Zaprezentowana późnym latem 2020 włoska grupa żwirowa wywołała małą sensację i nadała tradycyjnemu przedsiębiorstwu nowy impuls. Teraz prezentowana jest druga wersja 13-biegowej grupy napędowej - z małymi, ale subtelnymi różnicami. W zestawie nowy komplet kół.
Campagnolo może być bardzo dumne z jedynej standardowej 13-biegowej skrzyni biegów, zwłaszcza że Ekar nie jest już produktem absolutnym niszowym, ale jest znacznie bardziej rozpowszechniony na rynku niż należące do firmy grupy rowerów wyścigowych. „Dzieje się coś innego” – pewnie pomyśleliście w Vicenzie – sukces grupy mogła nieco przeszkodzić jej wysoka cena. I tak Campagnolo wprowadziło niedawno nieco prostszą wersję elementów szutrowych, Ekar GT - i nowy zestaw kołowy o nazwie Zonda GT.
Więcej przygód z łatwiejszymi biegami
W przypadku Campagnolo nacisk nie jest kładziony na niższą cenę, ale raczej na orientację. GT powinno być bardziej nastawione na „przygodę”, czyli przygody na długich dystansach i misje związane z bikepackingiem. Odpowiada za to przede wszystkim nowy wariant tłumaczenia: Oprócz dobrze znanych kaset 9-36, 9-42 i 10-44 z poprzedniego Ekara, pojawił się teraz wieniec 10-48; Obecnie dostępna jest również tarcza 36 (poprzednio 38, 40, 42 i 44 zęby). Nowy pierścień jest skalowany w szybkim zakresie, podobnie jak istniejąca kaseta 10-44; zmieniło się tylko pięć największych zębatek:
10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42-48 (statt -24-28-33-38-44)
36 do 48 to oczywiście znacznie łatwiejszy stosunek lub redukcja niż 38 do 44; Dzięki nowemu połączeniu zębatki i kasety zyskujesz dodatkowe przełożenie pod górę bez utraty przełożenia w większym zakresie. Campagnolo zmniejsza w ten sposób dystans do konkurencji, która oferuje 12-biegowe przekładnie szutrowe z zębami 10-52 (SRAM) lub 10-51 (Shimano).
Drugą innowacją jest mechanizm korbowy, który w GT jest wykonany z aluminium zamiast z włókna węglowego. Campagnolo nadal korzysta z własnego wału suportu „Ultra Torque”, który składa się z dwóch połączonych ze sobą połówek; Zmienił się jednak współczynnik Q (obecnie 151 zamiast 145,5 mm) i linia łańcucha (47,5 zamiast 43,5 mm). Dzięki tym regulacjom korba GT nadaje się do ram z szerszymi tylnymi trójkątami, co z kolei pasuje do aspektu „przygodowego”. Dla porównania: 145,5 mm to także współczynnik Q korb do rowerów szosowych Campagnolo, podczas gdy 47,5 mm odpowiada linii łańcucha szerokiego „szerokiego” wału suportu SRAM.
300 gramów cięższy, 300 euro tańszy
Aluminiowy mechanizm korbowy oczywiście sprawia, że grupa jest nieco cięższa i tańsza. Campagnolo podaje wagę kompletnej grupy GT na 2.700 gramów, podczas gdy klasyczny Ekar waży nieco poniżej 2.400 gramów. Nowy waży o 300 gramów więcej, ale też kosztuje o 300 euro mniej – 1.490 zamiast 1.790 euro. Właściciele istniejącego Ekara nie mogą przerobić swojej grupy osprzętu na nową przerzutkę: według Campagnolo przerzutka tylna nie jest kompatybilna z zębatką 48, a średnica koła blokującego mechanizmu korbowego uległa zmianie.
Za tę kwotę otrzymujesz podzespoły, które zostały zmienione w wielu szczegółach, przynajmniej zewnętrznie. Gumowe uchwyty dźwigni Ergopower mają inną teksturę, przerzutka tylna ma tu i ówdzie nieco inny kształt, a także zmieniono konstrukcję powierzchni. Producent sugeruje także usprawnienia funkcjonalne, bez wchodzenia w szczegóły; Mówi się na przykład, że funkcja relaksacji przerzutki tylnej została przeprojektowana, ale nadal działa tak jak poprzednio. W każdym razie doskonale działające hamulce tarczowe pozostały niezmienione, podobnie jak funkcja zmiany biegów: cięższe biegi przełączane są indywidualnie; Możesz także przejść do wersji „łatwej” w trzech krokach.
Jasne, niektórzy ludzie woleliby zobaczyć elektroniczny Ekar ESP niż nieco zmniejszoną grupę mechaniczną. Jeśli jednak celem jest zabezpieczenie dalszego udziału w rynku, Ekar GT może być mądrym posunięciem. Wprowadza to w sferę możliwości kompletne rowery w okolicach 3.000 euro, a w sprzedaży wysyłkowej cena nowej grupy może spaść poniżej progu 1.000 euro i zbliżyć się do mechanicznych grup szutrowych konkurencji. Dzięki temu samodzielnie zbudowany rower szutrowy z częściami Campagnolo jest o wiele bardziej interesujący.
Jest też nowy komplet kół
Campagnolo wprowadziło pasujący zestaw kół do nowego Ekara GT, Zonda GT. Całkiem lekki, ważący 1.690 gramów (dane producenta) i niezbyt drogi, kosztujący 690 euro, zestaw kołowy oferuje zaletę zastosowania bezdętkowego w postaci zamkniętej obręczy; Zazwyczaj Campagnolo to sznurowanie G3 z 24 szprychami z przodu i z tyłu. Wewnętrzna szerokość felg, która jest stosunkowo niewielka i wynosi 23 mm, nie jest do końca „przygodową”. Można tu również zamontować wąskie opony do rowerów wyścigowych 25 mm - ale kto by tego dzisiaj chciał?
Schreibe einen Kommentar