Rowery terenowe w tabeli liderów: kluczowe dane i podstawowe wymagania
Długo i ciężko myśleliśmy o możliwym polu testowym i porównywalności odpowiednich motocykli. Tutaj zawsze potrzebny jest trochę taktu, bo z jednej strony motocykle powinny być oczywiście porównywalne, z drugiej strony test porównawczy ma ograniczone znaczenie, jeśli motocykle, na których jeździmy, różnią się tylko drobnymi szczegółami. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na bardziej „liberalne” podejście: ustaliliśmy górną granicę ceny na 4.000 €, 150 mm za skok wiosenny. Ponadto wszystkie rowery powinny być już standardowo wyposażone w wysuwaną sztycę.
Nie było ograniczeń co do rozmiaru kół: czy to przy małych, lekkich i nieco bardziej responsywnych kołach 27,5″, z nowoczesnymi oponami plus czy łatwo toczącymi się oponami 29″ – każdy rozmiar ma swoje zalety i wady oraz swoje prawo istnieć.
Rowery terenowe w tabeli liderów: trasy testowe i jeźdźcy
Kolejnym trudnym punktem na naszej liście rzeczy do zrobienia podczas testów był wybór tras testowych, zwłaszcza w przypadku wszechstronnego roweru, jakim jest rower terenowy. W końcu zdecydowaliśmy się na (prawie) całe spektrum, które można napotkać podczas rozległej wycieczki szlakiem: strome rampy, trudne podjazdy, płynne szlaki, paskudne dywany z korzeniami i odrobina czasu antenowego były w programie. Unikaliśmy zarówno długich leśnych ścieżek, jak i ciężkiego, zablokowanego terenu, gdzie rowery odpowiedniej kategorii są bardziej pożądane.
Sześciu naszych kierowców testowych reprezentowało równie szerokie spektrum; Od motocyklistów kochających napęd z doświadczeniem XC po fanów grawitacji, ważne były dla nas wrażenia najróżniejszych testerów.
Rowery terenowe w tabeli liderów: zauważyliśmy to
W tym momencie nie chcemy zbyt wiele przewidywać, ale i tutaj po raz kolejny potwierdzono, jak wysoki stał się poziom w sektorze MTB. Wszystkie 14 kół jest dalekich od złych, a nawet przeciętnych. Jasne, jeden lub drugi zarzuci teraz, że za 4.000 euro można spodziewać się bardzo dobrego roweru – to prawda, ale jeszcze kilka lat temu nie było to normą. Jasne, są różnice: jedno koło jest trochę bardziej harmonijne od drugiego, prawie zawsze w zupie są słynne włoski. Jednak o wiele ważniejsze dla rowerzysty jest to, aby wybrany rower odpowiadał jego własnym wymaganiom, potrzebom i sylwetce.
Nadal istnieją znaczne różnice w geometrii i jest tylko jedna rzecz, która pomaga się tu odnaleźć i lepiej poznać własne preferencje: testowanie. Szczególnie przy tak drogim zakupie zalecamy obszerne jazdy próbne u producenta, u dealera lub podczas licznych testów.