Test: Salsa Journeyman 650b Sora to tani rower szutrowy, który powinien polubić bikepacker dzięki różnorodnym opcjom montażu i wygodnej geometrii. Trzeba jednak iść na kompromisy, jeśli chodzi o przyspieszenie i żwawość.
Salsa Czeladnik Sora 650b: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 650b (kompatybilny z 700 cmXNUMX)
Maksymalny prześwit opony: 57 mm / 2,2″ (650b) | 51 mm / 2,0″ (700c)
Wymiary osi (v/h): Schnellspanner
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę, dolna rura w dół, rura podsiodłowa
Sonstiges: Oczka na górnej rurze
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.946g/2.060g/4.006g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 11,68 kg
Cena: € 1.349
Niedrogi, przekonujący towarzysz wypraw rowerowych
Salsa jest niewątpliwie jednym z producentów, którzy bardzo wcześnie obsługiwali rynki bikepackingu i szutrowe odpowiednimi rowerami i akcesoriami. Pod tym względem nie dziwi fakt, że stosunkowo niewielki amerykański producent ma obecnie w swoim portfolio sześć lub siedem motocykli, które można z grubsza przypisać do segmentu Gravel. Wraz z Journeymanem zaprezentowanym w 2018 roku przetestowaliśmy stosunkowo niedrogi rower aluminiowy, który dzięki różnym punktom mocowania i wygodnej geometrii powinien spodobać się bardziej rowerzystom niż szutrowym zawodnikom. Nasz testowy rower był w naprawdę ładnym odcieniu fioletu, dzięki czemu już na pierwszy rzut oka wyróżnia się z tłumu.
Stosunkowo niska cena 1.349 euro za nasz model (wersja Claris jest również dostępna za mniej niż 1.000 euro) jest tylko częściowo widoczna na ramie. Nie ma absolutnie nic złego w wykonaniu i nie zostałoby to zauważone negatywnie nawet przy znacznie droższych rowerach. Całkowicie wewnętrznie poprowadzone kable też są fajne - zwłaszcza przy takim rowerze, który pewnie też jest często przemieszczany przy wietrze i pogodzie, są dobrze chronione przed wilgocią czy innymi niekorzystnymi wpływami. Szybkozamykacze z przodu i z tyłu to chyba mały kompromis na korzyść ceny - utrudnia to montaż kół bez szlifowania.
Salsa Journeyman otrzymuje pełne oceny pod względem punktów mocowania: jest miejsce na trzy uchwyty na butelki bezpośrednio na ramie, a dwa dodatkowe można zamontować na aluminiowym widelcu jako opcję, ponieważ z każdej strony są również trzy oczka. Alternatywnie można tu oczywiście przymocować bagażnik - tak jak z tyłu. Oczywiście jest też miejsce na błotniki na ramie i nie trzeba rezygnować z oczek na górnej rurze. Salsa Gravelbike jest nie mniej uniwersalny jeśli chodzi o dobór opon. Journeyman jest dostępny zarówno z klasycznymi kołami 700c, jak i – podobnie jak nasz – z małymi kołami 650b. Salsa określa hojny 51 mm dla 700c i nawet 57 mm dla 650b jako maksymalny prześwit na opony. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać z klasycznych opon MTB.
Podczas procesu rozwoju umysły stojące za Journeyman były pod wpływem dwóch istniejących motocykli Salsa Gravel, Warbird i Vaya. Rezultatem jest ogólnie bardziej zorientowana na wycieczki geometria, która jest zoptymalizowana pod kątem płynnej jazdy: świadczą o tym dość długie tylne widełki o długości 440 mm, a także bardzo luźny kąt skrętu. Sama rama główna jest raczej krótka, aby uzyskać pozycję siedzącą, która nie jest zbyt rozciągnięta.
