Test: Bulls, prezentując modele Sonic E-MTB, wywołał niemałe zamieszanie w 2020 roku (zgłosiliśmy). Dzięki innowacyjnym szczegółowym rozwiązaniom, spójnej integracji i nowemu, holistycznemu podejściu Bulls chce na nowo zdefiniować E-MTB za pomocą tej serii modeli. Przyjrzeliśmy się bliżej atrakcyjnemu cenowo modelowi Sonic Evo AM2 i chcieliśmy wiedzieć, czy spełni on swoją obietnicę na szlaku.
Bull's Sonic Evo AM2: Fakty
- Materiał ramy: aluminium
- Skok zawieszenia: 150 mm
- Napęd: Bosch Performance CX Gen4
- Akku: Bosch PowerTube (do wyboru 400, 500 lub 625 Wh)
- rozmiar koła: 29-calowe przednie koło / 27.5-calowe tylne koło
- Waga: 24,2 kg
- Cena: 3.799 EUR (400 Wh), 3.999 EUR (500 Wh), 4.199 EUR (625 Wh)
Dzięki 2 mm skoku Sonic Evo AM150 należy do kategorii e-rowerów all-mountain (jeśli można tak sklasyfikować e-MTB), a przy cenie zaczynającej się od 3.799 euro jest dość atrakcyjny. Wizualnie wygląda nowocześnie i jest wykonany z jednego kawałka; Obszerne kształty rur i schludny wygląd charakteryzują wygląd. Ale wie też, jak zadowolić się szczegółami.
Sprytne i innowacyjne szczegółowe rozwiązania
Na pierwszy rzut oka Sonic Evo AM2 wygląda schludnie. Proporcje są harmonijne, wszystkie kable poprowadzone są wewnątrz ramy, a napęd i akumulator są pięknie zintegrowane. Obszar główki ramy jest uderzająco harmonijny. Dzięki nowemu standardowi dolnej główki ramy 1.8" stworzonemu przez Bulls, amortyzowany widelec bardzo harmonijnie wpasowuje się w obszerny obszar główki ramy.
Linki tylnego hamulca, sztycy regulowanej i przerzutek są poprowadzone w ramie po prawej stronie i prawie całkowicie znikają, aż dotrą na miejsce. Odświeżanie i nieoczywistość: kabel wyświetlacza wchodzi do ramy przez zestaw słuchawkowy i dlatego jest dobrze chroniony. Wraz z kątowymi wylotami linek dźwigni hamulca Magura daje to bardzo uporządkowany kokpit. Pod mostkiem znajduje się również interfejs MonkeyLink, który ułatwia doposażenie w odpowiedni reflektor - świetnie!
Bulls pozostaje również wierny swoim harmonijnym liniom z tyłu Sonic Evo AM2. Podpory łańcucha są masywne, a podpory siodełka ładnie dopasowane do górnej rury – nawet w większych rozmiarach ram. Podczas gdy coraz więcej producentów zakrywa punkty łożyskowania, są one widoczne w Sonic, ale budzą zaufanie. Miękka osłona tylnego trójkąta niezawodnie chroni ramę przed uszkodzeniem przez łańcuch i dopiero po bliższym przyjrzeniu się można dostrzec ukryty za osłoną punkt mocowania stopki bocznej. Zagorzali rowerzyści prawdopodobnie nie będą go używać, ale „miło jest go mieć” i ma to sens, biorąc pod uwagę szeroką gamę nabywców e-MTB.
W 2020 r. „najnowocześniejszy”, ale w żadnym wypadku nie jest oczywistością, jest integracja czujnika prędkości i magnesu. Bulls umieszcza czujnik na końcu tylnego trójkąta i odbiera sygnał za pomocą magnesu na tarczy hamulcowej Magura. Nie tylko staje się praktycznie niewidoczny, skręcanie, a nawet gubienie magnesu powinno należeć do przeszłości.
Elegancka integracja silnika i akumulatora
Przychodzi napęd Silnik Bosch Performance CX najnowszej generacji z momentem obrotowym 75 Nm. Dzięki magnezowej obudowie ma stosunkowo niską wagę zaledwie 2,9 kg. W przeciwieństwie do swojego poprzednika nie jest przełożony o współczynnik 2,5 i dlatego jest kompatybilny z tarczami o standardowych rozmiarach. Silnik zgrabnie wpasowuje się w ramę iw żadnym wypadku nie wygląda jak ciało obce. Poza kilkoma otworami chłodzącymi, jest w dużej mierze osłonięty plastikowymi osłonami, a solidna płyta ślizgowa chroni przed niepożądanym kontaktem z kamieniami.
Bulls idzie własną, innowacyjną drogą, jeśli chodzi o integrację baterii. Akumulator Bosch PowerTube jest wkładany do dolnej rury pod kątem 45 stopni i zamykany aluminiową klapką. Blokada jest łatwo dostępna pod gniazdem ładowania w obszarze główki ramy. Praktyczny: mechanizm blokujący pokrywę baterii oferuje jednocześnie inne opcje: Niezależnie od tego, czy jest to butelka do picia, torba, czy nawet składana blokada, dzięki mechanizmowi Fidlock możliwości są różnorodne.
