Eurobike 2022 / nowości produktowe: Eurobike jeszcze się nie zaczął, a pierwsze ekscytujące nowości już napływają do skrzynki pocztowej - Shimano prezentuje całą gamę nowych produktów, oprócz dwóch nowych elektronicznych grup osprzętu Di2 do MTB (XT) i City (Cues ), a także zupełnie nowy silnik Shimano EP6 i nową wersję odnoszącego sukcesy modelu EP8 - Shimano EP801.
Minął prawie rok, odkąd Bosch wyposażył dyski w nowe interfejsy dla (inteligentnej) przyszłości dzięki Smart System. Wygląda na to, że podobny krok podejmuje teraz Shimano. Bo najbardziej niepozorną, ale jednocześnie technicznie największą innowacją dwóch nowych silników jest interfejs CAN, który niektórym osobom z branży motoryzacyjnej może być znany. W przyszłości silniki będą mogły komunikować się z różnymi innymi komponentami, takimi jak nowe obwody Di2. Dzięki temu możliwe są nowe funkcje, takie jak Auto Shift i Free Shift.
Shimano EP801: Inteligentny interfejs i większa moc
Na pierwszy rzut oka Shimano EP801 przypomina swojego bezpośredniego poprzednika w najdrobniejszych szczegółach. Ale oprócz nowego interfejsu wiele wydarzyło się również w środku: nawet jeśli dane dotyczące osiągów pozostają niezmienione na papierze - maksymalny moment obrotowy 85 Nm - ta wydajność powinna być teraz dostępna w EP801 w szerszym spektrum kadencji. To nas bardzo ciekawi i nie możemy się doczekać pierwszych praktycznych doświadczeń, ponieważ poprzednie EP8 pokazało, że wciąż jest tu miejsce na ulepszenia; zwłaszcza przy niskich kadencjach był zwykle w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do swoich konkurentów. Jesteśmy ciekawi, czy EP801 poradzi sobie lepiej!
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Zwróciliśmy również uwagę na specyfikację wagową: Shimano mówi o 801 kg dla EP2,7, podczas gdy EP8 określono na 2,6 kg, aw praktyce tu i tam było nawet trochę mniej. Może to być związane z innowacjami technicznymi lub interfejsem - ale może być również tak, że w praktyce prawie nie zauważymy różnicy.
Shimano EP6: high-end dla klasy średniej?
Zupełną nowością w portfolio jest Shimano EP6, którym Japończycy chcą teraz zaatakować w średnim segmencie cenowym. To sprawia, że silnik jest następcą w duchu Shimano E7000 - ale idzie na inne kompromisy. Pod względem wydajności jest podobny do EP801 czy EP8 – dostajesz więc pełne 85 Nm w nieco tańszej obudowie, a także nowe funkcje łączności. Decydująca różnica tkwi w obudowie: podczas gdy w topowym modelu zastosowano magnez, EP6 znajduje się w aluminiowej obudowie. W praktyce oznacza to, że przy wadze 3 kg jest o około 300 g cięższy. W zależności od tego, jak duża będzie różnica w cenie, powinien to być kompromis, na który wielu eMTB jest gotowych pójść.
Aktualizacje usług
Sporo dzieje się również na terenie działania. Dzięki dwóm nowym napędom panele sterowania i wyświetlacze zostały również odnowione, aw niektórych przypadkach nawet uzupełnione o nowe komponenty. Do tej pory Shimano było dla nas punktem odniesienia w tej dziedzinie i jest mało prawdopodobne, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Bardzo udany, kompaktowy wyświetlacz pozostaje dokładnie tym - kompaktowym - ale dzięki skurczonym krawędziom wyświetlacza sam wyświetlacz jest teraz nieco większy. Sama jednostka sterująca również została nieco zmieniona, ale w zasadzie pozostaje taka sama.
Całkowitą nowością jest jednak kompaktowa jednostka, która łączy w sobie przycisk włączania i wyłączania systemu z diodami informującymi o poziomie naładowania baterii i wybranym poziomie wspomagania. Nietrudno sobie wyobrazić, że w niektórych modelach producenci zrezygnują w przyszłości z wyświetlacza i montują tę kompaktową jednostkę tylko w górnej rurze. Nowością jest również duży kolorowy wyświetlacz, który jest montowany przed mostkiem i powinien być w domu, zwłaszcza na rowerach turystycznych, trekkingowych i miejskich.
