Test / MTB: Wraz z Sram GX Eagle AXS dostępna jest teraz bezprzewodowa 12-biegowa grupa osprzętu, dzięki której technologia wypróbowana i przetestowana przez dwa lata jest dostępna dla „normalnych ludzi”. Wyceniony znacznie poniżej szlachetnych grup X01 i XX1, prawie nie musisz iść na żadne kompromisy. Nowy tor już wypróbowaliśmy.
Po pierwsze: technicznie rzecz biorąc, Sram GX Eagle AXS jest taki sam jak pozostałe dwie manetki bezprzewodowe. Ta sama szyfrowana metoda transmisji jest używana między kontrolerem a tylną przerzutką, a wszystkie funkcje, takie jak opcje ustawień za pośrednictwem aplikacji lub innowacyjne sprzęgło przeciążeniowe, są również na pokładzie. Wszystko to za nieco ponad połowę (!) ceny pozostałych dwóch grup osprzętu AXS. Brzmi zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe? My też tak myśleliśmy - ale po pierwszych testach jesteśmy pewni: ten tor będzie robił fale.
Nowe komponenty są już dostępne w sklepach i początkowo będą dostępne tylko jako „zestaw modernizacyjny” składający się z tylnej przerzutki, kontrolera (manetki), ładowarki, linki i pomocy do regulacji. Pozostałe elementy przekładni (łańcuch, kaseta, korba, zębatka) można wykorzystać z całej oferty Eagle.
Sram AXS: Przekładnie przyszłości?
Bez wyjątku obwody Sram AXS to 12-biegowe napędy, które zasadniczo składają się z dwóch elementów, tylnej przerzutki i kontrolera. Ten ostatni zastępuje dobrze znaną dźwignię zmiany biegów i jest – poza brakującymi pociągami – największą różnicą w stosunku do tradycyjnych napędów. Obecnie system można rozbudować o sztycę regulowaną Reverb AXS firmy RockShox, którą można również obsługiwać bezprzewodowo. Komunikacja odbywa się kanałem szyfrowanym. I nie martw się: każdy kontroler jest indywidualnie sparowany z każdą tylną przerzutką, więc nie musisz się martwić, że pasażer przypadkowo przełączy inną przerzutkę tylną. Nawiasem mówiąc: komponenty AXS można również łatwo łączyć z komponentami Etap z rowerów wyścigowych lub rowerów szutrowych. 520% przepustowości na Graveller? Bez kabla? Nie ma już problemu!
Łatwy montaż i regulacja
Montaż jest niesamowicie prosty: żadnych kabli, żadnych pancerzy – przykręcamy tylną przerzutkę i kontroler, przycinamy łańcuch na odpowiednią długość i gotowe. Sama regulacja jest również łatwiejsza niż w przypadku mechanicznej dźwigni zmiany biegów. Wszystkie kroki pierwszej podstawowej konfiguracji (z grubsza znalezienie odpowiedniego napięcia pociągu, z grubsza ustawienie przystanku) nie są już potrzebne. Po zamocowaniu konieczne jest tylko dostrojenie. Odległość między przerzutką tylną a kasetą można szybko i łatwo regulować za pomocą dołączonej pomocy montażowej za pomocą tak zwanej śruby B. W naszym przypadku w ogóle nie musieliśmy dotykać śrub do ograniczników, a precyzyjne dostrojenie tylnej przerzutki za pomocą funkcji trymowania jest dziecinnie proste. Mały przycisk na dźwigni zmiany biegów umożliwia zmianę przerzutki tylnej w małych krokach. W 9 na 10 przypadków wystarczy przejść ten proces dla jednego kursu.
W naszym przypadku wszystko zostało idealnie skonfigurowane w mniej niż pięć minut. Na cały montaż (zamontowaliśmy komplet wraz z korbą i suportem) potrzebowaliśmy mniej niż 40 minut.
Ochrona przerzutki tylnej: sprzęgło przeciążeniowe
Jedną z najbardziej ekscytujących i ważnych cech wszystkich przerzutek tylnych AXS jest tak zwane sprzęgło przeciążeniowe: za nazwą kryje się unikalna funkcja ochronna, która chroni tylną przerzutkę i hak przerzutki przed uszkodzeniem. Gdy tylko zostanie zarejestrowane uderzenie w tylną przerzutkę, przesuwa się ona do wewnątrz i po krótkim czasie powraca do pierwotnego położenia. Chroni to przede wszystkim silnik wewnątrz, ale oczywiście także wszystkie inne komponenty. Świetna funkcja, szczególnie w przypadku przerzutki tylnej, która kosztuje grubo ponad 300 euro.
