Test / E-MTB: Udało nam się przetestować wprowadzoną kilka miesięcy temu grupę Shimano XT Di2. Przyglądamy się bliżej funkcjom, takim jak automatyczna zmiana przełożeń i zmiana biegów bez użycia pedałów, i sprawdzamy, co zmieniło się pod względem ergonomii i jakości zmiany przełożeń.
Tego lata Shimano wprowadziło najnowszą wersję swojej elektronicznej grupy osprzętu XT Di2. Właściwie spóźniony, poprzednik trochę się zestarzał i stracił trochę gruntu w porównaniu z konkurencją z USA. Ogłoszenie było więc naprawdę zaskakujące nawet dla nielicznych, ale odważna zmiana kursu, którą gigant komponentów wprowadza z grupą Di2, jest tym bardziej zaskakująca - jest to pierwsza grupa przełączania od Japończyków, która jest dostępna tylko dla e-rowerów .
Wyłącznie w e-rowerach i e-rowerach górskich Shimano
Rzut oka na funkcje ujawnia, dlaczego zdecydowałeś się na ten śmiały krok. Główny nacisk kładziony jest tutaj na automatyczną i swobodną zmianę biegów. O ile w trybie Auto-Shift – jak sama nazwa wskazuje – za zmianę biegów przejmuje system automatyczny, o tyle dzięki Free-Shift możesz zmieniać biegi nawet na „biegu jałowym”, czyli bez pedałowania. W tym celu silnik napędza tarczę przez krótką chwilę, aż tylna przerzutka naciągnie łańcuch na odpowiednią zębatkę. W związku z tym nie jest zaskakujące, że nowy Shimano XT Di2 jest dostępny tylko dla e-rowerów lub e-MTB i jest kompatybilny tylko z dwoma najnowszymi napędami firmy, EP801 i EP6. Oznacza to również, że nowe komponenty XT Di2 - na dzień dzisiejszy - nie są dostępne na rynku wtórnym i nie można ich po prostu doposażyć, ale początkowo są zarezerwowane tylko dla kompletnych kół.
Linkglide i Hyperglide+
Nowy Shimano XT Di2 będzie dostępny w dwóch różnych wersjach. Wariant Linkglide jest wyposażony w jedenaście biegów i nową kasetę 11-50. Kaseta i łańcuch zostały zaprojektowane z myślą o solidności i długowieczności, dlatego ważą o kilka gramów więcej. XT Di2 Hyperglide+, który jest wyposażony w 12 biegów i będzie kompatybilny ze znanymi 12-biegowymi kasetami Shimano, jest bardziej zoptymalizowany pod kątem wydajności. Oznacza to: mniejszą wagę, większą przepustowość, ale kaseta powinna być mniej wytrzymała niż jej odpowiednik Linkglide.
Wszystkie dane techniczne i więcej informacji o grupie można znaleźć w odpowiednim artykule z lata
Shimano XT Di2 i kije Di2: Nowe obwody elektryczne wyłącznie do rowerów elektrycznych
Eurobike 2022 / nowości produktowe: Wraz z nowymi silnikami, Shimano prezentuje również trzy nowe grupy osprzętu elektronicznego - Shimano XT Di2 w dwóch wersjach oraz zupełnie nowe Shimano Cues Di2. Shimano rozpoczyna pełną ofensywę Di2 i dopiero wkrótce po wprowadzeniu Shimano 105 Di2 prezentuje teraz dwie lub trzy kolejne elektroniczne grupy osprzętu do […]
Shimano XT Di2 w praktyce
Dzięki Bulls Sonic Evo EN SL 1 na rok modelowy 2023 mieliśmy teraz pierwszy rower testowy z Shimano XT Di2 w redakcjach kilka miesięcy po prezentacji. Zainstalowano tutaj wariant Linkglide, co bardzo nas ucieszyło: jest zarezerwowany do automatycznej zmiany przełożeń podczas pedałowania. W wariancie Hyperglide+ automat przejmuje kontrolę tylko na biegu jałowym – prawdopodobnie w celu ochrony łańcucha i kasety. W związku z tym mogliśmy przetestować wszystkie funkcje w praktyce.
