Canyon Spectral AL 7.0: rama i geometria
Test: Canyon Spectral AL nie jest nowym rowerem - wręcz przeciwnie: każdy, kto interesuje się rowerami all-mountain lub trail, nie może nie słyszeć o tym wszechstronnym rowerze od bezpośredniego sprzedawcy z Koblencji w ostatnich latach. Ale jasne jest również, że Canyon nie spoczywa na laurach minionych lat, ale sezon po sezonie dokonuje mniejszych i większych aktualizacji ramy i wyposażenia, dzięki czemu evergreen zawsze pozostaje na czasie. W 2017 roku rower będzie dostępny wyłącznie z kołami 27,5″ i 140 mm skoku z tyłu. Podczas gdy standardowe warianty są również wyposażone w widelce 140 mm z przodu, główki modeli EX zorientowanych na zjazdy mają widelce ze skokiem sprężyny 150 mm.
Spectral jest dostępny w tym roku z ramami aluminiowymi i karbonowymi. W naszym teście siedzieliśmy na modelu z metalową ramą. Oczywiście to, co od razu rzuca się w oczy, to jaskrawoczerwony odcień, któremu motocykl otrzymał w tym roku w niektórych konfiguracjach. W szarej nędzy przemysłu rowerowego odnajdujemy przyjemną plamę koloru. Naklejki - takie jak dobrze znany duży napis Canyon na dolnej rurze - są utrzymane w tym samym kolorze i są widoczne i wyczuwalne tylko dzięki ich lekkiemu wzniesieniu. Tutaj polega się całkowicie na niedopowiedzeniu. Jednak brak farby lub gołe aluminium pod zaciskiem siodełka jest trochę nieatrakcyjne: nie byłoby to samo w sobie tragiczne, gdyby zainstalowano tu ciągły zacisk, przez który ta mała wada nie byłaby widoczna.
Jednak oprócz zacisku jakość materiału i wykonanie są na bardzo wysokim poziomie, a klasyczne linie również nie straciły nic ze swojej atrakcyjności w 2017 roku. Oprócz linek do sztycy regulowanej, linki i kable biegną na górze dolnej rury, a nie wewnątrz ramy, jak to często bywa w dzisiejszych czasach. Jednak zdania na ten temat wciąż są podzielone: użytkownicy, którzy wykonują dużo pracy, powinni być zadowoleni z prostszej obsługi, fanom purystycznego wyglądu może to przeszkadzać.
Widmowy kanion geometrii 2017
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 365 | 395 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 538 | 566 | 596 | 627 | 659 |
główka ramy (w mm) | 90 | 100 | 120 | 145 | 170 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1089 | 1120 | 1153 | 1188 | 1222 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74.5 | 74.5 | 74.5 | 74.5 |
Zasięg (mm) | 380 | 405 | 430 | 455 | 480 |
Stosy (mm) | 567 | 580 | 598 | 621 | 644 |
Jeśli chodzi o geometrię, na Spectral nie robisz żadnych szalonych rzeczy i jesteś w samym środku tego, co znasz z nowoczesnego roweru na szlaki: przy 67° kąt skrętu nie jest ani szczególnie luźny, ani szczególnie stromy, a zasięg 455 mm w rozmiarze L mieści się w zakresie optymalnym dla naszego gustu, a niski suport wskazuje na zjazdowe geny Spectrala. Pomimo wszystkich właściwości szlakowych, stosunkowo duży stos zapewnia niezbyt niską pozycję siedzącą i dlatego powinien być szczególnie odpowiedni dla rowerzystów turystycznych.
Canyon Spectral AL 7.0: Wyposażenie
Ramki do zdjęć | Canyon Spectral AL |
widelec amortyzowany | FOX Performance 34 Spławik |
niemy | Spławik FOX Performance DPS EVOL |
wirniki | Splajn DT Swiss M 1650 |
Opona VR | Ochrona Continental Mountain King II 2.4 |
Tętno opon | Ochrona Continental Mountain King II 2.4 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | ShimanoXT 34/24 |
przerzutka | ShimanoXT |
Hamulec | ShimanoXT |
tarcze hamulcowe | Shimano SM-RT86 200/180mm |
sztyca | RockShox Reverb Stealth 125mm |
siodło | Ergon SME3 Evo |
trzon | Kanion V12 |
Lenker | Canyon H15 Rise AL |
Testowany przez nas Canyon Spectral AL 7.0 kosztuje zaledwie 2.799 euro, co czyni go jednym z niedrogich, wysokiej jakości przedstawicieli rowerów terenowych. Biorąc pod uwagę dość niską cenę otrzymujemy bardzo dobry sprzęt. Zawieszenie FOX wykonane z 34 Float Performance i amortyzatora DPS EVOL jest odpowiednie do obszaru zastosowania i oferuje więcej niż wystarczającą liczbę opcji regulacji, aby zadowolić nawet zaawansowanych jeźdźców.
