MTB / TEST: Pivot Shadowcat podąża nietypowymi ścieżkami: „Tylko” koła 27,5 cala, skok 140 mm z tyłu i 160 mm z przodu. Został zaprojektowany jako zwrotny rower na szlaki z właściwościami zjazdowymi. O tym, czy to obliczenie się sprawdza, przekonasz się w naszym teście.
Pivot Shadowcat: Rower szlakowy na trudny teren
Cień kota z Arizony to potencjalny specjalista od wszystkiego: rower na szlaki, rower do zabawy i mini enduro w jednym. A te dni na „małych” kołach 27,5 cala? Odważne posunięcie Pivota – miło jest uświadomić sobie, że oprócz wiecznego, szybkiego pościgu przez kilka sekund na ogromnych ciężarówkach do transportu drewna, jest też przyjemna jazda na rowerze. Nie musi to jednak oznaczać, że w zakresie szybkości należy pójść na duże kompromisy. Nawiasem mówiąc, odważna jest nie tylko koncepcja, ale także jasnoróżowy lakier. Jeśli lubisz bardziej subtelne rozwiązania, możesz wybrać również niebiesko-szary jako alternatywę.
Według Pivota Shadowcat to zabawny rower na szlaki, który jest nadal bardzo szybki i powinien spisywać się zarówno pod górę, jak i zjazd. Pojawia się jako następca Macha 5.5 i ma wyposażyć kierowcę w każdą przygodę. Rama z włókna węglowego jest wyjątkowo lekka - według Pivota powinna ważyć tylko nieco więcej niż autorska rama CC Mach 4 SL.
Dane i funkcje Pivot Shadowcat
- Zastosowanie: Trail, all-mountain, enduro
- Materiał ramy: Węgiel
- Skok zawieszenia: Przód 160mm, tył 140mm
- rozmiar koła: 27,5 "
- modele: 3 podstawowe modele z możliwością konfiguracji (Ride, Pro, Team)
- Cena: 6.599 € do 12.999 €
- Nasz model testowy: Shadowcat Team XTR, rozmiar MD, 10.999 XNUMX EUR
Ausstattung
Jeśli chodzi o wyposażenie, wyróżniamy trzy podstawowe modele – tj zmarszczka, Pro i Zespół zarządzający – które można wyposażyć w komponenty Shimano lub Sram za pomocą konfiguratora online. Kupujący cieszą się tutaj dużą elastycznością. Nasz model testowy to Pivot Shadowcat Team XTR. Jak sama nazwa wskazuje, na rowerze znajdziesz tutaj szlachetną grupę Shimano XTR. Hamulce czterotłokowe są mocne i wielokrotnie udowodniły swoją jakość. Dopiero tarcza hamulcowa o średnicy 180 mm na przednim kole budzi zdziwienie w redakcji. Spodziewalibyśmy się tutaj tarczy o średnicy 203 mm. W podwoziu Fox Factory można znaleźć również funkcjonalne komponenty z najwyższej półki - zainstalowano Fox Factory 36 o skoku 160 mm. Amortyzator Fox Factory DPS zapewnia skok 140 mm. Zamontowany jest jednak tylko wkład FIT4 – ma on jedynie trzy stałe ustawienia poziomu ciśnienia. Niektórym profesjonalistom może to nie wystarczyć. Wsparcie vario – Fox Transfer Factory – jest dostępne w naszym rowerze testowym w rozmiarze MD ze skokiem 175 mm, a także w rozmiarze LG.
Zestaw kołowy Crabon firmy Newmen jest lekki i pomaga utrzymać niską wagę roweru. Jeśli chodzi o opony, Pivot stosuje Maxxis Dissector z przodu i z tyłu – dobry wybór pomiędzy akceptowalnym oporem toczenia a przyczepnością.
Wbudowane komponenty
niemy | Pływak DPS firmy Fox Factory |
widelec | Fox Factory 36 27.5", przesunięcie 44 mm, FIT4 – 160 mm |
wysokość podatku | Zintegrowany, precyzyjnie uszczelniony wkład Pivot |
przerzutka tylna | Shimano XTR M9100 SGS 12-biegowa |
w Kassetten | Shimano XTR M9100 10-51t |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XTR M9100 ISPEC EV 12-biegowa |
łańcuch | Shimano CN-M9100 12 biegów |
korba | Race Face Next R 32t |
hamulce | Shimano XTR M9120 4-tłokowy |
Tarcze hamulcowe | Blokada centralna Shimano XTR - 180 mm Blokada centralna Shimano XTR - 180 mm |
Lenker | Phoenix Team Low Rise Carbon — 760 mm (XS-SM) 780 mm (MD-LG) |
Uchwyty | Fabryczna blokada Phoenix włączona |
trzon | Zespół Phoenix Enduro/Trail |
sztyca | Seria Fox Transfer Factory 125 mm (XS), 150 mm (SM), 175 mm (MD-LG) |
siodło | Zespół Phoenix WTB High Tail Trail (XS, SM), Zespół Phoenix WTB Vigo (MD-XL) |
wirniki | Newmen Carbon Advanced – 30 mm, 27.5” – 15x110 F/12x148 R |
opona | Dysektor Maxxis 27.5" x 2.4" TR, EXO Dysektor Maxxis 27.5" x 2.4" TR, EXO |
geometria
Prawie zapominasz, że Shadowcat to tak naprawdę rower na szlaki – pod względem geometrii współczesnym geometriom enduro niewiele brakuje. Tylko kąt skrętu jest nieco większy i wynosi 65,8 stopnia niż w większości enduro. Ten ostatni, w połączeniu z krótkimi tylnymi rurami tylnymi, zapewnia Shadow Catowi zwinność i zwrotność. Dzięki dużemu kątowi siedziska wynoszącemu 76 stopni rower bardzo dobrze wspina się pomimo krótkich tylnych widełek. Jednak pozycja siedząca jest sportowa i nieco rozciągnięta ze względu na dość niski przód. Dzięki ramie w rozmiarze XS i głębokiej rurze górnej nawet bardzo niskie osoby znajdą w Shadowcacie odpowiedni rower - Pivot jako minimalny rozmiar podaje 147 cm.
