Bergamont Trailster 10.0: rama i geometria
Rama Bergamont Trailster 10.0 jest mocna pod wieloma względami. Przede wszystkim oczywiście rzuca się w oczy neonowożółty kolor, który zapewne nie każdemu przypadnie do gustu, ale niewątpliwie wyróżnia się na tle czarno-szarej monotonii sporej części rowerowego rynku. Następną rzeczą, która rzuca się w oczy, są obszerne, kanciaste rurki karbonowej ramy, które wyjątkowo dobrze wpasowują się w linie. Wreszcie główna rama Trailstera jest długa, naprawdę długa. Z zasięgiem prawie 470 mm w rozmiarze L konkuruje z wieloma motocyklami enduro. Ale o tym później.
Jasne, za 3.999 € Bergamont jest zdecydowanie jednym z droższych rowerów na szlaki. Ale to też widać: rama jest bardzo wysokiej jakości, a detale, takie jak osłona dolnej rury, zintegrowana osłona łańcucha i metalowa płytka na poziomie korby, która chroni ramę w przypadku spadnięcia łańcucha, są przekonujące. Trailster stoi na klasycznych kołach 27,5″ – bez plusa, bez doładowania. Dla niektórych może to być punkt krytyczny, ale 650b zdecydowanie ma pewne zalety, zwłaszcza w przypadku zwinnych rowerów terenowych, a klasyczne osie 142 mm lub 15 mm umożliwiają ulepszenie roweru za pomocą ewentualnie istniejącego zestawu kołowego bez doładowania.
Dzięki 150 mm skoku z tyłu Bergamont Trailster oferuje większy skok niż większość innych rowerów na szlaki. Ze 150 mm z przodu otrzymujesz niezwykle mocny rower, przynajmniej pod względem skoku zawieszenia, który nadal powinien mieć wystarczające rezerwy na trudny teren.
Geometria Bergamont Trailer
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 440 | 470 | 500 |
Pozioma rura górna (w mm) | 590 | 610 | 630 | 645 |
główka ramy (w mm) | 115 | 120 | 135 | 150 |
tylny trójkąt (w mm) | 432 | 432 | 432 | 432 |
Rozstaw osi (w mm) | 1155 | 1177 | 1198 | 1214 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 431 | 452 | 467 | 477 |
Stosy (mm) | 597 | 602 | 616 | 630 |
Wyjątkowo sportowa geometria, która w większości mogłaby być również geometrią enduro, dobrze współgra również z dużym skokiem zawieszenia. Jasne, kąt skrętu jest nieco bardziej stromy przy 67°, ale przy bardzo długiej ramie głównej (zasięg 467 mm w rozmiarze L) powinieneś otrzymać wyjątkowo płynnie działający rower, który dzięki krótkim tylnym widełkom nie powinien dać Ci to uczucie jazdy z naczepą i zachowanie zwinności, tak charakterystycznej dla roweru terenowego.
Bergamot Trailster 10.0: Funkcje
Ramki do zdjęć | Super lekki MCS |
widelec amortyzowany | Wydajność pływaka FOX 34 |
niemy | FOX Float DPS Elite EVOL |
wirniki | Ekspert w zakresie ładowarek Sun Ringlé AL |
Opona VR | Maxxis Forekaster EXO Ochrona 2.35 |
Tętno opon | Maxxis Forekaster EXO Ochrona 2.35 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | Wirnik Rex 4.1 32t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT |
tarcze hamulcowe | Shimano RT76 180/180mm |
sztyca | Zakraplacz Manitou Jack 125mm |
siodło | SDG Falcon RL |
trzon | Odpowiedz AME |
Lenker | Odpowiedź Pro Taper 750 AM |
Wyposażenie Bergamont Trailster 10.0 to prawdziwa atrakcja dla motocykla z dalekiej północy. Jak powiedział jeden z naszych testerów? „Ten motocykl nie wygląda jak zwykły motocykl, ale jakbym go sam zbudował”. Dobór komponentów jest nie tylko dobrze przemyślany z technicznego punktu widzenia i jest odpowiedni w cenie prawie 4.000 euro, ale po wielu małych i dużych szczegółach widać, że ktoś, kto lubi dużo jeździć na rowerze górskim, był tutaj w pracy.