Nowa przewodowa dźwignia zmiany biegów
Jednak zanim po raz pierwszy przekręcisz korbę, od razu rzucają się w oczy dwie rzeczy: z jednej strony całkowicie przerobiona dźwignia zmiany biegów, która ma niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem. W porównaniu do kontrolera Sram AXS, odpowiednik Shimano jeszcze bardziej opiera się na klasycznym spuście - z dwiema dźwigniami do zmiany przełożeń w górę i w dół oraz dodatkowym przyciskiem, który można dowolnie przypisać. Co jeszcze się wyróżnia: kabel prowadzący od manetki do wyświetlacza. Tak, kabel! Każdy, kto ma nadzieję na bezprzewodowe sterowanie, będzie zawiedziony; Z drugiej strony: ponieważ wszystkie komponenty są również zasilane, nie ma obaw o akumulator (przynajmniej w przypadku obwodu ...).
Po pierwsze: tryb automatycznej zmiany biegów jest opcjonalny. Nikt nie jest zmuszany do tego, aby „system” zmieniał biegi. Nawet przy włączonej automatyce zawsze możesz interweniować ręcznie. Sposób zachowania automatycznego systemu można ustawić indywidualnie za pomocą aplikacji Shimano E-Tube Project. Dwa profile można zapisać bezpośrednio na rowerze i zmieniać podczas jazdy (np. za pomocą trzeciego przycisku na manetce). W zależności od parametrów, takich jak kadencja, biegi zmieniają biegi automatycznie, szybko lub nieco wolniej.
Ustawienia za pomocą aplikacji E-Tube Project
W przypadku przerzutki jest to początkowo dość niezwykłe. W przypadku własnej przerzutki w piaście Di2 Japończycy już od jakiegoś czasu oferują taki automat - ale jeśli ktoś lubi trochę bardziej sportowo pojechać na szosie, musi być przygotowany na automatyczną zmianę. Dostosowaliśmy parametry w aplikacji bezpośrednio do naszego stylu jazdy, na przykład zwiększając „docelową kadencję” z 60 do 75, a także nieco spowolniliśmy zmianę biegów, aby zapobiec zbyt częstemu przeskakiwaniu biegów w przód iw tył przy zmianie nachylenia. W każdym razie gorąco polecamy aplikację E-Tube Project każdemu użytkownikowi nowego XT Di2!
Doskonałe zachowanie przełączania i świetny tryb Free Shift
Jednak po kilku okrążeniach testowych i wspomnianym obejściu do aplikacji automatyczna zmiana biegów działała niemal niepokojąco dobrze. Nawet pod obciążeniem zmiany były w większości bardzo delikatne i rzadko słyszeliśmy nieprzyjemne trzaski, gdy łańcuch przeskakuje z jednej zębatki na drugą. Jeśli chodzi o jakość zmiany przełożeń w rowerze elektrycznym lub e-MTB, Shimano wyznacza tutaj niezwykle wysoki standard, który również w pełni odpowiada nazwie „XT”. Jeśli ingerujesz w układ automatyczny, przesuwając dźwignię zmiany biegów, zostanie on zatrzymany na kilka sekund. To sprawia, że dopasowanie jest bardzo łatwe.
W umiarkowanym terenie, na wycieczkach lub podczas zbliżania się do szlaku, możemy sobie wyobrazić korzystanie z tego automatycznego systemu. Jeśli jednak na szlaku dzieje się naprawdę szybko, nadal wolelibyśmy tryb manualny, ponieważ parametry takie jak wybór linii, nawierzchnia czy warunki dnia również tutaj decydują o właściwym lub złym przełożeniu. Z Free Shift sprawa wygląda nieco inaczej: przyzwyczailiśmy się do bardzo szybkiej zmiany biegów podczas zjeżdżania ze wzniesienia, a ta funkcja może być również prawdziwą zaletą podczas pełnego otwarcia przepustnicy na szlaku.
Szczególnie podobała nam się również przeprojektowana dźwignia zmiany biegów. Ergonomicznie udany z dwiema łatwo dostępnymi, wyraźnie oddzielonymi dźwigniami z wyraźnym punktem nacisku, jest wyraźną poprawą w stosunku do swojego poprzednika.
Schreibe einen Kommentar