Krótki test: Diamant Zouma Deluxe+ to wielki hit. Sportowy i mocno zmotoryzowany rower e-trekkingowy łączy w sobie najlepsze strony saksońskiego producenta i jego amerykańskich krewnych.
Za rowerami i rowerami elektrycznymi Diamant kryje się długa i pełna wydarzeń historia. I tak się stało: w Chemnitz bracia Friedrich i Wilhelm Nevoigt, obaj monterzy, założyli w 1885 roku firmę produkującą akcesoria do maszyn dziewiarskich. Po wyprawie do świata przyborów do pisania, Nevoigtowie zainspirowani rosnącym zainteresowaniem rowerami w latach 1890. XIX wieku, w 1895 roku wypuścili swój pierwszy „Diament”. Marka staje się jednym z największych producentów rowerów w NRD i odnosi również duże sukcesy w kolarstwie - Täve Schur jest pierwszym Niemcem, który wygrał Friedensfahrt i amatorskie mistrzostwa świata na wyścigówce Diamant.
Firma przetrwa punkt zwrotny ze znacznie zmniejszoną siłą roboczą; W 1992 roku Diamant został przejęty przez szwajcarskiego producenta kół Villiger, który chciał zachować lokalizację i produkcję. W tym roku po raz pierwszy zostaje zaprezentowany rower elektryczny: model „Cityblitz” z silnikiem rolkowym ciernym. Kiedy dziesięć lat później firma Villiger Söhne GmbH pozbyła się całego działu rowerowego, amerykański dostawca Trek Diamant przejął markę Villiger, która została wycofana w 2014 roku. Jedną z synergii przejęcia jest to, że Trek ma rowery „Project One” z indywidualnymi wykończeniami lakierniczymi produkowanymi w zakładzie w Hartmannsdorf.
Sportowy miejski samochód
Związek z rowerami marki Trek jest również widoczny w Zouma Deluxe +: Liczne mocowania pochodzą od ich marki komponentów Bontrager, w tym przyjemnie mocne, ergonomicznie ukształtowane uchwyty i lekko skierowane do tyłu kierownice. To nadaje Zoumie sportowy charakter, który dobrze do niej pasuje - nie tylko ze względu na silnik: tam, gdzie Diamant polegał na napędzie na tylne koła, cała kolekcja jest teraz napędzana silnikami Bosch. Chciałoby się powiedzieć „katapultowany” w stosunku do Zouma Deluxe +, ponieważ jest wyposażony w potężny Bosch Performance CX. Najnowocześniejsza konstrukcja agregatu do rowerów górskich - „Generation 4” firmy Bosch, którą można rozpoznać po dużej zębatce z przodu - zapewnia wysoki moment obrotowy podczas ruszania w ruchu miejskim i lekkich przejażdżek górskich, z czułą reakcją silnika do mocy i częstotliwości pedałowania rowerzysty.
Wyświetlacz Intuvia zamontowany nad mostkiem może nie jest tak sportowy, ale dzięki dużemu wyświetlaczowi jest bardzo czytelny. Duża ilość danych nie jest absolutnie niezbędna w codziennej jeździe na rowerze – a jeśli już, to odpowiednie aplikacje na smartfony mogą w tym pomóc. Fajnie, że wyświetlaczem można „zdalnie sterować” z lewej manetki, bo jest mały blok przycisków.
Elegancki wygląd, wysokiej jakości technologia
Jak to dziś często bywa w wyższych przedziałach cenowych, Diamant wykorzystuje akumulator tubowy, co zwraca naszą uwagę na ramę. Pomalowany na czarny mat, z wyraźnie widocznymi spawami i eleganckim przejściem od górnej rury do wsporników siodełka, rower wygląda bardzo sportowo; poprowadzenie linki przerzutki i przewodu hamulcowego w tylnych widełkach jest ładne. Pozycja siedząca wydaje się być bardzo zrównoważona; można go łatwo zmienić, zmieniając mostek kierownicy.
Z baterią o pojemności 625 Wh Diamant nie idzie na żadne kompromisy - tylko podwójna bateria może zapewnić większy zasięg, ale to zepsułoby piękne linie i znacznie podniosłoby cenę (jest oczywiście dostępny pod nazwą "Range Boost") .
Skoro już o liniach mowa – nawiązanie do Treka widać również w główce ramy z charakterystyczną krawędzią, która wyróżnia liczne sportowe motocykle amerykańskiej marki. Pulchna dziecięca twarz na naszywce główki ramy zdobi motocykle tej marki od 1911 roku – wielokrotnie modyfikowana, pierwotnie przedstawiała diamentowego menedżera reklamy.
Inteligentny sprzęt bez większych słabości
Zouma jest wyposażona w solidne komponenty, w tym hamulce tarczowe Shimano i dziesięciobiegową przerzutkę z szerokim zakresem przełożeń. Dość duże przełożenia w kasecie 11-42 nie stanowią problemu ze względu na mocny napęd - to z łatwością kompensuje częstotliwość pedałowania, która może nie być całkiem optymalna. Dzięki jasnemu oświetleniu i solidnemu bagażnikowi reszta wyposażenia jest również odpowiednia, ale przyjemny wybór opon jest niestety tylko tymczasowy: Schwalbe G-One jest prawdopodobnie najlepszą wszechstronną oponą na rynku, ale ustąpi miejsca do wewnętrznego Bontragera E6 z tej serii. Przy szerokości 60 mm jest wyjątkowo obszerny, co oznacza, że można oczekiwać wysokiego poziomu komfortu; ponieważ Zouma toczy się na 27,5-calowych kołach, charakterystyka jazdy pozostaje sportowa i zwinna. Amortyzowany widelec z blokadą jest wygodny, ale przy skoku 50 mm jest dość krótki. W końcu ma współczesną oś sztywną, której nieco brakuje w tylnym trójkącie.
Pod względem stosunku jakości do ceny Zouma Deluxe + wyraźnie dorównuje konkurencji; długa tradycja firmy i dźwięczna nazwa to dodatkowe atuty. A duża sieć dealerów sprawia, że rowery Diamant nie są trudno dostępnymi egzotykami. Wiele wskazuje więc na to, że ten e-rower powinien znaleźć się na krótkiej liście, gdy szukasz sportowego roweru trekkingowego.
Schreibe einen Kommentar