Kontroler zamiast manetki - więcej niż tylko inna nazwa
Niezależnie od tego, jak ekscytujące i innowacyjne może być bezprzewodowe połączenie z przerzutką tylną, w praktyce - tj. na szlaku - nie jest to największa i decydująca innowacja grup osprzętu AXS. Jest on ukryty na kierownicy, gdzie kontroler zastępuje tradycyjną dźwignię. Sram podjął duże ryzyko, całkowicie odchodząc od tego, do czego byliśmy przyzwyczajeni przez wiele lat: dwie dźwignie całkowicie zniknęły i zostały zastąpione huśtawką. Pod tym względem całkiem zasadne jest tutaj mówienie o kontrolerze, ponieważ tak naprawdę nie ma on nic wspólnego z „dźwignią” zmiany biegów.
To radykalnie nowe podejście wymaga trochę przyzwyczajenia się od tych przesiadek – ale potem jest rewelacją dla wielu kierowców. Ergonomicznie o wiele wygodniejszy, bez długich odległości zmiany biegów; w rzeczywistości kontroler może zrobić wszystko lepiej niż konwencjonalna dźwignia zmiany biegów.
Kompatybilny z kasetami 11-50, 10-50 i 10-52
Przerzutka tylna jest kompatybilna ze wszystkimi obecnie dostępnymi kasetami Sram Eagle. Więc jeśli chcesz zaoszczędzić na wadze, możesz łatwo zamontować XG 1299 z serii XX1. Ratujące lisy częściej wybierają zamiast tego niedrogą wersję NX Eagle 11-50. Oczywiście wszystkie inne kombinacje są również możliwe bez żadnych problemów, z przepustowością do 520%.
Aplikacja AXS na smartfony: diagnostyka, ocena i dostosowanie
Bezpłatna aplikacja AXS łączy się z obwodem przez Bluetooth i oferuje użytkownikowi kilka bardzo przydatnych funkcji. Osoby często jeżdżące mogą na przykład ocenić, których biegów używają najczęściej, aby monitorować zużycie lub poprawić efektywność pedałowania. Oprócz tego aplikacja oczywiście dostarcza informacji o stanie naładowania baterii, a także umożliwia zmianę przypisania przycisków. Ponadto kontroler można przełączyć w tryb „One-Click-Lever”: nawet jeśli przytrzymasz rocker, tylna przerzutka zmieni maksymalnie o jeden bieg. Przydatny dla E-MTB.
Technicznie identyczny – a poza tym?
Ale poczekaj chwilę: jeśli otrzymamy dokładnie to, co wiemy z pozostałych dwóch grup bezprzewodowych z Sram GX Eagle AXS, jakie są różnice - w końcu GX jest znacznie tańszy. Podobnie jak w przypadku grup mechanicznych, dotyczą one głównie wyboru materiału i wagi. Np. koszyk przerzutki tylnej wykonany jest ze stali (X01 Eagle AXS: aluminium, XX1 Eagle AXS: karbon), co przekłada się na dodatkową wagę ok. 70 g. Wada tego: według Srama stalowa klatka jest jeszcze bardziej wytrzymała niż aluminiowa klatka X01 Eagle. GX Eagle AXS to nic innego jak najbardziej stabilna przerzutka tylna w całym portfolio.
Różnice w sterowniku są jeszcze mniejsze. Wahacz jest taki sam jak znany z innych grup AXS do tego roku modelowego. Jednak od początku sezonu X01 i XX1 są dostarczane z nowym wariantem, który ma pofałdowaną powierzchnię i nieco inny kształt dla lepszej przyczepności. Musisz się bez tego obejść z kontrolerem GX Eagle AXS, ale możesz go również doposażyć, jeśli chcesz. Ponadto zacisk mocujący jest tutaj malowany, a nie anodowany, jak w przypadku innych wariantów. Jednak waga pozostaje taka sama i wynosi około 70 g.
Porównanie wag i cen: gdzie stoi Sram GX Eagle AXS?
A teraz twarde fakty: gdzie wypada GX Eagle AXS w porównaniu z innymi grupami osprzętu Eagle? Jeśli chodzi o cenę, jego sugerowana cena detaliczna jest znacznie wyższa niż w przypadku grupy premium XX1 Eagle, ale spodziewamy się, że dość wcześnie ustabilizuje się na podobnym poziomie około 500 euro na wolnym rynku – ale to wciąż czytanie z liści herbaty chwila. Niemniej jednak: 60-70 g więcej to wszystko, co musisz znieść w porównaniu do szlachetnych odpowiedników X01 i XX1 Eagle AXS - i to za nieco ponad połowę ceny!
