Test Rocky Mountain Solo 50: Solo, legenda rowerów górskich, Rocky Mountain ma w swojej ofercie solidny, szutrowy rower terenowy, który dzięki wielu opcjom mocowania jest szczególnie odpowiedni dla rowerzystów turystycznych - ale mógłby też zrobić więcej.
Rowerzyści górscy siadają i zwracają uwagę na Rocky Mountain. Kanadyjska firma już dawno przestała być informatorem, ale nie dała się zwieść rosnącej popularności i nadal oferuje dość proste, bezkompromisowo funkcjonalne rowery górskie w różnych kategoriach. W pewnym momencie rower szutrowy był logicznym krokiem, chociaż w ofercie nadal jest tylko jeden model z dwoma różnymi wariantami wyposażenia - Rocky Mountain Solo 50 lub 30.
Solo 30 z SRAM Apex i szeroką, bardzo mocną kierownicą, a także Rocky Mountain Solo 50, które tu prezentujemy, nie są wysoko latającymi rowerami z włókna węglowego, ale raczej przyziemnymi i znowu bardzo zorientowanymi na funkcjonalność - i zwykle są ukierunkowane na u rowerzystów górskich.
Możliwe również koła Rocky Mountain Solo 50 – 650B
Co definiuje Solo 50? Pod typowym dla marki dwukolorowym lakierem kryje się prosta aluminiowa rama z pięknie wygładzonymi spawami, dwoma otworami w dolnej rurze na kable i kable oraz różnymi opcjami mocowania. Można zamontować trzy uchwyty na butelki, błotniki, mocowania widelca i prawdopodobnie bagażnik; brakuje typowych gwintów na górnej rurze.
Oficjalny prześwit na opony 622-40 jest ciasny, chociaż widelec i tylny trójkąt najwyraźniej powinny również pomieścić szersze opony. Oczywiście robi się ciekawie, gdy wybierzesz opcję 650B: wtedy zmieszczą się opony o szerokości 2.2 cala, co odpowiada pełnym 55 mm.
Solo zrobił już duży krok w kierunku MTB i radzi sobie z nierównymi, kamienistymi i wyboistymi przejściami, którym musiałby skapitulować rower z typowymi 28-calowymi oponami. Szkoda, że Rocky Mountain nie oferuje od razu wersji 650B, co mogłoby jeszcze bardziej wyróżnić Solo na tle konkurencji.
Solidny sprzęt GRX
Geometria ramy jest również wyraźnie ukierunkowana na rowery górskie z luźnym kątem skrętu i długą górną rurą - typowa geometria szlakowa, która obejmuje krótki mostek, co przyczynia się do kompaktowej, wygodnej pozycji siedzącej.
Uderzające jest to, że Rocky Mountain zainstalował na widelcu sztywną oś 15 mm, co z kolei jest typowe dla MTB. Rower testowy jest wyposażony w Shimano GRX600 STI, które zwykle są połączone z zaciskami hamulcowymi GRX 400, oraz tylną przerzutkę 810 – wszechstronnie dobre rzeczy. Z kasetą 11-42 i tarczą 40 zakres przełożeń jest duży, chociaż nie tak jak w MTB, jak SRAM Eagle z tarczą 10-52. Aluminiowa sztyca 30.9 jest dość twarda; rozmiar, który jest nietypowy dla roweru typu drop bar, wynika z kompatybilności ramy z wysuwaną sztycą.
Jeśli chodzi o właściwości jezdne, rower, który nie jest do końca lekki, jest wyważony i mało żwawy, więc w obecnej formie bardziej nadaje się na spokojne wycieczki, czy to z bagażem, czy bez. Gdyby Rocky Mountain w pełni wykorzystał potencjał ramy, w rezultacie powstałby rower o znacznie większych możliwościach terenowych, który byłby bliższy początkom marki.
Heike mówią
Zawsze zadaję sobie pytanie przy tak kiepskich konstrukcjach (za ciężka, 1x korba, prowadzenie linek to żart?), czy sami twórcy w ogóle jeżdżą na rowerze szosowym lub Gravelu.