Dostrój w aplikacji E-Tube Project
Nie ma zasadniczych zmian w bardzo udanej aplikacji E-Tube Project, ale w połączeniu z dwoma nowymi silnikami oferuje teraz znacznie dokładniejsze możliwości regulacji poszczególnych parametrów. Istniejące poziomy wsparcia można teraz znacznie lepiej dostosować do indywidualnych potrzeb; Ponadto można utworzyć do 15 profili osobistych, dzięki czemu możesz przełączać się między własnymi parametrami podczas jazdy.
Shimano Free Shift i Auto Shift: W pełni automatyczna moc z obwodami Di2
W połączeniu z dwiema nowo wprowadzonymi grupami Di2 XT Di2 i Cues Di2, Shimano EP6 i EP801 oferują dwie całkiem ekscytujące automatyczne funkcje: Free Shift i Auto Shift.
Dzięki funkcji Free Shift rowerowy gigant z Dalekiego Wschodu oferuje wręcz rewolucyjną innowację: umożliwia zmianę biegów bez pedałowania. To, co wcześniej było zarezerwowane tylko dla przerzutek w piaście i bez czego można było się obejść w (E-)MTB, jest teraz możliwe również dzięki przerzutkom. Jeśli użyjesz dźwigni przerzutki podczas jazdy, gdy funkcja Free Shift jest włączona, a korba nie obraca się wystarczająco, silnik sam napędza tarczę, aż do pomyślnego włączenia biegu — oczywiście bez poruszania korbą. Na przykład, podczas zjeżdżania ze wzniesienia można łatwo zmienić bieg do podjazdu pod kontr, bez utraty równowagi podczas pedałowania.
Jak sama nazwa wskazuje, funkcja Auto Shift idzie nawet o krok dalej: przejmuje zmianę biegów całkowicie niezależnie w zależności od indywidualnego profilu kierowcy, osiągów, kadencji i innych informacji. Oczywiście ręczne zmiany za pomocą dźwigni zmiany biegów są nadal możliwe w dowolnym momencie. Jeśli więc automatycznie wybrany bieg Ci nie odpowiada, możesz łatwo zainterweniować samodzielnie.
Obie funkcje są możliwe tylko z dwoma nowymi silnikami, tj. Shimano EP801 i Shimano EP6 oraz dwoma nowymi obwodami. Funkcja automatycznej zmiany biegów podczas pedałowania jest również obsługiwana tylko przez Shimano XT Di2 LinkGlide i Shimano Cues Di2. W przypadku Shimano XT Di2 HG automatyczna zmiana biegów jest obsługiwana tylko podczas jazdy na luzie iw połączeniu z FreeShift.
Pierwszy ABS do e-roweru od Shimano
Wreszcie, Shimano ogłosiło również swój pierwszy ABS do rowerów elektrycznych. Nie jest to jednak rozwój wewnętrzny, ale oparty na systemie Blubrake, który wielokrotnie testowaliśmy w przeszłości. Oczywiście jest teraz połączony z hamulcami Shimano - funkcjonalność pozostaje taka sama: włącza się tylko na przednie koło i jest całkowicie niewidoczny w ramie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym systemie, najlepiej zajrzyj do odpowiednich artykułów na temat Blubrake ABS. Ale to dość ekscytujące, że temat ABS w e-rowerach wydaje się znowu nabierać tempa – po nowej generacji systemów Bosch, Shimano również wydaje się widzieć przyszłość dla systemu wspomagania. Będziemy musieli poczekać i zobaczyć, ile e-rowerów z odpowiednimi systemami będzie dostępnych w ciągu najbliższych kilku lat i jak wysoka będzie dopłata.
Pierwsze e-rowery z nowymi silnikami powinniśmy zobaczyć wiosną 2023 roku - oczywiście mamy nadzieję, że najpóźniej do tego czasu zdobędziemy praktyczne doświadczenie.
Schreibe einen Kommentar