Rozmiar | XS | SM | MD | LG |
---|---|---|---|---|
długość rury podsiodłowej | 34.3 cm | 36.8 cm | 39.4 cm | 43.2 cm |
długość górnej rury | 56.9 cm | 59.5 cm | 62.7 cm | 65.0 cm |
długość główki ramy | 8.5 cm | 11.0 cm | 12.0 cm | 13.0 cm |
kąt skrętu | 65.8 ° | 65.8 ° | 65.8 ° | 65.8 ° |
kąt siedziska | 76 ° | 76 ° | 76 ° | 76 ° |
długość tylnego trójkąta | 43.0 cm | 43.0 cm | 43.0 cm | 43.0 cm |
wysokość suportu | 34.0 cm | 34.0 cm | 34.0 cm | 34.0 cm |
spadek suportu | 1.7 cm | 1.7 cm | 1.7 cm | 1.7 cm |
wysokość przekroku | 62.4 cm | 63.8 cm | 65.7 cm | 67.1 cm |
Radstand | 114.2 cm | 117.2 cm | 120.6 cm | 123.0 cm |
Stos | 58.2 cm | 60.5 cm | 61.4 cm | 62.3 cm |
Dosięgnąć | 41.0 cm | 43.0 cm | 46.0 cm | 48.0 cm |
Test: Pivot Shadowcat na szlaku
Aby przetestować Pivot Shadowcat, jeździliśmy różnymi szlakami alpejskimi. Obejmują one szeroki zakres: Płynne pojedyncze trasy z naturalnymi skokami i elementami, blokowane odcinki, a także wąskie i kręte sekwencje. W parku było też trochę zabawy.
Charakterystyka jazdy pod górę
Niekończący się napęd, przednie koło trzyma się podłoża – nie, nie mówimy tu o lekkim rowerze XC, ale raczej o rowerze na szlaki do trudnego terenu. Pivot Shadowcat radzi sobie bardzo dobrze pod górę. Dzięki niskiej wadze, rozciągniętej pozycji siedzenia i dużemu kątowi siodełka rower doskonale się wspina. Pozwala to również kierowcy na wywieranie dużej siły na pedały. Rower bardzo dobrze przyspiesza i porusza się bez wysiłku. Jedyną wadą jest głęboki suport podczas pokonywania szlaków, korba może tu i ówdzie stykać się z przeszkodami.
Charakterystyka jazdy w dół
Pivot Shadowcat może w pełni rozwinąć swój potencjał w dół. Zauważalna jest również niska waga i krótkie dolne widełki. Rower jest zwinny i szybko pokonuje ciasne zakręty - oczywiście także dzięki małym kołom 27,5 cala. Ponadto tylny trójkąt wykonuje swoją pracę niezawodnie i dyskretnie. Pomimo ograniczonej możliwości regulacji stopnia kompresji niezawodnie połyka małe i większe przeszkody i można by pomyśleć, że tu i tam jest lepszy od amortyzowanego widelca. Dywany korzeniowe są prasowane pięknie i gładko dzięki „jedynemu” przesuwowi 140 mm. Shadowcat ustępuje nowoczesnym rowerom 29er jedynie w naprawdę trudnym terenie, ale przy aktywnym stylu jazdy można nim w zabawny sposób poruszać się po zupełnie nowych trasach. Generalnie każdy zakamarek zaprasza do zabawy i poruszania się - można skakać jak kot ile się da.
Radość z jazdy na zjazdach prawie nie jest psuta, ale bardziej miękka mieszanka gumy na przednim kole może ją jeszcze bardziej zwiększyć, zapewniając lepszą przyczepność. Zauważalne jest również, że w przypadku przedniego koła przydałaby się większa tarcza hamulcowa o średnicy 203 mm, zapewniająca lepszą kontrolę. Wysokość siodełka na zjeździe to temat, nad którym można dyskutować. Dla naszych jeźdźców testowych, którzy również lubią jeździć w bardzo technicznym terenie, sensowne byłoby wsparcie vario z większym skokiem. Ponieważ swoboda ruchu Shadowcata uzyskana dzięki głębokiej górnej rurze jest nieco marnowana z powodu niskiego skoku.
Piotr Huck mówią
Ali Clarkson, kolarz do jazdy ulicznej, w tym filmie pokazuje, co jeszcze można zrobić na tym rowerze: https://youtu.be/LIDg4IgKK0c?si=o4qu1c5JR7tmSUra