezliczonymi metrami wysokości, ale jest również wystarczająco mocny na trudne szlaki. W trendzie enduro i wynikającym z niego rowerach terenowych dawne czołowe psy w świecie opon z kolcami zniknęły niedługo później. Ale to, że kategoria zniknęła ze stron internetowych producentów, nie oznacza, że zmieniły się wymagania wobec takich rowerów. Rowery, które nadają się do turystyki, a także radzą sobie z trudnymi trasami, są nadal w modzie. Ponieważ nowoczesne motocykle enduro w coraz większym stopniu przekształcają się w motocykle czysto wyścigowe, istnieje teraz luka w stosunku do motocykli czysto turystycznych. All-góry z przeszłości są w stanie doskonale wypełnić tę lukę; I rzeczywiście: jeśli spojrzysz na portfolio producentów, możesz przegapić określenie all-mountain, ale z drugiej strony zazwyczaj znajdziesz jeden lub więcej rowerów, które dokładnie pasują do tej kategorii.
Wiele się wydarzyło na rynku MTB od czasu, gdy all-mountain powoli zniknął: 29-calowe koła zadomowiły się w prawie wszystkich obszarach i coraz bardziej wyprzedzają swoich mniejszych odpowiedników. Lepsze zachowanie podczas przewracania się i wynikająca z tego płynna praca rekompensuje nieco większą wagę, nowoczesne geometrie ukrywają zwiększony rozstaw osi i siedzisz bardziej im jak na rower.
Test rowerów 29er All Mountain: podróże
Być może najważniejszym wnioskiem z naszego testu jest skok zawieszenia – szczególnie w tylnym trójkącie. W naszym testowym terenie był szeroki zakres od 115 mm do 150 mm, ale każdy, kto wnioskuje o osiągach w terenie i wspinaczce na podstawie samych wiosennych podróży, może być rozczarowany po zakupie. Podczas gdy kilka motocykli o krótkim skoku było w stanie całkowicie przekonać nas na szlaku, musieliśmy zaciągnąć przysłowiowy hamulec ręczny na jednym lub drugim kandydacie testowym z dużym skokiem zawieszenia w terenie. Porównywalny obraz pojawił się podczas podjazdu: przetestowaliśmy tylne trójkąty, które pomimo dużego skoku zawieszenia nie podskakiwały, nawet przy otwartym amortyzatorze, i szybko pchały rower w górę, podczas gdy inne motocykle z mniejszym skokiem uginały się w skoku zawieszenia . Co to oznacza w praktyce? Nie powinieneś kierować się danymi technicznymi i raczej poświęcić czas na szczegółową jazdę próbną.
Test rowerów 29er All Mountain: Materiał ramy
W wysokiej klasy polu testowym, takim jak nasze, karbon jest standardowym materiałem ramy. Pod tym względem nie jest zaskakujące, że z wyjątkiem Last Glen wszyscy kandydaci do testów polegają na ramie głównej z włókna węglowego. Powody tego są różne: czasem można je wykorzystać do stworzenia specjalnych konstrukcji ramowych, jak np. użyj również pozornie trwałego materiału ramy, jakim jest aluminium, dzięki czemu można zbudować wysokiej jakości, lekkie i atrakcyjne wizualnie ramy rowerowe.
Test rowerów 29er All Mountain: Waga
Jaką rolę odgrywa waga w wszechstronnym rowerze, który powinien być w stanie zrobić wszystko, od ciężkich przepraw alpejskich po weekendowe wycieczki i okazjonalne przejażdżki po parku rowerowym? Również tutaj, podobnie jak w przypadku ugięcia sprężyny, rozważania teoretyczne odgrywają w praktyce jedynie ograniczoną rolę. Niektórzy ciężsi kandydaci do testu, ważący łącznie ponad 13 kg, byli chętnymi wspinaczami, podczas gdy jeden lub drugi lekki czuł się znacznie bardziej powolny. Dlaczego? Z jednej strony rolę odgrywa miejsce, w którym ukrywa się ciężar. Podczas gdy prawie każdy gram jest odczuwalny na kołach i oponach, 100 g na ramie lub kokpicie jest zwykle mniej istotne w praktyce. Z drugiej strony inne czynniki, takie jak osiągi podwozia, opory toczenia opon i pozycja siedząca, mają znacznie większy wpływ na wrażenia z jazdy niż sama masa.