Test: Z SKS Airflex Explorer przetestowaliśmy niedrogą, wszechstronną mini pompkę, która szczególnie nadaje się do nowoczesnych rowerów szutrowych.
Mini pompki zazwyczaj prowadzą niezwykle samotne, ponure życie na dwóch kółkach. Większość czasu spędzają albo w ciemności plecaka rowerowego, albo w niegościnnym otoczeniu mocowania ramy, zdani na łaskę wiatru i pogody. Od czasu do czasu jednak nadarza się okazja, w której stają się ratownikami w potrzebie i mogą udowodnić swoją jakość i konieczność – gdy zjazd zostaje nagle zatrzymany przez przebitą oponę.
Dla rowerzysty oznacza to: Nie chcesz wydawać zbyt dużo czasu i pieniędzy na zakup minipompki; kiedy ich potrzebujesz?! Ale jak chyba wszyscy wiemy aż za dobrze: przebita opona staje się o wiele bardziej irytująca, gdy po udanej wymianie dętki pompka nie chce pracować lub tylko niechętnie jest zmuszana do współpracy. Wraz z Airflex Explorer, specjaliści od pomp z SKS wprowadzają na rynek model, który obiecuje wygodę, szeroki zakres zastosowań i niezawodne działanie za bardzo rozsądną cenę (sugerowana cena detaliczna 30 euro, ok. 25 euro „cena sklepowa”).
Kluczowe dane SKS Airflex Explorer
- Waga: 136 g
- Długość: 205 mm
- Rodzaje zaworów: Presta/Schrader
Jak sama nazwa wskazuje, Airflex w SKS jest skierowany do „odkrywców”, rowerzystów terenowych, rowerzystów, rowerzystów szutrowych i okazjonalnych rowerzystów górskich. W związku z tym sam cylinder pompy ma dużą średnicę, transportuje odpowiednią ilość powietrza do opony lub dętki na skok, ale poci się przy wysokim ciśnieniu. SKS podaje maksymalnie 5 barów, co w naszym teście udało się osiągnąć, ale pompowanie z 4 barów okazało się wyczynem siły.
SKS Airflex Explorer musiał sprawdzić się na naszym rowerze szutrowym z grubymi oponami 45 mm. Fajnie, że SKS dostarcza dobry uchwyt na koszyk na bidon; Dzięki temu pompa może być dyskretnie przymocowana do ramy i zawsze pod ręką. Ciasna gumka zapobiega puszczaniu Airflexu w przypadku silnego dudnienia. Mały punkt krytyczny w tym miejscu: w przypadku drobnych wibracji, takich jak nierówna nawierzchnia drogi lub drobny żwir, pompa wydaje słyszalne grzechotanie lub brzęczenie, które prawdopodobnie pochodzi z samego cylindra pompy.
Udana głowica zaworu do Presta i Schrader
Jeśli polegasz na jakości pompy, wie, jak przekonać: Głowica zaworu jest wyciągana z obudowy pompy za pomocą krótkiego węża i łatwo mocowana do zaworu. Przedłużenie węża sprawia, że pompowanie jest znacznie wygodniejsze i bardziej przyjazne dla zaworu niż w przypadku modeli podłączanych bezpośrednio do zaworu. Głowica jest odpowiednia dla zaworów Schrader i Presta i może być łatwo przełączana z jednego rodzaju zaworu na drugi. Krótki ruch obrotowy zwalnia mechanizm, rozsuwamy głowicę lub składamy - gotowe.
Mocuje się go do samego zaworu poprzez przykręcenie - w przypadku zaworów Schradera wystarczy kilka gwintów, aby aktywować zawór zwrotny i rozpocząć pompowanie. Ma to zalety i wady: Zaletą, której nie należy lekceważyć, jest to, że można pompować bez problemów nawet przy bardzo krótkich zaworach (np. w przypadku wysokoprofilowych felg i krótkich przedłużek). Z drugiej strony gniazdo nie jest tak ciasne i po zamontowaniu nie należy zbyt mocno potrząsać głowicą zaworu, aby uniknąć uszkodzenia.
Nadaje się również do opon MTB
Przetwarzanie pompy jest udane i daje niezawodne wrażenie. Uczucie pompowania jest dobre, nie ma nieprzyjemnej zabawy, a dzięki gumowanej rękojeści bardzo dobrze leży w dłoni nawet podczas deszczu. SKS Airflex Explorer był idealny dla opon 45 mm naszego roweru testowego i doprowadził opony do docelowego ciśnienia ok. 2,5 bara przy stosunkowo niewielkiej liczbie uderzeń i prawie bez wysiłku.Oczywiście chcieliśmy również ograniczeń pod względem objętości i zbadać ciśnienie. W związku z tym pompka z anodyzowanego aluminium nadal musiała sprawdzić się na 30-milimetrowej oponie do rowerów szosowych i 2,4-calowej oponie MTB. Chociaż nie miała większych problemów z oponami MTB – pod warunkiem, że miała trochę cierpliwości – pompowanie roweru wyścigowego z 4,5 bara okazało się wyczynem siły. Ale pompa nie jest do tego stworzona.
Schreibe einen Kommentar