Rama wykonana z amortyzatorów FOX 34 Float Performance i FOX DPS nie może się równać z elegancką powłoką Kashima ani innymi dodatkami stylistycznymi, ale pod względem osiągów nie ma co do tego wątpliwości i bardzo dobrze pasuje do mocnego roweru terenowego, takiego jak Trailster . Oba elementy sprężynowe można regulować za pomocą dźwigni w trzech pozycjach tłumienia, dzięki czemu można szybko reagować na szlak i indywidualne wymagania. Jeśli chodzi o napęd, polegasz na tarczy w połączeniu z 11-biegową grupą Shimano XT i kasetą 11-46. Zasięg jest nieco mniejszy niż u niektórych konkurentów, ale masz czysty kokpit, oszczędzasz wagę, a stukot układu napędowego na szlaku należy już do przeszłości. Bardzo podobała nam się korba Rotor - nie robi nic lepiej ani gorzej niż powszechnie stosowane odpowiedniki Shimano czy SRAM, ale to jedna z tych małych atrakcji, które sprawiają, że Bergamont jest czymś wyjątkowym.
Hamulce również pochodzą z serii Shimano XT i razem z tarczami 180/203 mm zapewniają dużą moc i wysoką odporność na blaknięcie nawet na długich zjazdach. Regulowana sztyca Manitou jest wciąż dość rzadka na rynku, a przy skoku 125 mm może tutaj zaoferować nieco więcej. Takiego kokpitu Answera nie widzisz na co dzień, a krótki mostek i szeroka kierownica są optycznie i ergonomicznie bardzo dobrze dopasowane do roweru. Koła Sun Ringlé Charger Expert o szerokości wewnętrznej nieco poniżej 23 mm i wadze nieco mniejszej niż 1.800 g oferują solidną taryfę, ale nie wyróżniają się szczególnie na tle sprzętu wysokiej jakości.
Dbałość o detale w wyposażeniu widoczna jest także chociażby w doborze zestawu słuchawkowego: inni producenci często oszczędzają na tym niepozornym i niewidocznym elemencie. Z drugiej strony Cane Creek 40 w Bergamont przekonuje dobrymi uszczelnieniami i wysokiej jakości łożyskami, które poradzą sobie również z częstymi jeźdźcami. Rzadko (nadal?) widzisz nowe opony Forekaster firmy Maxxis, które są wyposażone w solidną osnowę Exo Protection z przodu iz tyłu Trailstera.
Bergamot Trailster 10.0: Na szlaku
Po pierwsze: Bergamont to wilk w wilczej skórze. Neonowożółte koło karbonowe daje dużo frajdy, zwłaszcza na zjazdach, i zapewnia niesamowite bezpieczeństwo. W grę wchodzi nie tylko enduro DNA geometrii, ale także bardzo amortyzujące podwozie. Tylny trójkąt jest bardzo mocny i z łatwością wytrzymuje ciężkie uderzenia. W płynnym terenie ma tendencję do dawania niewielkiego sprzężenia zwrotnego od podłoża i czasami wydaje się nieco gąbczasty. To jasne: Trailster woli nierówny teren od płynnego.
Zwinność zorzy polarnej była dość zaskakująca – biorąc pod uwagę duży rozstaw osi, skok zawieszenia i ogólną orientację, obawialiśmy się, że może być nieco powolny. Jasne: z pewnością istnieją rowery na szlaki, które są bardziej zwinne, zwinne i żwawe w prowadzeniu, ale Bergamontowi wciąż daleko do powolnej jazdy. Równie łatwo pokonuje ciasne zakręty, jak zachęca do odjechania od małych przeszkód. Nawiasem mówiąc, opony spisały się bardzo dobrze, nawet jeśli można by pomyśleć o czymś grubszym, biorąc pod uwagę zjazdową orientację Trailstera.
Ale to, co spada, musi najpierw wzrosnąć: w tej dyscyplinie Bergamont nie jest tak przekonujący jak w zjeździe. Kiedy robi się naprawdę stromo, przednie koło ma tendencję do lekkiego wznoszenia się i trzeba trochę przesunąć się do przodu, aby zachować kontrolę. Tylny koniec również nie jest tutaj całkowicie wolny od kołysania – przynajmniej przy otwartym amortyzatorze – i pochłania jeden lub dwa waty mocy pedałowania. Jednak w środkowym ustawieniu amortyzatora i tutaj panuje cisza. Jeśli jednak jest mniej stromy, Trailster wspina się całkiem dobrze dzięki swojej niskiej masie całkowitej. Jednak najmniejsze przełożenie 32/46 wymaga kilku ciasnych łydek.
Schreibe einen Kommentar