Porównując wagi, robi się całkiem ciekawie. Tutaj bezprzewodowy GX Eagle jest mniej więcej na równi z jego mechaniczną grupą siostrzaną. W tym miejscu należy jednak powiedzieć, że waga grup mechanicznych może się różnić w większym lub mniejszym stopniu w zależności od powłoki zewnętrznej i jej długości. Jednak różnice w wadze i tak są bardzo małe, jeśli spojrzeć tylko na tylną przerzutkę i manetkę. Między najcięższą grupą Eagle a najlżejszą jest mniej niż 100 g; Inaczej jest np. z kasetami – tutaj np. między NX Eagle a XX1 Eagle jest ponad 250 g.
Sztuka | Waga | RRP | Cena detaliczna | |
---|---|---|---|---|
GX Orzeł AXS | elektroniczny | 517 g | 620 Euro * | ? |
NX Orzeł | mechanicznie | 521 g ** | 157 Euro | 120 Euro |
Orzeł GX | mechanicznie | 492 g ** | 165 Euro | 150 Euro |
X01 Orzeł | mechanicznie | 481 g ** | 388 Euro | 310 Euro |
XX1 Orzeł | mechanicznie | 462 g ** | 474 Euro | 400 Euro |
X01 Orzeł AXS | elektroniczny | 448 g | 1050 Euro * | o 800 Euro |
XX1 Orzeł TOpór | elektroniczny | 445 g | 1050 Euro * | o 800 Euro |
* w tym ładowarka i akumulator
** Kabel i zewnętrzna powłoka są dołączone do 70 g
Ale: Sram nie jest jedynym producentem z 12-biegowymi grupami osprzętu na rynku. Konkurencja z Japonii była w stanie trochę nadrobić zaległości w ciągu ostatnich dwóch lat, a także ma na rynku interesujące komponenty obwodów. Jednak w przeciwieństwie do Amerykanów, elektroniczne grupy osprzętu Shimano nadal wykorzystują jedenaście biegów i tak naprawdę nie konkurują bezpośrednio z GX Eagle AXS. Ale spojrzenie na grupy mechaniczne jest zdecydowanie warte zachodu.
Sztuka | Waga | RRP | Cena detaliczna | |
---|---|---|---|---|
GX Orzeł AXS | elektroniczny | 517 g | 620 Euro * | ? |
Shimano XTR | mechanicznie | 422 g | - | 280 Euro |
ShimanoXT | mechanicznie | 468 g | - | 150 Euro |
Shimano SLX | mechanicznie | 503 g | - | 100 Euro |
Na szlaku z Sram GX Eagle AXS
W praktyce nowy Sram GX Eagle AXS jest dokładnie tym, czego można się spodziewać po danych technicznych: różnice w stosunku do dwóch znacznie droższych bezprzewodowych odpowiedników nie są zauważalne w praktyce. Procesy zmiany biegów są wyraźne i szybkie, a zmiana biegów jest również szybka - chociaż w przypadku mechanicznych zestawów grupowych jest się trochę szybszym. Być może największą przewagą nad klasycznymi manetkami z linką nie jest wydajność zmiany przełożeń, ale ergonomia: kiedy już przyzwyczaisz się do manetki zmiany biegów, nie chcesz się już bez niej rozstawać. Kciuk znajduje wygodną przestrzeń w pięknie ukształtowanym bujaku, a małe naciśnięcie w górę lub w dół wystarczy, aby uruchomić proces przełączania. Z drugiej strony opór jest wystarczająco wysoki, aby praktycznie wykluczyć przypadkowe manewry zmiany biegów.
Nie możemy jeszcze podać żadnych wiarygodnych informacji na temat trwałości - związanej z GX Eagle AXS. Jeśli jednak wierzyć informacjom Sram, że tylna przerzutka jest jeszcze bardziej wytrzymała niż w X01 i XX1 Eagle AXS, nie mamy tutaj żadnych obaw. Teraz zainstalowaliśmy te ostatnie na wielu motocyklach testowych i jesteśmy całkowicie przekonani o ich solidności i niezawodności. Nawet podczas testowego użytkowania nowej grupy GX nie mieliśmy żadnych awarii itp., na które moglibyśmy narzekać.
Jedynym prawdziwym minusem bezprzewodowej zmiany biegów jest zależność od baterii. Chociaż rozwiązanie Srama jest bardzo dobre - zarówno żywotność baterii, jak i sygnały ostrzegawcze o niskim poziomie naładowania - podstawowy problem pozostaje: jeśli bateria jest pusta, tylna przerzutka ze stoickim spokojem pozostaje na wybranym biegu. Pozostaje tylko obserwować odpowiednią diodę LED przy wyjeździe i przyjeździe oraz regularnie ładować akumulator. Ponadto bardzo lekką i kompaktową ładowarkę możesz przechowywać w plecaku wraz z małym powerbankiem i tym samym ładować baterię w podróży, jeśli dojdzie do najgorszego - warto wziąć to pod uwagę zwłaszcza dla przyjaciół wielodniowych przygód.
Schreibe einen Kommentar