Sonda koła: kto buduje najlepszy zestaw kołowy? Zarówno małe, mało znane firmy, jak i znani tradycyjni producenci krzątają się na rynku kół, który od czasu triumfu hamulców tarczowych jest w ciągłym ruchu. Velomotion przedstawia w zarysie to, co wydarzyło się w ciągu ostatnich kilku lat i dziesięcioleci - aw kolejnym przeglądzie piorunów do wygrania jest szlachetny zestaw kołowy Gravel wykonany z włókna węglowego.
Koła należą do najbardziej fascynujących elementów rowerów szosowych i szutrowych. Żaden inny komponent nie ma tak złożonego wpływu na zachowanie i osiągi podczas jazdy, a pojawienie się hamulca tarczowego po raz kolejny stworzyło pole do rozwoju, które producenci wiedzą, jak wykorzystać, aby przezwyciężyć swoje „sprzeczne cele”.
Wirnik – Przeciwne właściwości
Zestaw kołowy powinien łączyć właściwości, które są zasadniczo sprzeczne. Zaczyna się od dwóch podstawowych aspektów stabilności i wagi. Ta pierwsza powinna być wysoka, druga jak najniższa – to oczywiste, że kompromisy są konieczne. W dobie hamulców szczękowych lekką aluminiową felgę zdecydowanie należało rozumieć jako część zużywalną; przebite boki obręczy i nieodwracalne bicie promieniowe nie były rzadkością. To ostatnie wynikało również ze szczególnej cechy materiału w tamtym czasie: aby zaoszczędzić na wadze, w szczególności felgi aluminiowe były bardzo wąskie - historyczne obręcze opon Mavic z drutu czasami mierzą mniej niż 20 mm na zewnątrz. Takie felgi mogły być używane tylko z wąskimi oponami (19-23 mm), które były eksploatowane pod wysokim ciśnieniem, aby zapobiec awariom; Obciążenia udarowe zostały po prostu przeniesione na obręcz.
Temat, który krąży od dawna: aerodynamika
Znaczenie kół dla oporu powietrza było już problemem pod koniec lat 1970., na przykład we francuskim pionierze Rowal, ale minęło jeszcze wiele lat, zanim zestawy kołowe aero stały się powszechnie akceptowane. Poza wysokimi cenami materiału, który jeszcze w latach 90-tych był egzotyczny, problemem znów był konflikt celów – głębokie aluminiowe felgi jak te legendarne Campagnolo Chociaż shamal były opływowe, były tak ciężkie, że miały zauważalny wpływ na obsługę. Sytuacja poprawiła się, gdy udało im się zrobić felgi z włókna węglowego, które były znacznie lżejsze, ale miały inne problemy. Szczególnie hamowanie na mokrej nawierzchni wymagało pewnego przyzwyczajenia, a tu i ówdzie istniało ryzyko, że felgi nadmiernie się nagrzeją podczas ciągłego hamowania, co może doprowadzić do pęknięcia opony. Wreszcie, wiele głębokich felg było bardzo podatnych na boczne wiatry ze względu na ich niekorzystny kształt, który w niektórych sytuacjach na drodze mógł odwrócić zalety aerodynamiczne.
Niemniej jednak stopniowo dominowały obręcze z karbonu, a zestawy kół z felgami aluminiowymi nadal dominowały na rynku. One również znacznie ewoluowały, stały się lżejsze i bardziej korzystne aerodynamicznie bez utraty stabilności. Aluminiowy zestaw kołowy ze zmniejszoną liczbą szprych może nadążać aerodynamicznie za głębokimi kołami z włókna węglowego przy średnich prędkościach i nadal jest dobrym wyborem - i nie jest tak drogi jak zestaw kołowy z włókna węglowego.
Obręcz: nie do końca stworzona do hamowania
Oba warianty skorzystały z zalet hamulca tarczowego. Ponieważ od teraz felga nie jest już zaangażowana jako „partner cierny” - praca, do której tak naprawdę nigdy się nie nadawała i której musiała podporządkować wiele rzeczy. Felgi, które nie są wzięte w zacisk (hamulca), mogą być znacznie lżejsze i szersze bez znaczącej wady wagi. To ostatnie jest dobre, zwłaszcza że w motocyklach wyścigowych panuje trend w kierunku szerszych opon, a rowery szutrowe i tak jeździ się z 40 mm i więcej - oponami, które nie zmieściłyby się w żadnym zacisku hamulca wyścigowego. Koła tarczowe są znacznie mniej podatne na sprzeczne cele wspomniane na początku niż ich przodkowie z hamulcami szczękowymi: mogą być lekkie i aerodynamiczne, a jednocześnie stabilne i trwałe oraz z dużą szerokością wewnętrzną dostosowaną do nowoczesnych formatów opon. Ponadto producenci mają znacznie większą swobodę w projektowaniu, co Fulcrum udowadnia za pomocą profilu „S Shape”: Poprawia to sztywność superlekkiego zestawu kołowego Gravel.
Sonda koła: kto buduje najlepszy zestaw kołowy?
Jak widać, producenci kół poświęcili w ostatnich latach wiele energii na optymalizację swoich produktów, a różni dostawcy ustalają różne priorytety. Oczywiście dotyczy to nie tylko felg; Wiele wydarzyło się również w przypadku szprych i piast - pomyśl na przykład o jedwabiście gładkich łożyskach stożkowych firmy Punkt podparcia i Campagnolo i koło zębate wolnobiegowe od Szwajcarski DT. Z pewnością pewien szum wokół fajnych nowych marek sprawił, że w szczególności tradycyjni producenci nie zawsze są uważani za najbardziej innowacyjnych, co jednak wyrządza im krzywdę. Co prowadzi do pytania, jak różni dostawcy są postrzegani na rynku - i to właśnie do Ciebie chcielibyśmy skierować. Nasza mini ankieta dotycząca wirnika obejmuje różne aspekty dotyczące sześciu dobrze znanych dostawców; jeśli odpowiesz na wszystkie pytania (co powinno zająć tylko dwie minuty), weźmiesz udział w losowaniu zestawu kołowego Fulcrum Rapid Red Carbon do rowerów szutrowych.
Ankieta dotycząca wirnika prawnego:
Biorąc udział w ankiecie i podając swój adres e-mail automatycznie zostaniesz zgłoszony do konkursu karbonowych zestawów kołowych Fulcrum. Adresy e-mail ani inne dane nie będą przekazywane osobom trzecim.
Zwycięzca zostanie przez nas powiadomiony e-mailem i musi odpowiedzieć w ciągu dziesięciu dni, czy nagroda zostanie przyjęta. W przeciwnym razie wylosowany zostanie alternatywny zwycięzca. Uczestnikiem może być każdy, kto ukończył 18 lat. Członkowie zespołu redakcyjnego i ich bliscy są wykluczeni z udziału. Ze względów technicznych dostawa może być realizowana wyłącznie na adres na terenie Niemiec lub Austrii. W przypadku konieczności wywozu z UE zwycięzca musi sam zadeklarować produkt.
Jeśli masz jakieś pytania, po prostu wyślij nam e-mail [email chroniony]