Geometria Salsa Czeladnik 650b
50 | 52 | 54 | 55.5 | 57 | 59.5 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 450 | 470 | 510 | 530 | 560 |
Pozioma rura górna (w mm) | 500 | 520 | 540 | 555 | 570 | 595 |
główka ramy (w mm) | 100 | 115 | 140 | 170 | 200 | 215 |
Rozstaw osi (w mm) | 1017 | 1018 | 1029 | 1045 | 1061 | 1081 |
tylny trójkąt (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 70.5 | 70.5 | 70.5 | 70.5 | 70.5 |
Kąt siedziska (w °) | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Zasięg (mm) | 364 | 364 | 367 | 373 | 379 | 394 |
Stosy (mm) | 528 | 544 | 567 | 595 | 624 | 639 |
Niedrogi, ale solidny sprzęt - z jednym wyjątkiem
Z Salsa Journeyman Sora 650b testowaliśmy drugą najtańszą wersję roweru. Za 1.349 euro jest to jedno z tańszych urządzeń klasy podstawowej w naszym polu testowym i tak – pokazują to również funkcje i waga. Ale już na samym początku: rower salsy imponująco pokazuje, że poszczególne komponenty lub waga odgrywają drugorzędną rolę, jeśli ogólna koncepcja roweru działa.
Ale najpierw twarde fakty: ważący 11,68 kg sportowy Salsa Journeyman Sora 650b jest jednym z najcięższych rowerów szutrowych na naszym polu testowym. Jednak „winowajcy” zostają szybko zidentyfikowani; kiedy ważymy system kół, jesteśmy zdumieni - razem z oponami i tarczami hamulcowymi razem wzięte jest ponad 4 kg! Nie jest to jednak zasługa samych kół, które z piastami Novatec i obręczami WTB i23 ST nie powinny bić rekordów wagowych, ale też nie są przesadnie ciężkie. Inaczej jest z oponami tutaj montowanymi. Teravail Sparwood o szerokości 2,1″ i wersja drutowa ważą ponad 800g każda. Mając wysokiej jakości oponę składaną o podobnych wymiarach, można tu zaoszczędzić 500 g przy rozsądnym nakładzie finansowym. Fakt, że na Sparwood nie można jeździć bezdętkowo, może być kolejnym powodem do zmiany jednego lub drugiego.
Ramki do zdjęć | Pasek upuszczania czeladnika |
widelec amortyzowany | Fantail Deluxe Carbon |
wirniki | Novatec/WTB ST i23 TCS 2.0 |
opona | Terravail Sparwood 2,1" |
przerzutka tylna | Shimano Sora GS 9-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Sora |
korba | FSA Vero Pro Adventure 46/30 |
przerzutka | Shimano Sora |
Hamulec | Płaski montaż Promax DSK-330R |
sztyca | Przewodnik po salsie 27,2 |
siodło | WTB woltów |
trzon | Przewodnik po salsie |
Lenker | Krowy dzwonek salsy |
Tytułowa grupa osprzętu w naszym Journeyman to Shimano Sora. Grupa 9-biegowa jest przeznaczona dla segmentu podstawowego, ale w ostatnich latach była w stanie zmniejszyć dystans do Tiagry i jest bardzo dobrą alternatywą dla kupujących świadomych ceny. Wybrane przełożenie z tarczami 46/30 FSA z przodu i kasetą 11-34 jest bardzo dobre dla obszaru zastosowania roweru salsa. Ma zasięg prawie 500%, a najlżejszy bieg nadaje się również na dłuższe podjazdy w terenie, ewentualnie z bagażem.
Ponieważ grupa Sora jest do tej pory dostępna tylko z hamulcami linkowymi, mechaniczne hamulce tarczowe są logicznie instalowane w Salsie. Hamulce Promax Render są wciąż całkiem nowe na rynku i są mocowane przy użyciu nowoczesnego standardu Flatmount. Nice: Jeśli chodzi o klocki hamulcowe, możesz użyć szeroko rozpowszechnionych klocków Avid BB5.