Zmieniając dolny uchwyt baterii, można używać PowerTubes 400, 500 i 625 Wh. Jedyny minus: mniejsze akumulatory (400 i 500 Wh) znajdują się w tym samym miejscu w górnym punkcie przerwania, co akumulator 625 Wh. Każdy, kto liczy na lepsze prowadzenie z mniejszym akumulatorem ze względu na niżej położony środek ciężkości i niższą wagę, będzie zawiedziony. W przypadku mniejszej rury PowerTube środek ciężkości ma tendencję do przesuwania się w górę pomimo zmniejszenia masy.
Do wyświetlania Bulls używa Bosch Purion dla Sonic Evo AM2. Umieszczony po lewej stronie kierownicy, oferuje łatwe do odczytania podstawowe informacje, takie jak poziom naładowania, pozostały zasięg, prędkość i poziom wspomagania. Jeśli wolisz kolorowy wyświetlacz lub łączność, możesz przełączyć się na wyświetlacz Kiox. Jednak całe okablowanie aż do silnika musi zostać ponownie ułożone.
geometria i wyposażenie
Jeśli chodzi o geometrię, Bulls Sonic Evo AM2 jest na czasie. Stromy kąt siedzenia w połączeniu z dużym zasięgiem i kąt skrętu 66 stopni obiecują wiele radości z jazdy. Łańcuchy znajdują się pośrodku i mają długość 450 mm. Rozmiar kół jest również nowoczesny: z przodu 29-calowe koło z oponą o szerokości 2.35 zapewnia dobre właściwości toczenia przy optymalnej precyzji kierowania. Z tyłu zastosowano oponę 27.5 o szerokości 2.6 cala, która ma przetwarzać 75 Nm silnika Boscha na napęd.
Sprzęt jest tani, ale bardzo rozsądnie dobrany. Elementy zawieszenia pochodzą od Suntour. Widelec można dostosować do odpowiednich potrzeb za pomocą ciśnienia powietrza, odbicia i kompresji. Amortyzator pneumatyczny Edge LOR-8 ma regulator odbicia i dźwignię blokady, która blokuje amortyzator o 80% i ma zapobiegać kołysaniu się na podjazdach. Jeśli chodzi o układ hamulcowy, Bulls polega na Magura MT5 z przodu i MT4 z tyłu. Są one połączone z tarczami hamulcowymi o średnicy 203 mm.
Dźwignia zmiany biegów wykorzystuje nową podstawową technologię Eagle firmy SRAM – SX Eagle. Dostępnych jest 12 biegów, od 11 do 50 zębów, przełączanych za pomocą dźwigni zmiany biegów jednym kliknięciem. Ma to na celu zapobieżenie niezamierzonej zmianie kilku biegów jednocześnie, a tym samym wydłużenie żywotności układu napędowego. Tarcza 34T wykonuje swoją pracę na silniku, a łańcuch jest bezpiecznie prowadzony przez prowadnicę łańcucha.
Sprzęt w skrócie:
Ramki do zdjęć | aluminium |
widelec amortyzowany | BULLS Lytro 35 Supreme |
napęd | Bosch Performance CX Gen4 |
akumulator | Bosch PowerTube 500 (opcjonalnie: 400, 625 Wh) |
niemy | Suntour Edge LOR-8 |
wirniki | Shimano MT400-B/Rodi TRYP30 |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic Performance Addix, 29x2.35 |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic Performance Addix, 27.5x2.60 |
przerzutka tylna | SRAM SX Eagle, 12-biegowa |
dźwignia zmiany biegów | SRAM SX Eagle, 1 kliknięcie |
korba | FSA CK-320, 165mm, 34T |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Szlak Magurskiej MT |
tarcze hamulcowe | 203/203 |
sztyca | Limotec DP07 |
siodło | Sprzedam Royal Vivo |
trzon | Zwyczaj Satori Bulla |
Lenker | Satori MTB AL |
Na szlaku
Bulls Sonic Evo AM2 mogliśmy intensywnie przetestować w Lesie Bawarskim, u podnóża Alp i w Alpach Tyrolskich. Od spokojnych przejażdżek po pracy po trudne wycieczki po szlakach, Sonic musiał udowodnić to, co obiecuje na papierze - mianowicie być wszechstronnym.
Po pierwsze: nie było problemów z zasięgiem. Niezależnie od tego, czy jest to akumulator o pojemności 625 Wh, czy jego mniejszy, lżejszy odpowiednik o pojemności 500 Wh, drugi akumulator nie był potrzebny nawet podczas wycieczek na wysokości 2.000 metrów. Przy umiarkowanym tempie i rozsądnie dobranych poziomach wspomagania jednodniowe wycieczki na grubo ponad 100 kilometrów nie stanowiły problemu - super!