W przypadku napędu 2x Shimano XT nasi testerzy ponownie wywołali wiele dyskusji: oczywiście kokpit jest pełniejszy, napęd ma tendencję do stukania podczas zjazdu, a zmiana biegów jest mniej intuicyjna niż w przypadku napędu 1x. Z drugiej strony, możesz osiągnąć duży zakres przełożeń za niską cenę, co nie jest całkowicie nieważne w przypadku roweru na szlaki, który czasami chce pedałować na dłuższych podjazdach. Jeśli wolisz mieć tylko jedną tarczę, możesz zamiast tego spojrzeć na warianty EX de Spectral. Hamulce również pochodzą od Shimano, również z serii XT i są połączone z tarczami 203/180 mm, aby zachować zimną krew nawet podczas długich zjazdów.
Koła M1650 firmy DT Swiss nie są dostępne w tej formie na rynku wtórnym i są produkowane specjalnie na rynek OEM. Zasadniczo są to sprawdzone koła M1700, ale z nieco lżejszą obręczą (szerokość wewnętrzna 30 mm), aby zmniejszyć wagę. Nie ma więc wolnobiegu z tarczą zębatą – ale biorąc pod uwagę niską cenę całkowitą, byłoby to dużym zaskoczeniem. Nie oszczędzali na oponach, gdzie zamontowali bardzo dobrą wszechstronną oponę MK II firmy Conti w solidnej wersji Protection, która jest również kompatybilna z systemem bezdętkowym.
Oczywiście w rowerze takim jak Spectral nie powinno zabraknąć regulowanej sztycy. Tutaj, z Rock Shox Reverb, ufasz sprawdzonej technologii - ale uważamy, że szkoda, że wariant o skoku tylko 125 mm jest również montowany w dużych rozmiarach L i XL. Kierownica z podwyższeniem o szerokości 760 mm pochodzi z własnej produkcji Canyon, podobnie jak mostek, chwyty i siodło z Ergon.
Canyon Spectral AL 7.0: Na szlaku
Tak więc ogólny pakiet jest dość kuszący na papierze, ale tak jak w przypadku wszystkich MTB, prawda leży w lesie, na szlaku, pod górę iz góry. Canyon Spectral również spisuje się tutaj doskonale: centralna pozycja siedzenia pomaga, podobnie jak stromy kąt rury podsiodłowej i neutralny tylny trójkąt podczas podjazdów. Rower terenowy z Koblencji nie jest kozłem do wspinaczki, ale radził sobie całkiem dobrze w innym terenie. Czy to strome podjazdy, czy trudne szutrowe drogi: przednie koło zawsze twardo trzymało się podłoża, a Spectral chętnie pożerał metry wysokości i metry wysokości. Oczywiście pomógł tu również szeroki zakres napędu 2x.
Po zakończeniu pracy Spectral, podobnie jak większość naszych motocykli testowych, najpierw wjechał na płynną, raczej płaską trasę, a następnie w trudny teren, gdzie podwozie było szczególnie trudne. Rower świetnie poradził sobie z obydwoma testami, ale zaskakująco błyszczał przede wszystkim w trudnym terenie, gdzie czuć było niemalże enduro. Tylny koniec jest pełny i pochłania dużo skoku, tylko trochę wychyla się z rytmu przy ciągłych szybkich uderzeniach. Kiedy robi się naprawdę stromo, nasz rower testowy w rozmiarze L skorzystałby na pogłosie z większym skokiem.
W płynnym terenie świetna zwinność daje dużo frajdy, a bermy po prostu wywołują uśmiech na twarzy. Wydaje się, że tył mógłby mieć trochę więcej popu - ale prawdopodobnie odbyłoby się to kosztem żelaznego czucia w wymagającym terenie. A gdzieś trzeba iść na kompromisy – nawet jeśli w przypadku Canyon Spectral AL 7.0 jest ich bardzo mało.