Nowości/test produktu: GT Zaskar to legenda, ponieważ był to jeden z najgorętszych hardtaili, jakie można było kupić. To było kilka lat temu, kolarstwo górskie było czymś dla śmiałków i śmiałków. Zaskar utkwił jako nazwa hardtaili GT, a Zaskar LT 2021 to znowu coś dla motocyklistów, którzy odważą się...
Pierwszą cyfrą czterocyfrowego roku była jedynka i nikt nie mógł sobie wyobrazić, że rowery z pełnym zawieszeniem staną się tak powszechne. Hans „No Way” Rey już gimnastykował się po krajobrazie na zaskarze. Kalifornijczyk z wyboru nie tylko wspiął się na podium podczas X Games swoimi akrobacjami, ale był też widziany na rowerze w amerykańskiej serii policyjnej. Uważany jest za jednego z pionierów sceny freeride i trial, a jego rower, GT Zaskar, stał się niezwykle popularny na tej scenie.
W tamtych czasach rower górski był rowerem terenowym i nie był podzielony na tak wiele kategorii, jak jest to obecnie normą. I to prowadzi nas do wielkiej specjalności GT Zaskar LT: to nie byle jaki MTB, to nie byle jaki hardtail. Przy tak konkurencyjnej cenie to nie ze względu na wyposażenie, jest absolutnie ok, ale nie jest to atrakcja. Zaskar LT absolutnie nie jest rowerem do biegów przełajowych.Dzięki większemu skokowi zawieszenia, teleskopowej sztycy i oponom zjazdowym rower chce naprawdę nabrać prędkości na zjazdach!
Zaskar LT jest dostępny w dwóch wersjach, wyższej jakości Expert za 1.499 euro i wersji Elite dla łowców okazji, która kosztuje tylko 1.199 euro i jest tylko nieznacznie gorsza od testowanego przez nas roweru.
Fakty
Ze względu na atrakcyjną cenę można oczywiście spodziewać się cudów po wbudowanych komponentach, ale całość wypada zdecydowanie powyżej średniej. Solidny RockShox 35 działa z przodu, co nie powinno mieć trudności z pokonaniem tylnego trójkąta pod względem przyczepności. Sram zapewnia napęd i przekładnie. Jest NX Eagle z 12 biegami, kaseta ma 11-50 zębów, a na korbie osadzono pierścień z 32 zębami. Powinien działać właściwie na wszystko.
Ramki do zdjęć | aluminium |
widelec amortyzowany | RockShoxa 35 |
niemy | - |
wirniki | Piasty Formula z obręczami WTB ST I30 TCS |
Opona VR | Maxxis Minion DHF 29 x 2.5”WT |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II 29 x 2.4” WT |
przerzutka tylna | Sram NX Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram NX Orzeł |
korba | Sram NX Orzeł |
przerzutka | |
Hamulec | SHIMANOMT410 |
tarcze hamulcowe | Shimano 180/160 mm |
sztyca | Zakraplacz TranzX |
siodło | Szufelka do tkanin |
trzon | aluminium GT |
Lenker | aluminium GT |
Hamulec Shimano z serii 400 jest wyposażony w 2 tłoki i niestety również stosunkowo małe tarcze hamulcowe. Koła z dobrymi obręczami WTB ST i30 obracają się wokół sprawdzonych piast Formula i powinny wytrzymać każde uderzenie. Zamontowane opony Maxxis, Minion w rozmiarze 2,5 z przodu i 2,4 z tyłu, są również dobre dla grubego Enduro. Krótki mostek z szeroką kierownicą i teleskopowym wspornikiem pasują do ogólnego wrażenia. Siostrzana marka GT Fabric dostarcza siodełka, koszyki na bidon i siodełka.
Rama jest sercem GT Zaskar LT. Jak na Zaskara przystało, jest to konstrukcja Triple Triangle. Podpory siodełka są przyspawane do górnej rury przed rurą podsiodłową. Oprócz niezwykłego wyglądu, nawiązującego do historii Zaskaru, powinno to zapewnić większy komfort. Rama spełnia aktualne standardy, takie jak tylny koniec Boost i wewnętrznie poprowadzone kable. Prowadzenie kabli jest sprytnie rozwiązane, jest dużo miejsca na dolnym końcu suportu, więc prawdopodobnie będziesz musiał majstrować o wiele mniej niż w przypadku wielu innych rowerów. Jest miejsce na dwa koszyki na butelki, a kabel sztycy regulowanej można starannie poprowadzić wewnętrznie. Jeśli spojrzysz na geometrię, staje się jasne, że nie jest to ani plik CC, ani motocykl terenowy. Z 450 tylnymi widełkami, kątem skrętu 66 stopni i rozstawem osi wynoszącym około 123 centymetry w naszym rowerze testowym w rozmiarze L, bardziej przypomina się All Mountain lub Enduro Fullys.