Podczas postoju Sonic Evo AM2 natychmiast budzi uczucie zabawy na szlaku. Kiedy siadasz po raz pierwszy, to pierwsze wrażenie zostaje potwierdzone. Siadasz sportowo i nowocześnie „na rowerze” i od razu czujesz się komfortowo. Wygodne siodło przekonało również podczas dłuższych wypraw. Jednak kokpit musi przyjąć krytykę. Niestety kierownica ma tylko bardzo nieznaczne przesunięcie (cofanie) do tyłu. W połączeniu z bardzo twardymi uchwytami, palce i dłonie czasami stawały się zdrętwiałe.
Mocne wsparcie silnika jest natychmiast zauważalne na podjazdach. Dzięki 75 Nm Bosch Performance CX wydaje się mocniejszy niż niektórzy konkurenci z większym momentem obrotowym na papierze. W razie potrzeby idzie do pracy bardzo wrażliwie i można go idealnie dozować. Tryb E-MTB to idealny poziom wsparcia w terenie technicznym. W zależności od nacisku pedału wspiera delikatnie lub mocno, dzięki czemu nawet strome sekcje można pokonać bez buksowania opon. Jakość podjazdów była nieco ograniczona przez opony i mieszankę kół. Jeśli robi się bardzo stromo, Sonic ma tendencję do podnoszenia przedniego koła. Możesz temu przeciwdziałać, przesuwając ciężar ciała do przodu, ale zwykle dzieje się to kosztem przyczepności. Ponadto niedrogie opony Schwalbe Nobby Nic z twardą mieszanką gumową wcześnie osiągają swoje granice i są podatne na przebicia. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać potencjał Sonic Evo AM2, powinieneś pomyśleć o bardziej stabilnych, a przede wszystkim bardziej miękkich oponach jako upgrade.
Zjeżdżając w dół od razu zauważasz bardzo wyważoną geometrię. Prowadzenie jest zwinne bez utraty stabilności przy dużych prędkościach. 29-calowe przednie koło precyzyjnie przekształca polecenia kierowania w zmiany kierunku. Ale i tutaj można zauważyć, że opona osiąga swoje granice podczas ostrej jazdy.
Zawieszenie Suntour działa bardzo dobrze i wygodnie uwalnia 150 mm bez zbytniego pośpiechu przez skok sprężyny. Nie korzystaliśmy z funkcji blokady. Podwozie zachowuje stabilne kołysanie nawet po otwarciu. Hamulce Magura MT Trail okazały się niezwykle mocne. Nawet na długich zjazdach nie byliśmy w stanie docisnąć ich do granic możliwości.
Bulls Sonic Evo AM2 udaje się sprostać swojemu atrakcyjnemu wizualnie wyglądowi na szlaku. Geometria i orientacja nie są ekstremalne - co jest bardzo pozytywne. Ponieważ E-MTB powinny przede wszystkim robić jedną rzecz: oferować udany pakiet całościowy jak najszerszej grupie kupujących. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy zawodowcem na szlaku, jeśli szukasz E-MTB w atrakcyjnej cenie z napędem Bosch, Bulls Sonic Evo AM2 jest w dobrych rękach.
Manfreda Bermannschlagera mówią
Halo
Nie ma prawie nic do dodania do raportu z testu, sam jeżdżę nim od 6 tygodni. Szkoda tylko, że niepotrzebnie zamontowali adapter na przednim kole, co oznacza, że przy zdjętym przednim kole nie można postawić roweru na widelec, bo szczęka hamulca wystaje, co jest nie tylko niepraktyczne, ale i wątpliwe ze względów bezpieczeństwa ponieważ cały ciężar koła może wylądować na szczęce podczas zdejmowania koła. Robię to, ponieważ przechowuję rower w samochodzie.
Denerwujące jest też to, że Bullsy, wbrew katalogowi, używają innej, oczywiście tańszej płyty. „Flirtuje?” dobrze przy 25 km/h, pokazany na zdjęciu 2-częściowy MDR-P tego nie robi, kupiłem go później.
Serdeczne pozdrowienia
Manfred
PS: z Bullsem też się nie da porozumieć, mają adres e-mail, nie ma odpowiedzi, dlatego nie kupiłbym ponownie BULLSA, mimo że rower jest naprawdę dobry.
Benjamina Rautenbacha mówią
Dla niektórych komunikacja jest obecnie utrudniona. Moje tygodnie prób zakupu e-roweru Canyon nie powiodły się z tego powodu, więc w końcu udałem się do lokalnego dealera i kupiłem Bulls Sonic evo, ponieważ tutaj mogę uzyskać poradę i, w razie potrzeby, serwis, co nie jest bez znaczenia przy tak skomplikowanych rowerach . Nie myśl o czekaniu tygodniami na naprawę tylko dlatego, że nie ma już działającego numeru telefonu. Tutaj ufam kompetentnej obsłudze dealera z dobrym warsztatem.
Klausa Schrödera mówią
Przednia zębatka w moim Sonic EVO AM 2 zawsze się psuje (w odstępach około 1 km przez ostatni rok).Czy to normalne?Dealer mówi, że to wada materiału lub dlatego, że jeżdżę z turbo.