Test: W samą porę rzeczywisty W roku olimpijskim Cannondale przedstawia całkowicie odnowioną wersję niemal kultowego roweru z pełnym zawieszeniem Scalpel. Oprócz wersji dla bezkompromisowych rajdowców ze skokiem 100 mm i wagą całkowitą poniżej 10 kg dla topowego modelu, dostępne są również dwie lub trzy wersje Scalpel SE, który jest wyposażony w skok większy o 20 mm. Przyjrzeliśmy się nowym skalpelom i mieliśmy już pierwsze doświadczenia na szlaku.
Gdyby w tym roku wszystko potoczyło się normalnie, wkrótce odbyłaby się największa i najważniejsza impreza sportowa – igrzyska olimpijskie. Takie sportowe lata specjalne są gwarancją nowych szybkich rowerów XC. W normalnych okolicznościach Cannondale prawdopodobnie miałby trudności z ukryciem faktu, że pojawi się nowy Skalpel. Najpóźniej na Cape Epic Manuel Fumic zająłby miejsce na jednym z najnowszych motocykli Cannondale. Mimo koronakryzysu i przesunięcia Igrzysk Olimpijskich na 2021 rok, czekanie na nowe, szybkie rowery XC dobiegło końca.
Pierwsze spojrzenie: Cannondale Scalpel Carbon HM1 – plik wyścigowy poniżej 10 kg
Dzięki nowym Scalpel HM 1 i Scalpel SE, Cannondale wprowadza na rynek dwie nowe, ostre jak brzytwa maszyny wyścigowe. Scalpel HM 1 ma 100 milimetrów skoku z przodu iz tyłu. W szczególności powinien spodobać się zawodnikom pełnej krwi. Lekka waga była tutaj najwyższym priorytetem. Jak na Cannondale przystało, Scalpel Carbon HM 1 ma Lefty Oucho Carbon. Amortyzator Fox Float DPS Factory spełnia swoje zadanie z tyłu. Dzięki progresywnej kontroli tylnego trójkąta powinno to być idealne na szybkie trasy Pucharu Świata.
W naszej pierwszej dziesiątce na rok 10 znajdziesz jeszcze więcej najlepszych fullów
Top 10: Najlepsze w pełni MTB 2021 - od XC po Enduro
Nowości produktowe / MTB: W międzyczasie stały się niemal standardem wśród rowerów terenowych - rowery górskie z pełnym zawieszeniem. Charakterystyki są zatem tak różnorodne, jak obszary ich zastosowania. Niemniej jednak staraliśmy się stworzyć listę najważniejszych wydarzeń na następny sezon: Przedstawiamy najbardziej ekscytujące w pełni MTB 2021! Najbardziej ekscytujące (e)rowery na rok 2021 w 17 […]
Wyginanie tylnych widełek zamiast Horst Link
Być może najciekawszy element można znaleźć z tyłu nowego samochodu wyścigowego. Nie można nie zauważyć, że tylne widełki o długości 436 milimetrów są spłaszczone na końcach. Państwo pozwolą, że przedstawię? „Podwozie Flex Pivot.” W rzeczywistości zespół fabryki Cannondale chciał tylnego trójkąta z czterema prętami. Oprócz licznych zalet czterobelkowe układy zawieszenia mają również wiele wad. Jedną z nich jest wyższa waga ok. 300 g. Powodem tego jest niezbędny Horstlink. Wspomniane już strefy flex w obszarze tylnych widełek zastępują ten Horstlink tą samą funkcją.
Kolejną atrakcją nowego Cannondale Carbon Scalpel HM 1 jest obszar uchwytu na butelkę. Oprócz możliwości zamontowania dwóch uchwytów na napoje, masz przy sobie zestaw naprawczy do opon bezdętkowych i narzędzie. Całość została pięknie wkomponowana w ramę pod uchwytem na butelkę. Cannondale Connected jest już objęty zakresem dostawy. Ten bardzo dokładny czujnik prędkości jest przymocowany do piasty Hollowgram w przednim kole i może być podłączony nie tylko do wszystkich mierników mocy obsługujących ANT +, ale także do smartfona przez Bluetooth. Za pomocą powiązanej aplikacji możesz na przykład sprawdzić, ile kilometrów przejechałeś na rowerze, przedłużyć gwarancję poprzez rejestrację lub użyć aplikacji jako nośnika śledzenia.
Rewelacyjna waga - poniżej 10kg gotowy do jazdy
Przejdźmy do najważniejszej rzeczy w rowerze przełajowym, czyli wagi. Wysokiej klasy rama jest o około 300 gramów lżejsza i waży 1910 gramów łącznie z amortyzatorem. Dzięki tej niewiarygodnej wadze jest już jednym z najlżejszych w swoim rodzaju.Jeśli zbudujesz kompletną grupę Shimano XTR, koła Hollowgram i inne bardzo lekkie dodatki do roweru, uzyskasz łączną wagę 9,76 kilograma dla roweru najdroższy model w asortymencie, według producenta seria skalpeli.
