Widmo: Od 1 stycznia nastąpią trzy zmiany w ustawie o ruchu drogowym (StVO), które dotkną rowerzystów. Przede wszystkim nowe rozporządzenie w sprawie sygnalizacji świetlnej może spowodować pewne problemy w przyszłości, chociaż należy to przyjąć z zadowoleniem.
Światła dla pieszych dotyczą tylko pieszych
Chyba największa zmiana dotyczy mylącej dotychczas regulacji dotyczącej sygnalizacji świetlnej dla rowerów i pieszych. Do tej pory, jeśli jechałeś ścieżką rowerową obok chodnika, sygnalizacja świetlna dla pieszych włączała się na przejściu lub skrzyżowaniu, jeśli nie było specjalnej sygnalizacji dla rowerów. Zmieni się to od 1 stycznia: jeśli nie ma sygnalizacji rowerowej, w przyszłości obowiązywać będzie sygnalizacja świetlna.
Naszym zdaniem jest to krok we właściwym kierunku, ale kryje w sobie ogromny potencjał konfliktów i zagrożeń, zwłaszcza w dużych miastach. Skręcając w prawo, wielu kierowców polega na sygnalizacji świetlnej dla pieszych - jeśli jest czerwona, wielu zakłada „swobodną jazdę” i oszczędza sobie tak potrzebnego spojrzenia przez ramię. Pilnie potrzebne jest nie tylko podnoszenie świadomości wśród kierowców, ale także informowanie o zmianie przepisów.
Rodzice mogą przebywać z dziećmi na chodniku
Druga zmiana jest interesująca dla rodziców z dziećmi w wieku poniżej 8 lat. Do tej pory zawsze muszą jechać chodnikiem, nawet jeśli jest ścieżka rowerowa. W przyszłości opiekun (wiek >16 lat) może jechać obok dziecka po chodniku z prędkością pieszego. Ponadto od 1 stycznia ze ścieżki rowerowej mogą korzystać również dzieci do lat ośmiu, ale tylko wtedy, gdy będzie ona konstrukcyjnie oddzielona od jezdni.
W przyszłości na ścieżce rowerowej pojawią się również hulajnogi elektryczne
Na koniec kolejna zmiana w StVO w obszarze elektromobilności: podczas gdy pedeleki mogły już wcześniej korzystać ze ścieżek rowerowych, hulajnogi elektryczne i motorowery elektryczne, które jeżdżą z prędkością do 25 km/h bez udziału kierowcy cokolwiek, byli wcześniej zmuszeni do zamknięcia pasa ruchu. W przyszłości te pojazdy elektryczne będą mogły również korzystać ze ścieżek rowerowych – pod warunkiem, że są one odpowiednie konstrukcyjnie i są również wyraźnie dopuszczone do użytku. W tym miejscu robi się to nieco mylące: odpowiedni znak specjalny mówi „rowery elektryczne za darmo”; Jest to mylące, ponieważ e-rowery są powszechnie określane jako pedeleki, podczas gdy ustawodawca odnosi się do jednośladów, które nie mają korby, ale manetkę gazu.
Helmut mówią
Kiedy światło dla pieszych jest czerwone, jeżdżę tylko wtedy, gdy patrzę w lewo na kierowców jadących za mną. Lepiej przestać raz za dużo niż raz za mało!
Żartowniś mówią
Och – zdecydowanie przestań 🙂
Jurgena Steinseifera mówią
Dobrze napisany raport informacyjny! Jürgen Steinseifer Porady dotyczące umiejętności prowadzenia pojazdu
Piotra Steffena mówią
Czerwony pozostaje czerwony i musi pozostać taki sam dla wszystkich użytkowników dróg. Nie ma znaczenia, czy idę pieszo, jeżdżę na rowerze, czy jadę samochodem. Kto jeszcze powinien wiedzieć, kiedy czerwony jest naprawdę czerwony?Wypadki są teraz nieuniknione. Ta innowacja jest całkowicie bezsensowna.
Stefan mówią
Ale oznacza to również, że nie potrzebujemy już dodatkowej sygnalizacji świetlnej dla pieszych (lub dodatkowej sygnalizacji świetlnej dla samochodów, w zależności od punktu widzenia). Bo wtedy nie może być już tak, że piesi mają czerwone, a samochody nadal mogą jeździć.... Byłoby dużym uproszczeniem - przejście / wjazd / przejście - sygnalizacja świetlna.
Z Bine mówią
Co jeśli „sygnalizacja świetlna”, która mnie dotyczy, znajduje się za mną i dlatego nie jest widoczna dla mnie jako rowerzysty?
Co to za głupi przepis?
Schmitt mówią
Skomplikowane przepisy ruchu drogowego, których nikt (zwłaszcza dzieci) nie rozumie, prowadzą do wypadków i lukratywnych kar (dowcipniś, który źle o tym myśli). Powinno być możliwe pociągnięcie prawodawców do odpowiedzialności za szkody, jeśli w wyniku takich regulacji dojdzie do wypadków.
Rene mówią
Miejsca przejścia są często słabo widoczne - i cieszę się, że w ogóle jestem zauważony, nawet z reflektorami itp. Często tak nie jest, nawet z moim 1,90. Z tym przepisem nie jest lepiej
Jörg mówią
Jadąc przywitałem się z KFZ-TRAFFIC. Bardzo często muszę bezsensownie zatrzymywać się ze względu na sygnalizację świetlną dla pieszych i czekać na kolejną fazę zieloną, kiedy ruch w moim kierunku zostanie odblokowany. Oczywiście zawsze należy zwracać uwagę na kierowców, którzy nie są ostrożni.
Michał mówią
To ważne wyjaśnienie. Ponieważ w Hamburgu bardzo często spotykam się z tym, że piesi, którzy (chcą) przejechać na zielonym świetle i oczywiście muszą w tym celu dwukrotnie przejechać przez ścieżkę rowerową, są wyzywani i obrażani po obu stronach jezdni przez rowerzystów jadących na rowerze Ścieżka na czerwonym świetle przejeżdżającym obok.
Andrea mówią
Czy dobrze to rozumiem: wolno mi jeździć na rowerze, gdy sygnalizacja świetlna dla pieszych jest czerwona, ponieważ sygnalizacja świetlna jest zielona
dzieci czekające na światłach mogą uznać to za powód do rozpoczęcia biegu
świetny pomysł, jeśli o to chodzi