Test: Rowery elektryczne: Austriacki model KTM Macina Ultimate Pro firmy Zweirad Stadler oferuje dobrze wyposażony, wszechstronny rower, który ma wszystko, czego potrzebujesz do codziennego użytku, wycieczek i rekreacji, a także typowy dla marki sportowy charakter pioniera E-MTB .
Ponad 25 lat e-rowerów - niewielu producentów może się tym pochwalić. Tym, kogo na to stać, jest KTM. Już w 1994 roku Austriacy postawili na rower turystyczny z dodatkowym napędem na koła, który następnie był produkowany dla austriackiego automobilklubu ÖAMTC. Kilka lat później pojawił się pierwszy produkowany seryjnie pedelek, ówczesny z silnikiem przednim; W 2009 roku zawsze sportowa marka KTM jako jedna z pierwszych skupiła się na e-rowerach górskich. Niewątpliwymi cechami eRace był mocny tylny silnik BioX i duży akumulator w trójkącie ramy.
Od tego czasu wiele się wydarzyło. Podobnie jak cała branża, KTM przeszedł na środkowy silnik; Rowery terenowe i codzienne są teraz oparte na sprawdzonym i wszechobecnym napędzie Bosch. Podczas gdy gama modeli rowerów elektrycznych stale się powiększa, jednostki producenta elektroniki są elementem jednoczącym, który w pełni łączy długie podróże z rowerami turystycznymi odpowiednimi do codziennego użytku. A to oznacza przewidywalną charakterystykę napędu w całej gamie modeli – niezawodne działanie zamiast niepewnej funkcji. Rower pokroju KTM Macina Ultimate Pro można więc kupić praktycznie „na oko”, o ile rozmiar jest odpowiedni, a pozostałe wyposażenie zadowalające.
Potężny i dalekosiężny
W każdym razie cena jest atrakcyjna: Ultimate kosztuje mniej niż 3.500 euro w Zweirad Stadler, a biorąc pod uwagę motoryzację i wykończenie jest dość kuszące. Na pokładzie znajduje się najmocniejszy silnik Bosch, Performance CX, oraz największa pojedyncza bateria o pojemności 625 watogodzin - prawie „niezrównana” pod względem zasięgu. Na najwyższym poziomie wspomagania napęd oferuje prawie 3,5-krotność wydajności kierowcy, co oznacza ekstremalny ciąg podczas ruszania i zapewnia stałe szybkie tempo w górach - na życzenie przy minimalnym wysiłku osobistym, choć oczywiście należy zwrócić uwagę na zasięg. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu możesz osiągnąć 25 km/h na płaskim terenie w ciągu kilku sekund; jeśli silnik to prawie niezauważalny w dół, wciąż jest lekko do przodu. Obecna generacja napędów Bosch została znacznie zmieniona i jest nie tylko bardziej kompaktowa, ale także znacznie mniej tarcia. W skrócie: KTM Macina Ultimate Pro jest obecnie wyposażony w prawdopodobnie najbardziej wyrafinowany silnik do rowerów elektrycznych.
Funkcje KTM Macina Ultimate Pro
Czy inne urządzenia mogą nadążyć? Dziesięciobiegowa zmiana biegów może nie być najnowszym szaleństwem, nawet jeśli oferuje dość szeroki zakres 11-36 zębów. Jednak mniejsze przełożenia, jakie można sobie życzyć w konwencjonalnym rowerze, niekoniecznie przynoszą wiele ze względu na potężny dodatkowy silnik - optymalna częstotliwość pedałowania nie jest tutaj ważna, a łatwiejsze górskie przełożenia też nie muszą być. Popularnym wyborem jest natomiast solidny, wytrzymały materiał – montowany w KTM np. w postaci tylnej przerzutki Shimano XT.
Ważną cechą roweru e-trekkingowego jest amortyzowany widelec, a KTM również radzi sobie tutaj dobrze: Suntour oczywiście ze skokiem sprężyny 63 mm, typowym dla tej klasy - ale widelec z blokadą wykorzystuje powietrze jako medium, co znajduje odzwierciedlenie w lepszej czułości. Widelec można łatwo dostosować do wagi kierowcy. Nawiasem mówiąc, blokada prawie nie jest potrzebna w rowerze elektrycznym - nie trzeba wysiadać z siodełka na stromych odcinkach lub podczas ruszania.
Jeszcze jedno spojrzenie na inne wyposażenie: Reflektor punktowy o natężeniu 70 luksów jest najwyższej klasy, co zapewnia najlepszy widok na drogę nawet w całkowitej ciemności. Hamulce tarczowe Shimano zapewniają potężną moc; amortyzowana sztyca dobrze radzi sobie z pochłanianiem ciężkich nierówności na drodze. W końcu pozycja siedząca na rowerze e-trekkingowym jest stosunkowo wyprostowana. Dość sportową cechą jest kompaktowy wyświetlacz Kiox na wsporniku, którego kolorowy wyświetlacz jest łatwy do odczytania pomimo niewielkich rozmiarów.
Intuicyjne właściwości jezdne
Podobnie jak napęd, właściwości jezdne KTM są przewidywalne w pozytywnym sensie. Zrównoważona pozycja siedząca i neutralne zachowanie podczas kierowania są odpowiednie zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych jeźdźców; sztywność ramy i tak jest po bezpiecznej stronie - niezależnie od tego, czy wybierzesz wersję z ramą diamentową, czy ramą trapezową lub jednorurową. Szczególnie ten ostatni – niestrudzenie to podkreślamy – jest obecnie uważany za bezbłędny model unisex i może być również używany przez „niego” bez utraty twarzy. Wszystkie trzy kształty ramy mają w pełni zintegrowany akumulator, a dzięki tej funkcji konstrukcyjnej Macina Ultimate Pro w końcu wyróżnia się jako najnowocześniejszy rower e-trekkingowy.
Schreibe einen Kommentar