Tak się jeździ
Przede wszystkim trzeba mówić o koncepcji Zaskar LT. Z dużym wiosennym skokiem z przodu, grubymi kapciami i długą ramą, nie powinieneś oczekiwać żwawego sprintera. Na początku jesteś prawie trochę zszokowany, ponieważ spodziewałeś się czegoś innego; większość agresywnych hardtaili jest raczej zwarta. Z Zaskar LT wszystko jest o jeden rozmiar większe. Dzięki długim tylnym widełkom i obszernemu przodowi, rower dość chętnie podjeżdża pod górę, pomimo stabilnych i niezbyt lekkich części. Sportowa pozycja siedzenia i kaseta Eagle pomagają pod górę. Przy 75 stopniach kąt rury podsiodłowej jest nowoczesny i raczej stromy. Możesz wywierać duży nacisk na pedał.
W instrukcji też czuć długość roweru, ale mimo długich tylnych widełek jest dobrze wyważony. W każdym przypadku radzimy wybrać mniejszy rozmiar w razie wątpliwości. Po prostu dlatego, że rower jest wtedy łatwiejszy w obsłudze.
Podczas zjazdu GT dodaje pewności siebie. Na pierwszych kilku metrach prawie zapominasz, że nie siedzisz na rowerze z pełnym zawieszeniem. Kokpit enduro, Maxxis Minion 2,5 w polu widzenia i widelec 35 mm wizualnie odzwierciedlają to, co przekazuje pozycja siedząca i rozkład masy: pełny gaz!
Pozwalasz mu lecieć i nagle zauważasz w trudnym terenie: Hardtail!!! Nie mam tylnej części odkurzacza z kosmiczną kinematyką! Grzechota i dudni, a stabilny GT toruje sobie drogę. Pilot powinien się mocno trzymać, wtedy nie zostanie wyrzucony. Tylny koniec jest dość sztywny i nie tak wygodny, jak można by się spodziewać po porównywalnych hardtailach ze stalową ramą. Jednak w przedziale cenowym Zaskara LT trudno będzie znaleźć wygodniejszy hardtail na szlaki.
Jeśli zmienisz opony na bezdętkowe, ewentualnie dodasz wkładkę chroniącą przed przebiciem z tyłu, możesz znacznie obniżyć ciśnienie powietrza, a przyczepność znacznie się poprawi. Pomogłaby również gruba opona 650b o szerokości 2,8 cala lub więcej z tyłu. Chociaż GT mówi, że Zaskar LT jest przeznaczony tylko dla 29″, prześwit na tylne opony jest dość duży i – choć jesteśmy eksperymentatorami – przynajmniej spróbujemy.
Jeśli chcesz zwolnić, działa niezawodnie, ale słabiej niż byśmy chcieli na tak szybkim rowerze. Jednak większe tarcze hamulcowe pomogłyby zauważalnie osłabić podstawowe hamulce Shimano - bez większych prac związanych z konwersją lub nieproporcjonalnymi inwestycjami finansowymi. Uchwyty Fabric są świetne, sztyca TranzX nie ma się do czego przyczepić i ma bardzo wygodną i wysokiej jakości dźwignię sterującą. Obwód Eagle nie tylko ma dobry zakres przełożeń i płynnie zmienia biegi, ale także zapobiega irytującemu stukaniu łańcucha i irytującemu hałasowi w tle dzięki „Bearing Clutch”.
Siodło jest wygodne i świetnie wygląda. Tylko ostre, niewyściełane krawędzie mogą na dłuższą metę pozostawić ślady na wewnętrznej stronie ud, w końcu rower taki jak Zaskar LT jeździ także po siodełku.
Moglibyśmy teraz dużo mówić o amortyzowanym widelcu, ale nie uważamy, że jest to konieczne w tym przypadku. Wbudowany 35 z 130 mm jest bardzo trudny do przekroczenia swoich granic za pomocą hardtaila. To samo dotyczy opon: Minion powinien być wystarczająco duży, aby poradzić sobie ze wszystkim, z czym mierzysz się na takim rowerze.
Motto brzmi: nie okrążaj, nie trop i nie oszukuj, inne i bardziej kompaktowe hardtaile poradzą sobie z tym lepiej. Ok, przy dużym wysiłku fizycznym można też pobawić się Zaskarem LT. Ale myślimy: lepiej mocno trzymać kierownicę, założyć buty z zatrzaskiem lub przynajmniej dobre płaskie buty do pedałów i dobrze trzymać. Zaskar jest stabilny i zauważalnie płynny, zachęcając kierowcę do takiego stylu jazdy.
Kupować czy nie kupować?
Tak, ponieważ Zaskar to świetna zabawa i przystępna cena. Takie rowery od dawna są popularne w Anglii i USA. Taki hardtail z solidnymi częściami może wyraźnie przebić tani rower z pełnym zawieszeniem, jeśli chodzi o frajdę z jazdy.
Ale zrobilibyśmy dwie rzeczy inaczej: zamienilibyśmy siodło, dealer prawdopodobnie zgodzi się na to, kiedy je kupisz. Jeśli nie jeździsz głównie po dość płaskim terenie lub jesteś wagą muszej, to na tak mocnym rowerze potrzebne są przynajmniej większe tarcze hamulcowe. Chętnie 180 tył i 200 przód. I jeszcze jedna wskazówka: zmień opony na bezdętkowe, wtedy możesz zużywać mniejsze ciśnienie powietrza z tyłu i zostawić je tam jeszcze bardziej!
Schreibe einen Kommentar