Przegląd wszystkich nowych modeli skalpela
podwozie: Fabryka Lefty Ocho Carbon / Fox Float DPS
napęd: Shimano XTR 12-rzędowa
hamulce: Shimano XTR
wirniki: DT Swiss / HollowGram 25 Carbon
Cena: € 7.999
podwozie: Lefty Ocho / Fox Float DPS Performance Elite
napęd: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce:Shimano XT M8100
wirniki: DT Swiss / HollowGram 25 Carbon
Cena: € 4.999
podwozie: Lefty Ocho / Fox Float DPS Performance Elite
napęd: Shimano SLX/XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore
wirniki: Shimano MT510 / Stan's NoTubes Crest S1
Cena: € 4.199
podwozie: Fox Float Performance 32 SC / Fox Float DPS Performance Elite
napęd: Sram NX/SX Eagle
hamulce:Shimano MT500
wirniki: Shimano MT400 / Stan's NoTubes Crest S1
Cena: € 3.699
podwozie: Lefty Ocho / Fox Float DPS Performance Elite
napęd: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce:Shimano XT M8100
wirniki: Zespół NoTubes Crest MK3 Stana
Cena: € 4.999
podwozie: RockShox SID Select+ 120mm / RockShox SIDluxe Select+
napęd: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce:Shimano XT M8100
wirniki: DT Swiss / HollowGram 25 Carbon
Cena: € 4.999
podwozie: RockShox SID Select 120mm / RockShox SIDluxe Select+
napęd: Sram SX Eagle
hamulce:Shimano MT500
wirniki: Shimano Deore / Stan's NoTubes Crest S1
Cena: € 3.799
Cannondale Scalpel Carbon SE 1: Na szlaku
Wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszego Scalpela w 2001 roku, Cannondale w pełni wyznaczył punkt odniesienia dla biegów przełajowych. W tym czasie amortyzator był na wsporniku siedzenia. Do dziś pamiętam jak szalenie wyglądał ten motocykl i jak był chwalony przez wszystkich jego właścicieli. Scalpel Carbon SE 2020 1 bazuje na modelu Scalpel HM 1, ale ma 120 milimetrów skoku z przodu i z tyłu i jest przeznaczony dla ambitnych maratończyków, którzy uwielbiają jeździć po szlakach. Ze względu na skok sprężyny większy o 20 milimetrów, kąt skrętu zmienia się o 1 stopień, co skutkuje geometrią bardziej zorientowaną na zjazd. Ponadto zainstalowano wysuwaną sztycę. Nasz testowy rower w rozmiarze M waży nieco ponad 11 kg.
Geometria Skalpel Cannondale SE
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 580 | 602 | 625 | 648 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 115 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 436 | 436 | 436 | 436 |
Rozstaw osi (w mm) | 1125 | 1148 | 1172 | 1196 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 410 | 430 | 450 | 470 |
Stosy (mm) | 592 | 602 | 611 | 621 |
Pomimo tych dostosowań pod kątem przydatności na szlaku, nie powinieneś się oszukiwać - Scalpel Carbon SE to także bezkompromisowy rower wyścigowy. Pozycja siedząca jest sportowa, nowoczesna i centralna. Kiedy siadasz po raz pierwszy, czujesz się jak w domu. Przy moim wzroście 1,70 metra jestem dokładnie pomiędzy rozmiarem ramy S a M. Do naszego testu zdecydowałem się na rozmiar ramy M, w którym czułem się bardzo dobrze.
Ciasny tył z potencjałem szlaku
Dźwignia platformy z nowego amortyzatora Rock Shox Sid nigdy nie była używana podczas mojego testu. Z uczuciem hardtaila, Cannondale Scalpel Carbon SE 1 wspina się na każdą górę z niewiarygodnie lekką stopą. Tylny trójkąt ani trochę nie zaczyna się kołysać. Cannondale Scalpel Carbon SE 1 ma przerzutki Shimano XT 1 x 12. Dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń zawsze znajdowałem odpowiedni bieg i byłem w stanie zamienić go na napęd.
Na szlaku Scalpel Carbon SE 1 ma bardzo dobrze 120 milimetrów skoku. Jednocześnie amortyzator ma wysoki stopień progresji w skoku sprężyny i nie przeskakuje nawet przy skokach i nierównych przejściach. Jeśli Scalpel zostanie spuszczony ze smyczy, daje ci ostatnie kilka milimetrów ruchu i nadal wydaje się bardzo niewzruszony. Nowy widelec amortyzowany RockShox Sid Select+ dopełnia to bardzo dobre podwozie.
Wyrafinowane wyposażenie – do ostatniego szczegółu
Reszta naszego roweru testowego jest również dobrze dobrana. Dzięki wbudowanym chwytom ESI możesz jeździć bez rękawiczek. Hamulce Shimano XT, które zostały wprowadzone dopiero w zeszłym roku, zwalniają bez przesuwania punktu nacisku. Połączenie między podłożem a kołem tworzą opony Maxxis Ardent Race z przodu i opony Maxxis Rekon Race z tyłu. Bezdętkowe, zapewniają wystarczające trzymanie boczne i przyczepność przy niskim oporze toczenia.
Ważna dla motocykla tego kalibru jest również możliwość szybkiej zmiany kół w trakcie wyścigu. Odbywa się to na przednim kole za pomocą klasycznej osi szybkozamykającej, a na tylnym kole za pomocą osi szybkozamykającej. Ta innowacyjna oś szybkozamykacza wymaga ścięcia lewej strony haka, podobnie jak w przypadku szybkozamykacza. Dzięki temu wycięciu i temu, że oś jest cieńsza pośrodku, kierowca musi odkręcić oś przelotową tylko o kilka milimetrów, zanim będzie można zdjąć tylne koło.
Schreibe einen Kommentar