Inne części dodatkowe do Journeymana pochodzą z naszej własnej firmy i wszystkie robią bardzo dobre wrażenie - w szczególności kierownica typu cowbell jest wyjątkowo udana pod względem ergonomii.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: The Salsa Journeyman Sora 650b
Salsa Journeyman ma śmiały wygląd i nie tylko wyróżnia się z tłumu dzięki swojemu lakierowi. W połączeniu z wysoką jakością wykonania zapewnia to pewny siebie wygląd. Dzięki imponującej kompatybilności z akcesoriami, rower powinien stać się najlepszym towarzyszem podczas długich jednodniowych wycieczek i wypraw rowerowych. Szerokie opony 650b zapewniają między innymi niezbędną wszechstronność, która zapewnia nie tylko dobrą przyczepność, ale także dobry komfort jazdy w połączeniu z udanym tyłem Journeymana.
W ten sposób nawet wyboiste przejścia stają się przyjemnym przeżyciem podczas każdej wyprawy eksploracyjnej - jeśli ciśnienie powietrza w oponach jest odpowiednio wyregulowane. Ponadto, dzięki zrównoważonej geometrii Salsa Journeyman, jesteś wystarczająco sportowy, a jednocześnie wygodny w ruchu. Jednak na odcinkach asfaltowych jest to mniej przyjemne, ponieważ opony są wyraźnie przeznaczone do jazdy w terenie i przez to nie mają najlepszych właściwości toczenia na drodze.
Nawet jeśli rower jest bardzo wygodny do jazdy na długich dystansach, Salsa Journeyman ma trochę problemów z przyspieszaniem ze względu na solidną konstrukcję i wyważoną geometrię, a wyjście z zakrętu zajmuje trochę czasu. Z pewnością wynika to również z niezupełnie nieistotnej wagi dumnych kilogramów 11,68, a dokładniej z ciężkich kół i opon. Pomimo braku żywotności, Jouneyman jest zaskakująco zwinny i można nim szybko manewrować po szlakach – pomimo dużego rozstawu osi i luźnego kąta skrętu. Niemniej jednak wrażenia z jazdy na rowerze salsa są zauważalnie bliższe rowerowi górskiemu niż innym rowerom szutrowym.
Jednak ze względu na konfigurację z hamulcami tarczowymi Promax z linką, ciągle walczyliśmy tu i tam i musieliśmy hamować znacznie wcześniej, niż chcieliśmy. A szkoda, bo ze zwykłymi hydraulicznymi tarczami mielibyśmy o wiele więcej frajdy na technicznych przejściach i moglibyśmy lepiej wykorzystać dobre zdolności szlakowe Salsy Journeyman. Zaskakująco podobała nam się manetka Sora, nawet jeśli STI nie do końca nadążają za zestawami grup wyższej jakości pod względem ergonomii. Jednak przepustowość napędu jest doskonała, a zmiany biegów były zawsze szybkie. W terenie natomiast brak tłumienia tylnej przerzutki dawał o sobie znać w postaci słyszalnego stukania łańcucha.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Recenzja roweru szutrowego Bulls Grinder 3: Żwir o właściwościach codziennych
Test: Bulls Grinder 3 przekonuje również w wersji 2020 bardzo dobrymi właściwościami na co dzień i wysokim komfortem. Do tego rower z bardzo dobrym wyposażeniem za niecałe 2.000 euro bez żadnych słabych punktów, o których warto wspomnieć. Bulls Grinder 3 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700cc Maksymalny prześwit na opony: 40mm Rozmiar osi (v/r): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika […]
Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
Test: Conway GRV 1200 jest wyposażony w wysokiej jakości ramę z włókna węglowego i wszechstronny przekonujący sprzęt za mniej niż 3.000 euro. W praktyce jest zwinny i żwawy, a jego pozycja siedząca powinna spodobać się szczególnie sportowym kierowcom. Conway GRV1200 2020: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700 cm45 Maksymalny prześwit na opony: 12 mm Rozmiar osi (v/r): 100×142 / 12×XNUMX Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): [ …]
Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
Test: Drössiger wyposaża żwirownię w limitowany model specjalny na sezon 2020. Złota ozdoba nie tylko wyróżnia się na tle zwykłych modeli swoim eleganckim wyglądem, ale jest również wyposażona między innymi w dodatki firmy Brooks. Poza tym przekonuje swoimi sprawdzonymi właściwościami i dużą wszechstronnością. Drössiger Gravel Pit Goldstück: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: […]
Schreibe einen Kommentar